InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Eigenwoningforfait 2017

Eigenwoningforfait 2017

Eigenwoningforfait 2017 Het eigenwoningforfait 2017 is een dure eigenhuisbelasting. Bezit u een eigen woning dan is het eigenwoningforfait een bijtelling bij uw inkomen en daarover betaalt u natuurlijk belasting. Bewoont u een dure woning dan kan de bijtelling oplopen tot 2,35% van de WOZ-waarde. In 2016 en 2017 is de WOZ-waarde hoger dan in 2015 en daardoor alleen al betaalt u met belasting op uw woning. Hoe hoog is het eigenwoningforfait 2017 in uw geval?

Inhoud

Het eigenwoningforfait 2017 als extra belasting op uw woning

Wie denkt geen belasting te betalen op de eigen woning omdat de eigen woning in box 1 van de inkomstenbelasting zit en niet in de met de vermogensrendementsbelasting geplaagde box 3, heeft het mis. Ook op uw eigen woning betaalt u elk jaar belasting en niet één keer, maar wel drie keer. De gemeente legt u namelijk als heffing op uw woning de OZB-belasting op. De Belastingdienst brengt u voor de inkomstenbelasting het eigenwoningforfait of huurwaardeforfait in rekening en de waterschappen komen nog eens langs met de watersysteemheffing. In alle gevallen gaat het om een percentage van de waarde van uw woning, de WOZ-waarde. Naarmate die waarde hoger is, betaalt u dus meer OZB-belasting, eigenwoningforfait en waterschapsheffing. Het ziet er naar uit dat 2017 financieel zo een duur jaar zal worden.

De berekening van het eigenwoningforfait 2017

Het eigenwoningforfait is dus een percentage van de WOZ-waarde. Dit percentage neemt elk jaar toe met de ontwikkeling van het indexcijfer van de woninghuren en de ontwikkeling van de woningwaarden. Dus ook als de huren sterk stijgen, werkt dit dus door in de belasting die een bezitter van een eigen woning moet betalen. Onrechtvaardig voor de eigenaar, maar dit wordt gedaan om de woningmarkt een beetje te stabiliseren. De Belastingdienst onderscheidt vervolgens een aantal heffingsklassen. Hoe duurder uw woning is, hoe hoger de WOZ-waarde, hoe hoger ook het percentage zal zijn:

Hoogte eigenwoningforfait 2017, het huurwaardeforfait 2017, de bijtelling bij uw inkomen:

WOZ-waarde meer danWOZ-waarde is lager danEigenwoningforfait 2017
- 12.500 Geen bijtelling bij uw inkomen
12.500 25.000 0,30 procent bijtelling
25.000 50.000 0,45 procent bijtelling
50.000 75.000 0,60 procent bijtelling
75.000 1.060.000 0,75 procent bijtelling
1.060.000 - 7.950 plus 2,35 procent bijtelling van de waarde die hoger is dan 1.060.000 euro

Als uw woning 300.000 euro waard is, bedraagt uw eigenwoningforfait 2017 dus 2.250 euro. Is de woning veel duurder dan gaat de bijtelling zelfs met sprongen van 2,35% omhoog.

Belastingaanslag eigen woningforfait 2017

Anders dan bij de gemeentelijke belastingen en de waterschapsheffing, krijgt u voor het eigenwoningforfait geen extra beschikking of belastingformulier. Het eigenwoningforfait is een bijtelling bij uw inkomen en dit zonder dat u meer geld verdient. Deze eigenhuisheffing vindt u terug bij het inkomen uit werk en woning, sectie woning. In die categorie vult u uw hypotheekrenteaftrek in maar ook het eigenwoningforfait. Het saldo van deze bedragen is uw werkelijke aftrekpost. Anders gezegd, door de de bijtelling van het eigenwoningforfait daalt per saldo uw hypotheekrenteaftrek. Zoals bekend, daalt de hypotheekrenteaftrek al jaren door maatregelen van de overheid, maar een stijgend eigenwoningforfait doet daar nog een extra schepje bovenop.

Eigenwoningforfait 2017 stijgt door de aantrekkende huizenmarkt

In de meeste gevallen zal het eigenwoningforfait 2017 0,75% van de WOZ-waarde bedragen. Dat betekent overigens niet dat ook u evenveel belasting betaalt als in 2016, immers door de aantrekkende woningmarkt stijgen de huizenprijzen en betaalt u dus ook bij een gelijk eigenwoningforfait meer inkomstenbelasting. Voor veel gemeenten is de OZB-belasting een belangrijke inkomstenbron en daarom zullen ze op die post niet willen inleveren. Die hogere WOZ-waarde ziet u weer dubbel en dwars terug als u berekent hoe hoog uw eigenwoningforfait in euro's bedraagt.

Wet Hillen biedt nog uitkomst

Wie in de gelukkige positie is dat de hypotheek op de woning bijna of geheel is afbetaald, kan een beroep doen op de Wet Hillen. Die houdt in dat de bijtelling als gevolg van het eigenwoningforfait nooit hoger mag zijn dan de hypotheekrenteaftrek. Hebt u bijna geen hypotheek meer, dan hebt u ook geen bijtelling. De meesten van ons hebben daar in 2017 weinig aan, en zullen wederom de portemonnee moeten trekken.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Eigenwoningforfait 2017"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 01-12-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Special: Eigenwoningforfait berekenen
Schrijf mee!