InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Eigen woning naar box 3 slecht voor ouderen

Eigen woning naar box 3 slecht voor ouderen

Eigen woning naar box 3 slecht voor ouderen De eigen woning in box 3 en niet langer in box 1, dat zou zomaar kunnen gebeuren? Wat betekent dat fiscale plan voor u? Er zijn in 2016 politieke partijen zoals D'66 en de SP die de verhuizing van de eigen woning van box 1 naar box 3 wel een goede zaak vinden, of het ook gaat gebeuren is nog even afwachten. Dit plan zou gepaard kunnen gaan met een lastenverlichting, maar ouderen met een eigen woning zijn waarschijnlijk ook dan wederom de klos. De algemene lastenverlaging in 2016 was al niet bestemd voor mensen met een uitkering of AOW en dat zal een komende keer vast niet anders zijn. Wie een eigen huis heeft waarop is afgelost, en dat zijn vaak ouderen, betaalt de rekening van een mogelijke lastenverlichting waar een paar politieke partijen goede sier mee proberen te maken. Dit plan stimuleert geld lenen en straft sparen en aflossen.

Eigen woning in box 1

Als u een eigen woning hebt met een hypotheek, geeft u de woning op in box 1 van de inkomstenbelasting in de categorie inkomen uit werk en woning. Dat betekent dat u hypotheekrenteaftrek hebt en de waarde van uw woning alleen is belast met het huurwaardeforfait. Dit eigenwoningforfait is een bijtelling bij uw inkomen, de hypotheekrente is een aftrekpost. Als u uw hypotheek volledig hebt afgelost, betaalt u ook geen eigenwoningforfait en minder belasting.

Eigen woning naar box 3

Maar er is weer een goudpot gevonden waarvoor men ook economische argumenten aangeeft. De eigen woning zou niet anders behandeld moeten worden dan ander vermogen, het zou eenzelfde behandeling moeten krijgen als uw spaarrekening. Kortweg betekent dat dat de waarde van uw eigen woning minus hypotheek in deze ideologie naar box 3 zou moeten verhuizen, onder gelijktijdige afschaffing van het huurwaardeforfait en de hypotheekrenteaftrek. Vooral oudere mensen met een eigen woning betalen dan de rekening.

Waarom betalen ouderen de rekening?

In veel gevallen is het zo dat wie ouder is zijn hypotheek in meerdere mate of zelfs helemaal heeft afgelost. Voor hen betekent een verschuiving van de waarde van de eigen woning van box 1 naar box 3 dat ze over die waarde vermogensrendementsheffing gaan betalen. Kostte de eigen woning in 2016 hen nog niets extra, bij een verschuiving naar box 3 gaan hogere vermogens zelfs over 5,5% rendement van hun vermogen belasting betalen vanaf 2017. Een afgeloste woning in box 3 kost u veel geld. Bent u een oudere en hebt u een klein pensioen, dan hebt u al veel verslechtering in inkomen meegemaakt afgelopen jaren en de belastingverlaging van 5 miljard in 2016 was waarschijnlijk ook niet aan u besteed, maar aan jongeren met een baan die met de belastingverlaging konden rekenen op meer arbeidskorting en meer kinderopvangtoeslag. Mensen met een AOW gingen er niet op vooruit. Mensen met een AOW en een eigen woning gaan er, als de eigen woning naar box 3 gaat, nog verder op achteruit. Gelukkig is het niet zo ver, maar partijen als D'66 en de SP hebben in maart 2016 laten weten dit wel een goed plan te vinden. Kennelijk doen ouderen niet meer mee.

Eigen woning box 3 stimuleert geld lenen en hypotheek

Meer mensen gaan erop achteruit. Een overwaarde op uw woning is in box 3 ongunstig (u gaat meer belasting betalen), maar wie een hoge hypotheek heeft of een restschuld zal waarschijnlijk nauwelijks wat merken van een fiscale overheveling van de eigen woning naar box 3. Zeker niet als het verlies aan hypotheekrenteaftrek wat wordt gecompenseerd. Geld lenen wordt met dit plan dus verder gestimuleerd, terwijl de kredietcrisis ons juist heeft geleerd dat we al veel te veel geld lenen en dat juist minder zouden moeten gaan doen. Hoe meer uw huis onder water staat, hoe beter u af bent met een eigen woning in box 3 van de inkomstenbelasting.

Wie gaan er nog meer op achteruit?

Hoeveel mensen erop achteruit gaan, hangt af van de compensatiemaatregelen die getroffen worden, de hoogte van uw inkomen, de waarde van uw woning, de hoogte van uw hypotheek en bijvoorbeeld of u een kapitaalverzekering eigen woning hebt. Doordat in veel gevallen de eigen woning fiscaal gezien nog duurder wordt gemaakt in box 3, zullen de huizenprijzen dalen en zullen veel ouderen met een eigen woning hun woning moeten verkopen. De belasting op sparen wordt vanaf 2017 al in veel gevallen hoger, terwijl de rente daalt. De eigen woning zou bij doorvoering van dit plan duurder worden, de pensioenen worden waarschijnlijk in 2017 al gekort door het lage rentebeleid van de ECB. Ouderen met een eigen woning zonder veel hypotheek worden nog eens getroffen in box 3. Bij deze opstapeling van nadelen vraagt u zich vast ook af waarom de eigen woning in box 3 een plan kan zijn dat door sommige politieke partijen wordt gesteund. Waarschijnlijk komt dit item nog terug bij de komende verkiezingen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Aflossingsvrije hypotheek met hypotheekrenteaftrek in 2016?Aflossingsvrije hypotheek met hypotheekrenteaftrek in 2016?U hebt of had een aflossingsvrije hypotheek, is er dan ook hypotheekrenteaftrek? Velen zullen neen antwoorden, want die…
Hypotheekvrije woning en inkomstenbelasting box 1 of box 3Hypotheekvrije woning en inkomstenbelasting box 1 of box 3Uw woning is hypotheekvrij of bijna hypotheekvrij in 2015 of 2016, hoeveel inkomstenbelasting betaalt u dan over uw woni…
Gedeeltelijk aflossingsvrije hypotheek: maximaal 50%De aflossingsvrije hypotheek heeft veel belangstelling genoten en stond regelmatig in de publiciteit. De aflossingsvrije…

Reageer op het artikel "Eigen woning naar box 3 slecht voor ouderen"

Reacties

L. Hoek, 22-02-2017 21:29 #2
In 2016 zijn wij verhuisd naar een verzorgingshuis. De woning staat te koop. In de aangifte 2016 kan ik hem toch nog in box 1. verwerken, toch?

L. Hoek Reactie infoteur, 23-02-2017
Beste L. Hoek,
Ja uw woning is in 2016 nog box 1, niet box 3.

Kees, 20-03-2016 12:07 #1
Het te betalen bedrag is 30% van het rendement. Maximaal dus 0.3x5,5 = 1,65%
Mocht de box3 belasting te hoog worden dan wordt mogelijk het oprichten van een eigen huis bv interessant. Reactie infoteur, 21-03-2016
Beste Kees,
Ja maar ook dat heeft fiscale complicaties (beheer bv of niet, eigen inkomen uit bv).

Infoteur: Info4mij
Laatste update: 01-08-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Special: AOW 2017
Reacties: 2
Schrijf mee!