InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Hoogte heffingskortingen 2016

Hoogte heffingskortingen 2016

Hoogte heffingskortingen 2016 Op welke heffingskortingen u in 2016 recht hebt is van grote invloed op het loon en inkomen dat u 2016 netto overhoudt. De heffingskortingen 2016 bepalen in belangrijke mate uw maandelijkse loonstrookje. Bij verrekening met uw loon spreken we over loonheffingskorting, bij uw aangifte inkomstenbelasting over de heffingskortingen voor de inkomstenbelasting. Het kan zijn dat er met een te hoge arbeidskorting of algemene heffingskorting is gerekend en dat u aan het einde van het belastingjaar moet bijbetalen. Hoe hoog zijn de bedragen van deze heffingskortingen in 2016, zodat u niets hoeft terug te betalen? Welke heffingskorting verdwijnt er in 2016?

Heffingskortingen 2016 waar u mogelijk aanspraak op kunt maken

Niet iedereen heeft recht op dezelfde heffingskortingen en niet iedereen kan aanspraak maken op hetzelfde bedrag. In alle gevallen is het wel de moeite waard om na te gaan om hoeveel belastingkorting het in uw geval gaat. Een heffingskorting is immers niets anders dan een belastingteruggave die fors kan oplopen. Zo kan de algemene heffingskorting alleen al in 2016 ruim 2.200 euro per persoon bedragen. Als bij de berekening van uw netto loon niet met deze heffingskorting wordt gerekend en u vult geen belastingaangifte inkomstenbelasting 2016 in, dan loopt u dus veel netto loon mis. Daar staat tegenover dat de algemene heffingskorting maar ook de arbeidskorting aan een maximaal bedrag zijn gekoppeld. Wie aan het begin van een jaar rekent op een inkomen van 19.000 euro, maar gedurende het jaar promotie maakt of een bijbaan vindt, heeft niet meer recht op het maximale bedrag aan algemene heffingskorting, maar een lager bedrag. Dat betekent kortom dat u een deel moet terug betalen en daardoor en door een hoger belastingtarief nog minder overhoudt van uw extra inkomen.

Welke heffingskortingen zijn er in 2016?

De bekendste heffingskortingen zijn de algemene heffingskorting, de inkomensafhankelijke combinatiekorting en de arbeidskorting. Maar er zijn er meer. Daarbij wordt er onderscheid gemaakt tussen wie AOW-gerechtigd is en wie dat nog niet is. Onderstaande tabel geeft een overzicht van de heffingskortingen met de bedragen en daarbij aangegeven welke heffingskorting verdwijnt (Miljoenennota 2016):

Hoogte heffingskortingen, loonheffingskortingen, 2016, jonger dan 65 jaar en zes maanden, de AOW-leeftijd, tussen haakjes 2015
LoonheffingskortingenBelastingjaar 2016
Algemene heffingskortingmaximaal 2.242 euro (was maximaal 2.203 euro)
Arbeidskorting (maximaal)maximaal 3.103 euro (was maximaal 2.220 euro)
Inkomensafhankelijke combinatiekorting basis1.039 euro (was 1.033 euro)
Inkomensafhankelijke combinatiekortingmaximaal 2.769 euro (was 2.152 euro)
Tijdelijke heffingskorting vroeg gepensioneerdenvervallen per 1 januari 2016 (maximaal 61 euro)
Werkbonusmaximaal 1.119 euro, onveranderd
Alleenstaande ouderkorting jonger dan 65afgeschaft
Aanvullende alleenstaande-ouderkorting afgeschaft
Jonggehandicaptenkorting 719 euro, was 715 euro
Groen beleggen0,7%
Ouderschapsverlofkortingafgeschaft

Zowel de algemene heffingskorting als de arbeidskorting zijn tot een inkomen van ongeveer 20.000 euro in 2016 iets hoger dan in 2015. De arbeidskorting gaat wel fors omhoog. Die verhoging komt ten goede aan de inkomens van ongeveer 20.000 euro tot ongeveer 33.000 euro. Het maximumbedrag van de inkomensafhankelijke combinatiekorting wordt fors verhoogd (Miljoenennota 2016):

Hoogte heffingskortingen 2016 zodra u AOW-gerechtigd bent, tussen haakjes 2015
HeffingskortingenBelastingjaar 2016
Algemene heffingskortingmaximaal 1.147 euro (was 1.123 euro)
Arbeidskorting (maximum) maximaal 1.585 euro (was maximaal 1.132 euro)
Alleenstaande ouderkortingafgeschaft
Ouderenkorting1.187 euro maximaal (was 1.042 euro)
Alleenstaande ouderenkorting436 euro (was 433 euro)
Ouderenkorting boven inkomensgrens 35.949 euro70 euro (was 152 euro)
Groen beleggen0,7%

Ook voor wie AOW-gerechtigd is en nog inkomen met werken ontvangt, gaat de maximale arbeidskorting omhoog, evenals de algemene heffingskorting. Een verlaging van de ouderenkorting is voor grote groepen teruggedraaid. Die verlaging was eerder voorgenomen als gevolg van het niet doorgaan van de huishoudentoeslag. Zodra u recht hebt op een AOW-uitkering vervalt de jonggehandicaptenkorting, maar krijgt u wel recht op de ouderenkorting en mogelijk de alleenstaande ouderenkorting.

Doe belastingaangifte 2016 om alle heffingskortingen te krijgen

Niet iedereen is verplicht om belastingaangifte te doen en daarom doen nogal wat personen in 2016 geen belastingaangifte. Dat kan onverstandig zijn, omdat u dan bepaalde heffingskortingen kunt mislopen. Ga dus altijd na of een belastingaangifte u juist geld kan opbrengen in plaats van dat het u alleen belasting kost. De heffingskortingen belagen immers in veel gevallen het bedrag dat u in een jaar aan belasting moet betalen en kan zo leiden tot een aantrekkelijke teruggave. Is uw inkomen hoger uitgevallen dan gedacht, kan zult u moeten bijbetalen en krijgt u vrijwel zeker van de Belastingdienst een verzoek om belastingaangifte te doen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Heffingskortingen 2011 - 2012 (+ bedragen)Heffingskortingen 2011 - 2012 (+ bedragen)Een overzicht van de soorten heffingskortingen voor de inkomstenbelasting + bijbehorende bedragen voor 2011 en 2012 voor…
Heffingskortingen en echtscheidingHeffingskortingen en echtscheidingEen echtscheiding heeft vele gevolgen, financieel en emotioneel. Financieel kunnen er grote veranderingen door een echts…
Geld terug van de belastingdienst 2015 - 2016: belastingtipsGeld terug van de belastingdienst 2015 - 2016: belastingtipsBelastingtips voor de belastingteruggave 2015, 2016 en 2017. Hebt u als particulier al geld terug gekregen van de belast…
Hoogte heffingskortingen 2014Hoogte heffingskortingen 2014Tien heffingskortingen zijn er nog in 2014, waar hebt u recht op? Een heffingskorting is vooral een loonheffingskorting…
Algemene heffingskorting 2016Algemene heffingskorting 2016De algemene heffingskorting 2016 gaat niet voor iedereen omhoog, maar soms zelfs omlaag. Wie in 2016 meer dan ongeveer …
Bronnen en referenties
  • Miljoenennota 2016, novelle

Reageer op het artikel "Hoogte heffingskortingen 2016"

Reacties

Piet Blokzijl, 16-04-2016 16:51 #2
Waarom klopt de heffingskorting die de belastingdienst berekent bij voorlopige aanslag 2016 van een gepensioneerde met AOW niet? Belastingdienst berekent een stuk minder loonheffing dan er in werkelijkheid wordt berekend. Mededeling belastingdienst: Komt i.v.m. dubbel inkomen, ieder jaar een briefje schrijven om bedrag terug te vragen. Reactie infoteur, 16-04-2016
Beste Piet Blokzijl,
Waarschijnlijk houdt uw pensioenfonds geen rekening met de heffingskortingen omdat dat al bij de AOW gebeurt. Het voordeel van deze methode is dat u minder risico loopt om te moeten bijbetalen. Dit is niet te corrigeren bij de voorlopige aanslag inkomstenbelasting maar wel bij uw belastingaangifte inkomstenbelasting in april.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Peter, 03-09-2015 11:04 #1
Hallo
hoeveel is de algemene heffingskorting voor 2016 voor aow gerechtigde zowel laag als hoog inkomen?
wijzigt de schijf 42 procent nog naar 40 procent en wordt de schijf nog met 8000,00 verlengd voor je in 52 % komt?

alvast bedankt
Peter Reactie infoteur, 03-09-2015
Beste Peter,
Officieel weten we dat pas met Prinsjesdag.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 21-04-2016
Gepubliceerd: 19-01-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Special: Inkomstenbelasting 2016
Reacties: 2
Schrijf mee!