InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Fiscale aftrekpost specifieke zorgkosten 2015 en WMO 2015

Fiscale aftrekpost specifieke zorgkosten 2015 en WMO 2015

Fiscale aftrekpost specifieke zorgkosten 2015 en WMO 2015 Wat is de fiscale aftrekpost specifieke zorgkosten 2015 nog, nu de Wet Maatschappelijke ondersteuning 2015 vanaf 1 januari 2015 in werking treedt? Zijn medicijnen aftrekbaar? Bekijk hier waarop u recht hebt. Wat is het bedrag van de Wtcg en de Cer in 2015? Welke specifieke zorgkosten en ziektekosten mag u in 2015 nog aftrekken en hoeveel? Zijn de hulpmiddelen nog aftrekbaar, nu de gemeente verantwoordelijk is voor het maatwerk in de zorg? Wat betekent de overgangsregeling 2015 voor u en uw belastingaangifte?

Inhoud

WMO 2015 vervangt Wet Maatschappelijke zorg, deel AWBZ wordt vergoed uit ZVW, overgangsregeling 2015

De WMO 2015 treedt 1 januari 2015 in werking. Daarmee worden gemeenten nog meer dan met de Wet Maatschappelijke Zorg tot 2015 al het geval was verantwoordelijk voor een passende ondersteuning van (zieke) ouderen en mensen met een beperking. Het is de bedoeling dat zij met meer maatwerk langer zelfstandig thuis kunnen wonen. De gemeenten krijgen niet alleen meer bevoegdheden maar ook een budget van 3,6 miljard euro. Hoe een gemeente invulling geeft aan de zorgvraag binnen de gemeente is vooral aan de gemeente zelf. Dit zal van gemeente tot gemeente anders geregeld zijn. Er verandert zeer veel in 2015. Enkele hoofdzaken hierbij zijn:
  • U meldt zich voor de langdurige zorg vanaf 2015 bij uw gemeente.
  • Uw gemeente heeft met de WMO 2015 de wettelijke plicht om na te gaan wat uw situatie is en beziet hoe u het beste kunt worden ondersteund (wijkteam, mantelzorg, wijkverpleging). Maar elke gemeente organiseert dit op een eigen manier. Er is geen uniforme aanpak afgesproken.
  • Gemeenten zullen voor de ondersteuning een eigen bijdrage vragen die afhankelijk is van uw leeftijd, inkomen en vermogen.
  • De eigen bijdrage verschilt per gemeente en wordt door het CAK geïnd.
  • Uw gemeente kan een persoonsgebonden budget pgb beschikbaar stellen. Vanaf 2015 is dit een trekkingsrecht, het trekkingsrecht persoonsgebonden budget pgb 2015.
  • Het budget voor de vergoeding Wtcf en Cer zijn aan het budget van de gemeenten toegevoegd en een gemeente heeft zo in beginsel de mogelijkheid om relatief te hoge zorgkosten te compenseren, maar is daartoe niet verplicht. Er is geen vast bedrag van vergoeding meer.
  • Een bestaande CIZ indicatie die in 2015 doorloopt, vervalt niet automatisch maar zal zo snel als mogelijk opnieuw worden bekeken zo staat in de overgangsregeling 2015.
  • De Wet AWBZ verandert door de decentralisatie van de zorg sterk en verandert in de naam Wet Langdurige zorg LZ.
  • De verpleging en verzorging aan huis, wijkverpleging, wordt vergoed uit de Zorgverzekeringwet ZVW. Tot en met 2014 was dit nog via de AWBZ.

Kernwoorden hierbij zijn maatwerk, samenwerking, langer thuis wonen en meer verantwoordelijkheid bij de gemeenten waarbij zij een grote beleidsvrijheid behouden. Die beleidsvrijheid is niet onlogisch want vanuit het Rijk kan maatwerk niet worden geregeld, maar tegelijkertijd kan dat betekenen dat u met uw zorgvraag veel beter en goedkoper in de ene gemeente af zou kunnen zijn dan in de andere gemeente, maar u kunt alleen in uw eigen gemeente met uw zorgvraag terecht. De gemeente krijgt daarbij de beschikking over uw noodzakelijke cliëntgegevens.

Fiscale aftrekpost specifieke zorgkosten 2015, wat is wanneer niet aftrekbaar, wat is uw recht?

Veel zorg gaat naar de gemeenten, maar daarmee is er nog veel andere zorg die niet bij de gemeente terecht komt. Denk aan uw huisarts, het ziekenhuis, de tandarts, de fysiotherapeut en dergelijke. Hoofdregel bij de nieuwe aftrek specifieke ziektekosten 2015 is dat zorgkosten niet fiscaal aftrekbaar zijn als de zorg onder de WMO 2015 valt en in beginsel dus door de gemeente wordt beoordeeld en mogelijk afgewezen. Niet aftrekbaar zijn uw eigen risico of een verplichte eigen bijdrage. Mede hierdoor vallen als aftrekposten de volgende uitgaven af:
  • Vele hulpmiddelen die via de WMO kunnen lopen. Denk aan allerlei woningaanpassingen, scootmobiel, rolstoel, traplift, verhoogde toiletpot en ander aanpassingen die langer thuis wonen mogelijk maken,
  • Het vervoer dat ook via de gemeente kan worden geregeld.
  • Uw zorgpremie en eigen risico (vrijwillig en verplicht).
  • Uw betalingen aan het CAK.
  • Hulpmiddelen zoals een rollator, een looprek, een elleboogkruk, een gipssteun, een okselkruk en onderarmschaalkruk

Niet aftrekbaar zijn de kosten voor brillen, contactlenzen en andere hulpmiddelen die bedoeld zijn om het gezichtsvermogen te ondersteunen. Niet aftrekbaar zijn ook de kosten voor een ivf-behandeling zodra u 43 jaar of ouder bent en sommige ivf-behandelingen. Tegelijkertijd zal de basisverzekering op een aantal punten worden uitgebreid, met name op het punt van de prenatale onderzoeken.

Aftrekbare specifieke zorgkosten 2015

Aftrekbare ziektekosten zijn de volgende zorgkosten voor zover ze niet door een andere instantie of door uw zorgverzekeraar worden vergoed, niet onder de WMO 2015 vallen en voor zover ze niet onder uw eigen risico vallen:
  • Kosten voor geneeskundige en heelkundige hulp. Dit kan het ziekenhuis zijn, de huisarts, verpleging, specialist, tandarts of bijvoorbeeld fysiotherapie.
  • Zorg die wordt verleend door een arts of op voorschrift en onder begeleiding van een arts. Denk aan de kosten van acupunctuur, revalidatie, logopedie, homeopathie of chiropraxie.
  • Voorgeschreven medicijnen voor zover ze op u drukken. Als u de medicijnen zelf betaalt maar de medicijnen wel in het vergoedingenpakket zitten, zijn de kosten niet aftrekbaar.
  • Gezinshulp (gedeeltelijk).
  • Sommige hulpmiddelen zoals steunzolen, een kunstgebit en prothesen.
  • Uw kosten van vervoer naar een arts of ziekenhuis. Dit zijn uw eigen kosten of die van een persoon die tot uw huishouden behoort (ook uw partner of een kind jonger dan 27 jaar).
  • Uw kosten van vervoer als u iemand in een ziekenhuis bezoekt, 0,19 per km. Aan de aftrek voor deze kosten van ziekenhuisbezoek zijn wel extra voorwaarden verbonden.
  • Sommige dieetkosten (niet elk dieet is aftrekbaar).
  • Extra kosten van vervoer door ziekte of handicap, voor zover niet onder de WMO 2015 vallend.
  • Kosten voor extra kleding en beddengoed.

Hoeveel is aftrekbaar?

Bij de aftrek ziektekosten moet u een aantal zaken nagaan:
  1. Konden de kosten anders worden vergoed of moest ik het zelf betalen? Drukken de kosten op u of niet?
  2. Is er een vergoeding en wat heb ik dan zelf betaald?
  3. Hoort de uitgave bij de aftrekbare ziektekosten?
  4. Kan ik mijn aftrekposten extra verhogen? Deze opslag is tot een modaal inkomen mogelijk (zie hierna).
  5. Wat is mijn eigen bijdrage volgens mijn drempelinkomen?

Extra aftrek kleding en en beddengoed door ziekte of invaliditeit

Voor extra kleding en beddengoed (wassen, aanschaf) is in ieder geval een vast bedrag per persoon per jaar toegestaan van 310. Als er hogere kosten zijn dan 620 per jaar per persoon mag u in plaats van 310 een bedrag van 775 per persoon aftrekken (vóór 2012 is het bedrag iets lager, 300 en 750). Bij een hogere aftrek moet u desgevraagd kassabonnen kunnen overleggen. Wat het wassen betreft bekijkt u het verbruik per extra wasbeurt. Daar is geen standaard tabel voor omdat de tarieven in het land verschillend kunnen zijn.

Verhoging specifieke zorgkosten

Punt 4 is de verhoging van de zorgkosten die is toegestaan als uw gezamenlijke drempelinkomen niet hoger is dan 33.857:
  • Een opslag met 40% als u op 31 december 2014 nog geen recht hebt op AOW (65 plus twee maanden).
  • Een opslag met 113% als u op 31 december 2014 wel de AOW-leeftijd hebt bereikt. Deze verhoging geldt ook als eentje de AOW-leeftijd heeft bereikt en de ander nog niet, terwijl jullie elkaars fiscale partner zijn.

Drempelinkomen zorgkosten

Tot slot moet u uw eigen bijdrage (de zoveelste) aftrekken die samenhangt met de hoogte van uw drempelinkomen:

Drempelbedrag aftrek specifieke zorgkosten 2015 als alleenstaande

Uw drempelinkomen 2015Drempel aftrek zorgkosten
tot en met 7.525minimale drempel bedraagt 127
7.525 tot en met 39.9751,65%, minimale drempel bedraagt 127
meer dan 39.975 659 + 5,75% van het extra drempelinkomen

Drempel specifieke zorgkosten 2015 als u een fiscale partner heeft

Drempelinkomen voor beide partners 2015Drempel aftrek zorgkosten
tot en met 15.050minimale drempel is 254
15.050 tot en met 39.9751,65%, minimale drempel is 254

Ook is er een drempel opgeworpen voor wie extra gezinshulp nodig heeft, waardoor extra gezinshulp vaak maar voor een deel aftrekbaar is:

Tabel drempel uitgaven voor extra gezinshulp 2015:

DrempelinkomenHoogte drempel
tot 30.869geen drempel
30.869 tot 46.3041% van het drempelinkomen
46.304 tot 61.7322% van het drempelinkomen
meer dan meer dan 61.7323% van het drempelinkomen

Slot aftrekpost specifieke zorgkosten 2015

Hebt u veel zorgkosten, maak dan van de fiscale mogelijkheden gebruik om deze ziektekosten voor een deel via de Belastingdienst vergoed te krijgen. Met de inwerkingtreding van de WMO 2015 is het nog meer uitzoekwerk geworden dan voorheen, maar die extra moeite kan fiscaal altijd nog zeer de moeite waard zijn.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Fiscale aftrekpost specifieke zorgkosten 2016Fiscale aftrekpost specifieke zorgkosten 2016Welke specifieke zorgkosten, medicijnen en ziektekosten zijn in 2016 fiscaal aftrekbaar bij uw belastingaangifte? Van we…
Aftrek specifieke zorgkosten 2011 inkomstenbelastingAftrek specifieke zorgkosten 2011 inkomstenbelastingIeder jaar bij het invullen van je aangifte is het weer de vraag wat je aan aftrekposten hebt. Inmiddels heeft de wetgev…
Belastingdienst & de verzilveringsregeling & TSZ regelingBelastingdienst & de verzilveringsregeling & TSZ regelingVaak is het belastbare inkomen zo laag dat u geen voordeel heeft van alle heffingskortingen in 2014, 2015, 2016 of 2017.…
Aftrekbare specifieke zorgkosten 2013Aftrekbare specifieke zorgkosten 2013De aftrekbare specifieke zorgkosten en aftrekbare ziektekosten bestaan in 2013 gelukkig nog. In 2014 wordt deze fiscale…
Belastingdienst & Aftrek buitengewone uitgaven verdwijntBelastingdienst & Aftrek buitengewone uitgaven verdwijntDe fiscale aftrek van buitengewone uitgaven ziektekosten verdwijnt grotendeels. Sinds 2009 geldt er namelijk een nieuwe…

Reageer op het artikel "Fiscale aftrekpost specifieke zorgkosten 2015 en WMO 2015"

Reacties

Helena, 11-06-2017 16:18 #50
Al jaren ben ik vrijwilliger voor IB aangiften bij ouderen aan huis. Ik zag bij een klant dat hij in 2015 een op maat gemaakte rolstoel had laten maken en zelf had betaald.
Meneer wordt 3 x per week gedialyseerd. Hij had al een rolstoel die hij eerder zonder eigen bijdrage had gekregen. Die heeft weleens mankementen. En omdat hij beslist niet zonder kan, heeft hij er een extra laten maken, op maat. Kosten 1600 euro.
Zijn die kosten aftrekbaar?
Groeten, Helena Reactie infoteur, 13-06-2017
Beste Helena,
Een rolstoel is helaas niet meer aftrekbaar sinds 2014.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Willem, 22-03-2017 13:58 #49
Zijn naast de werkelijke kilometerkosten bij persoonlijk bezoek aan arts of ziekenhuis ook de te betalen parkeerkosten aftrekbaar? Deze zijn niet in de berekening van de werkelijke kilometerkosten meegenomen. Reactie infoteur, 23-03-2017
Beste Willem,
De parkeerkosten zijn niet meer aftrekbaar.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

C. Bos-Pieterse, 17-03-2017 12:41 #48
Mijn moeder is weduwe en vanwege verre staat van Altzheimer permanent opgenomen in een verzorgingstehuis. Als oudste dochter en wettelijk bewindvoerder bezoek ik haar wekelijks voor overleg met het de verzorging, het bekijken van de binnengekomen post, een stukje extra verzorging etc. De reisafstand is 118 km vv. Zijn deze reiskosten per auto fiscaal aftrekbaar?
Dank voor uw reactie. Reactie infoteur, 19-03-2017
Beste C. Bos-Pieterse,
De reiskosten zijn aftrekbaar voor 19 cent per kilometer.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

John, 18-02-2017 18:59 #47
Mijnheer Zeemeeuw,

Hoe berekent de belasting een teruggave voor een 65 plusser.

Met vriendelijke groet. Reactie infoteur, 20-02-2017
Beste John,
De Belastingdienst maakt, door het ophogen van de AOW leeftijd, onderscheid tussen AOW gerechtigd en niet AOW gerechtigd. Als u AOW gerechtigd bent, horen daar andere belastingtarieven en heffingskortingen bij dan voor iemand die nog wat jonger is:

http://financieel.infonu.nl/belasting/144185-inkomstenbelasting-2016-belastingtarieven-en-schijven.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

J. de Jong van Geel, 04-12-2016 12:34 #46
Ik moet per 4 weken voor mijn Scootmobiel en Traplift betalen, Is dit aftrekbaar? Reactie infoteur, 05-12-2016
Beste J. de Jong van Geel,
De kosten van het gebruik van een traplift of scootmobiel zijn in 2015 en 2016 niet meer aftrekbaar.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Dezig, 10-10-2016 12:55 #45
Bij een behandeling per verwijzing vergoedt de verzekering 75% de overige 25% moet ik zelf betalen. ik kom niet boven de 'drempel' uit, raadt u wel aan de eigen betaalde kosten alsnog in te voeren voor eventuele teruggaaf? Reactie infoteur, 11-10-2016
Beste Dezig,
Als u per saldo niet boven de drempel uitkomt, zal dit geen invloed hebben op uw verzamelinkomen. Toch kan het invullen van dit zorgdeel geen kwaad als het gaat om een chronische aandoening of als u zichtbaar wilt maken dat u wel zorgkosten hebt gemaakt. Hebt u ook geen recht op een opslag op de specifieke zorgkosten of nog andere zorgkosten betaald?
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Missis X., 09-09-2016 19:07 #44
Goedenavond,

Binnenkort word ik weer hergeopereerd aan mijn darmstoma. Het vorige herstel verliep thuis niet goed. Nu wil ik na mijn operatie naar een zorghotel om daar te revalideren van mijn stoma operatie.

Nu vergoedt de verzekering maximaal 100,- per dag, maar een nacht kost daar inclusief eten, drinken, zorg en verpleging 185,- per nacht, dus theoretisch betekent dit dat ik elke dag een bijdrage van 85,- heb. 85x9= 765,- (omdat ik 9 dagen daar verblijf).

Kan deze 765,- fiscaal afgetrokken worden van de belasting?! Mensen zeggen van wel, maar kan niets duidelijks erover vinden op internet.

Graag verneem ik hierover!

Alvast bedankt voor de moeite! Reactie infoteur, 12-09-2016
Beste Missis X.,
Uw medische kosten worden vergoed als dit op indicatie van een arts is. Dat betekent voor een zorghotel dat bijvoorbeeld de kosten van gewone maaltijden niet aftrekbaar zijn, maar die van de geboden zorg wel.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Arend Nic, 05-07-2016 20:19 #43
Beste Zeemeeuw, wanneer ik in 2016 gehoorapp. ter waarde van ca Euro 3250.=,welk bedrag mag dan ten laste IB 2016 gebracht: 1. als GEEN gebruik wordt gemaakt van tegemoetkoming door de verzekering;
2. als WEL gebruik wordt gemaakt van de tegemoetkoming van de verzekering.

Of is de verwachting dat voor de IB 2016 de fiscale aftrek terzake gehoortoestellen ook vervalt?

Bij voorbaat dank voor uw reactie. Reactie infoteur, 06-07-2016
Beste Arend Nic,
Als u recht hebt op een vergoeding maar daar geen gebruik van maakt, wordt uw aftrekpost voor een gehoorapparaat niet groter. De aftrekpost bestaat ook in 2016 nog voor het deel dat u zelf moet betalen minus de verplichte eigen bijdrage.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Joep C., 27-04-2016 17:15 #42
Beste Zeemeeuw, volgens mijn vader mag hij een vast bedrag aan zorgkosten aftrekken vanwege zijn COPD (800) en hartfalen (200). Ik kan hier nergens informatie over vinden en vraag me af of dit wel klopt? Gaarne uitsluitsel. En bedankt alvast! Reactie infoteur, 28-04-2016
Beste Joep C,
Als specifiek hiervoor een dieet op voorschrift van een arts of een diëtist wordt gevolgd, is voor COPD 850 euro aftrekbaar (2015) en voor hartfalen 100 euro (2015).
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Siny Rolefes Keur, 16-04-2016 23:07 #41
Hallo
Mijn dochter is mijn vrijwillige mantelzorgster daar geef ik haar een vergoeding voor, is dat aftrekbaar? Reactie infoteur, 17-04-2016
Hallo Siny Rolefes Keur,
Voor mantelzorg is er geen aftrek ziektekosten, wel voor professionele hulp.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Liezl, 11-04-2016 22:08 #40
Hallo,

Ik heb afgelopen jaar een beugel gehad, heb 738, moeten betalen aan eigen vrijwillige risico (had bedrag van 850). Eigen bijdrage was 85,- euro. Wat is aftrekbaar? Reactie infoteur, 12-04-2016
Beste Liezl,
Wat u zelf hebt betaald en niet onder het verplicht eigen risico valt is aftrekbaar minus de drempel ziektekosten.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Timon B., 31-03-2016 20:02 #39
Goedendag,

Ik heb in 2014 een tandarts kosten gemaakt die buiten mijn aanvullende verzekering uitkwamen. Nu heb ik deze rekening pas in 2015 betaald.
Kan ik deze kosten nu invullen in mijn aangifte of had ik dat vorig jaar moeten doen?

Alvast bedankt! Reactie infoteur, 01-04-2016
Goedendag Timon B.,
U mag de kosten alleen aftrekken in het jaar dat u ze hebt betaald (2015).
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Pieter Adriaansen, 30-03-2016 15:03 #38
Goedendag,

Mijn vriendin Marion heeft een dochter met Down Syndroom. Zij heeft Nandi alleen opgevoed en ze doet alle financiële/ gezondheids/ alle zaken voor haar. Nu doe ik als medebewoner/partner alle administratie voor haar (hun beiden) ook belastingen en toeslagen etc. Nandi de dochter is 24 Jaar en heeft een wajong uitkering en zit bij de dagbesteding. Zij heeft een taxivergoeding van de gemeente Tilburg en wordt elke dag gehaald en gebracht van Berkel-Enschot -Breda

Zij is beperkt zelfstandig, kan niet autorijden en wij brengen haar dus weg naar, de dokter, tandarts, ziekenhuis bezoek, ook naar vrienden, haar vader 60 km en haar vriendje die op 30 km afstand woont. ook haar werk (dagbesteding is 35 km van ons vandaan Berkel-Enschot - Breda. Ook hier gaan wij wekelijks wel een keer naar toe. ze heeft veel kennissen en sociale contacten met haar vriendin.

wij rijden een Tweedehands auto bj 2000 en rijden jaarlijks ca. 10.000 km voor haar.
in totaal rijden we 22.000 km per jaar

ik heb wel wat bonnetjes bewaard en alle autokosten. nooit hebben wij een declaratie gedaan voor vervoer kosten bij inkomsten belasting aftrek. we hebben al een paar keer pech gehad met de auto en steeds een andere (of huurauto moeten regelen) moeten kopen om het vervoer van haar mogelijk te maken.

kunnen wij onder aftrek hoge vervoerskosten in aanmerking komen voor een jaarlijkse vergoeding, brandstof, afschrijving? hoe kunnen wij een aftrekpost maken van Vervoerskosten gehandicapt volwassene en tot welk jaar kunnen wij terug declareren?

dank u voor uw medewerking Reactie infoteur, 31-03-2016
Goedendag Pieter Adriaansen,
Woont de dochter zelfstandig of niet? Als ze zelfstandig woont, kan zij de werkelijke vervoerskosten naar een arts en dergelijke (voor zover niet vergoed) fiscaal aftrekken als zij die kosten ook maakt. Woont ze bij uw vriendin, dan behoort ze tot haar huishouding en kan uw vriendin die kosten aftrekken. Het vervoer voor andere zaken (vriendin, vriend) is niet aftrekbaar. Eigenlijk zou ook elke keer beken moeten worden of niet via de WMO het vervoer geregeld kan worden.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Patrick H., 25-03-2016 17:47 #37
Beste adviseur

Ik heb in 2015 middels een knieoperatie en de medicijnen voor mijn vrouw haar astma ongeveer 1500 euro zelf aan mijn verzekering moeten bijbetalen aan eigen risico en niet vergoede medicijnen. Zijn deze kosten nog op te geven als aftrekpost? Reactie infoteur, 26-03-2016
Beste Patrick H.,
Wat ten laste komt van het eigen risico is niet aftrekbaar. Wat er dan nog aan niet vergoede medicijnen overblijft, is wel aftrekbaar.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

G. Hinrichs, 25-03-2016 15:47 #36
Mijn fiscale partner (F) heeft in Spanje (Alicante) een voetoperatie (Hallux Valgus) ondergaan in een particuliere kliniek. De kosten worden niet vergoed door de verzekeraar.
Zijn deze gemaakte kosten aftrekbaar voor de belasting? Zo ja, zijn dan ook de autokosten van appartement naar deze kliniek vv aftrekbaar? De route was steeds binnen Spanje, ± 120 km.

Met vriendelijke groet,
G. Hinrichs. Reactie infoteur, 27-03-2016
Beste G. Hinrichs,
De kosten van de voetoperatie zijn aftrekbaar voor zover ze niet bovenmatig zijn (de Nederlandse tarieven gelden hierbij) en medisch noodzakelijk waren. Dat geldt dan ook voor de vervoerskosten. Ik neem wel aan dat uw partner in Nederland belastingplichtig is.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

H. Alblas, 22-03-2016 11:31 #35
In 2015 heb ik een geruime tijd doorgebracht in het ziekenhuis. Mijn vrouw heeft hiervoor moeten reizen tussen onze woonplaats en de locatie van het ziekenhuis. Vice versa circa 330 km. Daarnaast heeft ze een korte periode een (vakantie)bungalow gehuurd. Ook heeft ze regelmatig een of meerder nachten in een hotel geslapen. Zijn dit soort gemaakte kosten aftrekbaar? Reactie infoteur, 22-03-2016
Beste H. Alblas,
Hiervan zijn de gemaakte reiskosten aftrekbaar.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

N. A. Schoenmaker, 21-03-2016 12:59 #34
Revalidatie na een longoperatie in een zorghotel. Is dat aftrekbaar van de belasting? Ik ben een alleenstaande man van 84 jaar. Reactie infoteur, 21-03-2016
Beste N. A. Schoenmaker,
Ja, maar alleen voor dat deel van de pensionprijs dat aantoonbaar bestaat uit kosten voor verpleging en verzorging en het niet wordt vergoed. Het zorghotel zal dat voor u moeten specificeren.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

H. Goeree, 18-03-2016 22:56 #33
Mijn schoonmoeder van 92 huurt een alarmkastje die in verbinding staat met een zorginstelling. Kan ik deze als aftrekpost opgeven. Zoja waaronder Kan dit bij spec zorgkosten niet invullen Reactie infoteur, 19-03-2016
Beste H. Goeree,
Een alarmkastje is geen medisch hulpmiddel en dus niet aftrekbaar.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

H. Welters, 16-03-2016 16:10 #32
Geachte infoteur,
Ik ben diabetes type 2 ik ga om de 8 weken naar een pedicure.voor diabetes. Sinds dit jaar word dit niet meer vergoed door de zorgverzekering, is dit aftrekbaar voor de belasting.

vr.grt
HF Welters Reactie infoteur, 17-03-2016
Geachte H. Welters,
In 2016 wordt de pedicure vanaf zorgprofiel 2 nog wel vanuit de basisverzekering vergoed. Komen de kosten voor eigen rekening en is de behandeling medisch noodzakelijk, dan zijn de kosten aftrekbaar.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

M. F., 16-03-2016 12:07 #31
Geachte infoteur,
Ik heb in 2015 een labia-reductie ondergaan door een plastisch chirurg bij een privé kliniek. De basis- en aanvullende verzekering vergoedt dit soort operaties sinds een aantal jaren niet meer, ook al verwijst de huisarts je door. Zijn de kosten van deze operatie en kosten voor het vervoer daaromtrent (er waren na de operaties veel complicaties dus veel na-controles waren noodzakelijk) aftrekbaar?
vr grt
M.F. Reactie infoteur, 16-03-2016
Beste M.F.,
Als de reductie medisch noodzakelijk was, zijn de kosten aftrekbaar. Als het gaat om een cosmetische ingreep helaas niet.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

H. Zandwijk, 14-03-2016 23:05 #30
Geachte infoteur,
Sinds 2015 lijd ik aan psoriasis waarvoor ik dagelijks ingesmeerd moet worden met een zeer vette zalf.Ik ben sinds half 2015 ook ontlasting incontinent vanwege een sluitspier die niet meer werkt zodat ik niets kan ophouden.Door deze kwalen moet ik erg vaak wassen en andere kleding aanschaffen ik gebruik dan b.v. veel meer water dan normaal het geval zou zijn. Wat is hier aftrekbaar en hoeveel? Bij voor baat mijn dank.
Met vriendelijke groet H.Zandwijk Reactie infoteur, 15-03-2016
Beste H. Zandwijk,
De medicijnen en zalf zijn aftrekbaar voor zover u ze op medische indicatie gebruikt, ze niet worden vergoed en niet ten laste van uw verplicht eigen risico komen. Als u door een chronische kwaal extra beddengoed of kleding nodig hebt, is dat aftrekbaar. Tot een bedrag van 310 euro wordt de aftrek zondermeer aanvaard.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Georges, 06-03-2016 12:14 #29
Ik heb naast de basis verzekering ook extra verzekering beide zijn niet aftrekbaar van de inkomsten belasting. Nu heb ik door srtrose in de rug fysiotherapie nodig en krijg uit de extra aanvullende verzekering behandelingen vergoed die ik in principe zelf betaald heb. Zijn deze fysiotherapie kosten dan toch volledig aftrekbaar? Immers had ik die extra verzekering niet genomen dan zou ik wel dat als aftrekbaar mogen opvoeren Reactie infoteur, 07-03-2016
Beste Georges,
Een behandeling die niet voor eigen rekening rekening is maar wordt vergoed (bijvoorbeeld via een verzekering), is niet aftrekbaar.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Emma, 01-03-2016 13:20 #28
Ik verzorg voor verschillende personen de belastingaangifte. Nu is hier een mevr. die wil dat ik haar kosten van de fysiotherapie ga aftrekken. Dat zijn toch kosten waar je je extra tegen kunt verzekeren? Ze heeft ook 2 kronen laten plaatsen bij haar tandarts en ze heeft geen tandartsverzekering dus ook die wil ze laten aftrekken van de belasting? Kan dat zo maar? Reactie infoteur, 02-03-2016
Beste Emma,
De kosten van de fysiotherapie die niet in de basisverzekering zitten (vanaf behandeling 20 zitten ze er mogelijk wel in) zijn aftrekbaar met uitzondering van een verplicht eigen risico of een ontvangen vergoeding van de verzekering. De kosten van de tandarts zijn aftrekbaar voor zover ze niet worden vergoed.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

H. J. Winkelhuis, 22-02-2016 16:14 #27
Ik verzorg veel inkomsten-aangiftes voor ouderen. Van die ouderen zijn er die chronische ziektes hebben en daarom op voorschrift van een arts, bepaalde diëten moeten volgen.Op de dieetlijst van de belastingdienst, staan vele "kwalen"
in het latijn; voor mij abra-cadabra. Diabetes mellitus staat er niet bij(toch staat daar een bedrag voor) Welke kwalen vallen onder metabole ziektes, chronische pancreatitis. enz.enz. Waar kan ik in goed Nederlands vinden, welk bedrag er aftrekbaar is, voor welke aandoening.
Hartelijk dank voor Uw reactie,
Harry Winkelhuis Reactie infoteur, 22-02-2016
Beste H. J. Winkelhuis,
Sinds 2010 is het niet meer mogelijk om dieetkosten i.v.m. diabetes als aftrekpost bij de inkomstenbelasting op te voeren. Bij de metabole ziekten moet het echt gaan om aandoeningen die in de tweede kolom van de dieet tabel genoemd worden. Alleen de maag-, darm en leverziekten hebben nog een post overige waar van alles onder geschoven kan worden.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

M. Zevenhoven, 17-02-2016 12:36 #26
Eigen kosten gehoorapparaat is dat aftrekbaar? Reactie infoteur, 17-02-2016
Beste M. Zevenhoven,
De meerprijs ten opzichte van wat de verzekering vergoedt is soms aftrekbaar, bijvoorbeeld als u meer moet betalen doordat u een duurder apparaat wilde of door betere functionaliteiten. Als er een meerprijs ontstaat door bijvoorbeeld een andere kleur te kiezen, is deze weer niet fiscaal aftrekbaar. Ook een verplichte eigen bijdrage is niet aftrekbaar.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

John, 11-02-2016 19:31 #25
Geachte Zeemeeuw,

Is een speciale matras ook aftrekbaar om rugklachten zoals een Hernia te verlichten? Reactie infoteur, 12-02-2016
Geachte John,
De extra kosten van een gezondheidsmatras om medische redenen ten opzichte van de kosten van een normaal matras zijn aftrekbaar.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

C. Mauritsz, 11-02-2016 16:39 #24
Ik heb voor het belasting jaar 2014 de dieetkosten niet afgetrokken mag dit nog bij de opgave voor 2015?
BVD Cees. Reactie infoteur, 12-02-2016
Beste C. Mauritsz,
U mag in een belastingjaar alleen de kosten aftrekken die u ook in dat jaar betaald hebt. U kunt de Belastingdienst voor een eerder jaar nog wel om een correctie vragen, omdat u een aftrekpost bent vergeten.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

G. M. G. Smeets, 15-01-2016 10:29 #23
Ik kreeg voor mijn chronische alvleesklierziekte een aftrek.

Waar kan ik het formulier vinden om mijn arts te laten ondertekenen?

Beste G. M. G. Smeets,
Uw arts schrijft zelf een briefje (receptenboekje huisarts).
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Johan, 10-01-2016 20:34 #22
Geachte Zeemeeuw,
Is een elektrische fiets ook aftrekbaar van de belastingen, omdat het gewone fietsen te vermoeiend is, heb al jaren last van astma.
Met vriendelijke groeten. Reactie infoteur, 11-01-2016
Beste Johan,
Omdat een elektrische fiets erg gangbaar is geworden, ook voor personen zonder medische klachten, accepteert de Belastingdienst deze aftrek niet meer.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Hans Guerain, 16-12-2015 12:11 #21
Hallo,

Mag ik de kosten van een sensors (niet door de ziektekostenverzekeraar vergoedt) voor mijn glucosemeter (120 per maand) aftrekken van de inkomstenbelasting? Uiteraard boven het drempelbedrag. Reactie infoteur, 17-12-2015
Hallo Hans Guerain,
Een glucosesensor is een hulpmiddel voor diabetici en wordt normaliter betaald uit de basisverzekering als die is aangemeten door een daartoe erkende instelling. Het is dus de vraag waarom u geen vergoeding krijgt. Als u de sensor nodig hebt en geen vergoeding mogelijk was, zijn de kosten aftrekbaar als hulpmiddel.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Gre Bakker, 11-12-2015 22:49 #20
Geachte infoteur,
Voor mijn zus en haar man, die beiden ernstige fysieke beperkingen hebben in hun bewegingsapparaat, is door hun gemeente geen gehoor gegeven aan hun vraag tot het plaatsen van een traplift. Ook de wens tot het verkrijgen van een scootmobiel is afgewezen. Wellicht zou hierop in een andere gemeente gunstiger zijn besloten.
Fiscale aftrek is onmogelijk geworden nu gemeenten o.a. verantwoordelijk zijn geworden voor het zo lang mogelijk zelfstandig laten wonen van ouderen en deze van de zorg van de gemeenten afhankelijk zijn geworden.
Mijn vraag is eigenlijk:
Moet je je hier nu zomaar bij neerleggen of zijn er misschien mogelijkheden hiertegen bezwaar te maken?
Vriendelijke groet, Gre Bakker Reactie infoteur, 12-12-2015
Geachte Gre Bakker,
U kunt zeker bezwaar maken, op de beschikking wordt hiervoor een termijn aangegeven (zes weken na dagtekening).
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Van Rijssen, 10-12-2015 21:44 #19
Ls.
Waarom is een gehoorapparaat wel aftrekbaar als hulp middel en een bril niet, ik kan zonder een bril niet auto rijden net zo als iemand die slecht horend is dat ook niet zou kunnen zonder een gehoor apparaat. Reactie infoteur, 11-12-2015
Beste Van Rijssen,
De Belastingdienst bemerkte dat nogal wat mensen in een jaar meerdere brillen kochten om zo hun fiscale aftrekpost te verhogen. Deze aftrek is toen bij de eerst volgende bezuiniging meteen aangepakt.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

A. Janssen, 26-11-2015 11:42 #18
Beste heer, mevrouw Zeemeeuw,

Ik moet een aantal behandelingen bij de chiropracter zelf betalen. Kan ik deze van de belasting aftrekken? Het wordt me op de site van de belastingdienst niet duidelijk. Het lijkt van niet maar verder lees ik op internet heel vaak dat het wel kan. Zo ook op uw site.

Met vriendelijke groet,
Anna Janssen Reactie infoteur, 27-11-2015
Beste A. Janssen,
Deze kosten van de chiropractor minus de drempel op basis van uw inkomen, mag u als specifieke zorgkosten aftrekken. Er is wel een verwijzing van de huisarts nodig.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

R. Cretz, 24-11-2015 13:59 #17
Geachte Zeemeeuw,

mag ik de verzekering en batterijtjes van mijn IC aftrekken van de belasting?

met vriendelijke groet, mevr. Cretz Reactie infoteur, 24-11-2015
Geachte R. Cretz,
De verzekering is niet noodzakelijk en daarom niet aftrekbaar, de batterijen zijn dat wel.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Desiree, 21-11-2015 01:38 #16
Hallo, ik heb een vraag, ik ben alleenstaand 53 jaar en ben al jaren ernstig chronisch ziek, hart en vaat patient, 5 keer gedotterd, diabeet, 3 tias gehad, kan heel moeilijk lopen, daarom scootmobiel, chronische peesontstekingen in armen, verlamde linkerhand, ik lig regelmatig op bed door deze dingen dus gebruik veel lakens, pyamas en linnengoed, en moet dus ook vaak wassen, is dit nog aftrekbaar bij de aankomende belastingaangifte?ik heb een alleenstaande wwb uitkering, het fonds chronisch zieken is afgeschraft en had ik bijzondere bijstand gevraagd, maar werd afgewezen voor een nieuw matras, mijn matras kwamen de veren door heen, omdat ik het niet kon betalen van mijn uitkering en ik het nergens vergoed kreeg heb mijn zus een nieuw matras voor mij gekocht, kan ik dat ook aftrekken, zodat ik haar terug kan betalen? Reactie infoteur, 21-11-2015
Hallo Desiree,
Extra kleding of beddengoed is nog steeds aftrekbaar. Een gezondheidsmatras is nog aftrekbaar, maar de redenering zal zijn dat iedereen een matras nodig heeft en daarom hooguit de extra kosten ten opzichte van een gewoon matras aftrekbaar zijn. Bewaar wel de betaalbewijzen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Wijckelsma, 19-11-2015 23:20 #15
Geachte Zeemeeuw,
Wij moeten een huishoudhulp inhuren, i.v.m. gezondheid van ons beiden. Kunnen wij deze kosten aftrekken van de belasting?

Mvg. Jan Reactie infoteur, 20-11-2015
Geachte Wijckelsma,
Voor thuiszorg is een indicatie van het CIZ nodig waarna het CAK een eigen bijdrage vaststelt. De verplichte eigen bijdrage voor het CAK is niet aftrekbaar. Hebt u daarboven extra gezinshulp nodig, dan zijn de kosten minus een drempelbedrag aftrekbaar. Dit drempelbedrag is afhankelijk van uw inkomen (zie tabel in artikel).
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

B. W. Cazemier, 17-11-2015 10:15 #14
PGB krijgen wij voor huishoudelijke hulp, voor begeleiding individueel en begeleiding groep, resp. een bedrag van . 243,33, 38,81 en 56,80 per 4 weken. Echter deze bedragen worden voor 100% met "eigen bijdragen" ons in rekening gebracht door het CAK. Wij zijn aan het zoeken naar een mogelijkheid om één of meer fiscale aftrekposten de krijgen. Graag uw antwoord? Reactie infoteur, 19-11-2015
Beste B. W. Cazemier,
Uw wettelijke eigen bijdrage aan het Centraal Administratiekantoor voor de WMO, thuiszorg of zorg met verblijf is helaas niet meer fiscaal aftrekbaar. Ook niet de zorgkosten die worden vergoed. Vele andere kosten kunnen in uw geval wel worden afgetrokken (zie artikel).
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Bert, 06-11-2015 13:34 #13
Is aanschaf scootmobiel aftrekbaar? Reactie infoteur, 06-11-2015
Beste Bert,
Vanaf 2014 mag u helaas de kosten voor een scootmobiel niet meer aftrekken als de aanschaf niet vóór 2014 plaatsvond.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

G. Ruyer, 01-11-2015 01:24 #12
Het is vreemd, dat wanneer ik via een (vrijwillige) aanvullende verzekering specifieke zorgkosten vergoed krijg, ik deze niet aftrekbaar kan stellen, terwijl ik de premie voor de aanvullende verzekering (ook) niet kan aftrekken. Had ik de aanvullende verzekering niet, dan waren die kosten wel aftrekbaar. Hoe vreemd. De aanvullende verzekering is een privaatrechtelijke afsprak tussen een verzekeraar en mij, de verplichte basisverzekering is dat niet (wettelijk geregeld) Omdat de premie van de aanvullende verzekering niet aftrekbaar is, zijn m.i. de specifieke zorgkosten wel aftrekbaar, omdat anders een rechtsongelijkheid geschapen wordt tegenover mensen zonder een aanvullende verzekering, dan wel dat de premie van de aanvullende verzekering aftrekbaar moet kunnen zijn, al stelt de staat/wet dat deze niet aftrekbaar is. Hoe zit dit? Reactie infoteur, 02-11-2015
Beste G. Ruyer,
Zorgkosten die worden vergoed door een ander zijn voor u niet aftrekbaar omdat die kosten dan niet op u drukken. De aanvullende verzekering is een vrije keuze waarbij u het beste kunt afwegen wat goedkoper is: zorgpremie betalen of de netto zorgkosten (na teruggave belasting). Ook wie zorgkosten aftrekt, krijgt namelijk niet alles terug.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jos van Westen, 18-10-2015 22:24 #11
Geachte, mijn echtgenote heeft in maart 2015 een herseninfarct ondergaan en is blijvend invalide. Ik heb 3 maanden vrijwel dagelijks van woonplaats naar 40 km. verderop gelegen revalidatiekliniek gereden. (aftrekbaar?) Aanschaf aangepaste fiets, 5700 euro (aftrekbaar?) Huishoudelijke hulp eigen bijdrage (aftrekbaar?) Traplift is voor zover ik kan nagaan niet aftrekbaar? Reactie infoteur, 20-10-2015
Geachte Jos van Westen,
Voor uw vervoer mag u de werkelijk gemaakte vervoerskosten aftrekken. De fiets is aftrekbaar, de eigen bijdrage huishoudelijke hulp en traplift zijn niet aftrekbaar.
Met vriendelijke groet,
Zeemeeuw

Marian van den Berk, 10-10-2015 03:40 #10
Beste Redactie.
Ik heb dit jaar over de 1,000,- extra kosten buiten de eigen risico, dat is voor 2 gehoor apparaten 350,- Audiologisch centrum Eindhoven 400,- Fysiotherapie 300,- Tandarts kosten + een gebitsprothese ? Ziekenhuiskosten na een polsbreuk met een scan erbij ?
Zijn deze kosten aftrekbaar bij de belastingdienst? Reactie infoteur, 11-10-2015
Beste Marian van den Berk,
Wat u voor het gehoorapparaat hebt betaald en geen verplichte eigen bijdrage is, mag u aftrekken. Fysio en ziekenhuis zijn aftrekbaar (niet het eigen risico). Een gebitsprothese is aftrekbaar bij de hulpmiddelen (niet het eigen risico).
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Buning, 25-07-2015 21:18 #9
Hallo,
Mijn vrouw heeft oogkanker. Ze is hiervoor bestraald in Zwitserland. Nu kan zij geen licht meer verdragen. Overdag en binnen draagt zij een zonnebril. Haar bestraalde oog is super gevoelig. Dit is overigens heel normaal bij dergelijke behandelingen. De verzekering vergoedt een deel van de kosten van de bril. Is de eigenbijdrage aftrekbaar? Reactie infoteur, 26-07-2015
Hallo Buning,
Een bril is helaas niet meer fiscaal aftrekbaar als ziektekosten.
Met vriendelijke groet,
Zeemeeuw

K. C. Stevelmans, 13-07-2015 22:31 #8
Zijn de keuringskosten en de aanschaf van een gehandicaptenkaart voor het belastingjaar 2015 nog aftrekbaar? Reactie infoteur, 14-07-2015
Beste K. C. Stevelmans,
Dit zijn geen medisch noodzakelijke kosten en dus in 2015 niet aftrekbaar. U hebt wel de aftrek van extra vervoerkosten (aftrek vervoerskosten door ziekte of handicap).
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Treesjansen, 05-04-2015 23:03 #7
Hallo infoteur.

heb ik al aan gedacht.

heb opnieuw brief gestuurd naar belastingdienst. met verwijziging eerdere brief en reactie ambtenaar min financiën

vraag impliciet dus bewijs van aftrek akkoord! Reactie infoteur, 06-04-2015
Hallo Treesjansen,
Heel goed, zo krijgt u zekerheid.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Treesjansen, 03-04-2015 11:21 #6
Hallo infoteur.

inmiddels antwoord uit denhaag. inderdaad aftrek boven de hulp van de gemeente.
maar per telefoon zegt de ambtenaar. voer het gewoon op.

je kunt altijd naar de belastingrechter. omdat gemeente erkennen niet voldoend hulp te kunnen aanbieden.
onze gemeente geeft ook zg vouchers uit, tegen 8,50 per uur. omdat de eigen bijdrage niet aftrekbaar is, is het niet rieel
om eerst ook de wmo in te schakelen en dan de extra hulp. volgens velen zal dat in de praktijk zonder wmo verlopen.
je moet wel de indicatie hebben van de wmo wegens ziekte. niemand zal misbruik maken van de extra door hem zelf
betaalde uren. immers met name 65+ zal minder profiteren door de lagere belasting schijf. onder ongeveer 30000 euro inkomen
dit is aow plus 10000 euro pensioen (2aow'ers) heeft men geen drempel en is de verhoging 113%. al met al zal het dan niets extra kosten, omdat met name huurders ook hun verzamel inkomen zakt. en zij dus meer toeslag krijgen. ook iets meer zorgtoeslag. heb uitgerekend bij 4uur per week dat het tegen elkaar wegvalt. alleen ben ik bang dat de overheid dit gat gaat dichten.dus de verhoging gaat schrappen! Reactie infoteur, 03-04-2015
Hallo Treesjansen.
Dank je wel voor de reactie. Het is wel zo dat de belastingrechter al weer een stap verder is en dan nog het zo kan zijn dat u belasting moet terugbetalen. Daar staat tegenover dat niet elke belastingaangifte er door de Belastingdienst uit wordt gepikt.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Treesjansen, 10-03-2015 12:46 #5
Hallo, inmiddels bericht van de belastingdienst.

in bedekte termen staan ze de aftrek toe.
bedekte termen betekent dat men eerst naar de gemeente verwijst. de wmo, maar dan moet de ambtenaar aangeven m.i dat hij wel meer
hulp wil verlenen! maar aan handen en voeten is gebonden aan het budget, wat dus 40% minder is wat de overheid eerder zelf als budget had.

dus moet aannemelijk worden gemaakt dat de hulp minder wordt door bovenstaand.

wij gaan het uitproberen met onze hulp. de gemeente raad in onze gemeente vergaderd vanavond over bovenstaand.

u hoort meer als ik weer bericht heb. Reactie infoteur, 10-03-2015
Hallo Treesjansen,
Dan gaat het om extra hulp bovenop wat de gemeente aanbiedt.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Treesjansen, 10-02-2015 07:07 #4
Goedendag. wegens bijna of nauwelijks hulp van de gemeente via wmo heb ik voor mijn partner een brief gestuurd naar rayon belastingdienst waar wij onder vallen.
ik vroeg hen of wij wegens ziekte de huishoudelijke hulp kunnen aftrekken van de inkomensbelasting.
immers de gemeente kan geen of nauwelijks hulp verlenen via de wmo. velen zitten met het zelfde probleem. ik heb er in geschreven dat het niet kan zijn als de overheid alles aan de gemeenten overlaat de zieken de dupe zijn. men creëert ook een zwartcircuit.
het probleem zit in het feit dat men kan terugwijzen naar de gemeente. ook onze gemeente en anderen zijn benieuwd naar het antwoord. wat denkt de infoteur? Reactie infoteur, 10-02-2015
Beste Treesjansen,
Ik vermoed dat de Belastingdienst inderdaad zal doorverwijzen naar uw gemeente. Sommige gemeenten bieden hulp aan, andere gemeenten hebben een lijst met gecontracteerden die u ook zelf kunt benaderen, waarna u uw declaratie naar de gemeente stuurt. Uiteindelijk zal het zo zijn dat de extra hulp die zeker nodig is en voor eigen rekening komt (het bedrag bovenop de verplichte eigen bijdrage), waarschijnlijk aftrekbaar zal blijven. Alleen zal de Belastingdienst het nu nog te vroeg vinden om dat toe te geven, omdat dat voor de gemeenten de druk van de ketel haalt en sommige kunnen denken dat het probleem wel door een ander wordt opgelost.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Huib van Loon, 20-01-2015 17:10 #3
Mijn vrouw doet zelf aangifte inkomstenbelasting. Ze heeft nog al wat ziektekosten. Moet bij het bepalen van de drempel alleen rekening gehouden worden met haar inkomen of met ons gezamenlijk inkomen? Mijn eigen ziektekosten wil ik gewoon bij mijn aangifte opvoeren. Reactie infoteur, 20-01-2015
Beste Huib van Loon,
Jullie zijn fiscale partners. Bij de drempel moet u dan rekenen met het gezamenlijke inkomen, ook als de ziektekosten alleen voor vrouw zijn.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

J. Peters Rit, 18-01-2015 12:24 #2
Mij vader heeft een traplift nodig, op advies van de huisarts. Hij is namelijk moeilijk ter been. Heeft een eigen woning, en heeft een zeer lage inkomen. Kan ik bij de gemeente Cuijk hiervoor in aanmerking komen voor een gebruikte traplift, of een vergoeding? Ik heb hierover geïnformeerd, maar krijg een kort antwoord, namelijk; traplift zelf volledig betalen, of woonruimte verbouwen, of verhuizen. Reactie infoteur, 18-01-2015
Beste J. Peters Rit,
1. Elke gemeente geeft haar eigen invulling aan de WMO en niet elke gemeente geeft een vergoeding voor een traplift of een traplift in bruikleen. De traplift is ook niet meer fiscaal aftrekbaar.
2. Ik zie overigens wel dat de gemeente Cuijk aangeeft iemand in beginsel met woonvoorzieningen te kunnen helpen als die persoon niet meer normaal de woning kan gebruiken door een handicap, ziekte of ouderdom: http://tinyurl.com/kvz376h
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Bertus Keen, 21-11-2014 17:11 #1
Wij hebben een huishoudelijke hulp via de WMO van de gemeent.
Per uur betalen we vijftien euro.
Zijn in 2014 en in 2015 dieze kosten aftrekbaar bij de IB belasting.
Graag via email uw antwoord.voorbaat dank.
Vriendelijke groet.
Fam. keen Coevorden Reactie infoteur, 21-11-2014
Beste Bertus Keen,
Uw wettelijk verplichte eigen bijdrage volgens berekening van het CAK is niet aftrekbaar, het eventuele meerdere wel.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 08-04-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Special: Zorgkosten 2015
Reacties: 50
Schrijf mee!