InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Huurtoeslag 2016: Hoogte, voorwaarden, aanvragen

Huurtoeslag 2016: Hoogte, voorwaarden, aanvragen

Huurtoeslag 2016: Hoogte, voorwaarden, aanvragen Wanneer u in een huurhuis woont, kunt u in aanmerking komen voor huurtoeslag. U moet dan wel aan de voorwaarden voldoen. In dit artikel: de hoogte van de huurtoeslag, de voorwaarden die in 2016 gelden en hoe u huurtoeslag kunt aanvragen.

Wat is huurtoeslag?

Huurtoeslag is een bijdrage in de kosten voor uw huurwoning. De huurtoeslag dekt nooit de gehele huurprijs, u zult altijd een deel zelf moeten betalen. Huurtoeslag wordt uitbetaald door de belastingdienst. De hoogte van de toeslag hangt af van het (gezamenlijke) toetsingsinkomen en de huurprijs van de woning. Wanneer het (gezamenlijke) inkomen boven de inkomstendrempel valt, of het (gezamenlijke) vermogen boven de vermogensdrempel, vervalt het recht op huurtoeslag.

Heb ik recht op huurtoeslag?

Om in aanmerking te komen voor huurtoeslag moet een persoon aan de volgende voorwaarden voldoen:
  • Minstens 18 jaar oud
  • U huurt een zelfstandige woonruimte (zie onder)
  • U en uw eventuele partner of medebewoner(s) staan bij de gemeente ingeschreven op uw woonadres
  • Op uw woonadres staan geen andere personen ingeschreven bij de gemeente (behalve een eventuele onderhuurder)
  • U en uw eventuele partner of medebewoners zijn in het bezit van de Nederlandse nationaliteit of een geldige verblijfsvergunning
  • Rekeningnummer op naam van de aanvrager
  • (Gezamenlijk) toetsingsinkomen onder de inkomstendrempel (zie onder)
  • (Gezamenlijk) vermogen onder de vermogensdrempel (zie onder)
  • Rekenhuur niet te hoog of te laag (zie onder)

Zelfstandige woonruimte

Een woonruimte met een eigen toegangsdeur die van binnen en buiten op slot gedaan kan worden wordt gezien als zelfstandige woonruimte indien ook aan de volgende voorwaarden voldaan is:
  • In de woning moet een eigen woon(slaap)kamer aanwezig zijn
  • In de woning moet een eigen keuken met aanrecht, aan- en afvoer voor water en een aansluitpunt voor een kooktoestel aanwezig zijn
  • In de woning moet een eigen toilet met waterspoeling aanwezig zijn

Op kamers wonen valt hier meestal niet onder, behalve als de woning voldoet aan bovenstaande eisen.

Toetsingsinkomen huurtoeslag

Als extra voorwaarde geldt ook dat het jaarlijkse inkomen niet hoger mag zijn dan een bepaald bedrag. Het gaat om de volgende bedragen:

  • 22.100 voor een alleenstaande (was 21.950 in 2015)
  • 30.000 in geval van meerdere bewoners (hoeven geen fiscale partners te zijn, was 29.800 in 2015)

Hierbij moet ook het inkomen van thuiswonende kinderen worden opgeteld. Indien het kind jonger is dan 23 jaar, geldt een vrijstelling van 4.773 voor het berekenen van het toetsingsinkomen.

Vermogenstoets huurtoeslag 2016

Voor mensen die een te hoog eigen vermogen hebben, geldt dat zij geen recht meer hebben op huurtoeslag in 2016. Het gaat om het heffingsvrije vermogen in box 3 (inkomsten uit sparen en beleggen). De peildatum is 1 januari 2016. Voor 2016 gaat het hierbij om een vermogen van 24.437 per bewoner (was 21.330 in 2015).

Rekenhuur

De rekenhuur is de kale huurprijs plus eventuele servicekosten. Er zijn verschillende grenzen voor de rekenhuur, onder andere afhankelijk van de leeftijd. Voor iemand tussen de 18 en 23 jaar moet de rekenhuur minimaal 231,87 en maximaal 409,92 per maand bedragen (was minimaal 229,64 en maximaal 403,06 per maand in 2015). Bent u ouder dan 23, dan bevinden de grenzen voor de rekenhuur zich tussen 231,87 en maximaal 710,68 per maand (was in 2015 minimaal 229,64 en maximaal 710,68 per maand).

Hoogte huurtoeslag 2016

De hoogte van de huurtoeslag is afhankelijk van de rekenhuur van de woning en de inkomens van de bewoners. Hierbij geldt; hoe hoger het (gezamenlijke) inkomen, hoe lager de huurtoeslag. De huurtoeslag in 2016 is maximaal 342 per maand (bij een rekenhuur van 710 per maand en een toetsingsinkomen van maximaal 15.430, geldend voor een alleenstaand persoon van 23 jaar of ouder).

Huurtoeslag aanvragen

Wanneer u recht heeft op huurtoeslag, kunt u deze aanvragen via de Belastingdienst. Let op: wanneer u de huurtoeslag niet op tijd aanvraagt, ontvangt u deze ook niet. Zelfs niet als u er wel recht op had. U kunt de huurtoeslag voor 2016 aanvragen tot 1 september 2017, via Mijn toeslagen op de website van de belastingdienst. Hiervoor zijn een DigiD en een burgerservicenummer/sofinummer noodzakelijk. Per huishouden kan maar één iemand huurtoeslag aanvragen. De huurtoeslag wordt per maand uitbetaald.

Wanneer u huurtoeslag heeft aangevraagd, zal deze in het volgende jaar automatisch doorlopen. Verandert uw financiële situatie echter, krijgt u bijvoorbeeld een (andere) fiscale partner of een hoger inkomen, dan dient u dit door te geven aan de Belastingdienst. Indien er teveel huurtoeslag ontvangen is, mag de Belastingdienst dit terugvorderen.

Lees verder

© 2013 - 2016 Marrie123, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Geen huurtoeslag meer door erfenis bij vermogenstoets 2015Geen huurtoeslag meer door erfenis bij vermogenstoets 2015Geen huurtoeslag of andere toeslag in 2015 of 2016 meer krijgen, geen recht op de huurtoeslag doordat u een erfenis ontv…
Toeslag aanvragen over afgelopen jaar of jarenToeslag aanvragen over afgelopen jaar of jarenKunt u in 2015 of 2016 met terugwerkende kracht en achteraf over het afgelopen jaar of de afgelopen jaren nog een toesla…
Huurtoeslag, de meest gestelde vragenOnder bepaalde voorwaarden hebt u recht op een huurtoeslag. Voor de meeste Nederlanders is het nog steeds bekend onder d…
Huurtoeslag 2013 omlaagHuurtoeslag 2013 omlaagHuurders van een huis kunnen onder voorwaarden recht hebben op huurtoeslag. De hoogte van de huurtoeslag is afhankelijk…
Huurtoeslag 2012 Hoeveel Wie Waar Wanneer VoorwaardenHuurtoeslag 2012 Hoeveel Wie Waar Wanneer VoorwaardenHuurtoeslag is een tegemoetkoming in de kosten voor het huren van een woning. Om in aanmerking te komen, mag de huur nie…
Bronnen en referenties
  • www.belastingdienst.nl

Reageer op het artikel "Huurtoeslag 2016: Hoogte, voorwaarden, aanvragen"

Reacties

Thomas181993 (infoteur), 19-04-2016 12:53 #2
Goedendag,
Ik had een vraag over de aanvraag van de huurtoeslag. Ik voldoe aan de volgende minimale eisen:
- een eigen woon(slaap)kamer;
- een eigen keuken met aanrecht, aan- en afvoer voor water en een aansluitpunt voor een kooktoestel;
- een eigen toilet met waterspoeling.

Maar nou moet ik bij de aanvraag de servicekosten voor de gemeenschappelijke ruimte aangeven. Dus heb ik deze aangevraagd bij de verhuurder maar deze kon mij deze niet geven omdat wij geen eigen meters hebben. Kan ik nu wel huurtoeslag aanvragen? Of kan ik de aanvraag ook alleen invullen op basis van alleen de kale huur?

Met vriendelijke groet
Thomas

Ad van der Kemp, 29-11-2013 10:14 #1
Betreft: vermogenstoets huurtoeslag 2014.
Geachte heer/mevrouw,
Op uw website staat dat de peildatum voor de vermogenstoets huurtoeslag 2014, 1 januari 2014 is.
Op de website van de Belastingdienst staat als peildatum voor de vermogenstoets 2014: 1 januari 2013.
Wat is nu precies de juiste peildatum?
Vriendelijke groet, Reactie infoteur, 29-11-2013
Beste meneer van der Kemp,

De peildatum voor de vermogenstoets voor de huurtoeslag voor 2014 is 1 januari 2014. Heeft u op dat moment te veel vermogen dan heeft u voor het hele jaar 2014 geen recht op huurtoeslag. Voor de huurtoeslag in 2013 was de peildatum 1 januari 2013. Had u in 2013 te veel vermogen, maar is uw vermogen weer gedaald tot onder de grens op 1 januari 2014? Dan heeft u in 2014 wel recht op huurtoeslag, wanneer u ook aan de overige eisen voldoet.

Dit kan men hier teruglezen: http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/toeslagen/informatie_over_toeslagen/huurtoeslag/kan_ik_huurtoeslag_krijgen/vermogen/vermogen

Infoteur: Marrie123
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Reacties: 2
Schrijf mee!