InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Zorgtoeslag 2014: Hoogte, voorwaarden, aanvragen

Zorgtoeslag 2014: Hoogte, voorwaarden, aanvragen

Zorgtoeslag 2014: Hoogte, voorwaarden, aanvragen Als u premie betaalt voor een Nederlandse zorgverzekering, kunt u zorgtoeslag krijgen. U moet dan wel aan de voorwaarden voldoen. In dit artikel: de hoogte van de zorgtoeslag, de voorwaarden die in 2014 gelden en hoe u zorgtoeslag kunt aanvragen.

Wat is zorgtoeslag?

Zorgtoeslag is een bijdrage in de kosten voor uw zorgverzekering. Zorgtoeslag wordt uitbetaald door de belastingdienst. De hoogte van de toeslag hangt af van het (gezamenlijke) inkomen. Wanneer het (gezamenlijke) inkomen boven de inkomstendrempel valt, of het (gezamenlijke) vermogen boven de vermogensdrempel, vervalt het recht op zorgtoeslag.

Heb ik recht op zorgtoeslag?

Om in aanmerking te komen voor zorgtoeslag moet een persoon aan de volgende voorwaarden voldoen:
  • Minstens 18 jaar oud
  • In het bezit van de Nederlandse nationaliteit of een geldige verblijfsvergunning
  • Rekeningnummer op naam van de aanvrager
  • In het bezit van een Nederlandse zorgverzekering
  • (Gezamenlijk) toetsingsinkomen onder de inkomstendrempel (zie onder)
  • (Gezamenlijk) vermogen onder de vermogensdrempel (zie onder)

Veranderingen ten opzichte van 2013

Na een verlaging van de inkomstendrempel in 2013, is de inkomstendrempel voor 2014 opnieuw verlaagd (zie onder). De vermogensdrempel is juist licht gestegen.

Zorgtoeslag aanvragen

Wanneer u recht heeft op zorgtoeslag, kunt u deze aanvragen via de Belastingdienst. Let op: wanneer u de zorgtoeslag niet op tijd aanvraagt, ontvangt u deze ook niet. Zelfs niet als u er wel recht op had. U kunt de zorgtoeslag voor 2014 aanvragen tot 1 september 2015, via "Mijn toeslagen" op de website van de belastingdienst. Hiervoor is een DigiD en een burgerservicenummer/sofinummernoodzakelijk.

Wanneer u zorgtoeslag heeft aangevraagd, zal deze in het volgende jaar automatisch doorlopen. Verandert uw financiële situatie echter, krijgt u bijvoorbeeld een (andere) fiscale partner of een hoger inkomen, dan dient u dit door te geven aan de Belastingdienst. Indien er teveel zorgtoeslag ontvangen is, mag de Belastingdienst dit terugvorderen.

Toetsingsinkomen zorgtoeslag

Om in aanmerking te komen voor zorgtoeslag mag het toetsingsinkomen niet hoger zijn dan de inkomstendrempel. Voor 2014 gaat het hierbij om de volgende bedragen:

  • 28.482 voor een alleenstaande (was 30.939 in 2013)
  • 37.145 voor fiscale partners (was 42.438 in 2013)

Vermogenstoets zorgtoeslag 2014

Indien een persoon in het bezit is van teveel vermogen, vervalt het recht op zorgtoeslag. Het gaat hierbij om het heffingsvrije vermogen in box 3 (inkomsten uit sparen en beleggen) plus 81.360. De peildatum is 1 januari 2014. Voor 2014 gaat het hierbij om de volgende bedragen:

Hoogte zorgtoeslag 2014

In 2014 is de zorgtoeslag maximaal 864 per jaar. Dat komt neer op een bedrag van 72 per maand. In 2013 was de zorgtoeslag 88 per maand. Hoewel het eigen risico licht gestegen is (van 350 in 2013 naar 360 in 2014), is de premie van de zorgverzekeringen in prijs afgenomen. Een Nederlander betaalt ten opzichte van 2013 in 2014 gemiddeld 105 per jaar minder zorgpremie.

Lees verder

© 2013 - 2014 Marrie123, gepubliceerd in Belasting (Financieel) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Veranderingen en uitbetalingsdata Zorgtoeslag 2014Veranderingen en uitbetalingsdata Zorgtoeslag 2014Vanaf 1 januari 2013 zijn de regels met betrekking tot zorgtoeslag veranderd. De nieuwe regels voor de zorgverzekering 2…
Zorgtoeslag in 2014, hoeveel is het en hoe werkt het?Zorgtoeslag in 2014, hoeveel is het en hoe werkt het?Wat is de hoogte van de zorgtoeslag in 2014, wie heeft er recht op, wat wordt er in 2014 anders ten opzichte van 2013 en…
Bespaar Geld, Vraag zorgtoeslag aanBespaar Geld, Vraag zorgtoeslag aanDe zorgverzekering is verplicht, maar de kosten lijken alleen maar te stijgen. Hoe moet je dat allemaal betalen? Gelukki…
Zorgtoeslag 2014 buitenlandZorgtoeslag 2014 buitenlandWie in het buitenland woont, kan in 2013 en 2014 gewoon en legaal in aanmerking komen voor de zorgtoeslag. Hoeveel u aan…
Zorgtoeslag aanvragenZorgtoeslag aanvragenZorgtoeslag De Belastingdienst heeft in de afgelopen jaren op verzoek al aan heel veel mensen zorgtoeslag uitbetaald. Zo…
Bronnen en referenties
  • www.belastingdienst.nl

Reageer op het artikel "Zorgtoeslag 2014: Hoogte, voorwaarden, aanvragen"

Reactie

Lars, 26-10-2014 16:47 #1
Hallo,

Afgelopen maart ben ik achttien geworden, maar heb eergister pas zorgtoeslag aangevraagd. Krijg ik dan het bedrag van de afgelopen maanden ook nog terug?

Groeten,

Lars

Infoteur: Marrie123
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Reacties: 1
Schrijf mee!