InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Hoe krijg je als particulier belasting terug in 2016?

Hoe krijg je als particulier belasting terug in 2016?

Hoe krijg je als particulier belasting terug in 2016? Je krijgt als particulier in 2016 of 2017 alleen maar belasting van de Belastingdienst terug als je erom vraagt en er recht op hebt. Als je op een teruggave van belastinggeld recht hebt, maar geen geld terug vraagt, blijft jouw geld in de staatskas en betaalt de belastingdienst niets uit. Niet uitbetalen is dan een meevaller voor de fiscus. Vooral jongeren, mensen met een bijbaan en mensen met veel aftrekposten betalen meestal te veel belasting en in ieder geval meer dan nodig is.

Belasting terugvragen als particulier in 2015 of 2016

Voor het terugvragen van loonbelasting, maakte je vroeger gebruik van het zogenaamde P-formulier. Voorheen was dat nog het T-formulier of T-biljet, maar die bestaan niet meer. En als je de te veel ingehouden loonbelasting eerder terug wilt hebben van de belastingdienst, dan kun je ook een voorlopige aanslag inkomstenbelasting invullen. Het P-formulier is vooral geschikt om na afloop van het jaar de balans op te maken en als er te veel belasting is ingehouden die terug te krijgen. Maar je kunt het formulier ook gebruiken als een voorlopige aanslag inkomstenbelasting. Dat is de manier van handelen als je snel je geld terug wilt.

Verschil tussen voorlopige aanslag en belastingaangifte inkomstenbelasting

Het verschil tussen een voorlopige aanslag gedurende een jaar en de belastingaangifte na afloop van een jaar is vooral gelegen in:
  • De snelheid van handelen;
  • De voorlopige aanslag is veel meer op basis van voorlopige cijfers.

De snelheid van handelen zal iedereen aanspreken, maar het gevaar schuilt erin dat je gedurende het jaar te veel terug kunt krijgen en dan op een later moment zelf moet terug betalen. Dat is geen probleem voor bijvoorbeeld jongen die een vakantiebaan van een paar maanden hebben, want die weten bijna zeker dat er geen extra inkomen meer binnen zal komen. Maar wie promotie maakt, onverwacht geld bijverdient, minder aftrekposten heeft dan hij aanvankelijk dacht, moet straks extra betalen.

Wanneer is het zinvol om geld van de fiscus terug te vragen in 2016 of 2017?

Geld terugvragen is eigenlijk alleen maar zinvol als je er recht op hebt. Dat zijn in veel gevallen de volgende mensen:
  • Iedereen met een tijdelijke baan of vakantiebaan. Vaak zijn dit jongeren.
  • Mensen die veel aftrekposten hebben waarmee de werkgever nog geen rekening heeft gehouden.
  • Fiscale partners waarvan de ene partner werkt en de ander niet.
  • Je recht hebt op heffingskortingen die niet via de werkgever lopen.

Dit zijn geen garanties dat je belastinggeld terugkrijgt want dat hangt van vele zaken, maar in potentie zijn dit wel de mensen die het meeste daarop kans maken en als ze geen belastingaangifte doen, naast de boot grijpen.

Tijdelijke baan of vakantiebaan, belastingvrij inkomen

Of je bij een tijdelijk baan geld terug krijgt, hangt af van hoeveel belasting en premies de werkgever heeft ingehouden en hoeveel je hebt verdiend. Aan de hand van het loonstrookje is dan vrij snel te bepalen of er te veel loonbelasting is ingehouden of misschien wel te weinig. Je zult het misschien niet geloven, maar belastingvrij verdienen in 2016 en 2017 is mogelijk in ons land.

Ik heb veel aftrekposten en dan?

De werkgever kan niet met alle aftrekposten rekening houden, dat zou te veel werk zijn. Daarom kun je aankloppen bij de belastingdienst zelf. Wie bijvoorbeeld veel hypotheekrente betaalt of veel ziektekosten heeft, kan hiervan een deel terugkrijgen bij de aangifte inkomstenbelasting, maar je hoeft daarop niet te wachten. De teruggave kan als je daarom vraagt ook gedurende het lopende jaar al plaats vinden.

Algemene heffingskorting minst verdienende partner

Als een partner geen of weinig inkomen heeft, kan dat betekenen dat de algemene heffingskorting waarop recht bestaat, niet zomaar via de belastingdienst kan worden uitbetaald. In de regel kun je immers niet meer belasting terugkrijgen dan je ooit hebt betaald. De kans om geld terug te krijgen wordt groter als je een fiscale partner hebt met voldoende inkomen. In dat geval kan de belastingdienst desgevraagd overgaan tot uitbetaling van je algemene heffingskorting, ook wel aanrechtsubsidie 2016 genoemd, via het inkomen van je partner. Let op de voorwaarden daarbij.

Heffingskortingen laten uitbetalen

Maar er zijn nog een paar andere heffingskortingen waarop je recht kunt hebben die niet door de werkgever worden meegenomen in de belastingafdracht:
  • De alleenstaande ouderkorting;
  • De ouderschapsverlofkorting;
  • De doorwerkbonus;
  • De inkomensafhankelijke combinatiekorting;
  • Groen beleggen.

Als je aangifte inkomstenbelasting doet, komen deze heffingskortingen terug in de vragen en wordt aan het einde van de invulling duidelijk waar je recht op hebt. Ook hier geldt dat als je eerder een teruggave wil, je gedurende het jaar en het liefst nog voordat het jaar is begonnen actie moet ondernemen.

Conclusie belasting terugvragen van de Belastingdienst in 2016 of 2017

Nogal wat mensen mijden het contact met de belastingdienst, omdat ze denken dat het altijd geld kost. Vaak is dat ook zo, maar velen hebben recht op een teruggave en laten die liggen omdat ze geen belastingaangifte doen. Bereken eens een keer voor jezelf of je ook recht hebt op een belastingteruggave of vraag iemand die je goed kent eens om advies. Vooral bij de heffingskortingen kan het gebeuren dat je niet krijgt waar je wel recht op hebt. Bij de hogere inkomens speelt dit probleem nauwelijks omdat men dan toch verplicht is om belastingaangifte te doen, maar bij de lagere inkomens blijft zo nog wel eens ongebruikt geld bij de belastingdienst liggen en dat is natuurlijk wel jammer. Gebruik in 2016 de voorlopige aanslag 2016 inkomstenbelasting. Dat kan op papier en digitaal.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Belastingteruggave scholieren en studenten 2011Belastingteruggave scholieren en studenten 2011Vaak wordt er teveel belasting ingehouden bij werk dat jongeren doen.Hoe werkt het terugvragen van belastinggeld? Met in…
Hoge loonbelasting overuren en overwerkHoge loonbelasting overuren en overwerkBelastingvrij verdienen en geld bijverdienen met een tweede baan in 2015, 2016 of 2017? Over de gewerkte overuren, vergo…
Alles over vakantiewerk en bijbaantjesAlles over vakantiewerk en bijbaantjesIn 2009 hadden 1,2 miljoen jongeren een vakantiebaan. Anderen hadden een bijbaantje. Veel van hen verdienen dan wel op h…
Geld terug van de belastingdienst 2015 - 2016: belastingtipsGeld terug van de belastingdienst 2015 - 2016: belastingtipsBelastingtips voor de belastingteruggave 2015, 2016 en 2017. Hebt u als particulier al geld terug gekregen van de belast…
Belasting terugvragen studenten en scholierenBelasting terugvragen studenten en scholierenWie in 2015, 2016 of 2017 te veel loonbelasting betaalt, kan de belastingdienst vragen om een belastingteruggave inkomst…

Reageer op het artikel "Hoe krijg je als particulier belasting terug in 2016?"

Reacties

Frits, 23-02-2015 22:04 #2
Is het mogelijk om meer geld terug te krijgen dan er aan loonheffing is ingehouden? Reactie infoteur, 24-02-2015
Beste Fritz,
Het is in de regel niet mogelijk om meer belasting terug te krijgen dan u betaald hebt. Een uitzondering hierop kan de situatie zijn waarin sprake is van een grote aftrek aan zorgkosten.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Anneke Dijkers, 27-09-2014 12:44 #1
Met ingang van 1-1-2015 ga ik met vervroegd pensioen en vermindert mijn inkomen aanzienlijk. De huidige situatie is dat mijn partner en ik jaarlijks vóór 1 april onze belastingaangifte doen en daarna in 1 x onze teruggave door de belastingdienst overgemaakt krijgen.
Met ingang van 1-1-2015 willen mijn partner en ik niet meer 1 x per jaar een teruggave ontvangen, maar maandelijks.
Welke acties moeten wij hiervoor nemen om dit ook met ingang van 2015 gerealiseerd te krijgen?
Ik dank u bij voorbaat voor uw evt. te nemen moeite om mij een antwoord hierop te doen toekomen. Reactie infoteur, 28-09-2014
Beste Anneke Dijkers,
Als u een maandelijkse teruggave wilt, vult u een voorlopige aanslag inkomstenbelasting in. Dat is een belastingformulier dat vergelijkbaar is met een gewoon belastingformulier in het voorjaar, maar het is gebaseerd op voorlopige cijfers. Een voorlopige teruggave kan, als de financiën onverhoopt anders uitpakken, later nog worden teruggevorderd.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 09-01-2017
Gepubliceerd: 14-10-2013
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Special: Inkomstenbelasting 2016
Reacties: 2
Schrijf mee!