InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Schenking: vrijstelling eigen woning 100.000 euro

Schenking: vrijstelling eigen woning 100.000 euro

Schenking: vrijstelling eigen woning 100.000 euro De schenkingsvrijstelling eigen woning is in 2013 en 2014 verhoogd en verruimd naar een belastingvrije schenking van 100.000 euro wat het mogelijk maakt om uw schulden versneld belastingvrij terug te betalen. Ook uw restschuld kunt u boetevrij betalen. Deze schenkingsvrijstelling eigen woning zal in 2013 en ook in 2014 gelden. Dat betekent dat iedereen die van iemand een schenking ontvangt van 100.000 euro en daarmee een eigen woning koopt of de hypotheek aflost, geen belasting over de ontvangen schenking hoeft te betalen. Ook de banken werken mee aan deze nieuwe maatregel schenkingsvrijstellingen. Ook de oproep en motie van Henk Krol (voormalig fractievoorzitter 50 plus) bij de Algemene Politieke Beschouwingen in september 2013 lijken te hebben geholpen, maar er is wel iets geks aan de hand. Waarom mag niet iedereen tot 100.000 euro boetevrij en belastingvrij aflossen?

Schenkingsvrijstelling eigen woning: belastingvrij 100.000 euro schenken

Al een paar jaar wil het kabinet stimuleren dat een schenking ook wordt besteed aan de aflossing van de hypotheek of de aankoop van een eigen woning. De schenkingsvrijstelling kan in die gevallen oplopen tot ruim 50.000 euro als een ouder een kind geld schenkt. Maar daar is nu een schepje bovenop gedaan. Vanaf 1 oktober 2013 tot 1 januari 2015 is de schenkingsvrijstelling verruimd naar 100.000 euro. Die verruiming betreft niet alleen uw eigen kind, maar u mag aan iedereen 100.000 euro belastingvrij schenken. Nu zult u dat niet doen, maar deze verruiming zal u goed van pas komen als u een kind, kleinkind of een ander naast familielid met een schenking wilt helpen. U helpt de ander op twee manieren:
  • Deze is geen schenkingsbelasting verschuldigd.
  • De hypotheek wordt lager en daarmee de maandelijkse lasten.

En u helpt uzelf omdat u dan minder belasting in box 3 van de inkomstenbelasting betaalt: hoeveel vermogen in 2014?

De vrijstellingen bij een schenking vanaf 1 oktober 2013, belastingvrij schenken

Daarmee zijn er nu vier vrijgestelde en dus belastingvrije schenkingen mogelijk:
  • 100.000 euro als het geld voor de eigen woning is. Daarbij maakt het niet uit wie het geld krijgt.
  • 24.676 euro van een ouder aan een kind zonder dat bepaald is hoe het geld wordt besteed. Voorwaarde is de leeftijd (jonger dan veertig jaar).
  • 51.407 euro voor een ouder aan kind jonger dan veertig jaar (tot 1 oktober 2013).
  • 2.057 euro aan iedereen, zonder beperking in de besteding van het geld (geen apart doel).

De vrijstellingen bij een schenking in 2014 belastingvrij

De vrijstellingen in 2014 zijn deels iets hoger:
  • 100.000 euro eenmalig als het geld voor de eigen woning is. Daarbij maakt het niet uit wie het geld krijgt.
  • 52.281 euro voor een ouder aan kind jonger dan veertig jaar.
  • 2.092 euro jaarlijks aan iedereen, zonder beperking in de besteding van het geld (geen apart doel).

Verruiming schenkingsvrijstellingen geldt voor iedereen en ook voor de restschuld

Dat de extra vrijstelling bij een schenking tot een ton voor iedereen geldt is wel bijzonder, maar dan moet het geld door de ontvanger van de schenking wel in een eigen woning worden gestoken. U kunt dan denken aan extra aflossing aan de bank, het afsluiten van een lagere hypotheek bij de aankoop van een woning, het verbeteren van een woning of het betalen van de restschuld op een woning. Nog een voorwaarde is dat er een beroep moet worden gedaan op de extra vrijstelling, de schenking aantoonbaar is en dat aantoonbaar is dat uw kind of kleinkind het geld ook echt voor het eigen huis hebben gebruikt en niet om ervan op vakantie te gaan.

Motie Krol van 50 plus

Henk Krol diende bij de Algemene Politieke Beschouwingen op 25 september een motie in waarin hij de regering vroeg te bevorderen dat banken in het geval van een schenking van 100.000 euro geen boete in rekening zouden brengen als dit geld voor de aflossing van de hypotheek zou worden gebruikt. Op zich een begrijpelijk initiatief, want u schenkt geen geld om het vervolgens te zien toevloeien naar de belastingdienst. De motie verplicht tot niets en werd unaniem aanvaard. De grote banken hebben inmiddels wel al gereageerd.

Boetevrij aflossen ABN AMRO, ING bank en Florius

ABN AMRO geeft zijn eigen invulling aan de oproep van kabinet en parlement. Bij ABN AMRO mag u vanaf 1 november 2013 en in 2014 tot een bedrag van 100.000 euro boetevrij aflossen als uw huis onder water staat. Daarmee bedoelt de bank dat u tot een ton boetevrij mag aflossen als de hypotheek op uw eigen woning hoger is dan de WOZ-waarde. Daarbij maakt het voor de bank niet uit hoe u aan het geld komt. Het hoeft geen schenking te zijn. Voor Florius (onderdeel van ABN AMRO) geldt hetzelfde. De ING bank volgt eveneens dezelfde route als ABN AMRO.

SNS Reaal en Rabobank

SNS bank en de Rabobank vullen de motie letterlijk in. Als u een schenking ontvangt en daarmee uw hypotheekschuld verlicht, dan mag dat boetevrij. De ING bank heeft op 7 oktober 2013 aangegeven dezelfde werkwijze te hanteren als ABN AMRO waarbij als enige eis geldt dat een hypotheek onder water moet staan.

Nieuwe manier van boetevrij aflossen lijkt juridisch aanvechtbaar: het gelijkheidsbeginsel

Het vreemde aan dit alles is dat voortaan bij de aflossing van een hypotheek of wordt gekeken waar het geld vandaan komt en of uw huis onder water staat. Dat lijkt me juridisch aanvechtbaar omdat dit het gelijkheidsbeginsel lijkt te schenden. Het staat ook niet in uw hypotheekvoorwaarden. Waarom zou iemand die 100.000 euro van zijn hypotheek wil aflossen, wel een boete moeten betalen als het zijn eigen geld is? Als hij het geld van een ander krijgt, wordt hij in het zonnetje gezet maar als het eigen geld is, betaalt hij of zij wel een boete. Bovendien leidt dit alles tot allerlei uitvoeringsproblemen, in ieder geval bij SNS bank en de Rabobank, want betekent dat nu ook dat u uw belastinggegevens aan de bank moet overleggen en krijgt u anders alsnog een boete?

Conclusie: boetevrij aflossen voor iedereen mogelijk maken tot een ton in 2013 en 2014

Dit alles kan eenvoudig worden opgelost door boetevrij aflossen voor iedereen mogelijk te maken, ongeacht waar het geld vandaan komt. Er zijn geen uitvoeringsproblemen en niemand ondervindt discriminatie van de bank. Ook het kabinet zou met een dergelijke maatregel blij moeten zijn, want het scheelt de staatskas de aftrek van hypotheekrente en de schulden in ons land nemen daarmee sneller af.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Belastingvrij schenken 2012Belastingvrij schenken 2012Als u een schenking doet of ontvangt, moet u daar schenkbelasting over betalen. Er zijn echter ook vrijstellingen om bel…
Bij leven schenken, verlaagt de erfbelastingDe belastingheffing over schenkingen is gelijk aan de heffing over erfenissen na overlijden. Toch kan het belastingheffi…
Contant schenken, geen haan die ernaar kraaitContant schenken, geen haan die ernaar kraaitBij het schenken van geld aan de kinderen of aan anderen, kan er schenkbelasting verschuldigd zijn. Er geldt een vrijste…
Schenkingsrecht en samenloopregelingSchenkingsrecht en samenloopregelingWanneer u in 2013 of 2014 uw huis wilt schenken aan uw kind, komen tegelijkertijd twee heffingen om de hoek kijken, het…
De schenkbelastingDe schenkbelastingAls u een schenking krijgt bent u in veel gevallen belastingplichtig. De hoogte van de schenkbelasting hangt af van de h…

Reageer op het artikel "Schenking: vrijstelling eigen woning 100.000 euro"

Reacties

Tjalle, 07-07-2014 13:20 #8
Geld deze vrijstelling alleen voor een schenking als de schenker in leven is, of mag een bedrag van een erfenis ook belasting vrij benut worden om de hypotheek af te lossen? Reactie infoteur, 07-07-2014
Beste Tjalle,
Het moet een schenking zijn met de voorwaarde dat het geld aan het eigen huis wordt besteed, waarbij schenker en ontvanger een beroep doen op de verhoogde vrijstelling. Geen erfenis dus.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Nynke, 29-04-2014 12:03 #7
Hallo,
In 2000 zijn mijn ouders en ik een lening aangegaan van ongeveer 35 duizend euro. Daar heb ik elk jaar keurig 6% rente over betaald en zijn hebben we een onderhandse akte getekend (niet voor de notaris). Dat geld is destijds gebruikt voor het aankopen en verbeteren van koopwoning. Dit jaar willen ze me dat bedrag schenken (dus de lening ongedaan maken).
Ik ben nu opzoek naar een nieuwe woning, mogen zij mij wederom 100.000 euro schenken? Of moet het eerdere bedrag daarvan worden afgetrokken?
Dank u wel,
Nynke Reactie infoteur, 29-04-2014
Hallo Nynke,
Als de eerdere lening voor het huis wordt geschrapt en dus geschonken, maakt die deel uit van de 100.000 euro die maximaal dit jaar belastingvrij kan worden geschonken. Als de eerdere lening blijft bestaan, mag nog tot 100k belastingvrij voor een eigen huis worden geschonken.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Ria D., 18-02-2014 13:00 #6
Kan de 100.000,- schenking eenmalig in 2014 ook op papier geschonken worden? Reactie infoteur, 18-02-2014
Beste Ria D.,
Met een schenking op papier kunt u geen hypotheek aflossen of verkleinen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Arnold van der Maat, 28-01-2014 15:51 #5
Wij hebben als familiebank een hypothecaire aflossingsvrije lening gegeven aan onze zoon in 2010 ten grootte van euro 50.000. Deze lening is notarieel vastgelegd. Wij overwegen nu om deze lening om te zetten naar een schenking te grootte van hetzelfde bedrag. Dit betekent dus dat de hypothecaire lening dan vervalt en wordt ingelost.
Mijn concrete vraag: Is dit mogelijk? zo ja : is een onderhandse overeenkomst afdoende of moet er daadwerkelijk gelden worden overgemaakt? Moet dit opnieuw notarieel worden vastgelegd?
Bij voorbaat mijn dank Reactie infoteur, 28-01-2014
Beste Arnold van der Maat,
1. Onder de regeling valt een schenking ter vermindering van een hypotheek voor de eigen woning. Dit kan ook ook het schrappen van een (deel van) een bestaande hypotheek voor de eigen woning zijn.
2. De eerdere akte is notarieel vastgelegd en geregistreerd, en zal daarom ook notarieel ongedaan gemaakt moeten worden met daaraan gekoppeld de voorwaardelijke schenking.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Frank, 03-12-2013 20:34 #4
Ik wil een schenking doen aan een vriendin, die hiermee haar hypotheek boetevrij zal aflossen. De hypotheeknemer, FBTO, verlangt een notariële akte van de schenking. Zo'n toch vrij simpele akte kost ca. 350. Daarna moet de hypotheek ook nog worden geroyeerd, waarvoor opnieuw een akte nodig is. Is de gang naar de notaris inderdaad verplicht cq. noodzakelijk, of volstaat een onderhandse schenkingsakte? Reactie infoteur, 04-12-2013
Beste Frank,
Een onderhandse akte, door beiden ondertekent, met als voorwaarde dat de ton wordt gebruikt voor de aflossing van de hypotheek, moet voldoende zijn. Ik weet niet waarom FBTO zo moeilijk doet. Heeft wellicht met de eventuele boeterente van doen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Harry Franssen, 25-11-2013 14:51 #3
Ik schrijf en vraag u dit omdat in principe de schenking van max 100.000 euro tot 31 dec.2013 geld omdat de 2e kamer nog geen go heeft gegeven voor 2014 dus wil ik voor het einde van het jaar ieder een grote gelijke schenking doen.
Ik heb 3 kinderen, het oudste kind heeft 7 jaar geleden een huis gekocht en kan door mijn schenking zijn hypotheek voor dat gedeelte aflossen. De middelste is erg actief om een huis te zoeken maar heeft het nog niet gekocht. kan ik dan toch alvast de schenking overmaken op een aparte rekening? De jongste wil wel gaan kopen maar is er nog niet erg actief in, de aankoop zou dan wel voor eind 2014 geschied moeten zijn. De hamvraag voor de laatste twee kinderen dus, mag ik nu voor het eind van 2013 toch al die twee schenking bedragen bij ieder kind op een aparte nieuwe te openen rekening mogen zetten voor het volgend jaar en dat straks via de papieren van de notaris duidelijk kan worden gemaakt dat het bedrag enkel en alleen voor de aankoop van de woning is gebruikt? Reactie infoteur, 25-11-2013
Beste Harry Franssen,
Alleen wanneer het geld wordt gebruikt voor de verbetering van het eigen huis hoeven de besteding van het geld en de schenking niet in hetzelfde kalenderjaar plaats te vinden.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jeroen, 19-10-2013 14:25 #2
Mag ik mijn zoon nu nogmaals een bedrag schenken voor zijn koopwoning, als ik in 2012 al gebruikt heb gemaakt van de eenmalige verhoging voor algemene doelen (20.000 voor een vakantie en een motor)? Reactie infoteur, 19-10-2013
Beste Jeroen,
Helaas niet, omdat toen niet het geld is besteed aan de eigen woning.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Hannah, 17-10-2013 22:07 #1
De regels blijven vaag, ik kan niets vinden over de termijn van aflossen van het ontvangen bedrag, dit i.v.m. boeterentes. Mag de schenker het bedrag van 100.000 euro verdelen over meerdere personen? Reactie infoteur, 18-10-2013
Beste Hannah,
U mag meerdere personen 100.000 euro belastingvrij schenken voor hun huis. Als het een fiscaal paar is, is slechts 100.000 euro toegestaan. Zie voor meer informatie en een modelovereenkomst (schenkingsakte) ook het artikel:

http://financieel.infonu.nl/belasting/118517-schenking-2014-verhoogde-vrijstelling-en-schenkbelasting.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Special: Schenkbelasting 2012
Reacties: 8
Schrijf mee!