InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Schenking 2017: vrijstelling eigen woning 100.000 euro

Schenking 2017: vrijstelling eigen woning 100.000 euro

Schenking 2017: vrijstelling eigen woning 100.000 euro De schenkingsvrijstelling eigen woning wordt in 2017 zoals eind 2013 en in 2014 verhoogd en verruimd naar een belastingvrije schenking van 100.000 euro wat het mogelijk maakt om uw schulden op de eigen woning versneld belastingvrij terug te betalen. Ook uw restschuld kunt u boetevrij betalen. Deze schenkingsvrijstelling eigen woning zal in 2017 gelden. Dat betekent dat in potentie iedereen die van iemand een schenking ontvangt van 100.000 euro en daarmee een eigen woning koopt of de hypotheek aflost, geen belasting over de ontvangen schenking hoeft te betalen. Hopelijk werken ook de banken mee aan deze nieuwe maatregel met verruimde schenkingsvrijstellingen. Als de schenking in 2017 is gegeven voor een verbouwing, hebt u tot en met 31 december 2019 (voor 1 januari 2020) de tijd voor uw renovatie. Of koop in 2015 goedkoop een huis en los de hypotheek voor een deel af met een schenking in 2017.

Schenkingsvrijstelling eigen woning: belastingvrij 100.000 euro schenken

Al een paar jaar wil het kabinet stimuleren dat een schenking ook wordt besteed aan de aflossing van de hypotheek of de aankoop van een eigen woning. De schenkingsvrijstelling kan in die gevallen oplopen tot ruim 53.000 euro als een ouder een kind geld schenkt. Maar daar is nu een schepje bovenop gedaan. Vanaf 1 januari 2017 wordt de schenkingsvrijstelling verruimd naar 100.000 euro. Die verruiming betreft niet alleen uw eigen kind, maar u mag aan iedereen die jonger is dan 40 jaar 100.000 euro belastingvrij schenken. Nu zult u dat waarschijnlijk niet doen, maar deze verruiming zal u goed van pas komen als u een kind, kleinkind of een ander naast familielid met een schenking wilt helpen. En dat is aantrekkelijk, u helpt de ander op twee manieren:
  • Deze is geen schenkingsbelasting verschuldigd.
  • De hypotheek wordt lager en daarmee de maandelijkse lasten.

En u helpt uzelf omdat u dan minder belasting in box 3 van de inkomstenbelasting betaalt: hoeveel belasting op vermogen in 2017?

De vrijstellingen bij een schenking vanaf 1 januari 2017, belastingvrij schenken

Daarmee zijn er nu vier vrijgestelde en dus belastingvrije schenkingen mogelijk:
  • 100.000 euro als het geld voor de eigen woning is. Daarbij maakt het volgens de Miljoenennota 2016 niet uit wie het geld krijgt als die persoon maar jonger is dan 40 jaar. En het geldt dus ook voor een eigen kind.
  • 25.499 euro van een ouder aan een kind zonder dat bepaald is hoe het geld wordt besteed. Voorwaarde is de leeftijd (jonger dan veertig jaar).
  • 53.016 euro voor een ouder aan kind jonger dan veertig jaar (wordt opgehoogd naar 100.000 euro).
  • 2.122 euro aan iedereen, zonder beperking in de besteding van het geld (geen apart doel).

Verruiming schenkingsvrijstellingen geldt voor iedereen en ook voor de restschuld

Dat de extra vrijstelling bij een schenking tot een ton voor iedereen geldt tot veertig jaar is wel bijzonder, maar dan moet het geld door de ontvanger van de schenking wel in een eigen woning worden gestoken. U kunt dan denken aan extra aflossing aan de bank, het afsluiten van een lagere hypotheek bij de aankoop van een woning, het verbeteren van een woning of klushuis, of het betalen van de restschuld op een woning. Nog een voorwaarde is dat er een beroep moet worden gedaan op de extra vrijstelling, deze vrijstelling niet al in 2014 een keer is benut, de schenking aantoonbaar is en dat aantoonbaar is dat uw kind of kleinkind het geld ook echt voor het eigen huis hebben gebruikt en niet om ervan op vakantie te gaan. Het is een voorwaardelijke schenking waarbij de vrijstelling niet telt als achteraf blijkt dat het geld niet aan een eigen woning is besteed.

Overgangsregeling 2015 en 2016 in de maak

Moet u dan wachten tot 2017? Er is een overgangsregeling in de maak dat als u in 2015 of 2016 een schenking doet voor het eigen huis en gebruik maakt van de eenmalig verhoogde vrijstelling van ruim 53.000 euro, het restant van 47.000 euro nog in 2017 mag worden geschonken. Ook als u de eenmalig verhoogde vrijstelling in 2015 of 2016 niet volledig hebt benut. Wacht u wel tot 2017, dan is gewoon 100.000 euro mogelijk. De eenmalig verhoogde vrijstelling is alleen maar toepasbaar als u een kind hebt jonger dan 40 jaar of als de partner nog jonger is dan 40 jaar.

Motie Krol van 50 plus

Henk Krol diende bij de Algemene Politieke Beschouwingen op 25 september 2013 - toen speelde ook de verhoging van de schenkingsvrijstelling, maar dan als een soort van crisismaatregel- een motie in waarin hij de regering vroeg te bevorderen dat banken in het geval van een schenking van 100.000 euro geen boete in rekening zouden brengen als dit geld voor de aflossing van de hypotheek zou worden gebruikt. Op zich een begrijpelijk initiatief, want u schenkt geen geld om het vervolgens te zien toevloeien naar de belastingdienst. De motie verplichte tot niets en werd unaniem aanvaard. De grote banken reageerden positief. Dit initiatief heeft in 2013 geholpen, zal dat in 2017 ook zo zijn?

Boetevrij aflossen ABN AMRO, ING bank en Florius

ABN AMRO gaf in 2013 en 2014 zijn eigen invulling aan de oproep van kabinet en parlement. Bij ABN AMRO mocht u vanaf 1 november 2013 en in 2014 tot een bedrag van 100.000 euro boetevrij aflossen als uw huis onder water stond. Daarmee bedoelde de bank dat u tot een ton boetevrij mag aflossen als de hypotheek op uw eigen woning hoger is dan de WOZ-waarde. Daarbij maakte het voor de bank niet uit hoe u aan het geld komt. Het hoefde geen schenking te zijn. Voor Florius (onderdeel van ABN AMRO) gold hetzelfde. De ING bank volgde eveneens dezelfde route als ABN AMRO. Zal dit in 2017 ook zo zijn, of wordt het vervroegd aflossen met een boeterente?

SNS Reaal en Rabobank

SNS bank en de Rabobank vulden de motie letterlijk in. Als u een schenking ontving en daarmee uw hypotheekschuld verlichtte, dan mocht dat boetevrij. De ING bank heeft op 7 oktober 2013 aangegeven dezelfde werkwijze te hanteren als ABN AMRO waarbij als enige eis geldt dat een hypotheek onder water moet staan.

Nieuwe manier van boetevrij aflossen lijkt juridisch aanvechtbaar: het gelijkheidsbeginsel

Het vreemde aan dit alles is dat voortaan bij de aflossing van een hypotheek of wordt gekeken waar het geld vandaan komt en of uw huis onder water staat. Dat lijkt me juridisch aanvechtbaar omdat dit het gelijkheidsbeginsel lijkt te schenden. Het staat ook niet in uw hypotheekvoorwaarden. Waarom zou iemand die 100.000 euro van zijn hypotheek wil aflossen, wel een boete moeten betalen als het zijn eigen geld is? Als hij het geld van een ander krijgt, wordt hij in het zonnetje gezet maar als het eigen geld is, betaalt hij of zij wel een boete. Bovendien leidt dit alles tot allerlei uitvoeringsproblemen, in ieder geval bij SNS bank en de Rabobank, want betekent dat nu ook dat u uw belastinggegevens aan de bank moet overleggen en krijgt u anders alsnog een boete?

Waarom belastingvrij schenken in 2017?

De VVD en de PvdA sloten voor Prinsjesdag 2015 een akkoord over een andere vermogensrendementsheffing in 2017 waarbij de kleine spaarder in 2017 minder vermogensbelasting betaalt en de grotere spaarder meer belasting moet betalen. Onderdeel van de deal was dan dat de VVD dan zijn zin krijgt op het punt van meer belastingvrij schenken zolang de schenking wordt gebruikt voor de aankoop of verbetering van een woning in 2017 dan wel de aflossing van de hypotheekschuld of restschuld.

Conclusie: boetevrij aflossen voor iedereen mogelijk maken tot een ton in 2017

Wordt ook boetevrij aflossen vanaf 2017 mogelijk? Dit alles kan eenvoudig worden opgelost door boetevrij aflossen voor iedereen mogelijk te maken, ongeacht waar het geld vandaan komt. Er zijn geen uitvoeringsproblemen en niemand ondervindt discriminatie van de bank. Ook het kabinet zou met een dergelijke maatregel blij moeten zijn, want het scheelt de staatskas de aftrek van hypotheekrente en de schulden in ons land nemen daarmee sneller af.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Belastingvrij schenken 2012Belastingvrij schenken 2012Als u een schenking doet of ontvangt, moet u daar schenkbelasting over betalen. Er zijn echter ook vrijstellingen om bel…
Schenkingsrecht en samenloopregelingSchenkingsrecht en samenloopregelingWanneer u in 2015 of 2016 uw huis wilt schenken aan uw kind, komen tegelijkertijd twee heffingen om de hoek kijken, het…
Financiering restschuld eigen woningFinanciering restschuld eigen woningSinds 1 januari 2015 zijn de regels voor de renteaftrek van restschulden en de schenkingsvrijstelling bij restschulden v…
De schenkbelastingDe schenkbelastingAls u een schenking krijgt bent u in veel gevallen belastingplichtig. De hoogte van de schenkbelasting hangt af van de h…

Reageer op het artikel "Schenking 2017: vrijstelling eigen woning 100.000 euro"

Reacties

Richard, 10-02-2016 18:31 #31
Beste,

Graag leg ik u volgende vraag voor: geldt deze belastingvrije schenking ook voor een huis in het buitenland? Met optie om zelf gedeelte te wonen en ander gedeelte van huis te verhuren?

Mvg
Richard Reactie infoteur, 10-02-2016
Beste Richard,
Als het huis in het buitenland uw eigen woning is (u woont er dus ook zelf en bent er ingeschreven), wel
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Hans, 21-01-2016 09:35 #30
Als we nu in 2016 een onderhandse lening opzetten van 100.000,- tegen 4% rente van moeder voor aankoop van haar huis. Voor de rest van de koopsom wordt een reguliere hypotheek afgesloten.
Die onderhandse lening wordt bij de notaris beschreven en in 2017 d.m.v. een schenking van moeder weer afgelost. Is dat fiscaal toegestaan? Verkrijger is jonger dan 40 jaar en heeft geen schenkingen gehad tot nu toe. Reactie infoteur, 21-01-2016
Beste Hans,
Dat kan als u ook in de woning gaat wonen, het moet immers fiscaal gezien wel een eigen woning zijn.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Peter, 20-01-2016 16:57 #29
Beste Zeemeeuw,

Mijn zus blijft ook in deze woning wonen voor 1-2 jaar tot zij een eigen woning heeft gevonden.
Het huis komt dus op mijn naam te staan en zij komt hier inwonen.
Is het dan wel mogelijk dat haar hypotheek met de schenking van 100.000 wordt afgelost?
Want het moet worden gebruikt voor eigenwoning en haar naam zal niet op de woning komen te staan.

Reactie infoteur, 18-01-2016
Beste Peter,
Voorwaarde voor de 100.000 euro vrijstelling is dat het geld moet worden besteed aan de eigen woning. Het moet dan ook in 2017 tijdelijk de eigen woning van uw zus zijn, zij moet er wel eerst echt wonen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw Reactie infoteur, 21-01-2016
Beste Peter,
Als de woning niet op haar naam komt te staan, is het voor haar alleen een eigen woning als jullie samen een samenlevingscontract afsluiten en zo (tijdelijk) elkaars fiscale partners worden.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jek, 20-01-2016 08:35 #28
Mijn broer wil mij uitkopen, moeder zit in het bejaardenhuis en komt niet meer terug en na haar dood zal het huis voor ons beiden zijn. kan hij mij 100.000 euro betalen? en moeten wij hiervoor naar de notaris? plan is dat ik afstand doe van het huis. Reactie infoteur, 20-01-2016
Beste Jek,
Uw broer is er vroeg bij, het huis is nog van uw moeder. Uw broer kan u 100.000 euro betalen onder de afspraak dat u de erfenis straks verwerpt of de afspraak dat u uw aandeel in de toekomstige erfenis daarmee gelijk is aan nul. Bij de verdeling van de erfenis wordt dit voorschot dan weggestreept tegen de waarde van uw aandeel in de erfenis. Deze afspraak kunnen jullie ook onderhands op papier zetten. De 100.000 euro moet wel een realistisch bedrag zijn, anders kan een deel als schenking worden gezien.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Peter, 17-01-2016 18:21 #27
Beste Zeemeeuw,

Ik wil graag een huis kopen in 2016 met een schenking van mijn grootouders.
Aangezien zij in 2017 maar maximaal 100.000 belastingvrij kunnen schenken zullen zij ook 100.000 aan mijn zus gaan schenken.
Jaar 2016
Huis kopen 245.000
Ik neem een hypotheek van 100.000+ 45.000 eigen geld
Mijn zus neemt een hypotheek van 100.000

Het huis zal alleen op mijn naam worden gekocht.

In 2017 zullen ons grootouders ons ieder 100.000 schenken waarbij ons beide hypotheken komen te vervallen en het huis alleen op mijn naam komt te staan.

Is deze constructie mogelijk? Reactie infoteur, 18-01-2016
Beste Peter,
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Roel, 26-12-2015 18:53 #26
Beste Zeemeeuw,

Dank voor uw antwoord. Ik heb hier nog 3 vragen hierover.

Op internet zag ik dat de rente over de lening binnen de familie (voor een huis) ook in aanmerking komt voor de hypotheekrenteaftrek, hierdoor dus zeer interessant.

Wat ik echter afvroeg hoe de bank deze lening ziet en of dit effect heeft op de ratio "eigen vermogen/waarde woning"?

Bijvoorbeeld:
Waarde woning: 350k
Schenking ouders: 50k
Lening ouders: 100k (ook in aanmerking voor hypotheekrenteaftrek)
Hypotheek bank: 200k (ook hypotheekrenteaftrek)

Vragen:
* Hoe berekent de bank de ratio "hypotheek/waarde woning? Is dat 200/350= 57%, of is dat 300/350= 85%?
* Is het mogelijk om gebruik te maken van hypotheekrente aftrek bij 2 verschillende lening voor 1 huis?
* Indien tweede schenking in 2017 (50k) wordt gebruikt om lening ouders af te lossen, wordt dit gezien als "gebruik voor eigen woning"? Of wordt dit alleen zo aangemerkt indien met deze schenking hypotheek van bank wordt afgelost?

Groet,
Roel Reactie infoteur, 27-12-2015
Beste Roel,
1. Uw ouders kunnen u een onderhandse lening verstrekken en als die in de vorm van een hypotheek is met aflossing (annuïteit), is deze rente als hypotheekrente aftrekbaar:

http://financieel.infonu.nl/lenen/19976-een-modelovereenkomst-voor-onderhands-lenen-aan-uw-kind.html

2. De bank ziet de lening van uw ouders als een extra lening, vergelijkbaar met een lening van de bank. Als de bank weet dat u de lening in 2017 voor een groot deel weer aflost (schenking ouders) scheelt dat weer. De lening moet bij de belastingdienst bekend zijn als hypotheek (opnemen in uw belastingaangifte inkomstenbelasting) en wordt dan ook als zodanig behandeld.

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Roel, 22-12-2015 20:03 #25
Ook ik wil een huis kopen in 2106. Graag zou ik de complete schenking ( 100.000) direct willen gebruiken bij het kopen van het huis. Is onderstaande constructie mogelijk, of moet de 2e schenking in 2017 weer rechtstreeks voor eigen woning zijn?

2016:
- Huis kopen (met 100.000 geld van ouders)
- Schenking 52.000 (geen been belasting)
- Lening van ouders 48.000 (wettelijke verplichte rente 6%)

2017:
- Tweede schenking 48.000 waarmee lening ouders wordt afgelost.

Daarnaast was ik benieuwd of (2e) schenking gebruikt mag worden voor afbetalen studieschuld?

Met vriendelijke groet,
Roel Reactie infoteur, 23-12-2015
Beste Roel,
Deze constructie kan, maar u moet de schenkingen (beide) wel gebruiken voor de eigen woning.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Alberto, 18-12-2015 15:28 #24
We willen in 2016 een huis gaan kopen. Voorbeeldsommetje: 350000 euro. Mij schoonouders willen ons een schenking doen 52000 euro schenkingvrij (2016).

Nu lees ik per 1 januari 2017 100000 euro schenkingvrij. Kunnen zij dan ons nog 48000 euro schenken belastingvrij in 2017? Of kunnen zij ook nu 100000 euro (februari 2016) schenken belastingvrij? Of een papier laten maken bij de notaris? Misschien heeft u een beste optie om 100000 euro schenkingsvrij te bedenken. Reactie infoteur, 19-12-2015
Beste Alberto,
Uw ouders kunnen in 2016 53.000 euro belastingvrij schenken voor uw eigen woning en dit in 2017 belastingvrij aanvullen tot 100.000 euro. Het totale bedrag op papier zetten in één jaar (ook al incasseert u een deel een jaar later), kan door de Belastingdienst toch als één schenking worden gezien.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Peter, 01-12-2015 10:26 #23
In december 2016 word ik 40 dus kom ik volgens de voorwaarden van de belastingdienst niet in aanmerking voor de belastingvrije schenking van 100.000 voor de aflossing/verbouwing/aankoop huis. Ten tijde van de vorige regeling was dit geld nog niet voorhanden bij de schenkende partij. Nu las ik dat de schenking nu al in 2015 of 2016 gedaan kan worden en het resterende deel in 2017.
Kom ik op deze manier dan wel in aanmerking voor het volledige bedrag of val ik precies tussen wal en schip? Of kan ik gebruik maken van 2x 52.000 verdeeld over 2 of 3 jaar? Reactie infoteur, 02-12-2015
Beste Peter,
De vrijstelling van 100.000 euro zou per 1 januari 2017 moeten ingaan, maar daarvoor komt u gegeven uw leeftijd niet meer in aanmerking. Wel kunt u zolang u jonger bent dan 40 jaar, gebruik maken van de eenmalige vrijstelling van ongeveer 53.000 euro als het geld bestemd is voor de eigen woning.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Chiel, 25-09-2015 15:09 #22
Is de leeftijdsgrens van 40 jaar ook niet juridisch discutabel bij aankoop van een eigen huis? Ik denk hierbij aan de "scheefwoners" (huur) die bijna wel gedwongen worden om te kopen maar daar zelf niet voldoende middelen voor hebben. Reactie infoteur, 26-09-2015
Beste Chiel,
Die 40 jaar sluit aan bij de huidige regeling voor een eenmalig verhoogde vrijstelling. Natuurlijk zou een hogere leeftijd gunstiger zijn en wellicht logischer (of geen leeftijd zoals in 2014), maar dat is nog niet aangekondigd.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jan, 24-09-2015 17:24 #21
Mijn vrouw en ik gaan scheiden. Getrouwd in gemeenschap van goederen. Ik wil haar mijn helft van hypotheekvrije woning schenken.
Taxatiewaarde woning is 280.000
Ik wil haar dus 140.000 schenken.
Mijn vrouw is 47 jaar oud. Wat is de beste weg om geen schenkbelasting te hoeven te betalen? Reactie infoteur, 25-09-2015
Beste Jan,
Als jullie in gemeenschap van goederen zijn getrouwd en deze transactie vindt binnen het huwelijk nog plaats, is dit belastingvrij:

http://financieel.infonu.nl/belasting/162842-huwelijk-en-erfbelasting-betalen.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Willem, 16-09-2015 16:56 #20
Hoi,
Wanneer er dit fiscale jaar gebruik gemaakt wordt van de maximale schenking op dit moment (+/- 52.000) kan dit in 2017 dan nog aangevuld worden tot 100.000 (voor het aflossen van hypotheek)? Reactie infoteur, 17-09-2015
Beste Willem,
Ja dan is er in 2017 nog ruimte voor 48.000 euro extra.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jan, 07-09-2015 16:10 #19
Mag de 100.000 euro schenking die ingaat in 2017, over meerdere jaren afgelost worden? Reactie infoteur, 07-09-2015
Beste Jan,
Een schenking is geen lening en hoeft daarom niet te worden afgelost. De schenking moet wel in hetzelfde jaar als het jaar van schenking voor de eigen woning (aflossing hypotheek bijvoorbeeld) worden gebruikt.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Sander, 14-02-2015 21:53 #18
Hallo Zeemeeuw; mijn schoonouders willen ons 40000 lenen. Wat is in ons geval de beste constructie belastingtechnisch? Er bestaat een hypotheek van 100000 en 50000 bij een bank, de extra 40000 wordt ook benut voor aanschaf woning. Wij zijn >40 jaar. Is het mogelijk met een rente van 1.4%, maandelijks betaald en middels de jaarlijkse belastingvrije schenking van 5277,- jaarlijks af te lossen zodat de schuld ieder jaar lager wordt? Juist wel of niet notarieel vastleggen? Betaalde rente aftrekken bij belasting en lening inschrijven als hypotheek? Of heeft u ander advies? Reactie infoteur, 15-02-2015
Hallo Sander,
Als u hypotheekrenteaftrek wilt voor de lening van 40.000 euro, is een vereiste dat dat elke maand een deel (annuïtair) wordt afgelost. Als u de hypotheekrenteaftrek niet zo belangrijk vindt, kunt u bij uw ouders ook een aflossingsvrije lening afsluiten. Als het huis als onderpand dient (hypotheek) is een lage rente mogelijk. Eigenlijk zou u deze mogelijkheden even op een rij moeten zetten om te zien wat uw ouders en u het liefste willen en wat betaalbaar is.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Sidoi, 06-12-2014 23:46 #17
Beste Zeemeeuw, mag het ook een bedrag lager zijn dan een ton zolang het geld maar wordt gebruikt voor de aankoop van een huis, aflossing van de hypotheek of de verbouwing van een huis? Dan zou een langlopende onderhandse lening dus niet nodig zijn. Ben misschien een beetje hardleers, excuus.
Dank en groet,
Sido Reactie infoteur, 07-12-2014
Beste Sidoi,
De eenmalig verhoogde vrijstelling in 2014 is inderdaad maximaal 100.000 euro, maar de schenking mag ook minder zijn.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Ron Bol, 05-12-2014 13:58 #16
Wij hebben een schenking van 100,.000 ontvangen van de moeder van mijn vrouw. hiermee hebben we een groot deel van de hypotheek van ons huis in Spanje afgelost. Wij wonen in Spanje en zijn hier fiscaal resident. Ik vroeg mij af of wij nu aan de Spaanse belasting dienst belasting moeten betalen over deze schenking en zo ja hoeveel. Reactie infoteur, 05-12-2014
Beste Ron Bol,
Helaas is het zo dat ook Spanje schenkbelasting heft als de ontvanger in Spanje woont.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Sido Martens, 15-11-2014 09:47 #15
Geldt onderstaande regel voor vrijstelling dan dus ook voor de kleinkinderen, maar misschien zelfs ook voor niet-familie (is het dan een donatie?) en is er een maximum aan het aantal personen dat de schenking ontvangt?

* 2.092 euro jaarlijks aan iedereen, zonder beperking in de besteding van het geld (geen apart doel). Reactie infoteur, 15-11-2014
Beste Sido Martens,
De vrijstelling tot maximaal 100.000 euro geldt voor iedereen in 2014 (ook een kleinkind of uw buurman) op voorwaarde dat het geld aantoonbaar wordt besteed aan de eigen woning. Als u een ander dan een eigen kind belastingvrij wilt schenken met een volledige bestedingsvrijheid bedraagt de vrijstelling inderdaad 2.092 euro jaarlijks.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Caroline, 06-11-2014 13:56 #14
Wij wonen in Zwitserland maar hebben nog een huis in Nederland. Er is een kleine resthypotheek en de WOZ waarde is 189.000 Euro. Onze zoon huurt het huis van ons en woont er. Wij huren van hem de zolder voor opslag en eventueel overnachting.
Hij verdient te weinig voor een dekkende hypotheek, kan max 42.000 krijgen. Nu zoeken we naar middelen om het huis aan hem over te dragen, belastingtechnisch zo gunstig mogelijk. Hoe zouden we dit het beste kunnen aanpakken volgens u?
Een lening of een schenking en kun je een huis (gedeeltelijk tot 100.000) op papier schenken?
Ik ben erg blij met uw advies. Reactie infoteur, 06-11-2014
Beste Caroline,
De beste methode is hem (een deel van) het huis te verkopen met een korting van 100.000 euro en dat hij geen huurder meer is, maar (gedeeltelijk) eigenaar. Voor de overdracht is een notaris nodig.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Mart, 05-11-2014 22:56 #13
Vraag:
Ik heb op 29 mei 2013 een schenking ontvangen tbv 35000,=
Geldt de verruimde vrijstelling op deze schenking welke in oktober 2013 in het leven is geroepen?
Het Nederlandse belastingstelsel en de tarieven zijn van toepassing op een kalenderjaar.
Er is netjes aangifte gedaan voor 01-03-2014. Volgens de belastingdienst geldt de maatregel niet op schenkingen voor 01-10-2013. Ik ben ouder dan 40 jaar en de schenking is gedaan door mijn moeder. Het verschilt slechts 4 maanden tussen schenking en verruimde vrijstellingsdatum van 1 oktober.
Graag advies Reactie infoteur, 06-11-2014
Beste Mart,
Het klopt dat de schenkingsvrijstelling geldt voor een heel belastingjaar, maar de tijdelijke verruiming van de schenkingsvrijstelling is pas vanaf oktober 2013 ingevoerd en geldt in 2013 alleen voor schenkingen vanaf die datum en niet met terugwerkende kracht. Daar is verder niets aan te veranderen omdat de aangifte al in maart 2013 is gedaan. Wel is er nog in 2014 een ruimte van 65000 euro aanwezig voor uw eigen huis.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Anne, 31-10-2014 11:31 #12
Ik heb de volgende vraag: Ik ben weduwe en heb een kind van 26 dat nog studeert maar geen beurs meer krijgt en nog thuis woont. Ik zou mijn huis bijna vrij kunnen maken. Wat zijn de gevolgen wanneer ik mijn kind 100.000 euro schenk en vervolgens mijn halve huis daar mee laat kopen? u snapt dat ik geen van ons beide in de problemen wil brengen. Reactie infoteur, 31-10-2014
Beste Anne,
Wat dan verandert is dat u, zolang uw zoon bij u is ingeschreven, fiscale partner wordt met uw zoon. Dat kan bijvoorbeeld gevolgen hebben voor de zorgtoeslag. Als het huis voor de helft zijn eigen woning wordt, is de schenking wel belastingvrij.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Maarten, 08-10-2014 21:24 #11
Ik wil u graag de volgende situatie voorleggen. Ik heb eind 2013 ruim 115.000 euro geschonken gekregen van mijn moeder. Van dat bedrag heb ik bijna 50.000 euro afgelost op mijn hypotheek. Bij de aanslag voor de schenkingsbelasting heb ik dit bedrag van bijna 50.000 euro in mindering gebracht met een beroep op de eenmalig verhoogde vrijstelling tot euro 100.000. Dit was het maximale bedrag dat ik af kon lossen zonder boeterente te hoeven betalen. In 2014 ontvang ik nog een (wat) beperktere schenking van haar en ik heb ook nog wat over van de vorige schenking. Ik zou nu nog een bedrag van ca. 20.000 extra willen aflossen in 2014. De vraag is of ik mij bij de aangifte schenkingsbelasting nog kan beroepen op het niet gebruikte gedeelte van de eenmalig verhoogde schenkingsvrijstelling (ruim 50.000). Ik had aanvankelijk gedacht dat dit niet mogelijk was, maar ben gaan twijfelen omdat iemand van mijn bank mij zei dat wel zou moeten kunnen. Reactie infoteur, 09-10-2014
Beste Maarten,
Als u daarmee in 2013 gebruik hebt gemaakt van de eenmalige vrijstelling van 52.281 euro voor personen jonger dan 40 jaar, hebt u nu nog 50.000 euro vrijstelling over. Als u eind 2013 echter al een beroep hebt gedaan op de tijdelijke vrijstelling van 100.000 euro, is er geen ruimte meer over.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Theo, 09-09-2014 23:58 #10
Hallo,
ik wil u de volgende situatie/gedachte voorleggen: mijn vader is 85jaar (en zeer slechtziend). Mijn moeder is overleden. Mijn vader heeft een tweekapper zonder hypotheek. Indien ik het huis koop van mijn vader, voor laat ons zeggen 200.000,-, dus ik neem een hypotheek op van 200.000,- en mijn vader schenkt mij meteen (of iets later) 100.000,- zodat ik mijn hypotheek meteen met 100.000,- kan aflossen (de evt. boeterentes buiten beschouwing gelaten). Mijn vader blijft (zolang als hij kan) in het huis wonen. Ik woon in België en heb op mijn huis in België geen nederlandse hypotheekaftrek op mijn hypotheek. Mijn nederlandse bedrijfsinschrijving KvK is gevestigd op het adres van mijn vader. Ik heb in Nederland geen ander huis. Ik lees ook: 'Het gaat hier om de eigen woning die je gebruikt als hoofdverblijf. Niet om 2e woningen. Deze maatregel geldt vanaf 1 oktober 2013 tot 1 januari 2015."
Vraag 1: is dit een legale manier om te voorkomen dat een AWBZ-instelling het vermogen van mijn vader 'opsoupeert"?
Vraag 2: wordt het aan te kopen huis gezien als 2e woning voor mij. En moet ik er dan ook daadwerkelijk wonen of is de bedrijfsvesting ook voldoende? Of moet ik mij in laten schrijven in de gemeente waar het huis staat van mijn vader?
graag zie ik uw visie,

met vriendeijke groet,
Theo Reactie infoteur, 11-09-2014
Hallo Theo,
1. Uw vader mag doen met zijn bezit wat hij wil, ook voordat hij naar een verzorgingshuis gaat. Voor de eigen bijdrage in een AWBZ instelling in Nederland wordt overigens gekeken naar het vermogen van uw vader twee jaren terug:

http://financieel.infonu.nl/geld/109954-eigen-bijdrage-verzorgingshuis-2013-2014.html

2. Met een eigen woning wordt fiscaal gezien bedoeld een woning voor particuliere bewoning door de eigenaar van de woning. Dat mag overigens een deel van de woning zijn. Een ander deel mag bijvoorbeeld zijn verhuurd, van een ander zijn of een andere bestemming hebben. Relevant is ook de waarde van uw deel. Is de schenking bijvoorbeeld 100.000 euro maar uw waarde lager, dan kan niet aan de volledige vrijstelling worden voldaan.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jan, 12-08-2014 15:59 #9
Kan de schenking ook op papier worden gegeven? De hypotheek wil ik echter met mijn eigen spaargeld aflossen. Op deze manier hoef ik geen boeterente (Rabobank) te betalen en kan NU gebruik gemaakt worden van deze fiscale maatregel.

Ben benieuwd.
Met vriendelijke groet,
Jan Reactie infoteur, 13-08-2014
Beste Jan,
Als de schenking op papier niet leidt tot de overdracht van vastgoed voor eigen bewoning in 2014 of tot de aflossing van uw hypotheek, is die constructie in 2014 niet bruikbaar voor de 100.000 euro vrijstelling. Dan is namelijk niet voldaan aan de opschortende voorwaarde dat de schenking ten goede moet komen aan de eigen woning. Eigen spaargeld is eigen spaargeld en geen schenking.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Tjalle, 07-07-2014 13:20 #8
Geld deze vrijstelling alleen voor een schenking als de schenker in leven is, of mag een bedrag van een erfenis ook belasting vrij benut worden om de hypotheek af te lossen? Reactie infoteur, 07-07-2014
Beste Tjalle,
Het moet een schenking zijn met de voorwaarde dat het geld aan het eigen huis wordt besteed, waarbij schenker en ontvanger een beroep doen op de verhoogde vrijstelling. Geen erfenis dus.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Nynke, 29-04-2014 12:03 #7
Hallo,
In 2000 zijn mijn ouders en ik een lening aangegaan van ongeveer 35 duizend euro. Daar heb ik elk jaar keurig 6% rente over betaald en zijn hebben we een onderhandse akte getekend (niet voor de notaris). Dat geld is destijds gebruikt voor het aankopen en verbeteren van koopwoning. Dit jaar willen ze me dat bedrag schenken (dus de lening ongedaan maken).
Ik ben nu opzoek naar een nieuwe woning, mogen zij mij wederom 100.000 euro schenken? Of moet het eerdere bedrag daarvan worden afgetrokken?
Dank u wel,
Nynke Reactie infoteur, 29-04-2014
Hallo Nynke,
Als de eerdere lening voor het huis wordt geschrapt en dus geschonken, maakt die deel uit van de 100.000 euro die maximaal dit jaar belastingvrij kan worden geschonken. Als de eerdere lening blijft bestaan, mag nog tot 100k belastingvrij voor een eigen huis worden geschonken.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Ria D., 18-02-2014 13:00 #6
Kan de 100.000,- schenking eenmalig in 2014 ook op papier geschonken worden? Reactie infoteur, 18-02-2014
Beste Ria D.,
Met een schenking op papier kunt u geen hypotheek aflossen of verkleinen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Arnold van der Maat, 28-01-2014 15:51 #5
Wij hebben als familiebank een hypothecaire aflossingsvrije lening gegeven aan onze zoon in 2010 ten grootte van euro 50.000. Deze lening is notarieel vastgelegd. Wij overwegen nu om deze lening om te zetten naar een schenking te grootte van hetzelfde bedrag. Dit betekent dus dat de hypothecaire lening dan vervalt en wordt ingelost.
Mijn concrete vraag: Is dit mogelijk? zo ja : is een onderhandse overeenkomst afdoende of moet er daadwerkelijk gelden worden overgemaakt? Moet dit opnieuw notarieel worden vastgelegd?
Bij voorbaat mijn dank Reactie infoteur, 28-01-2014
Beste Arnold van der Maat,
1. Onder de regeling valt een schenking ter vermindering van een hypotheek voor de eigen woning. Dit kan ook ook het schrappen van een (deel van) een bestaande hypotheek voor de eigen woning zijn.
2. De eerdere akte is notarieel vastgelegd en geregistreerd, en zal daarom ook notarieel ongedaan gemaakt moeten worden met daaraan gekoppeld de voorwaardelijke schenking.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Frank, 03-12-2013 20:34 #4
Ik wil een schenking doen aan een vriendin, die hiermee haar hypotheek boetevrij zal aflossen. De hypotheeknemer, FBTO, verlangt een notariële akte van de schenking. Zo'n toch vrij simpele akte kost ca. 350. Daarna moet de hypotheek ook nog worden geroyeerd, waarvoor opnieuw een akte nodig is. Is de gang naar de notaris inderdaad verplicht cq. noodzakelijk, of volstaat een onderhandse schenkingsakte? Reactie infoteur, 04-12-2013
Beste Frank,
Een onderhandse akte, door beiden ondertekent, met als voorwaarde dat de ton wordt gebruikt voor de aflossing van de hypotheek, moet voldoende zijn. Ik weet niet waarom FBTO zo moeilijk doet. Heeft wellicht met de eventuele boeterente van doen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Harry Franssen, 25-11-2013 14:51 #3
Ik schrijf en vraag u dit omdat in principe de schenking van max 100.000 euro tot 31 dec.2013 geld omdat de 2e kamer nog geen go heeft gegeven voor 2014 dus wil ik voor het einde van het jaar ieder een grote gelijke schenking doen.
Ik heb 3 kinderen, het oudste kind heeft 7 jaar geleden een huis gekocht en kan door mijn schenking zijn hypotheek voor dat gedeelte aflossen. De middelste is erg actief om een huis te zoeken maar heeft het nog niet gekocht. kan ik dan toch alvast de schenking overmaken op een aparte rekening? De jongste wil wel gaan kopen maar is er nog niet erg actief in, de aankoop zou dan wel voor eind 2014 geschied moeten zijn. De hamvraag voor de laatste twee kinderen dus, mag ik nu voor het eind van 2013 toch al die twee schenking bedragen bij ieder kind op een aparte nieuwe te openen rekening mogen zetten voor het volgend jaar en dat straks via de papieren van de notaris duidelijk kan worden gemaakt dat het bedrag enkel en alleen voor de aankoop van de woning is gebruikt? Reactie infoteur, 25-11-2013
Beste Harry Franssen,
Alleen wanneer het geld wordt gebruikt voor de verbetering van het eigen huis hoeven de besteding van het geld en de schenking niet in hetzelfde kalenderjaar plaats te vinden.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jeroen, 19-10-2013 14:25 #2
Mag ik mijn zoon nu nogmaals een bedrag schenken voor zijn koopwoning, als ik in 2012 al gebruikt heb gemaakt van de eenmalige verhoging voor algemene doelen (20.000 voor een vakantie en een motor)? Reactie infoteur, 19-10-2013
Beste Jeroen,
Helaas niet, omdat toen niet het geld is besteed aan de eigen woning.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Hannah, 17-10-2013 22:07 #1
De regels blijven vaag, ik kan niets vinden over de termijn van aflossen van het ontvangen bedrag, dit i.v.m. boeterentes. Mag de schenker het bedrag van 100.000 euro verdelen over meerdere personen? Reactie infoteur, 18-10-2013
Beste Hannah,
U mag meerdere personen 100.000 euro belastingvrij schenken voor hun huis. Als het een fiscaal paar is, is slechts 100.000 euro toegestaan. Zie voor meer informatie en een modelovereenkomst (schenkingsakte) ook het artikel:

http://financieel.infonu.nl/belasting/118517-schenking-2014-verhoogde-vrijstelling-en-schenkbelasting.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Special: Miljoenennota 2016
Reacties: 31
Schrijf mee!