InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Schenking 2017: vrijstelling eigen woning 100.000 euro

Schenking 2017: vrijstelling eigen woning 100.000 euro

Schenking 2017: vrijstelling eigen woning 100.000 euro De schenkingsvrijstelling eigen woning wordt in 2017 zoals eind 2013 en in 2014 verhoogd en verruimd naar een belastingvrije schenking van 100.000 euro wat het mogelijk maakt om uw schulden op de eigen woning versneld belastingvrij terug te betalen. Ook uw restschuld kunt u boetevrij betalen. Deze schenkingsvrijstelling eigen woning zal in 2017 gelden. Dat betekent dat in potentie ieder kind dat van papa of mama een schenking ontvangt van 100.000 euro en daarmee een eigen woning koopt of de hypotheek aflost, onder voorwaarden geen belasting over de ontvangen schenking hoeft te betalen. Hopelijk werken ook de banken mee aan deze nieuwe maatregel met verruimde schenkingsvrijstellingen. Als de schenking in 2017 is gegeven voor een verbouwing, hebt u tot en met 31 december 2019 (voor 1 januari 2020) de tijd voor uw renovatie. Of koop in 2016 goedkoop een huis en los de hypotheek voor een deel af met een schenking in 2017. Dan kunt u namelijk gebruik maken van het overgangsrecht.

Schenkingsvrijstelling eigen woning: belastingvrij 100.000 euro schenken

Al een paar jaar wil het kabinet stimuleren dat een schenking ook wordt besteed aan de aflossing van de hypotheek of de aankoop van een eigen woning. De schenkingsvrijstelling kan in die gevallen oplopen tot ruim 53.000 euro als een ouder een kind geld schenkt. Maar daar is nu een schepje bovenop gedaan. Vanaf 1 januari 2017 wordt de schenkingsvrijstelling verruimd naar 100.000 euro. Die verruiming betreft volgens de Miljoenennota niet alleen uw eigen kind dat jonger is dan 40 jaar, u mag 100.000 euro belastingvrij schenken. Deze verruiming zal u goed van pas komen als u een kind, kleinkind of een ander naast familielid met een schenking wilt helpen. En dat is aantrekkelijk, u helpt de ander op twee manieren:
  • Deze is geen schenkingsbelasting verschuldigd.
  • De hypotheek wordt lager en daarmee de maandelijkse lasten.

En u helpt uzelf omdat u dan minder belasting in box 3 van de inkomstenbelasting betaalt: hoeveel belasting op vermogen in 2017?

De vrijstellingen bij een schenking vanaf 1 januari 2017, belastingvrij schenken

Daarmee zijn de volgende vijf vrijgestelde en dus belastingvrije schenkingen mogelijk:
  • 100.000 euro als het geld voor de eigen woning, aan uw eigen kind of een ander die tussen de 18 en 40 jaar oud is.
  • 25.526 euro van een ouder aan een kind zonder dat bepaald is hoe het geld wordt besteed. Voorwaarde is de leeftijd (jonger dan veertig jaar).
  • 53.176 euro voor dure studie of opleiding.
  • 5.320 euro aan een kind, zonder voorwaarden.
  • 2.129 euro aan iedereen, zonder beperking in de besteding van het geld (geen apart doel).

Verruiming schenkingsvrijstellingen geldt ook voor de restschuld

Dat de extra vrijstelling bij een schenking tot een ton voor iedereen (ook uw kind) geldt tot veertig jaar is wel bijzonder, maar dan moet het geld door de ontvanger van de schenking wel in een eigen woning worden gestoken. U kunt dan denken aan extra aflossing aan de bank, het afsluiten van een lagere hypotheek bij de aankoop van een woning, het verbeteren van een woning of klushuis, of het betalen van de restschuld op een woning. Nog een voorwaarde is dat er een beroep moet worden gedaan op de extra vrijstelling, deze vrijstelling niet al in 2014 een keer is benut, de schenking aantoonbaar is en dat aantoonbaar is dat uw kind of kleinkind het geld ook echt voor het eigen huis hebben gebruikt en niet om ervan op vakantie te gaan. Het is een voorwaardelijke schenking waarbij de vrijstelling niet telt als achteraf blijkt dat het geld niet aan een eigen woning is besteed.

Overgangsregeling 2015 en 2016 in de maak: het overgangsrecht

Moet u dan wachten tot 2017? Er is een overgangsregeling in de maak dat als u in 2015 of 2016 een schenking doet voor het eigen huis en gebruik maakt van de eenmalig verhoogde vrijstelling van ruim 53.000 euro, het restant van 47.000 euro nog in 2017 mag worden geschonken. Ook als u de eenmalig verhoogde vrijstelling in 2015 of 2016 niet volledig hebt benut. Wacht u wel tot 2017, dan is gewoon 100.000 euro mogelijk. De eenmalig verhoogde vrijstelling is toepasbaar als u een kind hebt jonger dan 40 jaar of als de partner nog jonger is dan 40 jaar.

Motie Krol van 50 plus

Henk Krol diende bij de Algemene Politieke Beschouwingen op 25 september 2013 - toen speelde ook de verhoging van de schenkingsvrijstelling, maar dan als een soort van crisismaatregel- een motie in waarin hij de regering vroeg te bevorderen dat banken in het geval van een schenking van 100.000 euro geen boete in rekening zouden brengen als dit geld voor de aflossing van de hypotheek zou worden gebruikt. Op zich een begrijpelijk initiatief, want u schenkt geen geld om het vervolgens te zien toevloeien naar de belastingdienst. De motie verplichte tot niets en werd unaniem aanvaard. De grote banken reageerden positief. Dit initiatief heeft in 2013 geholpen, zal dat in 2017 ook zo zijn?

Boetevrij aflossen ABN AMRO, ING bank en Florius

ABN AMRO gaf in 2013 en 2014 zijn eigen invulling aan de oproep van kabinet en parlement. Bij ABN AMRO mocht u vanaf 1 november 2013 en in 2014 tot een bedrag van 100.000 euro boetevrij aflossen als uw huis onder water stond. Daarmee bedoelde de bank dat u tot een ton boetevrij mag aflossen als de hypotheek op uw eigen woning hoger is dan de WOZ-waarde. Daarbij maakte het voor de bank niet uit hoe u aan het geld komt. Het hoefde geen schenking te zijn. Voor Florius (onderdeel van ABN AMRO) gold hetzelfde. De ING bank volgde eveneens dezelfde route als ABN AMRO. Zal dit in 2017 ook zo zijn, of wordt het vervroegd aflossen met een boeterente?

SNS Reaal en Rabobank

SNS bank en de Rabobank vulden de motie letterlijk in. Als u een schenking ontving en daarmee uw hypotheekschuld verlichtte, dan mocht dat boetevrij. De ING bank heeft op 7 oktober 2013 aangegeven dezelfde werkwijze te hanteren als ABN AMRO waarbij als enige eis geldt dat een hypotheek onder water moet staan.

Nieuwe manier van boetevrij aflossen lijkt juridisch aanvechtbaar: het gelijkheidsbeginsel

Het vreemde aan dit alles is dat voortaan bij de aflossing van een hypotheek of wordt gekeken waar het geld vandaan komt en of uw huis onder water staat. Dat lijkt me juridisch aanvechtbaar omdat dit het gelijkheidsbeginsel lijkt te schenden. Het staat ook niet in uw hypotheekvoorwaarden. Waarom zou iemand die 100.000 euro van zijn hypotheek wil aflossen, wel een boete moeten betalen als het zijn eigen geld is? Als hij het geld van een ander krijgt, wordt hij in het zonnetje gezet maar als het eigen geld is, betaalt hij of zij wel een boete. Bovendien leidt dit alles tot allerlei uitvoeringsproblemen, in ieder geval bij SNS bank en de Rabobank, want betekent dat nu ook dat u uw belastinggegevens aan de bank moet overleggen en krijgt u anders alsnog een boete?

Waarom belastingvrij schenken in 2017?

De VVD en de PvdA sloten voor Prinsjesdag 2015 een akkoord over een andere vermogensrendementsheffing in 2017 waarbij de kleine spaarder in 2017 minder vermogensbelasting betaalt en de grotere spaarder meer belasting moet betalen. Onderdeel van de deal was dan dat de VVD dan zijn zin krijgt op het punt van meer belastingvrij schenken zolang de schenking wordt gebruikt voor de aankoop of verbetering van een woning in 2017 dan wel de aflossing van de hypotheekschuld of restschuld.

Conclusie: ook boetevrij aflossen mogelijk maken tot een ton in 2017

Wordt ook boetevrij aflossen vanaf 2017 mogelijk? Dit alles kan eenvoudig worden opgelost door boetevrij aflossen voor iedereen mogelijk te maken, ongeacht waar het geld vandaan komt. Er zijn geen uitvoeringsproblemen en niemand ondervindt discriminatie van de bank. Ook het kabinet zou met een dergelijke maatregel blij moeten zijn, want het scheelt de staatskas de aftrek van hypotheekrente en de schulden in ons land nemen daarmee sneller af.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Belastingvrij schenken 2012Als u een schenking doet of ontvangt, moet u daar schenkbelasting over betalen. Er zijn echter ook vrijstellingen om bel…
Bij leven schenken, verlaagt de erfbelastingDe belastingheffing over schenkingen is gelijk aan de heffing over erfenissen na overlijden. Toch kan het belastingheffi…
Contant schenken, geen haan die ernaar kraaitContant schenken, geen haan die ernaar kraaitBij het schenken van geld aan de kinderen of aan anderen, kan er schenkbelasting verschuldigd zijn. Er geldt een vrijste…
Schenkingsrecht en samenloopregelingSchenkingsrecht en samenloopregelingWanneer u in 2015 of 2016 uw huis wilt schenken aan uw kind, komen tegelijkertijd twee heffingen om de hoek kijken, het…
De schenkbelastingDe schenkbelastingAls u een schenking krijgt bent u in veel gevallen belastingplichtig. De hoogte van de schenkbelasting hangt af van de h…

Reageer op het artikel "Schenking 2017: vrijstelling eigen woning 100.000 euro"

Reacties

Roos, 24-11-2016 20:10 #97
Beste heer/mevrouw,

Momenteel zijn mijn vriend en ik bezig met het kopen van een huis. De hypotheek zal op zijn naam komen te staan, evenals het huis. Echter omdat hij net iets te kort komt, zou ik, als vriendin zijnde 10.000 euro lenen aan hem schenken. Wij zijn verder op geen manier verbonden aan elkaar, en daardoor voor de wet "vreemden" van elkaar. Ik zal in eerste instantie ook niet bij hem intrekken, maar pas een aantal maanden later.

Nu vroegen wij ons af:
is het mogelijk om de 10.000 naar mijn vriend over te maken als onderhandse lening, hij dit geld dan gebruikt (gezien het dan op zijn rekening staat) voor de financiering van het huis, en deze lening dan in 2017 om te zetten in een belastingvrije schenking?
De vraag is meer of dit is toegestaan gezien de onderhandse lening niet geregistreerd zal staan alszijnde voor de eigen financiering van het huis, (gezien het zijn eigen geld lijkt) en dit voor de bank dus zal lijken op een schenking vanuit mij wanneer zij dit nakijken. Is dit wettelijk toegestaan?

Groet,
Roos Reactie infoteur, 26-11-2016
Beste Roos,
Als uw vriend op het moment van schenking jonger is dan 40 jaar, kan dit inderdaad. De onderhandse lening moet wel aantoonbaar zijn gebruikt voor zijn eigen woning. In de onderhandse lening neemt u daarom op dat het geld voor (aankoop van) de eigen woning moet worden besteed.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Tinus, 19-11-2016 16:30 #96
Geachte heer, mevrouw,
Mijn ouders willen ons nog in het lopende jaar 2016 een bedrag van 25.000 schenken. Daarmee zullen we een deel van de hypotheek aflossen. Mijn echtgenote en ik zijn beiden boven de 45jr. Als ik het goed begrijp komen wij vanwege onze leeftijd helemaal niet voor de vrijstelling in aanmerking komen, klopt dat? Dus ook niet als de schenking in 2017 gedaan wordt?
hartelijke groet, Reactie infoteur, 22-11-2016
Geachte Tinus,
Klopt, u hebt wel recht op de jaarlijkse vrijstelling van ruim 5300 euro. Dus is het verstandiger om een deel in 2016 en een deel in januari 2017 te schenken (dan hebt u toch 10.600 euro vrijstelling).
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Gijs, 25-10-2016 22:34 #95
Beste Zeemeeuw,

Stel dat mijn ouders mij als 40-plusser jaarlijks de belastingvrije 5300 euro schenken, mag ik die dan optellen bij mijn inkomen voor het verkrijgen van een (hogere) hypotheek? Reactie infoteur, 29-10-2016
Beste Gijs,
De schenking zou door de bank als extra inkomen kunnen worden gezien, als het structureel is. De bank hoeft dat niet te doen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Richard, 25-10-2016 14:53 #94
Geachte heer Zeemeeuw,

Mag zo'n schenking voor een nieuwe woning ook in termijnen per maand? Bijvoorbeeld €1200 schenken per maand? Dit een jaar lang. Het betreft een vader-zoon relatie.

Hartelijke dank,
R. Reactie infoteur, 25-10-2016
Beste Richard,
Ja, het gaat om het totaalbedrag in een jaar, geschonken aan dezelfde persoon en door dezelfde persoon.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Marie, 23-10-2016 22:44 #93
Ik heb een schenking gekregen eind 2013 om ons huis te verbouwen. Omdat mijn man eind 2014 zijn baan kwijt dreigde te raken (wat in mei 2015 ook gebeurde) hebben wij de verbouwing van ons huis niet doorgezet. Alleen de keuken is gerealiseerd, de aanbouw niet. Nu willen wij het nu alsnog gaan doen. De termijn voor de belastingvrije schenking is verlopen. Kunnen wij er nog wat aan doen?

mvg Marie Reactie infoteur, 25-10-2016
Beste Marie,
De Belastingdienst zal u vragen om aan te tonen dat het geld voor uw woning is gebruikt. Het niet gebruikte deel gaat, als het goed is, retour schenker. U kunt niet weer belastingvrij van de 100.000 euro regeling gebruik maken, maar wel van de lagere jaarlijkse schenkingen of belasting betalen over de schenking.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Lisa, 22-10-2016 09:36 #92
Beste Meneer Zeemeeuw,

Ik heb uw hele forum doorgelezen en probeer het allemaal te begrijpen maar vind dit soms nog wel lastig. Ik heb een paar vragen aub. Ik wil dus een huis kopen.

- Ik ben zelf in de leeftijds grens voor wat betreft de regeling maar heb geen ouders die mij dit bedrag zouden kunnen schenken. Wel is het mogelijk on om dit te krijgen van Mijn grootouders (wonen in het buitenland) is dit mogelijk en maakt het ook altijd in welk land zij wonen?
- Ik neem aan dat deze nieuwe regel dus niet geldt wanneer je schenking krijgt van een ander familie lid of friend?
- Mijn fiscale partner is buiten de leeftijdsnorm, heeft een British pasport… Zouden zijn ouders mij de schenking kunnen doen? Mijn partner staat ingeschreven in NL en wij wonen dus ook samen. Zijn ouders wonen dus wel in het buitenland… Als alles bewezen kan worden op papier, zou er dan iets / 1 van die opties mogelijk zijn? Ps. We zijn sinds 1 jaar weer in NL (woonden in Engeland)

Alvast hartelijk bedankt voor uw advies!

Vriendelijke groet,
Lisa Reactie infoteur, 25-10-2016
Beste Lisa,
Uw grootouders mogen u altijd belastingvrij schenken als ze minimaal 10 jaar in het buitenland wonen. In de nieuwe regeling mag verder iedereen in Nederland de schenker zijn als de ontvanger jonger is dan 40 jaar.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Hugo, 18-10-2016 13:23 #91
Geachte heer, mevrouw,

In 2008 heb ik aan mijn kind, jonger dan 40 jaar, een schenking van €22.379 gedaan. Hierbij is een beroep gedaan op de eenmalig verhoogde vrijstelling voor kinderen tussen de 18 en 35 jaar. In 2013 heb ik op nieuw een schenking gedaan ad € 26.732, waarbij een beroep is gedaan op de eenmalig verhoogde vrijstelling eigen woning voor kinderen tussen de 18 en 40 jaar.
Mag ik in 2017 nog een bedrag ad € 30.000 belastingvrij schenken voor de aflossing van de hypotheek?

Met vriendelijke groet,

Hugo Reactie infoteur, 20-10-2016
Geachte Hugo,
Wie al in 2013 van de verhoogde vrijstelling gebruik maakte, heeft geen extra aftrekmogelijkheid meer in 2017.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

José, 13-10-2016 14:06 #90
Geachte heer, mevrouw,
In 2017 mag men een kind <40 jr weer belastingvrij een bedrag schenken tbv zijn woning, nu van € 100.000. In 2012 heb ik mijn kind onder dezelfde voorwaarden het toen max. belastingvrije bedrag van € 50.000 geschonken. Mag ik dit bedrag in 2017(weer voor woning) aanvullen met € 50.000 om tot de vrijstelling van € 100.000 te komen? Bvb dank voor uw reactie.
Met vriendelijke groet,
José Reactie infoteur, 13-10-2016
Beste José,
Als in de jaren 2010 tot en met 2014 de verhoogde vrijstelling is benut, kunt u niet meer van de verhoogde vrijstelling 2017 gebruik maken.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Geer, 13-10-2016 12:47 #89
Mijn dochter is 46 j. Ik wil een schenking doen van € 80.000. Zij wil hiermee haar hypotheek aflossen. Hoeveel schenkingsbelasting moet ik gaan betalen? Reactie infoteur, 13-10-2016
Beste Geer,
Als u 80.000 euro in één keer schenkt, kost dat ongeveer 7.500 euro aan schenkbelasting. Als u dit bedrag over 2016 en 2017 verdeelt, kost het 6.950 euro.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

J. J. Mulder, 12-10-2016 18:33 #88
L.S.

Mijn vraag is, en dat kan niemand mij duidelijk maken, de volgende. In 2014 hebben wij onze dochter € 2.500,00 boven de toenmalige vrijstelling geschonken voor de aankoop van een auto voor haar werk, totaal € 7.500,00. Daarvoor hebben we gebruik gemaakt van de eenmalig verhoogde vrijstelling voor algemene doeleinden. Is het nu mogelijk om in 2017 gebruik te maken van de verhoogde mogelijkheid tot schenken ten behoeve van vermindering van haar hypothecaire lasten? Mijn dochter wordt eind maart 40 jaar en wij willen haar het bedrag voor die datum schenken.
Graag verneem ik uw reactie.

Met vriendelijke groet,

J.J. Mulder Reactie infoteur, 13-10-2016
Beste J.J. Mulder,
In 2017 kunt u in dat geval, bij een schenking door dezelfde persoon, de verhoogde vrijstelling niet gebruiken.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Kaatje, 11-10-2016 19:49 #87
Ik heb van mijn ouders in 2015 100.000 ontvangen en hiermee afgelost op de hypotheek.
December 2016 word ik 40 jaar. Zoals ik begrijp mogen ze dan in 2017 niet nog een keer 100.000 schenken. Helaas… Mogen ze me het geld wel lenen, zodat ik kan aflossen en ik het dan terugbetaal? Reactie infoteur, 12-10-2016
Beste kaatje,
Ja u mag wel geld lenen en uw ouders mogen u jaarlijks nog een deel belastingvrij schenken (ruim 5.300 euro).
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Frans, 04-10-2016 12:05 #86
Beste zeemeeuw,

Mijn zoon is 31 en wil in 2016 nog een huis kopen met zijn vriendin. Ik begrijp uit het voorgaande dat ik hem eenmalig 53106 euro mag schenken in 2016 en nog eens aanvullend 46894 in 2017. Ik vraag me of hoe de bank hiermee om gaat. Mag hij in 2017 bijvoorbeeld die aanvullende schenking gebruiken om boetevrij af te lossen? Reactie infoteur, 04-10-2016
Beste Frans,
Het is nog afwachten hoe de banken hiermee om zullen gaan. De verwachting is dat ze vasthouden aan 10 tot 20% van de hypotheek als boetevrije aflossing. Dan kunt u misschien beter zelf onderhands een kleine hypotheek verstrekken en die in 2017 schenken.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jo, 02-10-2016 21:07 #85
Mijn partner heeft eind 2009 / begin 2010 al een schenking van €20.000,- van zijn ouders ontvangen. Is het dan wel mogelijk dat wij volgend jaar nog gebruik maken van de regeling? Het is wel zo dat de nieuwe schenking aan mij gedaan zou moeten worden aangezien mijn partner ouder is dan 40.
Alvast bedankt. Reactie infoteur, 04-10-2016
Beste Jo,
Wel als de schenking in 2009 was, niet als deze in 2010 plaatsvond.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Peter, 25-09-2016 18:59 #84
Mijn vrouw en ik gaan scheiden. Wij zijn niet in gemeenschap van goederen getrouwd maar zijn wel op papier beiden eigenaar van ons huis. Kan ik een schenking in 2017 van mijn ouders (belastingvrij) gebruiken om haar uit te kopen?
Met vriendelijke groet,
Peter Reactie infoteur, 26-09-2016
Beste Peter,
Dat hangt van de huwelijkse voorwaarden af. Bij koude uitsluiting (volledig gescheiden) is de schenking van u, zeker als dat ook in een akte van schenking is bevestigd.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Berend, 21-09-2016 18:03 #83
Moet de schenking via de notaris verlopen? Reactie infoteur, 22-09-2016
Beste Berend,
De schenking hoeft niet via een notaris te lopen (mag ook onderhands), als maar aan de voorwaarden is voldaan.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Han, 20-09-2016 21:42 #82
Wanneer een kind al eerder €100,000 geschonken is onder de voorgaande regel, zijn er dan buiten de normale schenking per jaar nog meerdere mogelijkheden om belastingvrij te schenken? Reactie infoteur, 21-09-2016
Beste Han,
Helaas kunt u dan voor uw zoon geen gebruik meer maken van de eenmalig verhoogde vrijstelling.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Tsatsos, 20-09-2016 17:25 #81
Goedendag

Wat is de situatie als ouders 100.000 euro schenken en met dit bedrag er een appartement aangekocht wordt voor de verhuur? Ik hoor graag van u

Filippos Reactie infoteur, 21-09-2016
Beste Tsatsos,
Op het moment van aankoop moet de woning bedoeld zijn voor de eigen bewoning.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Hans, 20-09-2016 17:11 #80
Beste,

Ik heb mijn dochter in 2012 € 25,000 geschonken om te gebruiken voor het aanschaffen van een eigen zaak. Nu heeft ze afgelopen jaar een huis gekocht en zou ik haar graag € 100000 schenken om een gedeelte van de hypotheek op deze woning af te lossen. Is dit mogelijk onder deze nieuwe regeling, of is ze uitgesloten omdat ze in 2012 reeds een belastingvrije schenking van € 25000 heeft gekregen? Of kan ik nu slechts € 100000 - € 25000 = € 75000 belastingvrij schenken?

Met vriendelijke groet Reactie infoteur, 21-09-2016
Beste Hans,
Door het gebruik van de eenmalig verhoogde vrijstelling in de periode 2010-2014, komt uw dochter niet in aanmerking komt voor de 100.000 euro vrijstelling.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Joris, 20-09-2016 16:24 #79
Ik wil mijn zoon geld schenken voor een huis alleen hij is 15. Naar mijn weten kan hij dan nog geen huis kopen maar kan ik het wel schenken dat hij op zijn 18e er een huis voor koopt.
Joris Reactie infoteur, 21-09-2016
Beste Joris,
Ook voor de verhoogde vrijstelling moet uw zoon minimaal 18 jaar zijn.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Sandy, 13-09-2016 11:23 #78
Beste,

Mijn ouders hebben een groot huis. Een woonhuis met een appartement eraan vast. Het appartement heeft geen apart huisnummer dus is onderdeel van het huis. Eventueel willen we wel een vergunning aanvragen voor het splitsen van een woning waarbij het huis en het appartement los van elkaar gezien worden. Het appartement heeft een waarde van ongeveer € 70,000. Nu mag er eenmalig € 100.000,00 belastingvrij geschonken worden. Mogen mijn ouders dit ook schenken in de vorm van het appartement? Hun blijven in het huis wonen.

Hopelijk kunt u mij verder helpen

Groet Reactie infoteur, 13-09-2016
Beste Sandy,
In 2017 zou u het appartementsdeel kunnen kopen zonder geld over te maken (jonger dan 40 jaar, et cetera). Dit kan via de notaris worden geregeld. Er moet wel ook een beroep op de verhoogde vrijstelling worden gedaan.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Hilde, 07-09-2016 10:54 #77
Beste,
mijn partner en ik hebben een huis gekocht en gaan dat grotendeels zelf verbouwen, voor een aanzienlijke kostenpost. Zowel de aankoop van de woning, als de verbouwing, worden gefinancierd uit een particuliere hypotheek en een eenmalige verhoogde schenking van mijn ouders.

Nu mag de rente die we over de hypotheek betalen afgetrokken worden, mits dit geld in de verbouwing wordt gestoken. Hetzelfde geldt natuurlijk voor de schenking, deze is bedoeld voor de aankoop, of verbetering van de woning.

Nu gaan we heel veel zaken zelf doen, wat betekent dat we geen totaal-facturen van aannemers hebben, maar veel losse bonnetjes. Deze zijn zowel voor de materialen (het beton van de fundering bv), als gereedschap (bv de betonmolen), als verbruiksartikelen, die allen nodig zijn om de verbouwing te realiseren.

Nu is mij niet duidelijk welke kosten uit de hypotheek mogen komen, en welke kosten uit de schenking, zodat we hypotheekrente mogen aftrekken, en geen schenkingsbelasting hoeven te betalen. Dus: wat geldt allemaal als kosten voor verbouwing en woningverbetering? En wat moeten we uit eigen geld betalen? Waar ligt de scheidslijn?
De belastingdienst zelf kon mij geen antwoord geven en gaf aan dat ik een brief moest sturen naar een postbus van de belastingdienst? Maar het lijkt me dat er gewoon een antwoord op deze vraag moet zijn.

Hopelijk kunnen jullie me verder helpen!
Mvg Reactie infoteur, 08-09-2016
Beste Hilde,
1. Voor de schenkingsvrijstelling geldt als voorwaarde dat het geld wordt gebruikt voor aankoop en/of verbetering van de woning. Als u hier geen onduidelijkheid wilt, gebruikt u de schenking voor de aankoop van de woning en vult dat aan met een deel van de lening die u hebt gekregen. De verbeteringen die u aanbrengt, betaalt u uit de restant lening.
2. Onder renovatiekosten vallen volgens de Belastingdienst ondermeer:

- de aanleg, onderhoud en inrichting van de tuin die horen bij bij de eigen woning.
- vervanging van kozijnen, ramen, deuren etc.
- vloeren die onlosmakelijk met het huis zijn verbonden zoals parket (geen laminaat), plavuizen en grindvloer.
- onderhoudsschilderwerk.
- zonnescherm (buitenkant op maat gemaakt en blijvend aan de woning bevestigd).
- vervanging of verbouw badkamer, keuken etc.
- asbestverwijdering bij verbouw of verbetering.
- zonnepanelen.

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Max, 04-09-2016 12:37 #76
Beste Zeemeeuw,
Kunt U mij duidelijk maken waarom ons kind de leeftijd van 40 nog niet mag hebben gereikt. Mijn dochter is in mei 2016 40 jaar geworden. Mag ik haar nog geen 100.000 belastingvrij schenken in 2017. Zo niet is er dan een andere oplossing om die leeftijdgrens te omzeilen? Reactie infoteur, 05-09-2016
Beste Max,
Die 40 jaar is een politieke keuze, waarschijnlijk zijn hiervoor ook budgettaire redenen aanwezig (het is goedkoper). De vrijstelling geldt ook als uw dochter een fiscale partner heeft die jonger is dan 40 jaar.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Gerard, 28-08-2016 12:52 #75
Beste Zeemeeuw,

In reactie op uw antwoord bij mijn vraag bij #73:
Is dit recentelijk besloten dat er toch een beperking geldt voor de schenking alleen aan eigen kind?
Het is volgens mij namelijk wel de intentie (geweest?) dat de schenking aan iedereen tussen 18 en 40 jaar gedaan zou kunnen worden. Ik verneem het graag.

Met vriendelijke groet,

Gerard Reactie infoteur, 29-08-2016
Beste Gerard,
De precieze details zijn nog niet bekend. Wel dat de ontvanger jonger moet zijn dan 40 jaar. Dat is nou net de leeftijdsgrens die ook voor een eigen kind geldt. Het is nog even de vraag of er genoeg geld in de begroting zit, om dit ruimer uit te leggen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jo, 27-08-2016 18:02 #74
Als het eigen kind ouder is dan 40 en diens partner nog niet, moeten zij dan getrouwd zijn of volstaat samenlevingscontract dan ook voor de nieuwe schenkingsregels van 2017? Reactie infoteur, 29-08-2016
Beste Jo,
Ze hoeven niet getrouwd te zijn, maar moeten wel elkaars fiscale partner zijn. Dat is bijvoorbeeld het geval als ze samenwonen en een notarieel samenlevingscontract hebben met wederzijdse onderhoudsplicht.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Gerard, 19-08-2016 22:44 #73
In december 2014 hebben mijn partner en ik (reeds 18 jaar samenwonend met notariële samenlevingsovereenkomst) het huis van mijn moeder gekocht. Hiervoor zijn wij het aankoopbedrag verschuldigd gebleven in de vorm van een hypothecaire lening (annuïtair, 5% rente 30jr). In december 2014 heeft mijn moeder aan mij 100K geschonken (in de vorm van kwijtschelding van de schuld) en gebruik gemaakt van de schenkingsvrijstelling. Nu wil mijn moeder in 2017 hetzelfde doen aan mijn partner. Kan mijn moeder dit zomaar doen en ook gebruik maken van de vrijstelling? Ziet de belastingdienst samenwoners als 2 aparte individuen of worden zij gelijkgesteld aan gehuwden.

Nog een toelichting: het schijnt dat de eerste schenking wordt gezien door de staatssecretaris als een vermindering van alleen maar mijn gedeelte van de schuld (dus niet 50/50 zoals bij gehuwden wel zou zijn). Betekent dit nu dat de staatssecretaris ongehuwde samenwoners voor de schenkingsvrijstelling als apart ziet? Reactie infoteur, 29-08-2016
Beste Gerard,
Als jullie fiscale partners zijn, worden jullie beiden voor een schenking als één persoon gezien, en geld de schenkingsvrijsteling voor jullie samen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Vincent, 04-08-2016 18:00 #72
Beste,

Ik vroeg me af of onderstaande constructies mogelijk zijn.

Op datum kopen huis.
* Lening ouders aan kind voor huis 100k (marktconforme rente en 30 jaar aflossen), rente te gebruiken voor hypotheekrenteaftrek
* Lening kind aan ouders (persoonlijke lening) van 100k, verplichtte rente 6%

1 jaar na kopen huis/2017
* Bovenstaande familie lening (ouder aan kind) aflossen via 100k schenking (eenmalig schenkingsvrij want voor huis).
* Vervolgens nieuwe lening starten van ouder aan kind 100k op huis (marktconforme rente en 30 jaar aflossen), rente te gebruiken voor hypotheekrenteatfrek
* Persoonlijk lening kind aan ouder van 100k blijft gewoon doorlopen

Mogen deze constructies en kan de rente voor hypotheeklening gebruikt worden voor hypotheekrenteafrek? Naast bovenstaande constructie is er ook nog sprake van een normale hypotheek bij de bank.

Hartelijk dank,
Vincent Reactie infoteur, 05-08-2016
Beste Vincent,
1. De tweede lening in 2017 is alleen met hypotheekrenteaftrek als de woning hiermee wordt verbeterd of als er een nieuwe woning wordt gekocht waarvoor de lening nodig is. De tweede lening komt fiscaal gezien niet in de plaats van de eerste (geschonken) lening.
2. Sluit de hypotheek (familielening) en de persoonlijke lening niet te dicht na elkaar af, want dan wordt het wel erg doorzichtig. Iets verschillende bedragen nemen lijkt ook verstandig.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Nadia, 30-07-2016 19:11 #71
Beste,

Mijn kind woont in het buitenland. Kan ik ook gebruik maken van de eenmalige schenkingsvrijstelling voor een woning en dan geld naar het buitenland overmaken?
Hartelijk dank,
Nadia Reactie infoteur, 01-08-2016
Beste Nadia,
De extra vrijstelling zal waarschijnlijk ook gelden voor een eigen woning in het buitenland (dit zal desgevraagd wel moeten worden aangetoond).
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Sylvia, 28-07-2016 12:17 #70
Op 29-09-1995 hebben wij onze zoon een schenking op papier gedaan van 38.277,00 guldens (via notariële akte). De vastgestelde rente was 8% per jaar! Door omstandigheden hebben wij deze rente nooit aan hem betaald. Kunnen wij hem nu per 1 januari 2017 nog € 100.000 schenken of moet het bovengenoemde bedrag (uiteraard omgerekend naar euro's) daarvan worden afgetrokken? Graag uw advies. Onze zoon bereikt in juli 2017 de leeftijd van 40 jaar. Reactie infoteur, 28-07-2016
Beste Sylvia,
Als het om een schenking op papier gaat die als schuld van de nalatenschap kan worden afgetrokken, dan is deze inmiddels ongeldig als de rente niet is betaald. Hierover neemt u het beste contact op met uw notaris. Als de schenking ongeldig is, is er in 2017 een belastingvrije schenking mogelijk van 100.000 euro, anders gaat het om het saldo met de eenmalige vrijstelling destijds als er ook een beroep is gedaan op de eenmalige vrijstelling in 1995.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

John, 19-07-2016 23:50 #69
Beste,

Stel dat ik in 2016 25.000 euro bij mijn ouders leen ter voldoening van de waarborgsom voor een te kopen huis waarvan de levering pas in maart 2017 plaatsvindt.
En stel dat zij deze lening in 2017 omzetten in een schenking, mag deze dan in 2017 nog aangevuld worden met 75.000 euro ter verwerving van diezelfde woning tot 100.000 euro? En valt de gehele 100.000 euro dan onder de schenkingsvrijstellingsregeling? Reactie infoteur, 20-07-2016
Beste John,
Ja dat mag met een lening voor uw eigen woning (aankoop, verbetering) als u jonger bent dan 40 jaar.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Aschu, 19-07-2016 11:32 #68
Beste,
Hoe rekent de Belastingdienst de 40 jaar grens? Ik ben dit jaar 40 geworden, kan ik dit jaar van de vrijstelling thv 53000€ gebruik maken of net niet? Een keer is het jonger dan 40 of niet ouder dan 40. Het zou fijn zijn hier wat meer uitleg over te krijgen, alvast bedankt. Reactie infoteur, 19-07-2016
Beste Aschu,
Op het moment van schenking moet u voor de eenmalige vrijstelling jonger zijn dan 40 jaar.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Lvh, 12-07-2016 17:27 #67
Beste,

Waarom alleen kinderen onder de 40 jaar?Ik ben 48 en mijn moeder zou ons graag een schenking willen doen voor onze verbouwing in 2017. Reactie infoteur, 13-07-2016
Beste Lhv,
De regels van de verhoogde schenking zijn gelieerd aan de de bestaande eenmalig verhoogde vrijstelling en die is voor kinderen (of partner) tot 40 jaar.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Hanna, 11-07-2016 19:34 #66
Beste Zeemeeuw

In 2016 hebben mijn zus en ik allebei 15.000€ gekregen van onze ouders. Belastingvrij.
Nu heb ik voor de aankoop van mijn eerste woning nog een schenking nodig van mijn ouders. Mogen zij nog eens belastingvrij schenken? Zoja, is dat dan 100.000€?

Bedankt mvg Reactie infoteur, 12-07-2016
Beste Hanna,
Uw ouders kunnen in 2016 nog belastingvrij schenken, gebruikmakend van de eenmalige vrijstelling tot ruim 53.000 euro in totaal:

http://financieel.infonu.nl/belasting/159580-schenking-2016-vrijstellingen-en-tarieven-schenkbelasting.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Manja, 23-06-2016 22:32 #65
Beste Zeemeeuw,

Eind 2013 hebben mijn broer en ik een schenking op papier gehad van onze moeder van ieder 24.676.Hierbij hebben wij gebruik gemaakt van de eenmalige verhoogde schenkingsvrijstelling.
Nu wil mijn moeder nog in 2016 schenken voor de verbouwing van onze woning en de verhoogde schenkingsvrijstelling voor gebruik van de eigen woning benutten. Mag dit? En zo nee, kan dit dan wel in 2017?
Of hebben wij onze kansen gemist?
Ik verneem het graag.

Mvg,

Manja Reactie infoteur, 25-06-2016
Beste Manja,
Neen dat kan niet meer in 2016 en waarschijnlijk ook niet in 2017
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Sanne, 20-06-2016 22:18 #64
Hallo,

Wij willen graag het huis van mijn schoonouders overnemen wat dan volledig verbouwd moet worden. Moet het geld in contanten geschonken worden of kunnen we alvast onderhands een deel van het huis geschonken krijgen? En we zijn wel zo'n twee jaar aan het verbouwen is dat een probleem?

Mvg,
Sanne Reactie infoteur, 21-06-2016
Hallo Sanne,
Een schenking hoeft niet in contanten te zijn en in contanten betalen wordt, zeker bij grotere bedragen, steeds ongebruikelijker. Van wie krijgt u de schenking, want dat bepaalt hoeveel schenkingsbelasting u moet betalen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Calvin, 16-06-2016 11:02 #63
Beste Zeemeeuw,

Bedankt voor jouw reactie. Wat ik bedoel met mijn vorige vraag is of het mogelijk is om de schenking van een ton over 3 jaren te spreiden, bijv. 1/3 in 2017, 1/3 in 2018 en 1/3 in 2019.

Verder ben ik benieuwd of de vrijstelling alleen geldt voor 2017 of ook voor de jaren erna.

Alvast bedankt voor jouw reactie.

Met vriendelijke groeten,
Calvin Reactie infoteur, 16-06-2016
Beste Calvin,
In het voorstel dat nu voorligt, is dit niet mogelijk. Het is wel de bedoeling dat de vrijstelling ook voor 2018 en 2019 gaat gelden voor wie er nog niet in 2017 gebruik van gemaakt heeft.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Calvin, 15-06-2016 15:40 #62
Is het mogelijk om de schenking 2017 in bijv. 3 termijnen schenken? Dit staat niet op de site van de Belastingdienst. Reactie infoteur, 15-06-2016
Beste Calvin,
De schenkingen in eenzelfde jaar worden samengeteld tot één schenking.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Steven, 14-06-2016 12:30 #61
Ik vind het wederom een mooi initiatief maar ik vind het ook weer onbegrijpelijk dat er een lieftijdsrestrictie is. Waarom zijn alle genoemde regelingen alleen voor ontvangers onder de 40 jaar oud. Ik vind dat eigenlijk leeftijdsdiscriminatie. Mag dat wel? Reactie infoteur, 14-06-2016
Beste Steven,
Ook nu al is er een extra vrijstelling voor een kind jonger dan 40 jaar en deze 100.000 euro is een uitbreiding daarvan. Dan zou de huidige (2016) extra vrijstelling ook niet mogen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Johan, 13-06-2016 22:57 #60
Beste Zeemeeuw,

Hartelijk dank voor dit artikel. Ik wil mijn dochter dit jaar nog helpen bij de aankoop van een woning. Ze zal een hypotheek bij de bank nemen en ik wil haar 150 000 euro schenken. Ik probeer een manier te vinden om de schenkbelasting te beperken. Begrijp ik goed dat ik haar dit jaar de 50 000 euro kan schenken en het restant van 100 000 euro in een familielening tot 31/12 2016. Vervolgens zet ik deze familielening per 1/1 2017 om in een schenking. De ton schenking heb ik dan in twee tranches geschonken (overgangsregeling eenmalige vrijstelling 2017) en dan blijft er 50 000 euro over waarover de fiscus mij zal belasten, 10% van de schenking = 5 000 euro.

Klopt mijn interpretatie van de nieuwe regeling m.b.t. overgang?

Vriendelijk bedankt alvast, mvg, Johan Reactie infoteur, 14-06-2016
Beste Johan,
In 2017 is na een schenking van 50.000 euro voorwaardelijk voor de eigen woning nog 50.000 euro extra over, niet 100.000 euro. De andere 50.000 euro is dan inderdaad belast. U kunt ook in 2018 nog gebruik maken van de jaarlijkse vrijstelling (ruim 5000 euro).
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

ánneke, 12-06-2016 21:29 #59
Beste Zeemeeuw, Hartelijk dank voor het duidelijke antwoord. Helaas voor ons. Ik vind het een onbegrijpelijke uitsluiting. Fijne, informatieve website! Met vriendelijke groeten, Anneke Reactie infoteur, 13-06-2016
Beste Anneke,
Maar blijf het volgen, want het kabinet kan zijn voorstellen voor 2017 nog aanpassen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Ron, 11-06-2016 15:19 #58
Ik heb een tante van 65 die een huis heeft wat zwaar onder water staat. Wat voor mogelijkheden zijn er met betrekking tot een schenking? Ik begrijp dat je 100.000 euro mag schenken voor het aflossen van een hypotheek maar dat daar een ristictie aan zit dat de ontvanger jonger dan 40 jaar moet zijn. Wat zijn de mogelijkheden voor iemand die ouder is dan 40 jaar?

Gr, Reactie infoteur, 11-06-2016
Beste Ron,
Als die persoon ouder is dan 40 jaar, ontstaan deze schenkingsmogelijkheden alleen nog als diens partner jonger is dan 40 jaar.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Anneke, 11-06-2016 11:13 #57
Beste Zeemeeuw,
Wij hebben onze zoon van toen 25 jaar in 2014 25.000 euro geschonken via de eenmalig verhoogde vrijstelling. In 2015 hebben we nog een schenking van 25.000 euro gedaan en bij het aangeven daarvan aan de belastingdienst hebben we ons beroepen op de aanvullende verhoogde vrijstelling van de eigen woning. Dit laatste heeft de Belastingdienst verworpen omdat we daar geen recht meer op zouden hebben doordat we in 2014 al gebruik hadden gemaakt van de eenmalig verhoogde vrijstelling. Beide schenkingen zijn geheel gebruikt voor de aanschaf van een huis.
We hebben de schenking van 2015 onlangs herroepen. Deze schenking hebben we omgezet naar een lening aan onze zoon voor het huis.
Mijn vraag aan u is of het mogelijk om onze zoon in 2017 25.000 euro te schenken ivm het aflossen van de eigenwoningschuld/ deze lening en daarbij gebruik te maken van de verhoogde vrijstelling van 100.000 euro.

Allvast hartelijk bedankt en met vriendelijke groeten, Anneke Reactie infoteur, 11-06-2016
Beste Anneke,
De eerste 25000 euro uit 2014 is bestedingsvrij, ook al is dat geld aan de eigen woning besteed. Dat betekent dat er in 2017 geen ruimte meer is om nog 25000 euro belastingvrij voor de eigen woning te schenken, wel ruim 5000 euro jaarlijks.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Bert, 06-06-2016 22:26 #56
Wij hebben net ons huis verkocht en we willen in 2017 een ander huis kopen. Nu willen mijn schoonouders ons helpen met een schenking. Wij hebben in 2011 al een keer een schenking gekregen van €18.000-. Mogen mijn schoonouders nu in 2017 ons €82.000-:schenken voor de aankoop van een nieuwe woning? Reactie infoteur, 07-06-2016
Beste Bert,
Dat hangt er vanaf hoe die 18.000 euro is geschonken. Als daarbij een beroep is gedaan op de gewone eenmalige vrijstelling, is er in 2017 geen extra vrijstelling mogelijk.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Nathalie, 01-06-2016 15:14 #55
Beste Zeemeeuw,

Graag wil ik mijn eerste woning kopen in 2016, de situatie is als volgt.
* 2016 koop woning
- 150k hypotheek van de bank
- 100k lening ouders (zijnde een hypotheek)

*2017 schenking
- 150k hypotheek van de bank blijft gelijk
- 100k schenking (lening ouders wordt omgezet)

Is het bovenstaande mogelijk om gebruik te maken van de vrijstelling eigen woning? En aanvullend: dient de lening van de ouders (zijnde een hypotheek) OF de schenking bij de notaris worden geregeld?

Alvast bedankt!

Met vriendelijke groet,
Nathalie Reactie infoteur, 02-06-2016
Beste Nathalie,
Als de 100.000 euro van uw ouders in 2016 netjes als hypotheek op papier wordt gezet (ondershands of bij de notaris), u de hypotheekrente betaalt en jonger bent dan 40 jaar in 2017, dan mogen uw ouders u deze hypotheek in 2017 belastingvrij schenken. Het is wel zo dat de regeling 2017 nog niet van toepassing is en een kabinet altijd nog voortijdig kan sneuvelen. Maar dan nog is de schenkingsvrijstelling in uw geval in 2017 minimaal ruim 53.000 euro.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Bas, 30-05-2016 22:06 #54
Beste Zeemeeuw,

Mijn vriendin en ik hebben een samenlevingscontract en een huis. Als ik mijn vriendin in 2017 €75000 schenk, kan dit dan gebruikt worden voor de vrijstelling eigen woning?
In hoever moet het bij de bank bekend zijn waar het geld vandaan komt ivm boetevrij aflossen?

Mvg,
Bas Reactie infoteur, 31-05-2016
Beste Bas,
Als jullie een notarieel samenlevingscontract hebben zonder scheiding van vermogen en inkomsten (gemeenschap van goederen) kunt u dit bedrag probleemloos aan uw partner schenken. Om boetevrij te kunnen aflossen is niet belangrijk waar het geld vandaan komt.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jn, 22-05-2016 18:40 #53
Daar was ik al bang voor. Het zal dus waarschijnlijk een onderhandse lening worden ;-) Nog 1 poging: Stel haar vader wordt partner in haar fotografiebedrijf (uit de hand gelopen hobby, inkomen rond de 10000 euro per jaar met KvK nummer) kan het dan wel? Reactie infoteur, 23-05-2016
Beste Jn,
Dat is denkbaar, als het niet om een dure verbouwing gaat. Vader investeert dan in het bedrijf van zijn dochter. Maar ja, vader zal dan wel enig rendement op zijn investering moeten krijgen om te voorkomen dat het toch weer een schenking is.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jn, 22-05-2016 10:38 #52
Was ik nog een keer. Wij hebben reeds de verhoogde schenking ontvangen en hier dus geen recht meer op. Stel wij kopen een nieuwbouwwoning, laten hier na oplevering een fotostudio voor mijn vrouw op bouwen (en een deel hiervan wordt als garage gebruikt). Mag deze studio betaald worden door haar vader?

Vriendelijke groet,
Jn Reactie infoteur, 22-05-2016
Beste Jn,
Ja dan mag, maar als haar vader niet als mede-eigenaar wordt geregistreerd, zal het door hem gefinancierde deel als schenking worden gezien. Behalve als hij zijn dochter hiervoor het geld leent en met uitzondering van de vrijstellingen die jaarlijks gelden.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Eef, 16-05-2016 17:18 #51
Mijn moeder verkoopt haar huis en komt bij ons inwonen, hiervoor moet ons huis worden verbouwd (kosten € 50.000) dit wil mijn moeder betalen. Wordt dit dan gezien als schenking? (wij zijn 45 en 43 jaar) Is er misschien een andere constructie waardoor wij onder de schenkbelasting uit kunnen komen? Reactie infoteur, 17-05-2016
Beste Eef,
Als dat bekend is, zal de belastingdienst dit als schenking zien.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Roel, 05-05-2016 20:24 #50
Zoals velen een vraag over de 100k vrijstelling van 2017.

Mijn vrouw en ik zijn fiscale partners. Mag ik 100k van mijn ouders en mijn vrouw 100k van haar ouders geschonken krijgen en deze gebruiken voor aankoop van een nieuwe woning? Niet 1x maar dus 2x 100k ontvangen. Of moeten we dan over 100k schenkbelasting betalen? Reactie infoteur, 07-05-2016
Beste Roel,
Ja dat mag.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jn, 01-05-2016 12:54 #49
Excuus, op papier is er niets gebruikt voor de woning… Belastingdienst geeft ook aan dat een verhoogde schenking eenmalig is, misschien handig voor de rest die dit leest… Dus eenmalig verhoogd gehad dan geen recht op nog een keer. Wat op zich vreemd is in mijn ogen, omdat ze nu de boel weer om hoog gooien naar € 100.000. Bedankt voor het antwoord in ieder geval! Reactie infoteur, 01-05-2016
Beste Jn,
Als bij de eerdere eenmalig verhoogde vrijstelling geen geld voor de woning is gebruikt, zal dat in het vervolg inderdaad een probleem zijn.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jn, 26-04-2016 12:44 #48
Een deel is gebruikt voor aflossing (12.000 uit mijn hoofd) heb ik dan nog recht op enige bijdrage voor mijn huis/hypotheek? Dit is dus wel verhoogde vrijstelling, maar niet de max mbt huis. Lastig. Reactie infoteur, 27-04-2016
Beste Jn,
Zeer waarschijnlijk is er in 2017 dan nog ruimte voor 46.984 euro voor de eigen woning. In 2016 is die ruimte er niet.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Chris, 23-04-2016 19:57 #47
De bedoeling is dat het haar eigendom wordt, we blijven er met drietjes wonen. En na onze dood is het haar eigendom. Ze heeft een eigen kamer, en het tuinhuis is ingericht met haar spullen, maar de rest is gezamenlijk gebruik. Wat bedoelt u dan met het moet voldoende groot zijn? Het aantal kubieke meters? We hebben een hoekhuis met 3 slaapkamers en een aangeklede zolder, tuin, tuinhuis, schuur en garage. Reactie infoteur, 24-04-2016
Beste Chris,
De waarde van haar aandeel in de woning is haar eigen woning. Als dat aandeel een waarde vertegenwoordigt die kleiner is dan 100.000 euro kan niet belastingvrij 100.000 euro worden geschonken maar maximaal de waarde van haar eigen woninggedeelte.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Chris, 19-04-2016 18:19 #46
Ja ze blijft bij ons wonen, maar als ik dan de aftrek zie voor vruchtgebruik en de 100.000 vrijstelling 2017 hoeft ze niets bij te betalen, alleen de overdrachtskosten. Klopt dat dan wel? Reactie infoteur, 20-04-2016
Beste Chris,
Ik bedoel ook aan te geven dat het nog iets preciezer moet in die zin dat jullie niet het totale vruchtgebruik van de woning behouden, maar een deel van de woning. De rest van de woning van uw dochter moet dan voldoende groot zijn om 100.000 euro belastingvrij te schenken. Anders gezegd, als u een woning verkoopt met totaal behoud van vruchtgebruik, gaan het blote eigendom van uw dochter en uw vruchtgebruik beide naar box 3, en is er geen sprake meer van een eigen woning van uw dochter en dus geen 100.000 euro vrijstelling.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Chris, 18-04-2016 18:57 #45
Ik heb gehoord dat we bij verkoop huis aan dochter een bedrag van 89.260 kunnen aftrekken wegens vruchtgebruik omdat we in het huis blijven wonen (74 en 73 jr) woz waarde 187.000. Kunnen we dan dit jaar de vrijstelling van 53.000 gebruiken en dan volgend jaar de rest aanvragen? Als dit zo is, dan zou het goedkoper zijn om het dit jaar te doen ipv volgend jaar. Is de vruchtgebruikregel vlg jaar anders dan nu? Reactie infoteur, 19-04-2016
Beste Chris,
De aftrek in verband met vruchtgebruik zal in 2017 niet anders zijn (is niet als zodanig aangekondigd). Voor uw dochter geldt de hoge vrijstelling alleen als een deel van het blote eigendom ook haar eigen woning wordt, zij moet er dus ook wonen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jn, 17-04-2016 19:33 #44
Hallo,

In 2011 € 25000 ontvangen van mijn schoonvader, niet alles besteed aan het huis. Mag dit bedrag worden aangevuld tot ± € 52000 dit jaar en tot € 100000 in 2017?

Groeten,

JN Reactie infoteur, 27-04-2016
Beste Jn,
Als er in 2011 van de eenmalig verhoogde vrijstelling gebruik is gemaakt onder voorwaarde dat er geld aan uw eigen woning is besteed, is in 2017 een verdere aanvulling mogelijk, anders niet.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Vincent, 13-04-2016 20:16 #43
Beste Zeemeeuw,

Ik vroeg me af volgende situaties mogen/mogelijk zijn.

Situatie 1:
* 2016 schenking 50k (niet voor huis) zonder gebruik vrijstelling (schenkbelasting 10% van 50k-5k= ~4.5k)
* 2017 schenking 100k voor huis gebruik vrijstelling (geen schenkbelasting)
* 2017 nog een schenking van 50k (schenkbelasting 10% van 50k)

Ik was specifiek benieuwd naar het volgende
* Wordt bij een grote schenking (niet voor huis) in 2016 automatisch de verhoogde vrijstelling verbruikt?
* Indien in 2017 in totaal 150k wordt geschonken (100k voor huis, vrijstelling van 100k), wordt dan over overige 50k 10% of 20% schenkbelasting betaald?

Situatie 2:
samen met mijn vriendin koop ik in 2016 een huis van 300k met onderstaande financiering
* 100k gezamenlijke hypotheek ~3%
* 100k heb ik een lening bij mijn ouders (marktconforme rente 4,5%)
* 100k heeft mijn vriendin een lening bij mijn ouders (marktconform rente 4,5%)

In 2017 wordt de lening omgezet in een schenking
* hypotheek blijft gelijk
* 100k lening wordt aan mij geschonken (gebruik eenmalige vrijstelling 100k)
* 100k lening aan mijn vriendin wordt geschonken (gebruik eenmalige vrijstelling 100k)

* Mag deze constructie?
* Mag mijn vriendin zonder tegenprestatie een schuldbekentenis van 100k bij mij mag aangaan?
* Wat is eventueel de snelste manier (zonder 10% belasting) dat mijn vriendin 100k aan mij kan schenken (~2k per jaar?)
* Is er eventueel een verhoogde schenkvrijstelling indien we met huwelijkse voorwaarden zijn getrouwd?

Met vriendelijke groet,
Vincent Reactie infoteur, 14-04-2016
Beste Vincent,
1. Situatie 1 is mogelijk. De hoge vrijstelling treedt in werking als daarop een beroep wordt gedaan en aan de voorwaarden is voldaan. Het meerdere wordt eerst met 10% belast.
2. De 100k moet wel worden gebruikt voor de aflossing van de bestaande hypotheek. Als jullie fiscale partners zijn, is maar eenmaal 100 k van toepassing.
3. Uw vriendin mag bij u geld lenen. Fiscale partners zijn een fiscale eenheid.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Chris, 11-04-2016 21:32 #42
Ik meen dat je die vrijstelling moet aanvragen, kun je dat pas in 2017 januari of al eerder in december of zo, kunnen we dat zelf of moet dat via de notaris? Reactie infoteur, 12-04-2016
Beste Chris,
In 2017 meldt u de Belastingdienst bij de aangifte schenkbelasting dat u van de verhoogde vrijstelling tot 100.000 euro voor een schenking in 2017 gebruik wilt maken. Dat kan niet eerder. In 2016 kunt u wel voor een lager bedrag voor de eigen woning belastingvrij schenken, maar komt dit in mindering op de 100.000 euro in 2017.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Chris, 10-04-2016 14:53 #41
Ik heb het nagekeken en er zit veel meer aan vast dan ik dacht. Mijn man wordt dit jaar 75 en ik 73. Dochterwordt 34 jr.
We hadden gedacht dat bij de verkoop van het huis aan haar dat ze dan goedkoper uit zou zijn in het gebruik als wij er niet meer zouden zijn.
Maar als ik het goed lees moeten wijzelf vruchtgebruik gaan opgeven aan de belasting?
En zij moet dan later toch nog erfbelasting betalen over het huis als het in waarde gestegen is, dat is toch raar.
We dachten dat alleen wat op de bank staat nog belast kan worden. Ze heeft alleen een wahjong uitkering, dus het wordt goed oppassen Reactie infoteur, 11-04-2016
Beste Chris,
1. Ja bij vruchtgebruik houdt u een deel van het eigendom en dat is vermogen in box 3:

http://financieel.infonu.nl/belasting/161850-vruchtgebruik-box-1.html

Jullie hebben wel elk een vrijstelling in box 3 van ruim 24.000 euro.

2. Ja dat is raar en is nog redelijk recent door de toenmalige staatssecretaris Weekers zo bepaald.

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Chris, 09-04-2016 11:00 #40
Ja dat was de bedoeling, verkoop woning aan dochter en wij blijven er wonen, tot onze dood of tehuis of zo.
Hoe veel langer kunnen we dan gaan, woz is 187.000. Komt het huis dan op naam van mijn dochter alleen?
We willen nl zeker zijn dat zij in het huis kan blijven wonen als we er niet meer zijn. Daar doen de andere kinderen moeilijk over. Daarom leek ons verkoop de beste oplossing Reactie infoteur, 10-04-2016
Beste Chris,
Aha, met recht op vruchtgebruik kan de verkoopwaarde een stuk lager zijn, daar zijn speciale fiscale tabellen voor die rekening houden met de leeftijd van de vruchtgebruiker:

http://zeemeeuw.infoteur.nl/specials/vruchtgebruik-2016.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jan, 08-04-2016 12:16 #39
Mag ik dit jaar 50000 euro aan mijn dochter schenken en 50000 euro lenen voor aankoop en verbetering woning en volgend jaar de lening omzetten in een schenking. Alles wordt in 2016 voor de woning gebruikt. Accepteert de fiscus omzetten van de lening in een schenking in 2017, terwijl het in 2016 is aangewend? Reactie infoteur, 09-04-2016
Beste Jan,
In dat geval wordt het schrappen van de lening voor haar woning een schenking die aan de voorwaarden voldoet (zij verkleint immers een hypotheek voor haar eigen woning).
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Chris, 08-04-2016 11:59 #38
Ik heb ooit wel eens bezwaar gemaakt, maar toen mocht de gemeente een ruimte hebben van 10%, is dat nu 5%?
de woz waarde is 187.000, 5% eraf zou dan neerkomen op 178000, zouden we het dan kunnen verkopen voor 178 of 180, scheelt weer wat. Die 100.000 wordt helemaal besteed aan de verkoop natuurlijk, Mijn dochter heeft een wahjong uitkering, maar omdat ze bij ons woont, heeft ze goed kunnen sparen. Het was niet de bedoeling dat we huur gingen betalen, Reactie infoteur, 09-04-2016
Beste Chris,
1. Die marge, de Fierensdrempel of Fierensmarge is, is vanaf 2011 komen te vervallen. Die drempel speel niet bij verkoop van de woning.
2. Als u ergens woont en het is niet meer uw eigendom, dan wordt u wel geacht huur te betalen omdat anders uw kosten van verblijf ook als schenking kunnen worden gezien. Of u verkoopt de woning met recht van verblijf (vruchtgebruik) en dan kan de verkoopprijs ook lager zijn. Dan gaat het om een gedeeltelijke overdracht.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Chris, 07-04-2016 15:14 #37
Bij de verkoop van huis aan inwonend kind is die 100.000 belastingvrij toch alleen op papier. Zij koopt het huis en wij blijven er gewoon wonen. Boven die 100.000 betaalt zij dan ons de rest. Moet je de WOZ waarde dan exact aanhouden of kun je er iets vanaf halen? Reactie infoteur, 09-04-2016
Beste Chris,
1. Als jullie ook in het huis blijven wonen, moet wel worden bekeken hoeveel van de woning dan voor uw dochter nog een eigen woning in box 1 is. Gaan jullie huur betalen, dan gaat een groot deel naar box 3. Die 100.000 euro is alleen belastingvrij als ze het geld besteedt aan een eigen woning in box 1.
2. Bij de notaris houdt u bij een volledige overdracht de WOZ-waarde aan en wordt de schenking in mindering gebracht op de aankoopprijs. Is deze waarde naar uw mening te hoog, dan kunt u bij de gemeente bezwaar maken tegen de hoogte van de WOZ-waarde.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Peter, 06-04-2016 21:49 #36
Beste,

Is het mogelijk dat een schenker aan meerdere personen €100.000 belastingvrij schenkt in 2017? Bijvoorbeeld aan 5 mensen ieder €100.000, dus in totaal schenkt de schenker €500.000.
Of is het zo dat de schenker in 2017 maar maximaal 100.000 belastingvrij kan schenken? Reactie infoteur, 07-04-2016
Beste Peter,
Een schenker mag aan meerdere personen 100.000 euro schenken. Als de ontvangers fiscale partners zijn, geldt in 2017 een limiet van 100.000 euro belastingvrij voor de partners samen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Chris, 06-04-2016 12:31 #35
We willen in 2017 ons huis verkopen aan een inwonend kind van 33 jr. We hebben ook nog 3 andere kinderen.
Het inwonend kind koopt het dan voor de woz-waarde met de vrijstelling van 100.000.
wat is het wettelijk en belastingtechnisch affect op de andere kinderen? Reactie infoteur, 06-04-2016
Beste Chris,
U hoeft de andere kinderen niets te schenken. Bij uw schenking kunt u aangeven of de schenking moet worden verrekend bij de erfenis later of niet.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Annelies, 01-04-2016 10:01 #34
Beste,

De ouders van mijn man hebben een stuk grond t.w.v. +/- 240.000 dat zij aan ons willen schenken. Op deze grond willen wij in 2017 een huis bouwen.
Over de waarde van het stuk grond zullen wij schenkbelasting moeten betalen, maar is de vrijstelling van 100.000 euro hier ook van toepassing? M.a.w: zouden wij in 2017 alleen schenkbelasting over de resterende 140k moeten betalen?
Of is er een andere constructie mogelijk in deze situatie? Reactie infoteur, 02-04-2016
Beste Annelies,
De precieze details voor 2017 zijn nog niet bekend gemaakt, maar als het bouwgrond is en geen grond die nog bouwrijp gemaakt moet worden, dan ligt het voor de hand dat die grond ook onder de vrijstelling valt.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Gre, 19-03-2016 11:19 #33
Wij, ouders van een zoon, zijn op huwelijkse voorwaarden gehuwd. Mag mijn echtgenoot aan zoon 100.000 euro voor huis schenken en ik, echtgenote, ook mijn zoon 100.000 euro uit mijn eigen vermogen schenken? Reactie infoteur, 20-03-2016
Beste Gre,
Een echtpaar wordt als fiscale eenheid gezien, daarom is het voor jullie beiden samen 100.000 euro.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Wouter, 27-02-2016 20:01 #32
Ik ben nu in het bezit van een woning van 100000 euro.
Ik wil in de woning blijven wonen en de woning verkopen op papier aan mijn dochter.
Wat zijn de mogelijkheden. Reactie infoteur, 29-02-2016
Beste Wouter,
Een schenking op papier zou kunnen, maar dan moet uw dochter er wel zelf gaan wonen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Richard, 10-02-2016 18:31 #31
Beste,

Graag leg ik u volgende vraag voor: geldt deze belastingvrije schenking ook voor een huis in het buitenland? Met optie om zelf gedeelte te wonen en ander gedeelte van huis te verhuren?

Mvg
Richard Reactie infoteur, 10-02-2016
Beste Richard,
Als het huis in het buitenland uw eigen woning is (u woont er dus ook zelf en bent er ingeschreven), wel
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Hans, 21-01-2016 09:35 #30
Als we nu in 2016 een onderhandse lening opzetten van € 100.000,- tegen 4% rente van moeder voor aankoop van haar huis. Voor de rest van de koopsom wordt een reguliere hypotheek afgesloten.
Die onderhandse lening wordt bij de notaris beschreven en in 2017 d.m.v. een schenking van moeder weer afgelost. Is dat fiscaal toegestaan? Verkrijger is jonger dan 40 jaar en heeft geen schenkingen gehad tot nu toe. Reactie infoteur, 21-01-2016
Beste Hans,
Dat kan als u ook in de woning gaat wonen, het moet immers fiscaal gezien wel een eigen woning zijn.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Peter, 20-01-2016 16:57 #29
Beste Zeemeeuw,

Mijn zus blijft ook in deze woning wonen voor 1-2 jaar tot zij een eigen woning heeft gevonden.
Het huis komt dus op mijn naam te staan en zij komt hier inwonen.
Is het dan wel mogelijk dat haar hypotheek met de schenking van 100.000 wordt afgelost?
Want het moet worden gebruikt voor eigenwoning en haar naam zal niet op de woning komen te staan.

Reactie infoteur, 18-01-2016
Beste Peter,
Voorwaarde voor de 100.000 euro vrijstelling is dat het geld moet worden besteed aan de eigen woning. Het moet dan ook in 2017 tijdelijk de eigen woning van uw zus zijn, zij moet er wel eerst echt wonen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw Reactie infoteur, 21-01-2016
Beste Peter,
Als de woning niet op haar naam komt te staan, is het voor haar alleen een eigen woning als jullie samen een samenlevingscontract afsluiten en zo (tijdelijk) elkaars fiscale partners worden.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jek, 20-01-2016 08:35 #28
Mijn broer wil mij uitkopen, moeder zit in het bejaardenhuis en komt niet meer terug en na haar dood zal het huis voor ons beiden zijn. kan hij mij 100.000 euro betalen? en moeten wij hiervoor naar de notaris? plan is dat ik afstand doe van het huis. Reactie infoteur, 20-01-2016
Beste Jek,
Uw broer is er vroeg bij, het huis is nog van uw moeder. Uw broer kan u 100.000 euro betalen onder de afspraak dat u de erfenis straks verwerpt of de afspraak dat u uw aandeel in de toekomstige erfenis daarmee gelijk is aan nul. Bij de verdeling van de erfenis wordt dit voorschot dan weggestreept tegen de waarde van uw aandeel in de erfenis. Deze afspraak kunnen jullie ook onderhands op papier zetten. De 100.000 euro moet wel een realistisch bedrag zijn, anders kan een deel als schenking worden gezien.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Peter, 17-01-2016 18:21 #27
Beste Zeemeeuw,

Ik wil graag een huis kopen in 2016 met een schenking van mijn grootouders.
Aangezien zij in 2017 maar maximaal €100.000 belastingvrij kunnen schenken zullen zij ook €100.000 aan mijn zus gaan schenken.
Jaar 2016
Huis kopen €245.000
Ik neem een hypotheek van €100.000+ €45.000 eigen geld
Mijn zus neemt een hypotheek van €100.000

Het huis zal alleen op mijn naam worden gekocht.

In 2017 zullen ons grootouders ons ieder €100.000 schenken waarbij ons beide hypotheken komen te vervallen en het huis alleen op mijn naam komt te staan.

Is deze constructie mogelijk? Reactie infoteur, 18-01-2016
Beste Peter,
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Roel, 26-12-2015 18:53 #26
Beste Zeemeeuw,

Dank voor uw antwoord. Ik heb hier nog 3 vragen hierover.

Op internet zag ik dat de rente over de lening binnen de familie (voor een huis) ook in aanmerking komt voor de hypotheekrenteaftrek, hierdoor dus zeer interessant.

Wat ik echter afvroeg hoe de bank deze lening ziet en of dit effect heeft op de ratio "eigen vermogen/waarde woning"?

Bijvoorbeeld:
Waarde woning: 350k
Schenking ouders: 50k
Lening ouders: 100k (ook in aanmerking voor hypotheekrenteaftrek)
Hypotheek bank: 200k (ook hypotheekrenteaftrek)

Vragen:
* Hoe berekent de bank de ratio "hypotheek/waarde woning? Is dat 200/350= 57%, of is dat 300/350= 85%?
* Is het mogelijk om gebruik te maken van hypotheekrente aftrek bij 2 verschillende lening voor 1 huis?
* Indien tweede schenking in 2017 (50k) wordt gebruikt om lening ouders af te lossen, wordt dit gezien als "gebruik voor eigen woning"? Of wordt dit alleen zo aangemerkt indien met deze schenking hypotheek van bank wordt afgelost?

Groet,
Roel Reactie infoteur, 27-12-2015
Beste Roel,
1. Uw ouders kunnen u een onderhandse lening verstrekken en als die in de vorm van een hypotheek is met aflossing (annuïteit), is deze rente als hypotheekrente aftrekbaar:

http://financieel.infonu.nl/lenen/19976-een-modelovereenkomst-voor-onderhands-lenen-aan-uw-kind.html

2. De bank ziet de lening van uw ouders als een extra lening, vergelijkbaar met een lening van de bank. Als de bank weet dat u de lening in 2017 voor een groot deel weer aflost (schenking ouders) scheelt dat weer. De lening moet bij de belastingdienst bekend zijn als hypotheek (opnemen in uw belastingaangifte inkomstenbelasting) en wordt dan ook als zodanig behandeld.

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Roel, 22-12-2015 20:03 #25
Ook ik wil een huis kopen in 2106. Graag zou ik de complete schenking (€ 100.000) direct willen gebruiken bij het kopen van het huis. Is onderstaande constructie mogelijk, of moet de 2e schenking in 2017 weer rechtstreeks voor eigen woning zijn?

2016:
- Huis kopen (met 100.000 geld van ouders)
- Schenking 52.000 (geen been belasting)
- Lening van ouders 48.000 (wettelijke verplichte rente 6%)

2017:
- Tweede schenking 48.000 waarmee lening ouders wordt afgelost.

Daarnaast was ik benieuwd of (2e) schenking gebruikt mag worden voor afbetalen studieschuld?

Met vriendelijke groet,
Roel Reactie infoteur, 23-12-2015
Beste Roel,
Deze constructie kan, maar u moet de schenkingen (beide) wel gebruiken voor de eigen woning.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Alberto, 18-12-2015 15:28 #24
We willen in 2016 een huis gaan kopen. Voorbeeldsommetje: 350000 euro. Mij schoonouders willen ons een schenking doen 52000 euro schenkingvrij (2016).

Nu lees ik per 1 januari 2017 100000 euro schenkingvrij. Kunnen zij dan ons nog 48000 euro schenken belastingvrij in 2017? Of kunnen zij ook nu 100000 euro (februari 2016) schenken belastingvrij? Of een papier laten maken bij de notaris? Misschien heeft u een beste optie om 100000 euro schenkingsvrij te bedenken. Reactie infoteur, 19-12-2015
Beste Alberto,
Uw ouders kunnen in 2016 53.000 euro belastingvrij schenken voor uw eigen woning en dit in 2017 belastingvrij aanvullen tot 100.000 euro. Het totale bedrag op papier zetten in één jaar (ook al incasseert u een deel een jaar later), kan door de Belastingdienst toch als één schenking worden gezien.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Peter, 01-12-2015 10:26 #23
In december 2016 word ik 40 dus kom ik volgens de voorwaarden van de belastingdienst niet in aanmerking voor de belastingvrije schenking van €100.000 voor de aflossing/verbouwing/aankoop huis. Ten tijde van de vorige regeling was dit geld nog niet voorhanden bij de schenkende partij. Nu las ik dat de schenking nu al in 2015 of 2016 gedaan kan worden en het resterende deel in 2017.
Kom ik op deze manier dan wel in aanmerking voor het volledige bedrag of val ik precies tussen wal en schip? Of kan ik gebruik maken van 2x €52.000 verdeeld over 2 of 3 jaar? Reactie infoteur, 02-12-2015
Beste Peter,
De vrijstelling van 100.000 euro zou per 1 januari 2017 moeten ingaan, maar daarvoor komt u gegeven uw leeftijd niet meer in aanmerking. Wel kunt u zolang u jonger bent dan 40 jaar, gebruik maken van de eenmalige vrijstelling van ongeveer 53.000 euro als het geld bestemd is voor de eigen woning.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Chiel, 25-09-2015 15:09 #22
Is de leeftijdsgrens van 40 jaar ook niet juridisch discutabel bij aankoop van een eigen huis? Ik denk hierbij aan de "scheefwoners" (huur) die bijna wel gedwongen worden om te kopen maar daar zelf niet voldoende middelen voor hebben. Reactie infoteur, 26-09-2015
Beste Chiel,
Die 40 jaar sluit aan bij de huidige regeling voor een eenmalig verhoogde vrijstelling. Natuurlijk zou een hogere leeftijd gunstiger zijn en wellicht logischer (of geen leeftijd zoals in 2014), maar dat is nog niet aangekondigd.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jan, 24-09-2015 17:24 #21
Mijn vrouw en ik gaan scheiden. Getrouwd in gemeenschap van goederen. Ik wil haar mijn helft van hypotheekvrije woning schenken.
Taxatiewaarde woning is 280.000
Ik wil haar dus 140.000 schenken.
Mijn vrouw is 47 jaar oud. Wat is de beste weg om geen schenkbelasting te hoeven te betalen? Reactie infoteur, 25-09-2015
Beste Jan,
Als jullie in gemeenschap van goederen zijn getrouwd en deze transactie vindt binnen het huwelijk nog plaats, is dit belastingvrij:

http://financieel.infonu.nl/belasting/162842-huwelijk-en-erfbelasting-betalen.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Willem, 16-09-2015 16:56 #20
Hoi,
Wanneer er dit fiscale jaar gebruik gemaakt wordt van de maximale schenking op dit moment (+/- 52.000) kan dit in 2017 dan nog aangevuld worden tot 100.000 (voor het aflossen van hypotheek)? Reactie infoteur, 17-09-2015
Beste Willem,
Ja dan is er in 2017 nog ruimte voor 48.000 euro extra.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jan, 07-09-2015 16:10 #19
Mag de 100.000 euro schenking die ingaat in 2017, over meerdere jaren afgelost worden? Reactie infoteur, 07-09-2015
Beste Jan,
Een schenking is geen lening en hoeft daarom niet te worden afgelost. De schenking moet wel in hetzelfde jaar als het jaar van schenking voor de eigen woning (aflossing hypotheek bijvoorbeeld) worden gebruikt.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Sander, 14-02-2015 21:53 #18
Hallo Zeemeeuw; mijn schoonouders willen ons 40000 lenen. Wat is in ons geval de beste constructie belastingtechnisch? Er bestaat een hypotheek van 100000 en 50000 bij een bank, de extra 40000 wordt ook benut voor aanschaf woning. Wij zijn >40 jaar. Is het mogelijk met een rente van 1.4%, maandelijks betaald en middels de jaarlijkse belastingvrije schenking van 5277,- jaarlijks af te lossen zodat de schuld ieder jaar lager wordt? Juist wel of niet notarieel vastleggen? Betaalde rente aftrekken bij belasting en lening inschrijven als hypotheek? Of heeft u ander advies? Reactie infoteur, 15-02-2015
Hallo Sander,
Als u hypotheekrenteaftrek wilt voor de lening van 40.000 euro, is een vereiste dat dat elke maand een deel (annuïtair) wordt afgelost. Als u de hypotheekrenteaftrek niet zo belangrijk vindt, kunt u bij uw ouders ook een aflossingsvrije lening afsluiten. Als het huis als onderpand dient (hypotheek) is een lage rente mogelijk. Eigenlijk zou u deze mogelijkheden even op een rij moeten zetten om te zien wat uw ouders en u het liefste willen en wat betaalbaar is.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Sidoi, 06-12-2014 23:46 #17
Beste Zeemeeuw, mag het ook een bedrag lager zijn dan een ton zolang het geld maar wordt gebruikt voor de aankoop van een huis, aflossing van de hypotheek of de verbouwing van een huis? Dan zou een langlopende onderhandse lening dus niet nodig zijn. Ben misschien een beetje hardleers, excuus.
Dank en groet,
Sido Reactie infoteur, 07-12-2014
Beste Sidoi,
De eenmalig verhoogde vrijstelling in 2014 is inderdaad maximaal 100.000 euro, maar de schenking mag ook minder zijn.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Ron Bol, 05-12-2014 13:58 #16
Wij hebben een schenking van 100,.000 ontvangen van de moeder van mijn vrouw. hiermee hebben we een groot deel van de hypotheek van ons huis in Spanje afgelost. Wij wonen in Spanje en zijn hier fiscaal resident. Ik vroeg mij af of wij nu aan de Spaanse belasting dienst belasting moeten betalen over deze schenking en zo ja hoeveel. Reactie infoteur, 05-12-2014
Beste Ron Bol,
Helaas is het zo dat ook Spanje schenkbelasting heft als de ontvanger in Spanje woont.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Sido Martens, 15-11-2014 09:47 #15
Geldt onderstaande regel voor vrijstelling dan dus ook voor de kleinkinderen, maar misschien zelfs ook voor niet-familie (is het dan een donatie?) en is er een maximum aan het aantal personen dat de schenking ontvangt?

* 2.092 euro jaarlijks aan iedereen, zonder beperking in de besteding van het geld (geen apart doel). Reactie infoteur, 15-11-2014
Beste Sido Martens,
De vrijstelling tot maximaal 100.000 euro geldt voor iedereen in 2014 (ook een kleinkind of uw buurman) op voorwaarde dat het geld aantoonbaar wordt besteed aan de eigen woning. Als u een ander dan een eigen kind belastingvrij wilt schenken met een volledige bestedingsvrijheid bedraagt de vrijstelling inderdaad 2.092 euro jaarlijks.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Caroline, 06-11-2014 13:56 #14
Wij wonen in Zwitserland maar hebben nog een huis in Nederland. Er is een kleine resthypotheek en de WOZ waarde is 189.000 Euro. Onze zoon huurt het huis van ons en woont er. Wij huren van hem de zolder voor opslag en eventueel overnachting.
Hij verdient te weinig voor een dekkende hypotheek, kan max 42.000 krijgen. Nu zoeken we naar middelen om het huis aan hem over te dragen, belastingtechnisch zo gunstig mogelijk. Hoe zouden we dit het beste kunnen aanpakken volgens u?
Een lening of een schenking en kun je een huis (gedeeltelijk tot 100.000) op papier schenken?
Ik ben erg blij met uw advies. Reactie infoteur, 06-11-2014
Beste Caroline,
De beste methode is hem (een deel van) het huis te verkopen met een korting van 100.000 euro en dat hij geen huurder meer is, maar (gedeeltelijk) eigenaar. Voor de overdracht is een notaris nodig.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Mart, 05-11-2014 22:56 #13
Vraag:
Ik heb op 29 mei 2013 een schenking ontvangen tbv €35000,=
Geldt de verruimde vrijstelling op deze schenking welke in oktober 2013 in het leven is geroepen?
Het Nederlandse belastingstelsel en de tarieven zijn van toepassing op een kalenderjaar.
Er is netjes aangifte gedaan voor 01-03-2014. Volgens de belastingdienst geldt de maatregel niet op schenkingen voor 01-10-2013. Ik ben ouder dan 40 jaar en de schenking is gedaan door mijn moeder. Het verschilt slechts 4 maanden tussen schenking en verruimde vrijstellingsdatum van 1 oktober.
Graag advies Reactie infoteur, 06-11-2014
Beste Mart,
Het klopt dat de schenkingsvrijstelling geldt voor een heel belastingjaar, maar de tijdelijke verruiming van de schenkingsvrijstelling is pas vanaf oktober 2013 ingevoerd en geldt in 2013 alleen voor schenkingen vanaf die datum en niet met terugwerkende kracht. Daar is verder niets aan te veranderen omdat de aangifte al in maart 2013 is gedaan. Wel is er nog in 2014 een ruimte van 65000 euro aanwezig voor uw eigen huis.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Anne, 31-10-2014 11:31 #12
Ik heb de volgende vraag: Ik ben weduwe en heb een kind van 26 dat nog studeert maar geen beurs meer krijgt en nog thuis woont. Ik zou mijn huis bijna vrij kunnen maken. Wat zijn de gevolgen wanneer ik mijn kind 100.000 euro schenk en vervolgens mijn halve huis daar mee laat kopen? u snapt dat ik geen van ons beide in de problemen wil brengen. Reactie infoteur, 31-10-2014
Beste Anne,
Wat dan verandert is dat u, zolang uw zoon bij u is ingeschreven, fiscale partner wordt met uw zoon. Dat kan bijvoorbeeld gevolgen hebben voor de zorgtoeslag. Als het huis voor de helft zijn eigen woning wordt, is de schenking wel belastingvrij.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Maarten, 08-10-2014 21:24 #11
Ik wil u graag de volgende situatie voorleggen. Ik heb eind 2013 ruim 115.000 euro geschonken gekregen van mijn moeder. Van dat bedrag heb ik bijna 50.000 euro afgelost op mijn hypotheek. Bij de aanslag voor de schenkingsbelasting heb ik dit bedrag van bijna 50.000 euro in mindering gebracht met een beroep op de eenmalig verhoogde vrijstelling tot euro 100.000. Dit was het maximale bedrag dat ik af kon lossen zonder boeterente te hoeven betalen. In 2014 ontvang ik nog een (wat) beperktere schenking van haar en ik heb ook nog wat over van de vorige schenking. Ik zou nu nog een bedrag van ca. 20.000 extra willen aflossen in 2014. De vraag is of ik mij bij de aangifte schenkingsbelasting nog kan beroepen op het niet gebruikte gedeelte van de eenmalig verhoogde schenkingsvrijstelling (ruim 50.000). Ik had aanvankelijk gedacht dat dit niet mogelijk was, maar ben gaan twijfelen omdat iemand van mijn bank mij zei dat wel zou moeten kunnen. Reactie infoteur, 09-10-2014
Beste Maarten,
Als u daarmee in 2013 gebruik hebt gemaakt van de eenmalige vrijstelling van 52.281 euro voor personen jonger dan 40 jaar, hebt u nu nog 50.000 euro vrijstelling over. Als u eind 2013 echter al een beroep hebt gedaan op de tijdelijke vrijstelling van 100.000 euro, is er geen ruimte meer over.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Theo, 09-09-2014 23:58 #10
Hallo,
ik wil u de volgende situatie/gedachte voorleggen: mijn vader is 85jaar (en zeer slechtziend). Mijn moeder is overleden. Mijn vader heeft een tweekapper zonder hypotheek. Indien ik het huis koop van mijn vader, voor laat ons zeggen € 200.000,-, dus ik neem een hypotheek op van € 200.000,- en mijn vader schenkt mij meteen (of iets later) € 100.000,- zodat ik mijn hypotheek meteen met € 100.000,- kan aflossen (de evt. boeterentes buiten beschouwing gelaten). Mijn vader blijft (zolang als hij kan) in het huis wonen. Ik woon in België en heb op mijn huis in België geen nederlandse hypotheekaftrek op mijn hypotheek. Mijn nederlandse bedrijfsinschrijving KvK is gevestigd op het adres van mijn vader. Ik heb in Nederland geen ander huis. Ik lees ook: 'Het gaat hier om de eigen woning die je gebruikt als hoofdverblijf. Niet om 2e woningen. Deze maatregel geldt vanaf 1 oktober 2013 tot 1 januari 2015."
Vraag 1: is dit een legale manier om te voorkomen dat een AWBZ-instelling het vermogen van mijn vader 'opsoupeert"?
Vraag 2: wordt het aan te kopen huis gezien als 2e woning voor mij. En moet ik er dan ook daadwerkelijk wonen of is de bedrijfsvesting ook voldoende? Of moet ik mij in laten schrijven in de gemeente waar het huis staat van mijn vader?
graag zie ik uw visie,

met vriendeijke groet,
Theo Reactie infoteur, 11-09-2014
Hallo Theo,
1. Uw vader mag doen met zijn bezit wat hij wil, ook voordat hij naar een verzorgingshuis gaat. Voor de eigen bijdrage in een AWBZ instelling in Nederland wordt overigens gekeken naar het vermogen van uw vader twee jaren terug:

http://financieel.infonu.nl/geld/109954-eigen-bijdrage-verzorgingshuis-2013-2014.html

2. Met een eigen woning wordt fiscaal gezien bedoeld een woning voor particuliere bewoning door de eigenaar van de woning. Dat mag overigens een deel van de woning zijn. Een ander deel mag bijvoorbeeld zijn verhuurd, van een ander zijn of een andere bestemming hebben. Relevant is ook de waarde van uw deel. Is de schenking bijvoorbeeld 100.000 euro maar uw waarde lager, dan kan niet aan de volledige vrijstelling worden voldaan.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jan, 12-08-2014 15:59 #9
Kan de schenking ook op papier worden gegeven? De hypotheek wil ik echter met mijn eigen spaargeld aflossen. Op deze manier hoef ik geen boeterente (Rabobank) te betalen en kan NU gebruik gemaakt worden van deze fiscale maatregel.

Ben benieuwd.
Met vriendelijke groet,
Jan Reactie infoteur, 13-08-2014
Beste Jan,
Als de schenking op papier niet leidt tot de overdracht van vastgoed voor eigen bewoning in 2014 of tot de aflossing van uw hypotheek, is die constructie in 2014 niet bruikbaar voor de 100.000 euro vrijstelling. Dan is namelijk niet voldaan aan de opschortende voorwaarde dat de schenking ten goede moet komen aan de eigen woning. Eigen spaargeld is eigen spaargeld en geen schenking.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Tjalle, 07-07-2014 13:20 #8
Geld deze vrijstelling alleen voor een schenking als de schenker in leven is, of mag een bedrag van een erfenis ook belasting vrij benut worden om de hypotheek af te lossen? Reactie infoteur, 07-07-2014
Beste Tjalle,
Het moet een schenking zijn met de voorwaarde dat het geld aan het eigen huis wordt besteed, waarbij schenker en ontvanger een beroep doen op de verhoogde vrijstelling. Geen erfenis dus.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Nynke, 29-04-2014 12:03 #7
Hallo,
In 2000 zijn mijn ouders en ik een lening aangegaan van ongeveer 35 duizend euro. Daar heb ik elk jaar keurig 6% rente over betaald en zijn hebben we een onderhandse akte getekend (niet voor de notaris). Dat geld is destijds gebruikt voor het aankopen en verbeteren van koopwoning. Dit jaar willen ze me dat bedrag schenken (dus de lening ongedaan maken).
Ik ben nu opzoek naar een nieuwe woning, mogen zij mij wederom 100.000 euro schenken? Of moet het eerdere bedrag daarvan worden afgetrokken?
Dank u wel,
Nynke Reactie infoteur, 29-04-2014
Hallo Nynke,
Als de eerdere lening voor het huis wordt geschrapt en dus geschonken, maakt die deel uit van de 100.000 euro die maximaal dit jaar belastingvrij kan worden geschonken. Als de eerdere lening blijft bestaan, mag nog tot 100k belastingvrij voor een eigen huis worden geschonken.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Ria D., 18-02-2014 13:00 #6
Kan de € 100.000,- schenking eenmalig in 2014 ook op papier geschonken worden? Reactie infoteur, 18-02-2014
Beste Ria D.,
Met een schenking op papier kunt u geen hypotheek aflossen of verkleinen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Arnold van der Maat, 28-01-2014 15:51 #5
Wij hebben als familiebank een hypothecaire aflossingsvrije lening gegeven aan onze zoon in 2010 ten grootte van euro 50.000. Deze lening is notarieel vastgelegd. Wij overwegen nu om deze lening om te zetten naar een schenking te grootte van hetzelfde bedrag. Dit betekent dus dat de hypothecaire lening dan vervalt en wordt ingelost.
Mijn concrete vraag: Is dit mogelijk? zo ja : is een onderhandse overeenkomst afdoende of moet er daadwerkelijk gelden worden overgemaakt? Moet dit opnieuw notarieel worden vastgelegd?
Bij voorbaat mijn dank Reactie infoteur, 28-01-2014
Beste Arnold van der Maat,
1. Onder de regeling valt een schenking ter vermindering van een hypotheek voor de eigen woning. Dit kan ook ook het schrappen van een (deel van) een bestaande hypotheek voor de eigen woning zijn.
2. De eerdere akte is notarieel vastgelegd en geregistreerd, en zal daarom ook notarieel ongedaan gemaakt moeten worden met daaraan gekoppeld de voorwaardelijke schenking.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Frank, 03-12-2013 20:34 #4
Ik wil een schenking doen aan een vriendin, die hiermee haar hypotheek boetevrij zal aflossen. De hypotheeknemer, FBTO, verlangt een notariële akte van de schenking. Zo'n toch vrij simpele akte kost ca. € 350. Daarna moet de hypotheek ook nog worden geroyeerd, waarvoor opnieuw een akte nodig is. Is de gang naar de notaris inderdaad verplicht cq. noodzakelijk, of volstaat een onderhandse schenkingsakte? Reactie infoteur, 04-12-2013
Beste Frank,
Een onderhandse akte, door beiden ondertekent, met als voorwaarde dat de ton wordt gebruikt voor de aflossing van de hypotheek, moet voldoende zijn. Ik weet niet waarom FBTO zo moeilijk doet. Heeft wellicht met de eventuele boeterente van doen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Harry Franssen, 25-11-2013 14:51 #3
Ik schrijf en vraag u dit omdat in principe de schenking van max 100.000 euro tot 31 dec.2013 geld omdat de 2e kamer nog geen go heeft gegeven voor 2014 dus wil ik voor het einde van het jaar ieder een grote gelijke schenking doen.
Ik heb 3 kinderen, het oudste kind heeft 7 jaar geleden een huis gekocht en kan door mijn schenking zijn hypotheek voor dat gedeelte aflossen. De middelste is erg actief om een huis te zoeken maar heeft het nog niet gekocht. kan ik dan toch alvast de schenking overmaken op een aparte rekening? De jongste wil wel gaan kopen maar is er nog niet erg actief in, de aankoop zou dan wel voor eind 2014 geschied moeten zijn. De hamvraag voor de laatste twee kinderen dus, mag ik nu voor het eind van 2013 toch al die twee schenking bedragen bij ieder kind op een aparte nieuwe te openen rekening mogen zetten voor het volgend jaar en dat straks via de papieren van de notaris duidelijk kan worden gemaakt dat het bedrag enkel en alleen voor de aankoop van de woning is gebruikt? Reactie infoteur, 25-11-2013
Beste Harry Franssen,
Alleen wanneer het geld wordt gebruikt voor de verbetering van het eigen huis hoeven de besteding van het geld en de schenking niet in hetzelfde kalenderjaar plaats te vinden.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jeroen, 19-10-2013 14:25 #2
Mag ik mijn zoon nu nogmaals een bedrag schenken voor zijn koopwoning, als ik in 2012 al gebruikt heb gemaakt van de eenmalige verhoging voor algemene doelen (20.000 voor een vakantie en een motor)? Reactie infoteur, 19-10-2013
Beste Jeroen,
Helaas niet, omdat toen niet het geld is besteed aan de eigen woning.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Hannah, 17-10-2013 22:07 #1
De regels blijven vaag, ik kan niets vinden over de termijn van aflossen van het ontvangen bedrag, dit i.v.m. boeterentes. Mag de schenker het bedrag van 100.000 euro verdelen over meerdere personen? Reactie infoteur, 18-10-2013
Beste Hannah,
U mag meerdere personen 100.000 euro belastingvrij schenken voor hun huis. Als het een fiscaal paar is, is slechts 100.000 euro toegestaan. Zie voor meer informatie en een modelovereenkomst (schenkingsakte) ook het artikel:

http://financieel.infonu.nl/belasting/118517-schenking-2014-verhoogde-vrijstelling-en-schenkbelasting.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Special: Miljoenennota 2016
Reacties: 97
Schrijf mee!