InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Fiscaal partnerschap 2016 en 2017

Fiscaal partnerschap 2016 en 2017

Fiscaal partnerschap 2016 en 2017 Het fiscaal partnerschap 2015, 2016 en 2017 regelt de hoogte van uw toeslag en de inkomstenbelasting die voor u geldt. Voldoet u aan de eisen voor een fiscaal partnerschap 2015, 2016 of 2017 en wat zijn dan die eisen en voorwaarden. Uw fiscaal partnerschap kan betekenen dat de belastingdienst u geen toeslag betaalt, maar ook dat u samen met uw partner minder belasting hoeft te betalen. Wat wordt het in uw situatie? Sinds het belastingplan 2014 geldt met terugwerkende kracht naar 2012 dat alleen meerderjarigen partner kunnen zijn.

Fiscaal partnerschap 2016 en inkomen, fiscaal partnerschap 2017

Als op u het fiscaal partnerschap 2015, 2016 of 2017 van toepassing is, heeft dat meteen gevolgen voor de toeslagen die u ontvangt of daardoor juist niet ontvangt. De fiscale toeslagen zijn in beginsel vooral bedoeld voor lagere en midden inkomens, en twee mensen hebben meer geld te besteden als ze elk een inkomen hebben dan een persoon. Als uw partner uw fiscale partner is, is hij of zij ook uw toeslagpartner en kijkt de belastingdienst bij de bepaling van de hoogte van de toeslag, zoals de zorgtoeslag en huurtoeslag, of het gezamenlijke inkomen niet te hoog is. Het gezamenlijke inkomen van u en uw partner.

Fiscaal partnerschap 2016 en inkomstenbelasting, fiscaal partnerschap 2017

Bij de aangifte inkomstenbelasting doen fiscale partners in de regel ook gezamenlijk hun belastingaangifte. We kennen in ons land een individuele belastingheffing, maar anders dan bij de toeslagen geeft een fiscale partner ook de mogelijkheid tot fiscale voordelen en extra belasting aftrek. Als u een fiscale partner hebt, mag u namelijk allerlei gezamenlijke kosten zo onderling verdelen dat de fiscale aftrek maximaal is. Anders gezegd als uw partner een inkomen heeft in de belastingschijf van 52% en uzelf in de schijf van 37% dan leveren de aftrekposten die in de aangifte van uw partner worden meegenomen veel meer voordeel op dan wanneer u de posten aftrekt. De fiscus keurt het goed dat u uw eigen aftrekposten, ook voor studie of scholing bijvoorbeeld, dan aftrekt bij uw partner. Het spreekt voor zich dat nooit meer dan 100% van de gemaakte kosten kan worden afgetrokken. Overigens is het aantal aftrekposten dat we tot en met 2013 gewend waren in 2015 en 2016 een stuk kleiner geworden, houdt daarom uw aftrekposten inkomstenbelasting 2016 in de gaten.

Wanneer fiscaal partnerschap 2015, 2016 en 2017, eisen en voorwaarden

In veel gevallen is er sprake van een fiscaal partnerschap. Dan moet minimaal aan één van de volgende voorwaarden zijn voldaan:
  1. Jullie waren al in 2013 fiscale partners en jullie situatie is niet gewijzigd in 2014, 2015 of 2016 en 2017.
  2. Jullie zijn getrouwd en zijn in 2015 (of 2016) nog steeds gehuwd.
  3. Jullie hebben een notarieel samenlevingscontract en zijn op hetzelfde adres in het GBA ingeschreven.
  4. Jullie wonen op hetzelfde adres en hebben gezamenlijk een kind of uw kind is ook door uw partner is erkend.
  5. U hebt een samengesteld gezin.
  6. Jullie wonen samen in een gezamenlijk koophuis als eigen woning.
  7. Jullie wonen samen en zijn geregistreerd bij een pensioenfonds.
  8. Jullie wonen op hetzelfde adres, u bent ouder dan 27 jaar en er is ook een minderjarig kind ingeschreven. Dat kan een kind zijn dat met een kind samen bij een ouder woont. Overigens biedt een zakelijke verhuur nog wel eens uitkomst om hier onderuit te komen.
  9. Jullie wonen op hetzelfde adres en er is ook een minderjarig kind ingeschreven zonder dat de medebewoner uw ouder is.

Wanneer zijn we geen fiscale partners 2015, 2016 of 2017?

In alle andere situaties zijn jullie geen fiscale partner. Hebt u een LAT-relatie, wonen jullie dus niet samen, dan zijn jullie geen fiscale partners. Waren jullie getrouwd, maar is de echtscheiding aangevraagd en wonen jullie niet meer samen, dan zijn jullie geen fiscale partners. Wonen twee mensen samen, zonder een samenlevingscontract, zonder kind, zonder een gezamenlijk koophuis en zonder een gezamenlijke registratie bij een pensioenfonds, ook dan zijn jullie geen fiscale partners. Soms is het fiscaal partnerschap 2015 een voordeel, soms een nadeel, maar uw woonsituatie bepaalt of het ook voor u geldt. Kiezen is nauwelijks aan de orde. Twee belangrijke uitzonderingen zijn de personen die zijn verwikkeld in een echtscheiding en de partner die kan kiezen of hij in Nederland dan wel in het buitenland belastingplichtig wordt. In het verleden was er nog wel eens onduidelijkheid over de voorwaarden, maar daar is met het verder gelijktrekken van de begrippen toeslagpartner en fiscale partner sinds 2013 en 2014 duidelijk verandering in gekomen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wanneer fiscaal partnerschap 2012 of 2013Wanneer fiscaal partnerschap 2012 of 2013Er geldt een nieuwe definitie van het fiscaal partnerschap. Dat betekent ook nieuwe regels en voorwaarden voor de belast…
Wanneer eindigt een fiscaal partnerschap?Wanneer eindigt een fiscaal partnerschap?Wanneer stopt uw fiscaal partnerschap 2015, 2016 of 2017? Vaak is de vraag of personen elkaars fiscale partners zijn, ma…
Regels fiscaal partnerschap per 2011Regels fiscaal partnerschap per 2011Per 1 januari 2011 zijn de regels rondom fiscaal partnerschap gewijzigd. Tot 2011 kon er gekozen worden voor fiscaal par…
Aftrekposten verdelen onder de fiscale partnersAftrekposten verdelen onder de fiscale partnersDoor slim te schuiven met aftrekposten tussen de fiscale partners, kunt u de meest gunstige fiscale benadering voor uzel…
Samenlevingscontract & geregistreerd partnerschapSamenlevingscontract & geregistreerd partnerschapSamenwonen zonder dat men iets geregeld heeft, is vanaf 2010 fiscaal erg onvoordelig. Het kan duizenden euro's per jaar…

Reageer op het artikel "Fiscaal partnerschap 2016 en 2017"

Reacties

Chantal, 22-04-2017 17:57 #247
Mijn vriend en ik wonen nu in een huurhuis. Ik krijg nog zorgtoeslag. Hebben 2 weken geleden getekend voor een nieuwbouwhuis waar we pas eind 2018 gaan wonen. Nu zitten we te denken aan een samenlevingscontract of een geregistreerd partnerschap. Nou zit ik eraan te denken om dit pas in januari 2018 te regelen. Heb ik het dan goed dat ik dan mijn zorgtoeslag voor 2017 niet hoef terug te betalen omdat we pas in 2018 fiscaal partner worden? Of zijn we fiscaal partner omdat we al getekend hebben voor een woning? Reactie infoteur, 24-04-2017
Beste Chantal,
Zolang jullie nog niet geregistreerd staan op het adres van de nieuwe woning zijn jullie in dit geval nog geen fiscale partners van elkaar.

Boosten Administraties, 19-04-2017 13:03 #246
Lastige case voor IB 2016, zelfs voor de Helpdesk Intermediairs van de Belastingdienst:

Nederlandse man, inkomen in Nederland, woont in Duitsland. Partner (niet getrouwd/geregistreerd partnerschap/notarieel samenlevingscontract) heeft Duitse en Poolse nationaliteit en geen inkomen gehad. Samen hebben ze in maart 2016 kind gekregen die Duitse nationaliteit heeft.

Huisgenoot aangeven in aangifte kan niet zonder BSN, kind wel zonder BSN.

Advies van Helpdesk Intermediairs… klein leugentje en doen alsof er geen huisgenoot is.
Dit heeft echter wel flinke (positieve) gevolgen voor klant: hij heeft nu ineens recht op Inkomensafhankelijke Combinatiekorting. Maar is dat zo? Zijn zij fiscaal partner van elkaar? Reactie infoteur, 20-04-2017
Beste Boosten Administraties,
Zij zijn geen fiscale partners in Nederland, de partner kwalificeert zich namelijk niet in ons land (90% regel):

http://financieel.infonu.nl/belasting/130391-kwalificerende-buitenlandse-belastingplichtige-2015-en-2016.html

Ank, 05-04-2017 13:02 #245
Heb je bij fiscaal partnerschap recht op inzage van de aangifte van je partner? Reactie infoteur, 07-04-2017
Beste Ank,
Als jullie gezamenlijk belastingaangiften doen, zijn jullie daarvoor beiden verantwoordelijk en is het dus verstandig dat je weet of je partner alles naar waarheid heeft ingevuld.

Marleen, 03-04-2017 17:22 #244
Ik ben in 2016 gescheiden. Mijn ex (minstverdiende) is voor 15-3-2016 naar eigen huurhuis verhuisd met overschrijving in GBA. Op 19-8-2016 was eindelijk het moment dat ex de handtekening zette en dat aanvraag bij rechtbank was. Op 26-09-2016 was bij de gemeente de overschrijving een feit.
Van 1-1-2016 tot en met 31-12-2016 heb ik 100% de financiële zorg voor 3 kinderen waarvan de jongste op 1-1-2016 12 jaar. Waarom krijg ik dan toch geen combinatiekorting, want mijn ex krijgt het ook niet (niet 6 maand ingeschreven op adres van jongste)? Reactie infoteur, 04-04-2017
Beste Marleen,
Jullie zijn tot 19-8-2016 fiscale partners en dan kan de minstverdienende een aanvraag voor de combinatiekorting doen als zijn inkomen hoger was dan 4.881 euro en het jongste kind op 31 december 2015 jonger was dan 12 jaar:

http://financieel.infonu.nl/belasting/161523-inkomensafhankelijke-combinatiekorting-2016-omhoog.html

Nettie, 30-03-2017 17:39 #243
Goedemiddag,

Op 29-03 heb ik al eerder een bericht geplaatst. Er bestaat zoals ik daar aangaf een fictiebepaling die aangeeft dat je een 2de huis ook als hoofdverblijf mag aanmerken op moment dat je er binnen 3 jaar naar datum van aankoop er gaat wonen. Als dit zo is kunnen we tevens dit nieuwbouwhuis zien als ons hoofdverblijf en dan voldoen wij aan de eis wat betreft fiscaal partnerschap. Dat we een woning hebben en dit tevens ons hoofdverblijf is.

Of zie/lees ik dit nu helemaal verkeerd?

Bedankt en hoor het graag! Reactie infoteur, 31-03-2017
Beste Nettie,
Als de nieuwbouwwoning is gekocht als toekomstig hoofdverblijf, hebt u recht op hypotheekrenteaftrek. Fiscale partners zijn jullie pas zodra jullie gezamenlijk op het adres van de nieuwbouwwoning zijn ingeschreven.

Louwina Korporaal van der West, 30-03-2017 11:16 #242
Ik heb een vraagje, mijn dochter is in 2016 bij haar vriend gaan samenwonen die een dochter heeft maar niet bij hun woont, ze hebben geen samenlevingscontract en niet een geregistreerd partnerschap. Ze werken allebei en wonen in een huurhuis. Mijn dochter krijgt zorgtoeslag en haar vriend niet, kan zij haar zorgtoeslag behouden of moet ze het weer terug betalen over 2016? En zijn ze nu fiscaal partner?
Mvg, Reactie infoteur, 31-03-2017
Beste Louwina Korporaal van der West,
Als zijn dochter elders is ingeschreven en er geen ander minderjarig kind op het adres woont, zijn uw dochter en vriend geen fiscale partners in 2016.

Nettie, 29-03-2017 11:25 #241
Mijn vriend en ik hebben ik 2016 samen een (nieuwbouw) huis gekocht. We willen nu belastingaangifte gaan doen over 2016 en vragen ons af of we fiscaal partner zijn. We wonen nog niet in het huis (we wonen nog in een huurhuis) dus de gekochte woning is niet ons hoofdverblijf. Verder hebben we ook geen samenlevingscontract of kinderen.

Nu bestaat er een 'bijzondere regeling'. Die aangeeft dat als je de komende 3 jaar in de woning gaat wonen toch de gemaakte kosten kan aftrekken. Nou dit is natuurlijk mooi want we trekken dit jaar juni in ons huis. Onze hypotheekadviseur geeft aan dat we gewoon als fiscaal partner de aangifte kunnen doen. Maar verandert dit ook echt wat aan het fiscaal partner zijn?

Kan iemand ons hier advies in geven? Heel erg bedankt! Reactie infoteur, 30-03-2017
Beste Nettie,

M. Hofstee, 27-03-2017 14:02 #240
Mijn zoon is m.i.v 19-07-2016 gaan samenwonen ( inschrijving bij de gemeente) daarvoor woonden ze apart. Per 29-08-2016 hebben ze ook een notarieel samenlevingscontract afgesloten. Allebei hebben ze twee kinderen uit eerdere samenlevingscontracten. Ze wonen per 19-07-2016 samen op hetzelfde adres. Ik moet nu de aangiften Ih 2016 gaan invullen.
Mijn vragen zijn de volgende:
Is er sprake van fiscaal partnerschap voor 2016?
Moet ik voor beide de aangifte IH 2016 apart invullen ( heeft nl vooral invloed op de inkomensafhankelijke combinatiekorting), wanneer ik de aangiften voor ieder apart kan indienen hebben ze nl allebei recht op deze korting, vul ik ze bij een gezamenlijke aangifte in dan alleen de persoon met het laagste inkomen.
Kunnen en mogen de aangiften IH 2016 voor beiden apart dus als niet fiscale partners worden ingediend?
Mvg,
M. Hofstee Reactie infoteur, 28-03-2017
Beste M. Hofstee,
Uw zoon en partner zijn per 19-7-2016 elkaars fiscale partners. Omdat ze daarvoor tenminste zes maanden nog niet elkaars fiscale partners waren, hebben ze in 2016 beiden nog recht op de inkomensafhankelijke combinatiekorting.

Johanna, 27-03-2017 13:56 #239
Wij wonen samen in België. Partner werkt in Nederland en is gekwalificeerd buitenlands plichtig en ik krijg WAO uitkering vanuit Nederland die voor 100% wordt belast in België. Wij zijn geen fiscale partners, omdat ik niet voldoe aan de 90% eis.
Wij krijgen zorgtoeslag en moeten daardoor elk jaar apart ons Wereldinkomen opgeven ook voor mijn te bepalen premie aan het CAK elk jaar. Nu blijkt dat voor de opgave Wereldinkomen we WEL fiscale partners zijn en worden onze specifieke zorgkosten en inkomsten samengeteld en mag ik mijn specifieke zorgkosten niet meer verhogen met 40%. Mijn partner neemt altijd op zijn formulier wereldinkomen de bedragen over van zijn binnenlandse aangifte, maar dat zou niet correct zijn, want voor ZIJN binnenlandse aangifte zijn we geen fiscale partners. Moet mijn partner dan afwijken van zijn binnenlandse aangifte, omdat het aangiftesysteem automatisch zijn zorgkosten verhoogd, terwijl dat niet mag bij het wereldinkomen en de 2 dus afwijkend zijn. Binnenlandse aangifte is dus anders als wat hij opgeeft als wereldinkomen door de aftrek zorgkosten.
Ook heeft dat nu consequenties voor mijn premie aan het CAK en moet ik alle zorgtoeslag terugbetalen. Had ik dit eerder geweten dan had ik die zorgtoeslag al veel eerder stopgezet. Talloze keren gebeld met de belastingtelefoon, maar in al die jaren t/m 2014 is het na vele discussies tussen hen en mij goedgekeurd en mocht ik de verhoging zorgkosten toch toepassen. Voor 2015 zeggen ze nu dat ik de beide formulieren Wereldinkomen van mijzelf en 1 van mijn partner moet invullen als zijnde fiscale partners. Vandaag de zorgtoeslag stopgezet, maar ik hoe moet ik het Wereldinkomen in de toekomst nu invullen.?
Zorgtoeslag is er niet meer, wel CAK. Ben ik met mijn opgave Wereldinkomen voor het CAK fiscaal partner of niet?
Partner is werkzaam in Nederland en heeft maar 1 werkgever. Ik hoop dat het wat duidelijk is voor u. Reactie infoteur, 28-03-2017
Beste Johanna,
Voor de toeslag is uw partner uw toeslagpartner. In dat geval telt ook het gezamenlijke wereldinkomen. Er zijn situaties denkbaar dat men elkaars toeslagpartner is, zonder elkaars fiscale partner te zijn. Dat lijkt me ook hier aan de hand, aangezien u niet aan de 90% eis voldoet.

Rob, 25-03-2017 15:50 #238
2 mensen hebben sinds juli 2016 hun eerste eigen woning aangekocht en deze woning is nog in aanbouw. Ook hebben zij in 2016 al een samenlevingscontract afgesloten, maar zij staan eind 2016 nog niet op hetzelfde adres ingeschreven. Zij zijn dan in 2016 nog geen fiscaal partner, omdat ze niet op hetzelfde adres staan ingeschreven toch? Reactie infoteur, 27-03-2017
Beste Rob,
Alleen een samenlevingscontract is inderdaad niet voldoende, men moet ook op hetzelfde adres zijn ingeschreven.

Richard, 10-03-2017 16:34 #237
Ingewikkeld! Weet jij hoe het zit in deze situatie:

- Man en vrouw wonen samen hebben geen samenlevingscontract of geregistreerd partnerschap en voldoen eigenlijk aan geen enkele eis voor fiscaal partnerschap. Maar er wonen kinderen van de man uit een eerdere relatie volgens 50/50 co-ouderschap de helft van de tijd. Maar kinderen staan ingeschreven op het adres van de ex-partner en niet op het eigen adres.

Ben je dan toch WEL of NIET fiscaal partner van elkaar? Reactie infoteur, 14-03-2017
Beste Richard,
Dan zijn man en vrouw geen fiscale partners als ook de woning niet gezamenlijk is gekocht.

Monique, 10-03-2017 07:33 #236
Ik ben in 2016 gescheiden. Ex en ik hebben bij de belastingaangifte allebei aangegeven dat we geen fiscaal partner willen zijn. Nu moet mijn ex mijn aangifte ondertekenen voordat ik hem kan versturen, maar andersom geldt dat niet. Mijn ex heeft alles al ondertekend en verzonden. Hoe kan dit? Waarom moet hij de mijne wel ondertekenen? Reactie infoteur, 10-03-2017
Beste Monique,
Dat lijkt me in beginsel ook niet nodig, het beste neemt u hierover contact op met de Belastingdienst (wellicht zijn de vooraf ingevulde gegevens niet helemaal up-to-date).

Peter, 05-03-2017 00:23 #235
Mijn vrouw is in 2015 overleden. Mijn dochter met haar twee kinderen zijn bij mij blijven wonen. Mijn dochter is 29 jaar. Nu begrijp ik uit diverse stukken die ik gelezen heb dat mijn dochter mijn financiële partner is. Dit kan toch niet waar zijn. Mijn dochter blijft bij mij omdat ik deels afgekeurd ben en niet alle huishoudelijke klussen kan doen. Er is overeengekomen dat zolang zij de taken die ik niet meer in het huis kan doen, zij maar een minimale bijdrage in de maand betaalt voor kost en inwoning.

Het kan toch eigenlijk ook niet mijn dochter heeft haar eigen leven en werk. Ik ben haar vader maar zeker geen partner. Kan iemand mij vertellen of mijn dochter wel of niet financieel partner is? Hoe gaat het dan met haar toeslagen als wij als fiscale partners worden gezien? Reactie infoteur, 08-03-2017
Beste Peter,
Het punt is dat uw dochter minderjarige kinderen heeft en daardoor door de Belastingdienst als uw fiscale partner wordt gezien. Dat voelt wel erg onrechtvaardig.

Bert, 04-03-2017 16:21 #234
Een neef van mij woont al jaren samen met zijn vriendin in een huurwoning. Zij voldoen niet aan de eisen van fiscaal partner en zijn ook geen toeslagpartner. In november 2016 hebben zij een nieuwbouwwoning gekocht die in aanbouw is. Oplevering is in augustus 2017. Voor de zorgtoeslag zijn zij nu elkaar toeslagpartner. Geldt ook voor het fiscaal partnerschap? Reactie infoteur, 08-03-2017
Beste Bert,
Als zij samen wonen in de gezamenlijke woning, dan worden uw neef en vriendin elkaars fiscale partners.

Irma, 04-03-2017 04:42 #233
Ik heb een lat relatie en willen geregistreerd partnerschap gaan regelen. Hij koopwoning, ik huurwoning en recht op huur en zorgtoeslag. Wat zijn belastingtechnisch gezien de gevolgen? Reactie infoteur, 06-03-2017
Beste Irma,
Bij een geregistreerd partnerschap worden jullie elkaars fiscale partners. Dit heeft gevolgen voor de gezamenlijke aangifte inkomstenbelasting en mogelijk ook uw fiscale toeslagen.

Gerard, 27-02-2017 14:22 #232
Ik ben enige jaren geleden in het buitenland getrouwd (niet-EU, maar huwelijk was wel aangemeld bij de gemeente Den Haag) maar al jaren van tafel en bed gescheiden; ben vorig jaar geremigreerd naar Nederland. Het lijkt erop dat ik vanuit oogpunt belastingdienst een fiscale partner heb omdat ik getrouwd ben maar ik heb verder geen contact met mijn 'wettelijke wederhelft', geen inzicht in haar inkomen en omdat ze niet Nederlands is en hier niet woont heeft ze ook geen BSN nummer. Ik zou graag uw mening horen over hoe met deze situatie om te gaan in de aangifte. Reactie infoteur, 28-02-2017
Beste Gerard,
Als u van tafel en bed bent gescheiden, zijn jullie geen fiscale partners meer:

http://wetenschap.infonu.nl/recht-en-wet/67061-gevolgen-scheiding-van-tafel-en-bed.html

Marlies, 25-02-2017 10:05 #231
In april 2015 ben ik zelfstandig gaan wonen en in mei 2015 officieel gescheiden. We hebben co-ouderschap over onze minderjarige dochter. Bij de aangifte over 2015 allebei geen fiscale partner aangegeven en inkomensafhankelijke combinatiekorting gekregen. Dat moet ik nu terugbetalen over 2015 omdat we volgens de belastingdienst het hele jaar fiscale partners waren omdat we op 1-1-15 samenwoonden. Voor zover ik online kan zien voldoe ik aan de voorwaarden voor inkomensafhankelijke combinatiekorting (6 maanden). Klopt dat? Reactie infoteur, 27-02-2017
Beste Marlies,
Jullie zijn in ieder geval fiscale partners tot het moment dat de echtscheidingsaanvraag is ingediend en jullie niet meer beiden op hetzelfde adres wonen. Ook als fiscale partner kunt u recht hebben op de inkomensafhankelijke combinatiekorting.

Marco, 22-02-2017 15:31 #230
De volgende situatie:
- sinds 27 juni 2016 gescheiden en ex-partner is na 28 september ergens anders gaan wonen,
- ex-partner heeft voor de maanden oktober, november en december huur-, zorg en kindgebonden budget gekregen.

Mijn vragen:
- Samen of apart aangifte inkomstenbelasting doen?
- Heeft dit gevolgen voor haar toeslagen over 2016 en zo ja moet ze deze terug betalen?

Met vriendelijke groet. Reactie infoteur, 23-02-2017
Beste Marco,
Tot het moment dat de echtscheidingsaanvraag is gedaan en uw ex nog bij u woont, zijn jullie elkaars fiscale partners. Toeslagen die zijn betaald terwijl jullie nog fiscale partners waren, zullen bij de finale afrekening worden gebaseerd op het gezamenlijke inkomen.

Rianne, 14-02-2017 15:44 #229
Sinds half januari zijn wij uit elkaar, nu ben ik samen met onze dochter bij mijn ouders gaan wonen en heb dus recht op kindgebonden budget en zorgtoeslag. Stel dat we weer bij elkaar komen dit jaar en ik mezelf en onze dochter weer op zijn adres inschrijf, moet ik dan mijn ontvangen toeslagen terug betalen? Zijn we dan met terugwerkende kracht toeslagpartners? Of pas toeslagpartners van het moment van inschrijving op zijn adres?

Met vriendelijke groet Reactie infoteur, 16-02-2017
Beste Rianne,
Als jullie samenwoonden en weer gaan samenwonen, zijn jullie in 2017 tweemaal elkaars toeslagpartners met uitzondering van de periode waarin jullie niet samenwoonden. De toeslagen zullen dan moeten worden herberekend.

Floris, 11-02-2017 00:30 #228
Casus: twee gehuwden zijn al jaren met pensioen en leven al meer dan 10 jaar apart, elk op eigen woonadres. Ze zijn zijn niet gescheiden wegens geloofsovertuiging (je geeft elkaar het woord aan God elkaar trouw te blijven tot de dood je scheidt). Beiden hebben ze recht op een alleenstaanden AOW en ze voeren hiermee hun eigen huishouding. Hoe vul ieder nou de gegevens IB in, want je weet niks van de ander? Er is blijkbaar wel sprake van fiscale partner (want gehuwd) maar ze wonen wel al jaren gescheiden zonder contact te hebben en ze worden voor de sociale wetgeving ook gezien als ongehuwden (anders geen alleenstaanden AOW)… is hier dan wel sprake van een "gezamenlijk" inkomen, aangezien het voor een ieder een eigen huishouding betreft? Reactie infoteur, 13-02-2017
Beste Floris,
Voor de inkomstenbelasting zijn ze fiscale partners als ze ook niet van tafel en bed zijn gescheiden. Ze kunnen afzonderlijk van elkaar belastingaangifte doen, maar hebben bijvoorbeeld niet beiden hypotheekrenteaftrek. Als de hypotheekrente geen probleem is en er geen andere aftrekposten zijn, hoeft een individuele belastingaangifte geen probleem te zijn.

Jck, 08-02-2017 22:55 #227
Lat relatie en geregistreerd partnerschap is fiscaal partner en toeslagen partner, maar niet voor de huurtoeslag. Akkoord? Reactie infoteur, 09-02-2017
Beste Jck,
Een LAT-relatie hoeft in 2017 geen fiscaal partnerschap te betekenen, want de ander is niet bij u ingeschreven. Voor de huurtoeslag is uw fiscale partner ook uw toeslagpartner.

Bob Smit, 06-02-2017 14:06 #226
Er heerst bij mij nog steeds onduidelijkheid over de IACK. Over 2015 en 2016 is dit toegekend en bij de voorlopige aanslag 2017 niet meer. Ik woon samen met mijn Duitse vriendin zonder contract maar met een gezamenlijk kind. Normaal gesproken zouden wij elkaars fiscaal partner zijn, maar omdat ik kwalificerend buitenlands belastingplichtige ben en zij niet (werkt in Dld) kunnen wij geen fiscaal partner zijn en heb ik recht op IACK, de belastingtelefoon is ook niet duidelijk. Reactie infoteur, 07-02-2017
Beste Bob Smit,
U kunt recht hebben op de inkomensafhankelijke combinatiekorting en doordat uw partner in Nederland niet als fiscale partner wordt gezien, hoeft u niet met haar inkomen rekening te houden.

Nina, 23-01-2017 22:21 #225
Heb een vraagje, mijn partner is in april 2015 officieel gescheiden, mag de exvrouw zonder toestemming van mijn partner hem als fiscaal partner opgeven voor dat jaar? Alsook als de hypotheek door mijn partner volledig is overgenomen vanaf 1/03/2015, mag zij dan nog renteaftrek doen van de woning voor het jaar 2015? Of mag dit alleen nog tot 01/03/2015? Zij is tot 01/03/2015 eigenaar geweest en hypotheek is volledig overgenomen door mijn partner. Expartner is toen ook notarieel uitgeschreven.
Met groet Nina Reactie infoteur, 24-01-2017
Beste Nina,
Uw partner is tot het moment van de aanvraag (!) tot echtscheiding automatisch de fiscale partner van zijn inmiddels ex-vrouw. De verlenging van dit fiscaal partnerschap naar de rest van het jaar is alleen mogelijk met beider toestemming en als er niet inmiddels een andere fiscale partner is.
De hypotheekrente is aftrekbaar bij degene die de hypotheekrente betaalt en dat is na 1 maart 2015 niet de ex-vrouw als uw partner daartoe geen toestemming geeft.

Mieboy, 21-01-2017 21:39 #224
Ik woon in een instelling (24uur zorg)
Ik ben in juni 2015 getrouwd. sindsdien woon ik nog in de instelling en mijn vrouw bij haar moeder. Ik wil nu een huis huren en ik wil er alleen in wonen en mijn vrouw bij haar moeder. mag dit?… en wat zijn de gevolgen voor onze belasting aanvraag en toeslagen…
Alvast bedankt voor uw antwoord
Mvg mieboy Reactie infoteur, 24-01-2017
Beste Mieboy,
Jullie mogen elk apart wonen, maar zijn, omdat jullie getrouwd zijn, wel elkaars fiscale partners. Als jullie apart wonen is uw vrouw alleen voor de huurtoeslag niet uw toeslagpartner.

A. Driessen, 20-01-2017 11:20 #223
Ik ben in 2010 getrouwd met een Indonesische vrouw. Voor de Nederlandse wet zijn we getrouwd, maar voor de belastingdienst zijn we niet getrouwd. Ik moet het belasting aangifteformulier in vullen als ongehuwde. Sinds 2014 woon ik in Indonesie en ben gepensioneerd. Kunt U mij dat uitleggen. Heb al diverse brieven naar de belastingdienst gestuurd maar heb tot op heden geen antwoord gekregen. Reactie infoteur, 22-01-2017
Beste A. Driessen,
Als u voor de Nederlandse wet getrouwd bent, bent u dat ook voor de Nederlandse fiscus. Maar jullie zijn in 2016 en 2017 niet automatisch fiscale partners voor de Nederlandse fiscus, als uw vrouw niet in Nederland woont en niet in Nederland belastingplichtig is:

Pj den Boer, 17-01-2017 17:52 #222
Mijn echtgenote en ik hebben in 2008 besloten, nadat ik 3/4 jaar in ziekenhuizen en revalidatiecentrum had verbleven ivm herseninfarct, om apart te gaan wonen. Dit voor mij om zo goed mogelijk zelfstandig te worden en voor haar om zo zelfstandig mogelijk te kunnen blijven ipv constant achter mij te huppelen 'voor het geval dat ik zou komen te vallen etc'. Voor de belasting zijn wij fiscale partners. Valt deze toestand onder de definitie van LAT relatie?
Bij voorbaat dank voor uw antwoord. Reactie infoteur, 20-01-2017
Beste Pj den Boer,
Zolang jullie gehuwd zijn, valt dit niet onder een LAT relatie.

Maggie, 06-01-2017 17:04 #221
Mijn partner en ik wonen wettelijk samen sinds december 2016. Onze komende aangifte zal dus nog 1x apart zijn dacht ik? Maar in september 2016 kochten wij wel al samen een woning, wie van beide noteert dit dan op de aangifte? En staan deze zaken ook 'automatisch' in tax on web, want wij weten niet hoe we dit moeten invullen… Alvast bedankt voor uw reactie! Reactie infoteur, 17-01-2017
Beste Maggie,
Of de gegevens voor 2016 en 2017 goed zijn ingevuld, moet u elke keer zelf nagaan. Ga daarbij niet uit van automatismen, want uiteindelijk bent u verantwoordelijk voor een correcte invulling van uw belastingaangifte.

Kris, 02-01-2017 16:27 #220
Beste Infoteur,

Mijn vriendin en ik wonen al sinds 2014 samen op 1 adres en staan ook daar beiden ingeschreven. Zij ontvangt zorgtoeslag omdat wij geen fiscaal partner zijn. Nu willen wij per 9-1-2017 een notarieel samenlevingscontract sluiten. Vanaf welk moment zijn wij dan fiscaal partner van elkaar? Dit met het oog op de zorgtoeslag die zij dan moet beëindigen c.q terugbetalen?

Zeer benieuwd naar en bij voorbaat dankend voor uw reactie. Reactie infoteur, 04-01-2017
Beste Kris,
Dan zijn jullie per 1 januari 2017 fiscale partners.

Joost, 19-12-2016 16:53 #219
Beste,

Vandaag, 19-12-2016, hebben mijn vriendin en ik ons samenlevingscontract getekend en volgend jaar gaan we samen een huis kopen. Voorlopig koopcontract is inmiddels getekend en de aanvaarding zal in maart plaatsvinden. Hoe zit het nu met onze belastingaangifte voor 2016? Zijn we nu met terugwerkende kracht fiscale partners of pas vanaf 2017?
Bij voorbaat dank voor uw reactie. Reactie infoteur, 20-12-2016
Beste Joost,
Jullie worden fiscale partners vanaf het moment dat jullie daadwerkelijk samenwonen op hetzelfde adres.

Lies, 13-12-2016 10:09 #218
Hallo,

Mijn vriend en ik gaan in juli trouwen zonder samenwonen. Ik heb kinderen en ontvang huur, zorg, kgb toeslagen. Vanaf het moment dat wij trouwen en hij dus ingeschreven staat op mijn adres zijn we fiscaal partners.
- Moet ik dan alle toeslagen t/m juni terug betalen ondanks dat ik die maanden alleenstaande ouder ben geweest?
- Berekenen ze het gezamenlijke inkomen voor het hele jaar of pas vanaf de trouwdatum?
Ik hoop dat u mij kan helpen met antwoorden hier op. Reactie infoteur, 14-12-2016
Hallo Lies,
Als jullie voor de trouwdatum nog niet samenwoonden, worden jullie fiscale partners zodra jullie zijn getrouw en in het andere geval vanaf 1 januari in het jaar van trouwen. Dat bepaalt met wel inkomen wanneer wordt gerekend.

Nathalie, 11-12-2016 19:01 #217
Een vriendin heeft een huurcontract. Ik wil bij haar gaan wonen. Ze heeft genoeg slaapkamers. Ik betaal aan haar huur, zij aan de huisbaas. Word ik dan fiscaal partner met haar? (Geldt voor deze maand 2016 en vervolgens 2017.) Reactie infoteur, 12-12-2016
Beste Nathalie,
Als er geen minderjarig kind aanwezig is, worden jullie geen fiscale partners van elkaar. Voor de huursubsidie bent u wel een medebewoner.

Stma, 06-12-2016 17:15 #216
Ik ben op 01-12-2016 gaan samenwonen bij mijn vriend en heb dit doorgegeven aan de Gemeente. Ik verwacht in december ons eerste kind van hem die hij heeft erkend. Moet ik dan over heel jaar zorgtoeslag terugbetalen of enkel over de maand december 2016? En moet hij over een heel jaar huurtoeslag terugbetalen of ook enkel over december 2016. Ik heb een wajong uitkering hij heeft een baan en zit al enige tijd in de ziektewet. Ik hoor het graag van u. Reactie infoteur, 07-12-2016
Beste Stma,
De zorgtoeslag wordt inderdaad herberekend voor het hele jaar, de huurtoeslag slechts voor de maand van huurtoeslag. In december 2016 wordt de eerste huurtoeslag voor 2017 uitbetaald.

Zuid, 30-11-2016 11:56 #215
Beste
Volgende situatie; al samenwonend met partner sinds 2013. Partner zorgtoeslag, ik niet. In 2016 nieuwbouwhuis gekocht maar in 2017 pas wonend. Zijn wij toeslagpartner voor 2016 bij de voorwaarde samen eigenaar van een eigen woning of is dit pas bij het moment van samenwonen.
Hoor graag. Reactie infoteur, 01-12-2016
Beste Zuid,
Als jullie nog geen toeslagpartners zijn, worden jullie dat vanaf het moment dat jullie op hetzelfde adres wonen in 2017.

Emdee, 16-11-2016 20:24 #214
Ik heb een vraag over de volgende situatie. Per 01-02-2016 was mijn huidige partner officieel geen fiscaal partner meer met zijn ex-vrouw. Vanaf 01-04-2016 zijn wij gaan samenwonen en we hebben dit jaar ook samen een woning gekocht en een samenlevingscontract aangegaan. De vraag is nu of mijn partner een fiscaal partner voor het hele jaar moet kiezen of mag kiezen. Mag hij voor de situatie kiezen dat hij in januari zijn ex-vrouw als fiscaal partner had, in februari en maart geen fiscaal partner en vanaf april mij? Dit in verband met de door mij ontvangen toeslagen over de maanden jan-feb-maart. Als hij 1 fiscaal partner moet kiezen, zal ik over de eerste 3 maanden nog veel geld terug moeten betalen. Hopelijk heeft u hier het antwoord op. (Het is overigens geen optie om zijn ex-vrouw als fiscaal partner voor het hele jaar aan te merken.) Reactie infoteur, 20-11-2016
Beste Emdee,
Zodra jullie samenwoonden op hetzelfde adres met daarbij een samenlevingscontract, zijn jullie fiscale partners.

Portier, 05-11-2016 18:18 #213
Mijn vrouw en ik hebben een koopwoning, ik ben met pensioen en mijn vrouw heeft prepensioen. Mijn schoonmoeder is weduwe en 88jaar en woont alleenstaand in een huurwoning flat gebouw, zij komt niet in aanmerking voor een woning in een bejaardentehuis verzorgd wonen maar zelf is zij angstig om alleenstaand te wonen( zij is gevallen en heeft een schouder breuk die niet meer heelt, zij krijgt wel thuiszorg.M ijn schoonmoeder heeft een klein pensioen, wat zijn de financiële consequenties als wij haar in huis nemen?
Ons huis is nog niet hypotheek vrij.
Onze kinderen wonen allemaal zelfstandig Reactie infoteur, 07-11-2016
Beste Portier,
Voor u en uw vrouw heeft dit geen gevolgen. Uw schoonmoeder zal een lagere AOW ontvangen als ze niet meer alleen woont en de gemeente zal waarschijnlijk minder thuiszorg geven.

Ramona, 02-11-2016 08:15 #212
BESTE,

Ik heb een lastige vraag. Mijn ex met wie ik een kind heb is dakloos geworden. Nu vind ik dat (vooral voor onze dochter) heel sneu. Ik zit eraan te denken om hem bij ons te laten komen en in te schrijven per 1 december dit jaar. Nu weet ik dat wij dan gelijk fiscaal partners worden door onze dochter. Nu ben ik daar niet blij mee maar oke. Maar per wanneer worden wij dan fiscaal partners? Per 1 december of gelijk op terugwerkende kracht vanaf 1 januari?

Groetjes,

Ramona Reactie infoteur, 04-11-2016
Beste Ramona,
Jullie worden dan per 1 december 2016 fiscale partners.

Joan, 01-11-2016 18:56 #211
Beste,

Mijn vriend en ik hebben een huis in aanbouw gekocht in 2015. Hij is 27 jaar, woont nog thuis en ontvangt geen toeslagen. Ik ontvang daarentegen wel zorgtoeslag, maar woon ook nog thuis en ben 23 jaar.

De verwachte oplevering van het huis is januari 2017. Zijn wij al toeslagpartners sinds 2015 of zijn wij pas toeslagpartners op het moment dat wij ons samen gaan inschrijven op het nieuwe adres? Zal ik dan mijn zorgtoeslag moeten terugbetalen over 2016 en 2015?

Moet ik hem nu aanmelden als toeslagpartner?

Met vriendelijke groet,
Joan Reactie infoteur, 04-11-2016
Beste Joan,
Jullie zijn fiscale partners zodra jullie beiden zijn ingeschreven op hetzelfde adres. Als dat 2017 wordt, is er in 2016 geen probleem en hoeft u hem nog niet aan te melden als toeslagpartner.

Annamaria, 18-10-2016 21:23 #210
Ik woon al jaren met 3 personen in een huis; we bewonen daar elk een kamer en delen verder niets dan de voordeur. Ik ben een aantal maanden geleden bevallen en nu alleenstaande moeder van 23 jaar. Nu blijkt 1 van de personen zich nooit ingeschreven te hebben op ons adres. De belastingdienst ziet de andere bewoner (die ook de hoofdhuurder is; ik betaal mijn deel van de huur aan hem, hij betaalt het geheel weer aan de huisbaas) nu als mijn fiscale partner, terwijl ik financieel (of anders) dus niets met hem te maken heb. Omdat hij werkt en verdient zorgt dat ervoor dat ik geen toeslagen krijg (die ik echt nodig heb om rond te komen).
1) klopt deze benadering van de belastingdienst? Lijkt me niet de bedoeling van deze regeling
2) (hoe) kan ik hier bezwaar tegen maken en met terugwerkende kracht de toeslagen vragen? Reactie infoteur, 22-10-2016
Beste Annamaria,
Als u een officieel huurcontract hebt, zijn jullie geen fiscale partners, anders wel.

Ano, 14-10-2016 19:19 #209
Ik ben samen met mijn 2 kinderen gaan wonen in het koophuis van mn moeder. Worden wij nu beschouwd als fiscaal partners? Reactie infoteur, 18-10-2016
Beste Ano,
Als uw moeder geen andere fiscale partner heeft en u ouder bent dan 27 jaar, worden jullie inderdaad fiscale partners door de aanwezigheid van de twee kinderen.

Anoniem, 14-10-2016 18:59 #208
Mijn vriend ik wonen sinds 2010 samen en zijn geen fiscaal partners. Nu krijgen wij in oktober ons 1e kind en verandert dit. Ik ontvang alleen zorgtoeslag. Moet ik dit terug betalen over 2016 of is het handig dat hij pas ouderlijke gezag in januari aanvraagt zodat dit niet hoeft? Reactie infoteur, 18-10-2016
Beste Anoniem,
Vanaf oktober zijn jullie bij erkenning van het kind fiscale partners en wordt er naar het gezamenlijke inkomen gekeken. Het beste zet u de zorgtoeslag dan vanaf oktober stop.

Anoniem, 02-10-2016 18:14 #207
Mijn vriend en ik wonen met twee kinderen in een koophuis en nu heeft de belasting een brief gestuurd, dat zij beslag willen leggen op mijn salaris vanwege achterstallige inkomstenbelastingheffing van mijn partner. Wij zijn niet getrouwd en hebben geen samenlevingscontract, is het dan toch mogelijk dat de belastingdienst deze stap neemt? Mogen ze dit? Reactie infoteur, 04-10-2016
Beste Anoniem,
Jullie zijn fiscale partners en dan kan de belastingdienst een schuld van de ene partner verrekenen bij de ander. De ander krijgt daarmee een schuld bij u.

Mika, 02-10-2016 10:25 #206
Hallo,

Ik bezit zelf een koopwoning die ik verhuur op basis van de leegstandswet (geen renteaftrek). Mijn partner en ik zijn geen fiscale partners en wonen in een huurwoning. Onze inkomens liggen bruto rond de 33.500 (ik) en 37.500 (partner).

Biedt een fiscaal partnerschap in dit geval voordelen of maakt dit (behalve mbt de verdeling van het spaargeld) geen verschil?

Alvast hartelijk dank voor uw moeite! Reactie infoteur, 04-10-2016
Hallo Mika,
Fiscaal partnerschap zal u dan geen fiscaal voordeel geven (uitgezonderd box 3).

Ali, 23-09-2016 07:51 #205
Ik woon samen met mijn vrouw op een adres, hoeveel mag je samen verdienen per jaar om geen belasting terug te betalen? Reactie infoteur, 23-09-2016
Beste Ali,
Elk ongeveer 6000 euro. Dat is grosso modo belastingvrij.

Js, 20-09-2016 21:10 #204
Mijn vriend en ik wonen momenteel samen in een huurwoning maar zonder kinderen of samenlevingscontract, dus als ik het goed heb zijn we daarmee geen fiscaal partners.

Mijn vriend heeft een nieuwbouwwoning gekocht (alleen op zijn naam) waar wij in november 2015 samen in zullen gaan wonen. Omdat ik uiteindelijk wel zal meebetalen aan de hypotheek willen we met een samenlevingscontract vastleggen hoeveel van de woning tot wie behoort. Hiermee worden we dus fiscale partners. Zelf verdien ik weinig en krijg ik daarom momenteel zorgtoeslag. Ik lees dat ik, wanneer ik fiscaal partner in november 2015 wordt, de zorgtoeslag met terugwerkende kracht zal moeten terugbetalen over het gehele jaar 2015 (omdat we nu ook al ingeschreven staan op een zelfde adres). Daarom vraag ik me af of het financieel gezien beter is om pas per januari 2017 een samenlevingscontract op te stellen. Dit zodat ik dan niet ineens de zorgtoeslag van het gehele jaar 2016 zal hoeven terugbetalen.

Mijn vriend verdient namelijk waarschijnlijk te veel om het voordeel te halen uit de gezamenlijke belastingaangifte m.b.t het verdelen van de vermogens om minder belasting te hoeven betalen (dit is denk ik ook lastig uit te zoeken? Of is er een manier om dit uit te zoeken?)

Alvast hartelijk bedankt voor uw reactie! Reactie infoteur, 21-09-2016
Beste Js,
Jullie zijn in de huurwoning nog geen fiscale partners. Voor de toeslagen is het beter om per 1 januari 2017 fiscale partners te worden (zo voorkomt u de terugbetaling over 2016). De verdeling van vermogen in de belastingopgave is eenvoudig: als uw vrijstelling nog niet volledig benut is, kan uw vriend daar nog een stuk van gebruiken en vice versa.

Av, 16-09-2016 08:38 #203
Mijn vriendin en ik wonen momenteel nog apart; ik woon nog thuis, mijn vriendin woont in een huurhuisje. Hiervoor ontvangt zij huurtoeslag. Daarnaast ontvangt zij ook nog zorgtoeslag. Ik ontvang geen toeslagen. Stel wij kopen dit jaar samen een huis waardoor we fiscaal partner worden, moet mijn vriendin dan met terugwerkende kracht vanaf 1 januari 2016 de door haar ontvangen toeslagen terugbetalen? Reactie infoteur, 16-09-2016
Beste Av,
Vanaf dat moment zijn jullie, als jullie in dat huis wonen, toeslagpartners. De eerdere huurtoeslag hoeft niet te worden terugbetaald, bij de zorgtoeslag zal wel op basis van beide inkomens een herberekening worden gemaakt en kan het zijn dat er een deel moet worden terugbetaald.

Yv, 05-09-2016 00:41 #202
Beste, ik vraag dit voor mijn tante en oom in Nederland: Ik ben al 60 jaar getrouwd en zelf 80 jaar. Mijn man woont sinds anderhalf jaar in een verpleeghuis ivm dementie. Ik ben steeds de AOW van zowel mij als van mijn man blijven ontvangen en ik ontvang huursubsidie. Gaat dit wel zoals het moet? Of moet ik dadelijk van alles terug betalen? Reactie infoteur, 05-09-2016
Beste Yv,
Als uw man staat ingeschreven op het adres van het verpleeghuis, dan telt hij niet als uw toeslagpartner mee voor de huursubsidie (huurtoeslag).

Anoniem, 10-08-2016 16:08 #201
Beste,

Mijn vriend en ik wonen al enige jaren samen op hetzelfde adres. We hebben bewust geen geregistreerd partnerschap, samenlevingscontract of iets dergelijks. Ik ben er echter sinds kort achtergekomen dat hij zonder mijn toestemming door mijn vorig werkgever aangemeld was in mijn pensioenfonds. En dat ik daarmee vanaf oktober 2014 een fiscaal partner heb gehad. Mijn vraag is; wanneer hij nu van dit partnerpensioen afziet en hij daardoor nu niet meer in mijn pensioenfonds is opgenomen maar we nog wel op hetzelfde adres staan ingeschreven, zijn wij dan in 2016/ 2017 nog steeds elkaars fiscale partner?

Mvg, Reactie infoteur, 15-08-2016
Beste Anoniem,
De enige manier om het partnerschap te voorkomen is om met terugwerkende kracht een correctie aan te vragen bij het pensioenfonds. De fiscus kijkt naar het ingeschreven staan en niet naar het werkelijke gebruik.

Rian, 03-08-2016 16:32 #200
Vraagje: mijn partner en ik zijn nu officieel gescheiden sinds een maand. We hebben co-ouderschap over 2 kinderen van 14 en 16 jaar. Ik ga binnenkort verhuizen. Wat is handig qua belasting, de kinderen allebei bij mij op adres of bij allebei de ouders 1 kind inschrijven? Reactie infoteur, 04-08-2016
Beste Rian,
Bij de co-ouder een kind inschrijven is van invloed op de kinderbijslag, het kind gebonden budget, enkele fiscale zaken. Of dat ook bij uw speelt, hangt af van het inkomen.

Barbara, 29-07-2016 17:48 #199
Beste,
Een aantal jaren woon ik samen met mijn vriend waarvan ik nu een zoontje van bijna 4 heb. Wij hebben niks laten beschrijven maar zijn nu wel fiscaal partners door onze zoon…
Maar we willen uit elkaar gaan. Aangezien ik niet meer gewerkt heb sinds de geboorte van onze zoon heb ik ook geen inkomen. Dus daardoor maar een beperkt spaargeld.
Waarvan ik mijn nieuwe huisje zou kunnen inrichten. Waar heb ik recht op financieel als wij uit elkaar gaan?
Mvg Barbara Reactie infoteur, 31-07-2016
Beste Barbara,
Er zijn een aantal zaken waarop u recht hebt zoals een bijstandsuitkering van de gemeente, kinderbijslag en kindgebonden budget.

Linda, 26-07-2016 15:47 #198
Beste heer/mevrouw,

Ik heb een vraagje ik ben in 2013 getrouwd in Turkije, in 2013 is onze dochter geboren. Ik woon samen met haar in NL en mijn man woont in Turkije (hij is nog nooit in NL geweest). Zijn wij nu fiscaal partner & toeslagpartner? Ik snap er niks meer van. Wie kan mij helpen?

Alvast bedankt
Met vriendelijke groet,

Linda Reactie infoteur, 28-07-2016
Beste Linda,
Als uw man niet in Nederland belastingplichtig is, zijn jullie geen fiscale partner.

Michel, 18-07-2016 18:37 #197
Beste,

ik krijg net een brief van de belasting met het verzoek het inkomen door te geven van mijn vrouw vanwege mijn toeslagen.

Mijn vrouw (we zijn in 2011 getrouwd) heeft al de tijd tot juni 2016 in Spanje gewoond vanwege haar studie nog. Nou vragen ze naar haar inkomen van 2015 wat ik begrijp maar ze maken haar vanaf deze brief ook gelijk toeslagpartner van 2011 terwijl ik elk jaar aan de lijn heb gehangen en ieder jaar werd mij weer verteld dat ze dat niet was. Het antwoord dat ik nu krijg is ga maar in beroep als de terugvordering volgt?

Iemand die dit geval redelijk kan uitleggen aan me? Reactie infoteur, 20-07-2016
Beste Michel,
Wie getrouwd is, heeft een fiscale partner en toeslagpartner. Uitzondering is de situatie waarin de partner niet in Nederland woont en niet in Nederland belastingplichtig is. Als uw vrouw wel in Nederland belastingplichtig is, zijn jullie wel fiscale- en toeslagpartners.

Pieter, 11-07-2016 13:41 #196
Beste,

Mijn vriendin heeft een dochtertje van 4 en woont in een huurhuis van de woningbouw. Zij ontvangt verschillende subsidies. Zij krijgt volgende maand een 2e kind wat van mij is. Over 1,5 jaar is ons nieuwbouwhuis klaar waar wij samen gaan wonen.
Echter tot op heden en totdat wij samen het nieuwbouwhuis zullen gaan betreden woon ik nog bij mijn ouders. Dit omdat het nieuwbouwhuis anders financieel niet mogelijk is.

Ik ben wel vaak bij mijn vriendin en ga het kind ook erkennen en zij zal mij achternaam krijgen. Ik blijf echter ingeschreven staan bij mijn ouders en slaap daar ook zo nu en dan.

Zal dit alles zorgen voor problemen? Reactie infoteur, 14-07-2016
Beste Pieter,
Zolang jullie niet op hetzelfde adres wonen of getrouwd zijn, zijn jullie geen fiscale partners.

Nikki, 30-06-2016 10:09 #195
Hallo,

ik en mijn expartner zijn al sinds februari niet meer samen, maar wij hebben wel samen een huis gekocht 2 jaar geleden! Ik woon niet meer bij hem in hij is bezig om de huis op zijn eigen naam te krijgen! (maar de hypotheek en 1% van de huis staat (OOK) op mijn naam nog steeds). Zijn wij nog steeds fiscale partners?

Bedankt alvast! Reactie infoteur, 01-07-2016
Hallo Nikki,
Als u daar niet meer woont en jullie zijn niet getrouwd (resp. geregistreerd partnerschap), dan zijn jullie geen fiscale partners meer vanaf het moment van dat vertrek.

Chantal, 30-06-2016 09:33 #194
Hallo,

Ik las hier in de reacties dat je bij het kopen van een nieuwbouwwoning (wanneer je nu nog niet op hetzelfde adres woont) pas fiscaal partner wordt zodra je daadwerkelijk samen op het nieuwe adres ingeschreven staat (net de belastingdienst gebeld en die zeiden dat ik wel al direct fiscaal partner van mijn vriend word maar hun eigen website spreekt dit ook tegen).

Maar wat doe ik dan met de hypotheekrente teruggaaf? Geven we allebei de helft op?

Bedankt voor uw advies. Reactie infoteur, 01-07-2016
Hallo Chantal,
Precies, eigenaar van een woning zijn is niet genoeg, jullie moeten ook op hetzelfde adres zijn ingeschreven. Totdat jullie fiscale partners zijn, hebben jullie jullie eigen belastingaangifte en bij een gelijk aandeel elk recht op 50% van de aftrek (minus huurwaardeforfait).

Maris, 22-06-2016 18:17 #193
Hallo,

Ik ben getrouwd en wij beiden werken fulltime. En we hebben een koophuis. Mijn moeder is gepensioneerd en is inwonende bij ons. Nu hebben wij horen zeggen dat haar pensioen op onze inkomen wordt opgeteld en dat wij meer belasting moeten betalen omdat zij nu ook onze fiscale partner is. Klopt dit? Verder verwachten wij binnenkort een kind en die willen wij op crèche zetten. Nu hebben wij ook begrepen door omdat mijn gepensioneerde moeder bij ons woont dat wij weinig opvangtoeslag krijgen omdat haar pensioen opgeteld wordt met onze inkomen?

Ik hoop dat u wat meer informatie heeft voor ons.

Bedankt alvast!

Hartelijke groet Marisa Reactie infoteur, 25-06-2016
Hallo Maris,
Neen, uw moeder is niet uw fiscale partner. Iemand kan maar één fiscale partner tegelijkertijd hebben en dat is voor u uw echtgen(o)ot(e). U kunt ook maar één toeslagpartner tegelijkertijd hebben.

Nina, 14-06-2016 13:14 #192
Beste lezers,

Ik zit hier met een ingewikkelde vraag. Ik heb een appartement in een pand en wij (mijn fiscale partner en ik) willen het appartement op onze bovenverdieping eveneens overnemen. Deze twee appartementen gaan wij als hoofdverblijf bewonen door de deuren tot de gemeenschappelijke trap permanent te openen en de gemeenschappelijke trap exclusief voor ons te maken. Wordt de aankoop van dat appartement als tweede woning beschouwd? En hoe zit het als ik mijzelf inschrijf op de eerste verdieping en mijn vriend op de tweede verdieping? Heeft dat gevolgen voor de eigenwoningregeling? Reactie infoteur, 15-06-2016
Beste Nina,
Als fiscale partners kunt u maar één eigen woning hebben in box 1. In dit geval zou u dan graag beide appartementen als een geheel willen zien. Daarvoor kunt het beste het Kadaster vragen om ze als een geheel te registreren en/of de onroerend goed afdeling van de gemeente vragen om uw twee verdiepingen in de registratie samen te voegen. Over een tweede woning betaalt u overigens geen huurwaardeforfait (voordeel), maar wel vermogensbelasting (nadeel).

Sigi, 08-06-2016 21:13 #191
Goedenavond,

Een ingewikkelde vraag waarop ik graag antwoord zou willen. Mijn vriend en ik hebben ieder een eigen woning en willen dat zo houden. Maar we willen wel trouwen omdat we (o.a.) dan elkaars pensioenpartner zouden worden indien een van ons iets overkomt. Om onze kinderen financieel te kunnen blijven steunen. Maar we hebben dan dus wel verschillende adressen als we getrouwd zijn.
Vraag: Ben je dan toch automatisch elkaars pensioenpartner? En fiscale partner?
Dat is mij nog niet geheel duidelijk. Wel lees ik dat je maar een hypotheek mag aftrekken… Reactie infoteur, 10-06-2016
Beste Sigi,
Als jullie trouwen, worden jullie automatisch fiscale partners. Het hangt van de huwelijkse voorwaarden af, wie wat van het pensioen krijgt. Als jullie bijvoorbeeld in gemeenschap van goederen trouwen, bezit in wezen elk van alles de helft.

Jeanet, 06-06-2016 09:45 #190
Goeiemorgen,
Kan mijn ex (begin dit jaar samenlevingsovereenkomst opgezegd) over 2015 via zijn accountant eenzijdig bepalen hoeveel % van de aftrekposten eigen ed. bij hem of mij worden berekend. Hij heeft nu de rente van het huis nagenoeg geheel bij hem afgetrokken omdat hij dat betaalde. Ik ben werkloos geworden en heb een uitkering gekregen in 2015 maar betaalde andere vaste lasten. Nu moet ik tekenen voor akkoord dat de aangifte zo wordt ingediend. Ik vind dat niet correct. We zijn ieder 50/50 eigenaar van het huis in 2015. Wat moet of mag? Reactie infoteur, 09-06-2016
Beste Jeanet,
Neen, dat kan niet zonder uw toestemming. U hoeft dan ook helemaal niet voor akkoord te tekenen.

Saskia, 06-06-2016 00:22 #189
Ik woon samen met mijn vriend die mijn jongste dochter erkend heeft, hij is mijn fiscaal partner. Ook wonen mijn 2 oudste kinderen nog thuis, een zoon van 21 die werkt en een dochter van 19, zij heeft een zoontje van 3 en studeert. Vorig jaar had mijn zoon geen werk, bij het bepalen van de toeslagpartner waren mijn zoon en dochter geen toeslagpartners omdat er meer dan 2 volwassenen in huis woonden.

Nu lijkt dat echter anders te zijn; zijn mijn zoon en dochter fiscaal partners? Zo ja, dan zou dat betekenen dat mijn dochter geen recht meer heeft op full-time opvang voor haar zoontje omdat mijn zoon part-time werkt. Ook geen recht meer op de eenoudertoeslag studiefinanciering? Kan zij nu alles terug gaan betalen?

Ik overweeg om mijn kinderen dan maar huurcontracten te geven met ingang van 1 januari jl. Mooiste oplossing zou natuurllijk zijn als ze zelfstandige woonruimte kunnen vinden maar in Amsterdam is dat lastig. Vooral voor mijn dochter en haar zoontje.

Groet Saskia Reactie infoteur, 09-06-2016
Beste Saskia,
Iedereen kan maximaal één fiscale partner tegelijkertijd hebben. Omdat uw vriend en u al partners zijn, blijven uw volwassen kinderen over en ook volwassen broers en zussen kunnen elkaars fiscale partner zijn. Omdat uw dochter een minderjarig inwonend kind heeft, is dat dan ook het geval.

Inge, 23-05-2016 18:14 #188
Beste heer/mevrouw,

Sinds april 2013 woon ik bij mijn vriend in, hij heeft een koophuis op enkel zijn naam. Verder zijn we geen fiscaal partners (geen samenlevingscontract, kinderen o.i.d.). Nu gaan wij dit jaar juni samen een huis kopen, d.w.z. op beide namen. Ik lees dat je dan met terugwerkende kracht toeslagen terug betalen moet, ik heb tot op heden zorgtoeslag ontvangen. Nu vraag ik mij af hoe ver deze terugwerkende kracht gaat, nemen ze dan gewoon de eerste januari van 2016, of gaan ze zelfs terug naar april 2013?

Met vriendelijke groet,
Inge Reactie infoteur, 24-05-2016
Beste Inge,
Ze gaan voor de zorgtoeslag terug naar 1 januari van het jaar waarin jullie fiscale partners worden.

Heidi, 11-05-2016 19:59 #187
Goedemiddag, ik heb een vraagje. Ik ben getrouwd en mijn man en ik hebben inmiddels al 13 jaar een koopwoning en werken allebei fulltime. Na de scheiding van mijn schoonouders staat mijn schoonvader tijdelijk bij ons ingeschreven zodat hij een ziektekostenverzekering kan aansluiten. Verder woont hij niet bij ons. Is hij dan onze fiscale partner en/of toeslagpartner? Heeft dit consequenties op onze inkomstenbelasting?

We horen graag, alvast bedankt voor de reactie.

Mvg Heidi Reactie infoteur, 12-05-2016
Beste Heidi,
U en uw man zijn elkaars fiscale partners (inkomstenbelasting) en toeslagpartners (toeslagen), niet uw schoonvader. Er zijn geen gevolgen als niemand van jullie drie een uitkering heeft.

Stefan, 09-05-2016 18:38 #186
Hallo.
Binnen kort ga ik trouwen alleen we hebben nog geen huis gevonden.
dus na het trouwen blijven we nog alle 2 bij onze ouders wonen.
belastingtechnisch financieel gezien?

mvg,

Stefan
Stefan Reactie infoteur, 10-05-2016
Beste Stefan,
Als jullie trouwen, worden jullie fiscale partners. Ook als jullie nog niet samenwonen op hetzelfde adres.

Shar, 03-05-2016 19:18 #185
Hoi. Mijn man werkt fulltime en ik ben studente met een lening bij duo. Geen basisbeurs of iets dergelijks. Echt een lening. Wij hebben een koophuis. Uiteraard hebben we hypotheekrenteaftrek. Man en ik zijn getrouwd in 2012. Mijn moeder werkt ook fulltime en wil zich wegens omstandigheden bij ons inschrijven. Verandert er door haar inschrijving iets ten nadele voor ons, belastingtechnisch/financieel gezien? Misschien op langere termijn?

Alvast dank voor uw reactie. Reactie infoteur, 06-05-2016
Hoi Shar,
U en uw man zijn elkaars toeslagpartners, dus voor jullie verandert er, zolang er geen uitkering is, niets.

Herbie, 28-04-2016 17:29 #184
Mijn partner is begin 2015 bij mij komen wonen, we hebben toen huur en zorgtoeslag aangevraagd. ik werk zelf full time en mijn partner had dat jaar 1-2 maanden gewerkt. Nu heb ik later in dat jaar mijn partner aangemeld bij het pensioenfonds en begin van het jaar dus op advies van een belastingadviseur de aangifte samen laten doen, nu krijgen we ook geen zorgtoeslag meer voor mijn partner en ze moet tevens vorig jaar terug betalen.
Kan ik voor volgend jaar de aangifte weer apart laten doen en tevens zorgtoeslag aanvragen?
Zie door de bomen het bos niet meer… Reactie infoteur, 30-04-2016
Beste Herbie,
Als jullie in 2015 fiscale partners waren, zijn jullie dat in 2016 automatisch ook tenzij er een verandering optreedt. Bijvoorbeeld doordat jullie niet meer op hetzelfde adres wonen.

Richarda Moll, 27-04-2016 19:47 #183
Wij zitten met het volgende probleem. Sinds 2015 hebben mijn partner en ik een samenlevingscontract en zijn dus tegen wil en dank fiscale partners blijkt nu bij het invullen van het belastingformulier van mijn partner. Hij moet daarop nu mijn vermogen aangeven voor de maximale vrijstelling. Maar dat willen wij niet. Ik doe zelf mijn aangifte als ondernemer en wil dus mijn eigen vermogen aangeven met mijn eigen vrijstelling. Belastingtechnisch geeft het ook geen voordelen, eerder nadelen. Kunnen wij aangeven bij de belasting dat wij geen fiscale partners willen zijn? Reactie infoteur, 28-04-2016
Beste Richarda Moll,
Jullie kunnen elk belastingaangifte doen en elk jullie gegevens invoeren. Deze gegevens moeten door het fiscaal partnerschap alleen niet tegenstrijdig zijn en uw vermogen moet dan niet bij hem en bij uzelf staan, hetzelfde geldt voor de aftrekposten.

Daphne, 27-04-2016 12:18 #182
Ik woonde samen met mijn inmiddels ex-partner, zonder samenlevingscontract. We zijn uit elkaar gegaan; eind oktober 2015 heb ik mij op een ander adres ingeschreven. Daardoor ben ik geen fiscaal partner meer van mijn ex-partner. Wij willen gebruik maken van de mogelijkheid om op te geven dat je het hele jaar fiscaal partner bent.
Mijn ex woont nog in het huis wat voor 50% op mijn naam staat en hij betaalt alle kosten.
Nu is mijn vraag of, indien dus aangegeven wordt dat we het hele jaar fiscaal partner zijn geweest, er voor de laatste 2 maanden van het jaar partneralimentatie ingevuld moet worden en of wij eigenwoningforfait moeten optellen / aftrekken of bepaalde posten anders moeten verdelen. Of speelt dit pas volgend jaar zodra wij ieder apart de aangifte invullen?

Ook zou ik graag willen weten wat ik in moet vullen bij "Woningen en andere onroerende zaken" bij de vraag of het gezamenlijke huis het hele jaar het hoofdverblijf was. Zodra ik nee invul, is er geen mogelijkheid om in te vullen dat slechts 1 van de 2 er is blijven wonen en de ander op een bepaald moment van het jaar een andere woning als hoofdverblijf had. Reactie infoteur, 28-04-2016
Beste Daphne,
Als jullie ervoor kiezen om in geheel 2015 fiscale partners te zien, geeft dat de mogelijkheid om bepaalde aftrekposten gunstig te verdelen. De hypotheekrente wordt samen met het eigenwoningforfait verdeeld en niet de aftrek bij de ene persoon en het eigenwoningforfait bij de andere. Als u dus 50% wilt opgeven is dat 50% van het saldo van hypotheekrente en eigenwoningforfait. De woning was het hoofdverblijf (weliswaar van uw ex), en dan kunt u vervolgens verder de gegevens invullen.

Sara, 21-04-2016 17:28 #181
Mijn moeder heeft een Algemene Bijstands uitkering en mijn broer wilt ook een uitkering omdat hij ziek is. En die wonen natuurlijk op hetzelfde adres. Het probleem is ik ben aangenomen om te werken bij de supermarkt als bijbaantje (ik ben 16). Mijn vraag is wordt de uitkering van mijn moeder weggehaald of krijgt ze minder geld? Of maakt het helemaal niets uit omdat ik 16 ben? Nog iets, mijn broer kan nergens anders zijn adres doen zeg maar. Reactie infoteur, 22-04-2016
Beste Sara,
Omdat je zestien jaar bent, maakt dat niet uit.

Anita, 18-04-2016 11:12 #180
Ik woon samen met mijn vriend en zijn, tot op heden, nog geen fiscale partners van mekaar.
Ik ben momenteel werkloos en 1 juli 2016 zal mijn ww-uitkering stoppen en zal ik geen inkomen meer hebben. Nu is mijn vraag kan mijn vriend de hypotheekrente aftrekken van de belasting?
Of moeten wij hiervoor een geregistreerd stel zijn en dus fiscale partners zijn? Reactie infoteur, 19-04-2016
Beste Anita,
Dat hangt ervan af wiens hypotheek het is. Uw vriend mag, zolang jullie geen fiscale partners zijn, zijn deel gewoon aftrekken. Als jullie wel fiscale partners zijn, is de totale hypotheekrente (minus huurwaardeforfait) aftrekbaar.

Stijnen, 18-04-2016 10:29 #179
Op dit moment ontvangen schoonouder huurtoeslag. Mijn schoonvader is onlangs opgenomen in een verzorgingstehuis en uitgeschreven bij mijn schoonmoeder. Ze blijven fiscaal partners maar voor de huurtoeslag wordt mijn schoonvader niet gezien als toeslagpartner en gaan ze alleen van het inkomen van mijn schoonmoeder uit. Mijn vraag is hoeveel mag het vermogen nu zijn om huurtoeslag te ontvangen? Hun gezamenlijk vermogen is meer dan 24.347 euro (huurtoeslaggrens 1 persoon). Reactie infoteur, 19-04-2016
Beste Stijnen,
Voor 2016 is 24.347 euro de vermogensgrens per persoon. Wellicht kan de rest van het vermogen aan de schoonvader worden toegeschreven, waardoor schoonmoeder toch nog voldoet aan de vermogenstoets.

Dennis V., 17-04-2016 10:15 #178
Op 1 juli van dit jaar ben ik mijn huis gaan verhuren via de leegstandswet. Tot deze tijd heb ik er zelf gewoond. Vanaf 1 juli ben ik ingetrokken bij mijn vriendin en hebben we een paar maanden later een dochter gekregen. Wij kunnen dus aangifte doen als fiscaal partner.

Wanneer je het appartement verhuurt via de leegstandswet heb je geen recht op rente aftrek.

Wanneer ik dus alleen aangifte zal doen heb ik recht op 6 maanden rente aftrek (de periode dat ik er wel gewoond heb en 6 maanden geen recht op rente aftrek (de periode dat deze verhuurd is via de leegstandswet).

Mijn vriendin heeft ook een koopwoning, wanneer wij ervoor kiezen om over 2015 gezamenlijk aangifte te doen, mag ik dan de 6 maanden hypotheek rente aftrekken of mag dit niet omdat de belastingdienst je dan beoordeelt alsof je het hele jaar samen hebt gewoond?

Bedankt Reactie infoteur, 19-04-2016
Beste Dennis V.,
Als jullie kiezen voor een fiscaal partnerschap over het hele jaar, is tegelijkertijd maar voor één woning de hypotheekrente aftrekbaar.

M. van de Lint, 15-04-2016 13:09 #177
Een vriendin van mij is vorig jaar gescheiden. Zij en haar ex-echtgenoot zijn tot 1 september fiscale partners. Voor de eerste 8 maanden moeten ze gezamenlijk aangifte doen. Nu komen ze in aanmerking voor de inkomensafhankelijke combinatiekorting. Deze wordt bij haar ex-echtgenoot gestort. En samen moeten ze deze verdelen.

Het administratiekantoor dat de aangifte verzorgt geeft in een mail aan dat ze vinden dat zij er recht op heeft. Maar ze krijgt niet zijn aangifte te zien. Dus weet ze niet hoe er eerlijk verdeeld kan worden. Ze moet echter wel voor akkoord tekenen, zodat de aangifte ingediend kan worden. Kan ze inzage in zijn aangifte eisen voor ze voor akkoord tekent? Reactie infoteur, 16-04-2016
Beste M. van de Lint,
Zeker, want met haar handtekening geeft ze aan dat ze akkoord is met de ingevulde gegevens.

W. Peters, 14-04-2016 07:45 #176
Hallo infoteur,
Ik had na uw antwoord op mijn post #175 (waarvoor dank) nog enkele nadere vragen gesteld. Helaas zijn ze niet geplaatst noch de antwoorden. Zou dat alsnog kunnen gebeuren?
Alvast dank en vr. groet. Reactie infoteur, 14-04-2016
Hallo W. Peters,
Als u uw aangifteformulier invult alsof jullie partners zijn en verder voldoende belasting hebt betaald, zal er geen naheffing zijn.

W. Peters, 08-04-2016 11:31 #175
Sinds dec 2012 hebben mijn partner en ik een geregistreerd partnerschap onder partnerschapsvoorwaarden. Dat betekent dat we onze financiën apart gehouden hebben. Er is geen gemeenschap van goederen. We wonen ook apart. Elk in een eigen koophuis.
Wat betekent dit nu voor de fiscus? Zijn we dan fiscale partners?
Ik heb het idee dat het aangifteprogramma van de Belastingdienst geen rekening houdt met een situatie als de onze. Als je naar waarheid invult dat je getrouwd bent (gelijk aan geregistreerd partnerschap) en verder aangeeft dat je niet samenwoonde dan wordt er toch een geregistreerd partner verondersteld door het programma. En moet je verderop toch allerlei vragen invullen waarbij ook de partner wordt betrokken. Er kan op een gegeven moment ook een keuze worden gemaakt voor een zo voordelig mogelijke verdeling van een en ander. Daar kies ik dan ook voor natuurlijk.
Loop ik/lopen we niet het risico later door de belastingdienst alsnog voor iets te worden aangeslagen met een naheffing? Reactie infoteur, 09-04-2016
Beste W. Peters,
Een geregistreerd partnerschap wordt gelijkgesteld aan een huwelijk en dat betekent dat jullie fiscale partners zijn, ook als jullie niet op hetzelfde adres wonen of daarbij bepaalde voorwaarden hebben opgesteld.

Jolande, 30-03-2016 15:48 #174
Mijn man heeft een fulltime baan maar ik zal dit jaar (2016) geen inkomsten hebben.
Zou het belastingtechnisch gunstiger zijn als ik ook een vast inkomen zou krijgen? Reactie infoteur, 31-03-2016
Beste Jolande,
De belastingheffing wordt per individu berekend, uw netto inkomen is dus op zich niet afhankelijk van het inkomen van uw man. Wel wordt bij sommige aftrekposten en de toeslagen gekeken naar het gezamenlijke inkomen.

Debby, 30-03-2016 08:59 #173
Afgelopen jaar is mijn vriend aangemeld als mijn pensioenpartner. Wij hebben echter geen geregistreerd partnerschap en zijn niet getrouwd, wonen wel samen. Zijn wij nu fiscale partners over heel 2015? Kan ik ervoor kiezen om zijn inkomsten over 2015 níet op te geven? Of moet ik alleen een gedeelte van zijn inkomsten 2015 opgeven? Of moet ik zijn gehele inkomen opgeven? Alvast bedankt! Reactie infoteur, 30-03-2016
Beste Debbie,
Als jullie al samenwoonden in 2015, zijn jullie vanaf dat moment fiscale partners, anders vanaf het moment dat jullie pensioenpartners werden.

Weide, 21-03-2016 16:17 #172
@Reactie infoteur, 18-03-2016 op nr. 164

Oké, heb ik geprobeerd. Maar ook als ik uitkom op 104,- betaal ik gewoon die 45,-- Wordt het betaalde voorschot gewoon verrekend. Niks korting dus. Ach ja, een foutje is zo gemaakt bij de belastingdienst, maar herstellen ho maar!

Erik, 21-03-2016 13:07 #171
Ik wil aangifte doen voor mij en mijn partner over 2015. We hebben beiden een brief gekregen van de belastingdienst. Moeten we nu apart aangifte doen of kan ikzelf door in te loggen ook gelijk alle gegevens van mijn partner invullen? Mijn partner wordt al wel binnen MIJN aangifte genoemd en haar gegevens zijn bekend.

Hoor graag van iemand,
Erik Reactie infoteur, 21-03-2016
Beste Erik,
Jullie kunnen gezamenlijk belastingaangifte doen.

Weide, 21-03-2016 09:36 #170
Ik wil even reageren op @Maarten 168
Inderaad Maarten, dat klopt (niet). Als je aangeeft dat je het apart wilt invullen (dus beiden apart invullen, werk en vermogen), krijg je beiden het dubbele heffingsvrije vermogen berekend. Maar daar zal de belastingdienst wel achter komen neem ik aan als je het zo invult. Maar raar is het wel, leuker kunnen we het niet maken, wel ingewikkelder! Reactie infoteur, 21-03-2016
Beste Weide,
:)

Alex, 20-03-2016 18:47 #169
Ik doe aangifte samen met mijn fiscale partner. In het programma word ik gevraagd voor de machtigingscode. De code heb ik aangevraagd maar het duurt nog 5 dagen. Is het mogelijk om voorlopig de aangifte voor mezelf en mijn partner los te doen en vervolgens samen te voegen met de machtigingscode die ik van de belasting zal krijgen? Reactie infoteur, 21-03-2016
Beste Alex,
Dat is op zich technisch wel mogelijk, maar ik weet niet of het systeem van de Belastingdienst daar niet van in de war raakt.

Maarten, 19-03-2016 15:36 #168
Ik doe een aangifte met mijn fiscale partner. Op mijn belastingaangifte staat voor beide het dubbele heffingvrije vermogen vermeld.Dit lijkt mij niet juist maar hoe en waar corrigeer ik dat?
Graag een reactie Reactie infoteur, 20-03-2016
Beste Maarten,
Elk heeft recht op een enkelvoudige heffingvrije vermogen (ruim 21.000 euro per persoon in 2015). U kunt als fiscale partners met het vermogen schuiven, maar de vrijstelling zelf aanpassen kan niet.

Carolien, 17-03-2016 22:12 #167
Hallo, momenteel staan mijn zoontje en ik ingeschreven op het adres bij mijn moeder en haar partner. Ik ben de enige wettelijke ouder van mijn zoontje. Ik ben in januari 28 geworden. Als ik de regels wat betreft fiscaal partners lees zouden mijn moeder en haar partner mijn fiscaal partners zijn? Of is dit niet zo? Reactie infoteur, 18-03-2016
Hallo Carolien,
Iemand kan maar één fiscale partner tegelijkertijd hebben. Dat betekent dat als uw moeder en haar partner elkaars fiscale partners zijn, zij niet ook uw fiscale partner zijn. Wel is het zo dat u niet als alleenstaand wordt gezien.

G., 17-03-2016 10:21 #166
Mijn ex en ik zijn uit elkaar. We hadden een koophuis en samenlevingscontract samen. Ik heb daar tot september 2015 ingeschreven gestaan, moet ik nu invullen dat wij fiscaal partners zijn geweest in 2015? Want dart is niet het hele jaar geweest. Reactie infoteur, 18-03-2016
Beste G,
Jullie zijn in ieder geval fiscale partners tot het moment dat jullie op hetzelfde adres woonden en kunnen er in 2015 voor kiezen dat het hele jaar te zijn, zolang er geen andere fiscale partner in het spel komt.

B., 16-03-2016 22:12 #165
Goedenavond,
Sinds augustus 2015 woon ik samen met mijn nieuwe partner, mijn dochters van 20 jaar en 16 jaar, van een andere partner wonen sindsdien ook bij ons.
Volgens de vragenlijst toeslagpartner zijn mijn partner en ik geen toeslagpartner, omdat we met 3 volwassenen op hetzelfde adres wonen. We zijn niet getrouwd, hebben geen samenlevingscontract, geen eigen woning, we zijn geen partners van een pensioenregeling. Mijn dochters zijn niet erkend of geadopteerd door mijn huidige partner. We zijn wel fiscaal partner omdat we samenwonen en er een minderjarig kind (mijn dochter van 16) inwoont.
Onze vraag: heeft het fiscaal partnerschap effect op het wel of niet toeslagpartner zijn. Als we het goed begrijpen was het tot 2013 wel zo, maar nu niet meer. En is het verstandig om vanaf augustus 2015 fiscaal partner te worden of vanaf januari 2015? Heeft één van die opties wel invloed op de toeslagen van dat jaar? Alvast dank voor het beantwoorden van onze vraag! Reactie infoteur, 18-03-2016
Beste B,
Fiscale partners die op hetzelfde adres wonen zijn altijd elkaars toeslagpartners. Zijn jullie in jaar t elkaars fiscale partners, dan zijn jullie volgens de Belastingdienst dat ook in jaar t+1.

Weide, 16-03-2016 11:15 #164
Op de site van de belasting staat te lezen: Je hoeft de te betalen belasting pas echt over te maken als het bedrag € 46 of hoger is. Lukt het jou om voor één van jullie maximaal € 45 te realiseren, dan betaal je dus niets. Dat scheelt weer iets!

Maar mijn partner heeft voor 2015 een kleine voorlopige aanslag (60,-) ontvangen, nu heb ik het voor 2015 zo ingevuld dat zij precies op die 45,- uitkomt, dus hoeft zij geen belasting te betalen volgens bovenstaande regel en krijgt ze die € 60,- terug. Klik je echter op "definitief berekenen", kijk je raar op. Wordt die € 45,- gewoon verrekend en krijgt ze maar 15,-- terug en betaal je dus wel degelijk die 45,-- Of heb ik dat mis en moet ik het anders invullen? Het is maar een klein bedrag, maar toch? Reactie infoteur, 18-03-2016
Beste Weide,
En als u het zo invult dat uw partner uitkomt op 104 euro?

Karel, 14-03-2016 23:26 #163
Wij zijn in december 2015 getrouwd in Amerika (beide NL nationaliteit) en hebben onlangs (maart 2016) het huwelijk hier in NL laten registreren bij onze gemeente en daarnaast in den haag een uittreksel aangevraagd. Wij woonden heel 2015 al op hetzelfde adres, maar zonder samenlevingscontract. Kunnen wij ons in 2015 als fiscale partners opgeven? Reactie infoteur, 16-03-2016
Beste Karel,
Als uw huwelijk in Nederland pas in maart 2016 is geregistreerd, vrees ik dat dat niet goed gaat voor 2015. De Belastingdienst zal dit als een huwelijk in 2016 zien.

Diederik, 11-03-2016 10:18 #162
Wij wonen al jarenlang samen, met een samenlevingscontract. Bij het begin van de aangifte 2015 staat de vraag: Wilt u samen aangifte doen? Is het nu verplicht om samen (1 aangifte dus) aangifte te doen over 2015 of mag aangegeven worden dat het ieder voor zich wordt. Dit laatste kan namelijk voordeliger uitkomen, ik heb beide manieren ingevuld, apart invullen maakt verschil. Reactie infoteur, 11-03-2016
Beste Diederik,
Ook als jullie apart een belastingaangifte doen, worden jullie door de fiscus gezien als fiscale partners. Apart correct invullen (geen dubbele aftrekposten en dergelijke) zou uiteindelijk dus niet voordeliger moeten zijn.

Veenstra, 09-03-2016 23:10 #161
Mogen mijn partner en ik apart aangiften doen? Reactie infoteur, 10-03-2016
Beste Veenstra,
Apart kan desgevraagd wel, maar er is overleg nodig om te voorkomen dat er verkeerde bedragen aan aftrekposten worden ingevuld. Jullie zijn immers fiscale partners.

Linda, 09-03-2016 10:46 #160
Sinds 1 juli 2015 woon ik samen. Ik heb twee kinderen die bij ons wonen. Naar mijn idee moet ik fiscaal partner zijn met hem, maar jullie gegevens geven aan dat ik geen fiscaal partner heb. Ik heb alle vragen doorlopen. Ik heb mijn aangifte gedaan en verstuurd, maar ben nu bang dat er iets mis gaat met mijn teruggave. Hij heeft nog geen aangifte gedaan namelijk. Staat de teruggave los van elkaar of moeten we beiden hebben ingevuld? Ik wil natuurlijk graag zsm mijn teruggave ;-)
Alvast bedankt voor uw reactie. Reactie infoteur, 10-03-2016
Beste Linda,
Zie punt 9 in het artikel.

Elisa, 07-03-2016 19:07 #159
Goedendag

Ik woon samen met mijn dochter 17 jaar en mijn moeder in 1 huis ( huurhuis). Ik ontvang geen huurtoeslag of een ander soort toeslag. Wel wordt mijn moeder nu gezien als mijn fiscale partner, terwijl zij een klein pension ontvangt en absoluut niet in het onderhoud van mijn dochter voorziet. Tot 2015 ontving een een ouder toeslag maar deze kan ik nu dus niet meer indienen omdat deze vervangen is door het kindgebonden budget.
waarom zien jullie mijn moeder als fiscale partner? Reactie infoteur, 07-03-2016
Beste Elisa,
Helaas is de wet zo dat als een ouder met een minderjarig kind bij een ander inwoont, die persoon als fiscale partner wordt gezien. Onderverhuur kan dat nog voorkomen, maar ook daar doet de Belastingdienst vaak moeilijk over.

M., 07-03-2016 15:28 #158
Goedemiddag,

De situatie is als volgt: Een moeder (weduwnaar) van 59 woont samen met haar zoon (31 jaar) en haar dochter (17) in een koophuis die op de naam staat van haarzelf (de moeder). Nou zijn de moeder en de zoon toeslagpartners van elkaar, maar zijn zij ook fiscaal partners van elkaar? En zo ja, moeten zijn dan samen de belastingaangifte inkomstenbelasting invullen?

Alvast bedankt. Reactie infoteur, 07-03-2016
Beste M,
Zolang de dochter minderjarig is, is de zoon toeslagpartner en fiscale partner. Dat betekent ook een gezamenlijke belastingaangifte inkomstenbelasting.

Nathalie, 06-03-2016 11:33 #157
Ik woon nog thuis bij mijn moeder in een huurwoning en ben voor December 2015 28 geworden. Zij heeft een uitkering, ik heb een baan en er zijn geen andere kinderen die thuis wonen… is zij mijn fiscale partner? Reactie infoteur, 06-03-2016
Beste Nathalie,
Jullie zijn geen fiscale partners als jullie vorig jaar geen gezamenlijke belastingaangifte inkomstenbelasting hebben gedaan.

Michelle, 05-03-2016 18:36 #156
Beste…,

Mijn vriend en ik wonen beide op een ander adres, we hebben geen kinderen, en geen samenlevingscontract. Op dit moment zijn we geen toeslagpartners of fiscaal partners. In augustus 2016 gaan wij samen een nieuwbouwhuis kopen, wat nog gebouwd gaat worden. De overeenkomst van de hypotheek, zullen wij gezamenlijk ondergaan. Per wanneer zijn wij fiscale partners? Is dit op het moment dat wij samen het huis kopen, ook al moet het huis nog gebouwd worden en wonen we er nog niet? Of is dit pas wanneer wij ons gezamenlijk huis zullen gaan betrekken (juni 2017).
Kortom wordt de koopovereenkomst en de financiële verplichting voor betaling bouwrente e.d. al gezien door de belastingdienst gezien als de voorwaarde dat je "samen een huis koopt" en dus fiscaal partner bent, of het daadwerkelijk betreden van dat huis? Reactie infoteur, 06-03-2016
Beste Michelle,
Jullie worden dan fiscale partners zodra jullie op hetzelfde adres (nieuwbouwwoning) zijn ingeschreven.

Willie, 03-03-2016 09:32 #155
Mijn vriend heeft mijn studie betaald. We zijn geen fiscaal partner. Is het nu aftrekbaar voor hem of voor mij? Reactie infoteur, 03-03-2016
Beste Willie,
Helaas niet.

O. Ricken, 01-03-2016 21:13 #154
Wegens reorganisatie van mijn werk is er een einde deelneming ontstaan van het pensioenfonds in 2015. Dit heeft gelopen van 1 oktober 2014 tot en met 30 juni 2015. Mijn partner had ik hier wel voor aangemeld. Hoe zit het met de belastingaangifte over 2015? Dient deze wel te gebeuren als fiscaal partner? Tevens heb ik uit een eerdere relatie 1 kind. Hier hebben we co ouderschap voor geregeld. Indien ik nu aangifte moet doen als zijnde fiscaal partner, dient mijn huidige partner ook aan te geven dat er een kind bij hem woont de helft van de week ivm deze co ouderschapsregeling? (kind staat bij zijn vader ingeschreven op het adres) Reactie infoteur, 03-03-2016
Beste O. Ricken,
Als jullie in 2014 fiscale partners waren, zijn jullie dat in 2015 ook (zolang jullie op hetzelfde adres wonen). Jullie kunnen inderdaad beide co-ouders zijn, maar dat staat los van het fiscaal partnerschap.

Agnes, 29-02-2016 12:56 #153
Wij zijn in 2014 gescheiden. Ik heb een zoontje uit een eerdere relatie. Mijn partner en ik hebben (sinds de scheiding dus) een LAT relatie. Dus geen gezamenlijke huishouding. Door omstandigheden willen we eigenlijk weer trouwen, maar ik wil financiële onafhankelijkheid. We willen geen fiscaal partner zijn. We willen ook niet samenwonen. Kan dit? Bestaat hier een constructie voor? We willen nml dingen regelen voor mijn zoon (stel dat ik er morgen niet meer ben), en dan is trouwen de makkelijkste oplossing. Anders heeft mijn partner nergens recht op als stiefpapa. Reactie infoteur, 01-03-2016
Beste Agnes,
Als jullie trouwen, zijn jullie automatisch fiscale partners. Wel kunt u met huwelijkse voorwaarden regelen wat wel gemeenschappelijk is en wat niet.

Wes, 29-02-2016 10:57 #152
Heb met vriendin in 2014 gezamenlijk woning gekocht, er is geen samenlevingscontract. Moet nu belastingaangifte over 2014 doen, bij wie van de twee ga ik nu de hypotheekrente -aftrek invullen? Reactie infoteur, 01-03-2016
Beste Wes,
Fiscale partners mogen zelf bepalen hoe ze de hypotheekrente in de belastingaangifte verdelen. U krijgt het meeste terug als u de aftrekpost plaatst bij de meestverdienende partner.

Anoniem, 26-02-2016 20:39 #151
Wij hebben half 2014 een huis gekocht met een samenlevingscontract. Echter wisten we niet dat de toeslagen aangepast moesten worden en dat we aan moesten geven bij de belastingdienst dat we samen wonen. Echter hebben we tot half 2015 niet in het huis gewoond en stonden we beiden elders ingeschreven. Moeten we de toeslagen met terugwerkende kracht terugbetalen van het moment dat we samen ingeschreven zijn op het nieuwe adres, of vanaf het moment dat we het samenlevingscontract hebben getekend? Reactie infoteur, 28-02-2016
Beste Anoniem,
De latere datum van registratie op het nieuwe adres is dan bepalend.

Caat van Kollenburg, 24-02-2016 10:51 #150
Hallo, ik ben een alleenstaande moeder met een baan, 50jaar, en een huurhuis. Mijn thuiswonende zoon, ook met een baan, wordt in augustus 27, nu hoorde ik dat er veel gaat veranderen vanaf dat moment? Dat ik dan ineens tweeverdieners wordt, of hij mijn fiscaal partner? Reactie infoteur, 26-02-2016
Hallo Caat van Kollenburg,
Zolang er niet een minderjarig kind in huis woont, zijn jullie geen fiscale partners of toeslagpartners. Wel is hij een medebewoner en telt zijn inkomen mee voor de huurtoeslag.

Mourad, 23-02-2016 12:47 #149
Ik ben sinds oktober 2015 getrouwd en ik heb begrepen dat je ervoor kan kiezen om voor heel 2015 beschouwd te worden als fiscaal partner. Ik ben alleenverdiener en mijn vrouw is pas afgestudeerd en hebben een huurwoning. Ik vraag me alleen af of het positieve of negatieve gevolgen zal hebben als we ervoor kiezen om het gehele jaar als fiscale partners gezien te worden. Iemand tips? Reactie infoteur, 24-02-2016
Beste Mourad,
In dit geval kan een volledig fiscaal partnerschap voordelig zijn, omdat uw vrouw geen of weinig inkomen had en recht kan hebben op de algemene heffingskorting minstverdienende partner:

http://financieel.infonu.nl/belasting/144565-aanrechtsubsidie-2015-minstverdienende-partner.html

Jack Pleizier, 22-02-2016 20:28 #148
Ik woon sinds twee jaar samen met mijn vriendin die een koopwoning heeft. Wij hebben geen samenlevingscontract, nu verwachten wij ons kindje in september. Zijn wij dan het jaar 2016 fiscaal partner? Reactie infoteur, 23-02-2016
Beste Jack Pleizier,
Ja, dan worden jullie met terugwerkende kracht per 1 januari 2016 fiscale partners.

Peppie, 22-02-2016 12:38 #147
Mijn ex en ikzelf zijn nog beide eigenaar van de koopwoning waar ik nog woon. Mijn huidige vriendin en ikzelf zijn bezig het huis over te nemen Moet ik nog samen met mijn ex aangifte doen, aangezien ze mede-eigenaar is van de hypotheek en het huis? Reactie infoteur, 23-02-2016
Beste Peppie,
Als de ex niet meer op uw adres woont en de echtscheiding is aangevraagd (of samenlevingscontract opgezegd), niet. Tot de periode dat jullie samen waren worden jullie nog wel als fiscale partners gezien.

Anoniem, 17-02-2016 16:03 #146
Vorig jaar in mei getrouwd met mijn man. Hij had nog wel een woning samen met zijn ex welke in september 2015 is verkocht. Mijn man was al vanaf 2006 van haar af maar heeft daarna eigen huurwoningen gehad. Zij heeft nooit de hypotheek overgenomen dus stond t/m september 2015 op hun naam geregistreerd. Wij willen nu belastingaangifte gaan doen maar twijfelen hier nog over. Kan dit wel? En brengt dit geen nadelige gevolgen met zich mee? Help! Reactie infoteur, 18-02-2016
Beste Anoniem,
Als de Belastingdienst daarom vraag of als u belasting moet bijbetalen, bent u verplicht om belastingaangifte te doen. Voor uw man is de hypotheekrente niet meer aftrekbaar.

R. Veenstra, 15-02-2016 14:13 #145
Ik zit in een scheiding nu zegt mijn ex dat de aangifte voor inkomsten belasting 2015 gezamenlijk moet worden gedaan. De aanslag van aangifte zal tussen partijen worden verrekend. Moet ik hier mee akkoord gaan?
Vr gr R V Reactie infoteur, 17-02-2016
Beste R. Veenstra,
Tot het moment van de aanvraag van de echtscheiding en dat een partner uit de woning is vertrokken, zijn jullie fiscale partners. Of jullie daarna nog fiscale partners voor de rest van het jaar willen zijn, is een keuze. U hebt bovendien geen absolute plicht om gezamenlijk belastingaangifte te doen, u kunt de Belastingdienst om een eigen formulier vragen.

Gert Jan Smit, 12-02-2016 09:58 #144
Dus als ik het goed begrijp is de hypotheekrente en betaalde boeterente voor huwelijksdatum 15/5/15 niet voor aftrekbaar? Dat is een behoorlijke strop. Reactie infoteur, 12-02-2016
Beste Gert Jan Smit,
Als begin vorig jaar vóór mei 2015 is, heeft ze als er een inkomen is haar eigen aftrek nog.

Gert Jan Smit, 11-02-2016 12:30 #143
Wij zijn in mei 2015 jaar getrouwd. Allebei een eigen woning. De 2 volwassen zoons van mijn vrouw blijven wonen in haar woning. Ze heeft begin vorig jaar haar hypotheek overgesloten naar een lagere rente en daarover natuurlijk ook boeterente betaald. We zijn dus vanaf mei vorig jaar een fiscale eenheid begrijp ik. Maar kan mijn vrouw de betaalde hypotheekrente plus boeterente nog wel aftrekken in haar belastingaangifte? Reactie infoteur, 11-02-2016
Beste Gert Jan Smit,
Er kan in geval van een huwelijk maar één woning een eigen woning met hypotheekrenteaftrek zijn als niet een woning te koop staat. Er moet voor de periode na mei 2015 dus gekozen worden.

Syl, 09-02-2016 14:26 #142
Mijn zoon en zijn vriendin zijn in 2015 geen fiscaal partners en mijn schoondochter ontving zorgtoeslag. Nu is hun zoon met Kerst geboren en mijn schoondochter moet nu alle zorgtoeslag terugbetalen. Is dit terecht? Is hier iets aan te doen? Reactie infoteur, 09-02-2016
Beste Syl,
Met Kerst werden ze door de geboorte van hun zoon fiscale partners en omdat ze al op hetzelfde adres woonden, laat de Belastingdienst dit per 1 januari van het jaar ingaam. Met terugwerkende kracht dus.

Iris, 09-02-2016 12:49 #141
Hallo,
Ik heb een vraag…
Op dit moment woon ik als alleenstaande moeder in een huurhuis. Mijn dochter staat bij mij ingeschreven en mijn zoon bij hun vader. Mijn huidige vriend heeft een koopwoning.
Als wij willen gaan samenwonen en mijn dochter blijft ook bij mij ingeschreven, wat heeft het dan voor een gevolge qua toeslagen etc.
Ik krijg nu zorg, huur en kindgebondenbudget. Ik begrijp nog niet helemaal wanneer iemand precies fiscaal partner is. Word ik dat ook als ik niet mede eigenaar wordt van het huis van mijn vriend?

Alvast bedankt voor uw reactie.
Groeten
Iris Reactie infoteur, 09-02-2016
Hallo Iris,
Als uw met een minderjarig kind samen met een ander op hetzelfde adres woont, is vanaf dat moment deze persoon uw toeslagpartner en fiscale partner.

Jussel, 02-02-2016 20:49 #140
Ik woon alleenstaand met mijn 2 kinderen, ik ben zelf 27 en volg studie en in juni gaat mijn moeder bij mij wonen… zal dit gevolgen hebben op mijn huurtoeslag en kindgebonden budget? alvast bedankt Reactie infoteur, 03-02-2016
Beste Jussel,
Dat heeft gevolgen voor de huurtoeslag en het kindgebonden budget. Voor de huurtoeslag wordt zij een medebewoner en voor het kgb gaat ook gelden dat u niet langer als alleenstaand wordt gezien.

Am, 02-02-2016 14:54 #139
Hallo; in 2014 hebben mijn ex-man en ik 5 a 6 maanden op hetzelfde adres ingeschreven gestaan. De scheiding is in 2013 ingeschreven in GBA. Waren wij over het hele jaar 2014 fiscaal partners?
Mvg Reactie infoteur, 03-02-2016
Beste Am,
Jullie waren geen fiscale partners als er op het adres ook geen gezamenlijke kinderen woonden.

Willem, 01-02-2016 22:46 #138
Ik wil gaan trouwen, maar mijn toekomstige echtgenote en ik willen (vooralsnog) in onze eigen zelfstandige woning blijven wonen. We ontvangen beiden AOW. Wat zijn de consequenties hiervan, wordt dit AOW voor gehuwden of blijft het voor alleenstaanden? En wat betekent deze situatie voor het fiscaal partnerschap? Reactie infoteur, 03-02-2016
Beste Willem,
De regel is dat als u getrouwd bent en toch duurzaam gescheiden van uw partner leeft, u recht houdt op de AOW voor een alleenstaande als:
1. Jullie beiden een eigen leven leiden alsof jullie niet getrouwd zijn.
2. Jullie beiden een eigen huishouden voeren, en
3. Deze situatie blijvend van aard is.

Hans, 01-02-2016 22:13 #137
Ik woon al 5 jaar samen met mijn vriendin, sinds anderhalf jaar hebben wij een zoon. Dus zijn wij vanaf januari 2015 fiscale partners. Alleen had zij in 2012 een belastingschuld in Duitsland omdat zij daar een eigen zaak heeft sinds 2007 heeft zij haar eigen zaak, dus al een tijdje voordat wij gingen samenwonen. Mocht zij failliet gaan kan de Duitse belastingdienst iets op mij verhalen? Reactie infoteur, 03-02-2016
Beste Hans,
Dit zijn schulden naar Duits recht en die zijn alleen gemeenschappelijk als in het samenwoningscontract is aangegeven dat dat het geval is.

Karin, 01-02-2016 00:28 #136
Ik ben een alleenstaande moeder en heb een zoon van 27 en een zoon van 18, allebei wonen ze nog thuis bij mij, ik woon in een koopwoning waar alleen ik zelf eigenaar van ben, en er is geen samenlevings contract, waarom stopt nu mijn zorgtoeslag en zegt de belastingdienst dat mijn oudste zoon mijn fiscaalpartner is? Immers er is toch geen minderjarig kind? Reactie infoteur, 03-02-2016
Beste Karin,
Als uw jongste zoon het hele jaar 18 jaar of ouder was, is er geen toeslagpartner.

Marina, 26-01-2016 23:55 #135
Mijn man en ik krijgen al sinds we ons huis hebben (2006), vanwege de hypotheekaftrek maandelijkse een voorlopige teruggaaf van ongeveer 382 euro. Aan het einde van ieder jaar doen we een gezamenlijke aangifte, puzzelen dan wat met ons beider bedragen en versturen deze. Gaat altijd prima, gemiddeld krijgen we ongeveer een kleine 3000 euro terug.

Deze maand viel het me op dat we niks ontvangen hadden. Mijn man is gaan bellen en we kregen te horen dat hij een kleine 300 euro (?) moest betalen, dat zou in zijn belasting mail box (voorlopige aanslag 2016) staan.In mijn box staat niks en dit zou alles te maken hebben met het ' puzzelen' dat we deden. Omdat mijn man afgelopen jaar had terugbetaald en ik terugkreeg kregen we nu geen maandelijkse teruggaaf? Ik moet alles voor 2016 opnieuw aanvragen en hij moet betalen. Dit is toch wel heel vreemd? Reactie infoteur, 28-01-2016
Beste Marina,
Als het puzzelen per saldo ertoe leidt dat jullie geld terugkrijgen, zou dat saldobedrag ook in de voorlopige teruggave 2016 moeten staan. Dit afgezien van een gewijzigd inkomen, het bereiken van de AOW-leeftijd en dergelijke.

Roos, 19-01-2016 21:33 #134
Bedankt voor uw snelle reactie. Mijn vriend woonde na de verkoop van zijn woning in februari 2015 bijna een jaar in bij zijn broer. Ik neem aan dat hij dan geen eigen huurwoning had en dus gewoon zijn deel kan aftrekken? Reactie infoteur, 20-01-2016
Beste Roos,
In de regel is 50% aftrekbaar voor hem maar deze verhouding kan nog verstoord worden als de verkochte koopwoning overwaarde had. Dit als gevolg van de bijleenregeling:

http://financieel.infonu.nl/belasting/112720-bijleenregeling-2015-en-2016-aflossingsplicht-hypotheek.html

Roos, 18-01-2016 16:59 #133
Mijn vriend en ik hebben in september een huis gekocht. Wij woonden nog niet samen. Ik ben met mijn 2 kinderen in november in het nieuwe huis gaan wonen gaan wonen, mijn vriend in januari 2016. Ik neem aan dat wij toeslagpartners en fiscaal partners zijn vanaf 1 januari 2016?
Zo ja, hoe trekken wij de hypotheekrente en kosten van ons huis af voor 2015. Ieder 50% of mag mijn vriend nog niets aftrekken omdat hij er nog niet woonde? Reactie infoteur, 19-01-2016
Beste Roos,
Als uw vriend in 2015 nog niet op het adres van de koopwoning was ingeschreven en woonde en u wel, was hij nog niet uw toeslagpartner of fiscale partner. Toch is het oppassen als hij in een huurwoning woonde, want dan kan de Belastingdienst zijn aandeel in de tweede woning (de koopwoning) als tweede woning in 2015 zien en is zijn 2015 50% van de kosten niet aftrekbaar.

John, 16-01-2016 14:51 #132
Moeten allebei de partners van koopwoning (niet gerouwd)een belasting aangifte doen Reactie infoteur, 16-01-2016
Beste John,
Ook als fiscale partners kunnen jullie ervoor kiezen om afzonderlijk belastingaangifte te doen. Voor sommige aftrekposten, de aftrek van ziektekosten bijvoorbeeld, is het gezamenlijke inkomen wel van belang. Dat is ook het geval voor de toeslagen.

Sanne, 15-01-2016 10:37 #131
Beste infoteur,
Ik ben ouder dan 27 en woon met mijn moeder samen in haar koophuis. We zijn de enige bewoners en ik heb geen kinderen. Is mijn moeder mijn fiscale partner? Reactie infoteur, 16-01-2016
Beste Sanne,
Als jullie geen samenlevingscontract of iets dergelijks hebben en niet gezamenlijk belastingaangifte doen, zijn jullie geen fiscale partners.

Danielle van Bennekom, 15-01-2016 08:46 #130
Mijn vriend en ik hebben in augustus 2015 een huis gekocht. Nu moeten wij de zorgtoeslag terugbetalen vanaf januari 2015. is dit gerechtvaardigd? Tenslotte waren wij in januari nog geen fiscaal partners. Reactie infoteur, 16-01-2016
Beste Danielle van Bennekom,
Als jullie op 1 januari 2015 al samenwoonden, is het fiscaal partnerschap met terugwerkende kracht per 1 januari 2015.

Rick, 13-01-2016 23:17 #129
Mijn vriendin en ik doen al jaren als fiscale partners belastingaangifte. Afgelopen jaar is mijn vriendin een eenmanszaak begonnen. Kunnen we nog steeds samen belastingaangifte doen of moet dit nu apart? Samen sou denk ik fijn zijn omdat ik dan het verlies van haar onderneming (opstartkosten) van mijn salaris af kan trekken. Reactie infoteur, 14-01-2016
Beste Rick,
Zij zal apart aangifte moeten doen.

Marleen, 08-01-2016 17:21 #128
Ik krijg ik februari een kind waardoor mijn vriend en ik toeslag partner worden. Ik moet alleen zorg toeslag terug betalen aan de belasting dienst. Moet mijn partner ook zijn zorg toeslag afgeven omdat we fiscaal partner worden? Het is een schuld uit 2011. Dus toen waren we nog niet samen Reactie infoteur, 10-01-2016
Beste Marleen,
De schuld uit 2011 is dan een individuele schuld.

Huub, 08-01-2016 13:42 #127
Bedankt voor het antwoord. Dus dit zou betekenen dat mijn vriendin t/m het huwelijk op 20 mei nog gedeeltelijk recht heeft op alle toeslagen en na het huwelijk alleen de huurtoeslag? Reactie infoteur, 09-01-2016
Beste Huub,
De huurtoeslag is de enige uitzondering omdat jullie niet op hetzelfde adres wonen. Voor de andere toeslagen wordt wel naar het gezamenlijke jaarinkomen gekeken (januari tot en met december).

Huub, 06-01-2016 11:26 #126
Vraagje over fiscaal partnerschap en toeslagpartner. Ik ga halverwege 2016 trouwen met mijn vriendin echter ik blijf in mijn koopwoning wonen en zij blijft in haar huurwoning wonen met haar 2 kinderen uit een eerder huwelijk. Kinderen zijn om de week bij hun vader en moeder en elk heet 1 kind op hun adres ingeschreven staan. We zijn nu bezig met het wel/niet stopzetten voor huurtoeslag, kindgebonden budget en we komen er niet uit of dit nu wel of niet moet gebeuren in 2016. Volgens mij zijn we na het huwelijk natuurlijk wel fiscaal partners dus ik neem aan ook toeslagpartners wat zou betekenen dat mijn vriendin (ondanks dat we na huwelijk op aparte adressen blijven wonen) toeslagen zal moeten stopzetten. Echter nu zagen wij op de belasting website tijdens het stopzetten "Ik heb niet het hele jaar een toeslagpartner - hebt u maar voor een deel van het jaar een toeslagpartner dan telt zijn vermogen niet mee" Aangezien wij pas halverwege 2016 gaan trouwen zou dat betekenen dat ik dan geen toeslagpartner ben, mijn vriendin de toeslagen nog niet hoeft te stopzetten en dit waarschijnlijk pas in 2017 moet doen? Alvast bedankt voor de hulp zodat we weten wat we moeten doen. Reactie infoteur, 06-01-2016
Beste Huub,
Jullie zijn fiscale partners en toeslagpartners vanaf het moment van trouwen. Dit is van invloed op alle toeslagen door het gezamenlijke inkomen behalve de huurtoeslag.

As, 03-01-2016 05:21 #125
Ik woon al 3 jaar samen met mijn vriend. Wij zijn sinds een maand eigenaar van (nu nog een stuk grond) een nieuwbouw huis in aanbouw. Zijn wij dan sinds een maand fiscale partners? Wij wonen wel samen in een huurhuis, maar staan niet ingeschreven in ons gezamenlijke huis (nog in aanbouw).
Samenlevingscontract volgt binnenkort. Maar ik wil graag weten of wij voor 2015 dus ook al fiscale partners zijn. Reactie infoteur, 03-01-2016
Beste As,
In 2015 zijn jullie nog geen fiscale partners. Als het huis in de loop van 2016 klaar is en jullie er wonen, worden jullie vanaf 1 januari 2016 fiscale partners. Als de woning pas in 2017 beschikbaar is, per 1 januari 2017.

Charles, 28-12-2015 09:27 #124
Zelf word ik in april 2016 69 jaar; mijn echtgenote (juni 1951) krijgt in december 2016 haar eerste AOW. Tot nu toe krijgt zij jaarlijks 2.200 euro. Wordt zij in 2016 (en later) apart belast voor de inkomstenbelasting voor haar AOW, of wordt haar AOW-uitkering bij mijn inkomen geteld (dat zou progressief behoorlijk veel belasting kosten.). Momenteel ontvang ik AOW voor gehuwden met 10% aftrek. Reactie infoteur, 29-12-2015
Beste Charles,
Zodra uw vrouw haar AOW ontvangt, worden jullie fiscaal apart belast. Jullie doen gezamenlijk belastingaangifte, maar het gaat om twee aparte inkomen. Wel stopt de AOW partnertoeslag, zodra uw vrouw recht heeft op AOW.

Mk, 16-12-2015 16:47 #123
Situatie.
Ik woon in een huur huis samen met mjj vriendin en haar 2 kinderen.
we hebbe geen samenlevingscontract. We zijn niet getrouwd. Ook heb ik de kinderen niet erkend.
We wonen nu hier ongeveer 6 maanden. Mijn vriendin krijgt wel toeslagen als alleenstaande
moeder. Staan nu wij voor de belasting nu officeel samenwonend? En kunnen wij hier problemen mee krijgen omdat we het niet door hebben gegeven. Want we zijm geen partners volgens de wet…
help help… Reactie infoteur, 17-12-2015
Beste Mk,
Jullie zijn partners als de kinderen minderjarig zijn.

Guido, 14-12-2015 21:10 #122
Sinds begin november 2015 woont mijn Braziliaanse vriendin bij mij in huis. Ze is ingeschreven op mijn adres bij de gemeente. Ik sta financieel garant voor haar voor vijf jaar. Dit is ook een wettelijke voorwaarde voor haar verblijf hier. Ze heeft een MVV, een machtiging tot voorlopig verblijf (5 jaar) en een BSN nummer. We zijn 21 en 22 jaar.
Ik heb een baan. Zij heeft nog geen werk. Ik zorg voor haar onderhoud en betaal haar zorgverzekering.
We zijn (nog) niet getrouwd, geen samenlevingscontract of geregistreerd partner.
Mijn vraag: Zijn wij voor de belastingdienst fiscale partners en/of zorgpartners? Reactie infoteur, 15-12-2015
Beste Guido,
Zij is nu voor u een medebewoner en geen fiscale partner of toeslagpartner.

Anoniem, 01-12-2015 14:03 #121
Hoi,
in het woud van informatie op internet kan ik niet terughalen of ik nu wel of niet fiscaal partner kan zijn van mijn man. We zijn getrouwd, maar ik ben zelfstandige. Hij is in loondienst.
Vriendelijke groet, Reactie infoteur, 03-12-2015
Hoi Anoniem,
U bent de fiscale partner van uw man (en andersom).

Keetje, 01-12-2015 12:41 #120
Beste infoteur, ik ben een alleenstaande moeder (> dan 27 jaar) en heb 1 zoon van 8 jaar. Ik woonde altijd bij mijn ouders, maar die zijn sinds kort gescheiden en nu woon ik dus alleen nog met mijn vader (en mijn zoon). Mijn vader werkt nog en ik heb ook een baan. Mijn moeder is gastouder en zorgt voor mijn zoontje (apart adres). Nou kreeg ik onlangs een brief van de belastingdienst dat mijn vader opeens mijn toeslagpartner is geworden en dat daardoor mijn toeslagen (opvangtoeslag en kindgebonden budget) stopgezet zullen gaan worden. In feite is er niets gewijzigd aan mijn situatie, alleen is mijn moeder op een ander adres gaan wonen. Ik ben zelf volledig verantwoordelijk voor de opvoeding en het levensonderhoud van mijn zoontje. Kan ik hiertegen een bezwaarschrift indienen? Reactie infoteur, 03-12-2015
Beste Keetje,
Het punt is dat uw moeder de toeslagpartner van uw vader was tot het moment dat ze ging scheiden. Nu zij niet meer de toeslagpartner van uw vader is, bent u dat geworden. Voor het lopende jaar kan dat nog worden voorkomen als uw ouders voor geheel 2015 gezamenlijk belastingaangifte doen als fiscale partners, maar dat door de echtscheiding kan niet meer in 2016.

Ingrid, 30-11-2015 15:38 #119
Vraag? Ons gezinssituatie is man, vrouw en kind (9 jaar). Wij zijn NIET gehuwd, hebben ook GEEN geregistreerd partnerschap, wel heeft de man het kind erkend. Waar gaat de belastingschuld (toeslagen) naar toe als man en vrouw uit elkaar gaan? Blijft dat bij de vrouw op wiens naam de toeslagen worden uitgekeerd of blijft de man ook WETTELIJK verantwoordelijk voor de schuld toeslagen? Reactie infoteur, 03-12-2015
Beste Ingrid,
Als er een nieuwe situatie ontstaat waarbij men niet meer samen op hetzelfde adres woont, kunnen beiden toeslagen ontvangen.

Marco En Sara, 29-11-2015 19:41 #118
Wij wonen sinds eind 2012 samen, ik (marco) heb een lage ww uitkering, ik heb in 2009 een huis gekocht, mijn vriendin heeft een inkomen en nu geen aftrekposten. Nu willen wij fiscaal partner worden, op de site bij de belastingdienst wordt geschreven dat je ook ingeschreven mag staan bij het pensioenfonds, maar op de site van het pensioenfonds staat dat je daarvoor een samenlevingscontract nodig hebt. Klopt dit? Zo ja, waarom staat dit dan als extra optie genoemd, als je daar net zo goed dat samenlevingscontract nodig hebt, dat samenlevingscontract is immers ook voldoende om fiscaalpartner van elkaar te worden.

Kortom: hoe kunnen wij fiscaal partner worden zonder samenlevingscontract of trouwen? Reactie infoteur, 30-11-2015
Beste Marco En Sara,
U kunt een samenlevingscontract hebben, maar niet samen op hetzelfde adres wonen. Dan zijn jullie (in de meeste gevallen) geen fiscale partners, maar kunnen elkaar wel hebben aangemeld bij het pensioenfonds. Jullie kunnen bijvoorbeeld gezamenlijk een huis kopen en daar wonen.

Lin de S., 24-11-2015 16:51 #117
Hallo,

Mijn vriend en ik zijn beide ouder dan 27 jaar en wonen samen in 1 huis met de moeder van mijn vriend en zijn broertje ( 27 jaar) op 1 adres. We hebben geen samenlevingscontract, geen huurcontract, niet getrouwd, geen kinderen, geen geregistreerde partners.
Nu moet ik per ingang januari 2016 studieschuld gaan aflossen en inkomen van partner telt mee bij de berekening van mijn draagkracht. Mijn vraag is of mijn vriend, zijn moeder en zijn broertje mijn partners zijn?

Alvast bedankt voor het reageren. Reactie infoteur, 25-11-2015
Hallo Lin de S.,
Er is ook geen minderjarig kind op dit adres en dus hebt u momenteel geen fiscale partner.

Maria, 22-11-2015 21:36 #116
Ik wil trouwen maar we blijven beiden in ons eigen koophuis wonen en hebben dus eigenlijk een LAT relatie. Zonder trouwen ben je dan geen fiscaal partner. Dat willen we graag zo houden kan dat? Reactie infoteur, 25-11-2015
Beste Maria,
Als jullie trouwen zijn jullie automatisch elkaars fiscale partners, ook als jullie niet op hetzelfde adres wonen.

Jennifer, 19-11-2015 17:57 #115
Ik heb een huis gekocht met een familielid.
Ik ga in dat huis samenwonen met mijn vriend, mijn familielid woont niet in dit huis.
Wie is mijn fiscaal partner? Reactie infoteur, 20-11-2015
Beste Jennifer,
Als er een notarieel samenlevingscontract is, is uw vriend uw fiscale partner. Het andere familielid is dit momenteel niet, omdat die elders woont en misschien zelf al een fiscale partner heeft.

Maria, 19-11-2015 02:46 #114
Ik ben in 2012 weer bij mijn moeder gaan wonen, ik heb een WAO uitkering en mijn moeder is met pensioen en in bezit van een koophuis.
Is het voor ons een goed idee om fiscaal partners te worden?
Mvg Reactie infoteur, 20-11-2015
Beste Maria,
Door middel van een samenlevingscontract zouden jullie fiscale partners kunnen worden. Dat kan voordelig zijn als er veel aftrekposten zijn of later bij de erfenis. Leg de notaris uw precieze situatie ter beoordeling voor.

Bonnie, 16-11-2015 19:03 #113
Hallo,

Ik krijg in april een kindje maar ga binnekort bij me vriend wonen en hij gaat het ook erkennen dus we worden fiscale partners.
heb een paar vragen : Is hij verantwoordelijk voor me schulden?
Ik heb schuld bij de belasting word dan me kindgebonden budget ingehouden?
Heeft dat effect op zijn huurtoeslag en zorgtoeslag?

Zo ja wat kan ik daar het beste tegen doen? Reactie infoteur, 18-11-2015
Hallo Bonnie,
Of geen samenlevingscontract of een samenlevingscontract waarbij elke gemeenschappelijkheid wordt uitgesloten. Maar dan nog is de belastingdienst vaak een uitzondering.

Bonnie, 16-11-2015 18:59 #112
Hallo,

Ik krijg in april een kindje maar ga bij me vriend wonen en hij gaat het ook erkennen dus we wrden fiscale partners.
heb een paar vragen : Is hij verantwoordelijk voor me schulden? Reactie infoteur, 18-11-2015
Hallo Bonnie,
Hij is, als er geen samenlevingscontract is, niet verantwoordelijk voor uw schulden, maar de belastingdienst kan belastingschulden van de ene partner op de andere verhalen, waarna deze op u een vordering krijgt.

Wendy, 15-11-2015 12:03 #111
Ik woon bij mijn oma met mijn dochtertje van 2,5 mijn oom staat er sinds een maand ook ingeschreven en word gezien als toeslagpartner(fiscale) ik ben zelf maar 21 en alles van mijn budget word ingehouden + word gekort op mijn opvangtoeslag
Weet iemand hoe dat kan? Reactie infoteur, 18-11-2015
Beste Wendy,
Uw oma is uw toeslagpartner omdat u een minderjarig kind hebt.

Diana, 06-11-2015 09:29 #110
Ik woon samen met mijn partner hebben geen samenlevingscontract maar sinds april samen een kind, je zou zeggen dan ben je financiële partners, maar mijn partner is door omstandigheden nog gehuwd (scheiding nog niet ingediend bij rechtbank) en heeft met zijn nu nog echtgenote een koopwoning en een zoon, wie is nu zijn financiële partner? Reactie infoteur, 07-11-2015
Beste Diana,
Zolang de echtscheiding nog niet bij de rechtbank is ingediend, is zijn bijna ex zijn fiscale partner.

Anne, 29-10-2015 12:15 #109
Situatie: mijn vriend en ik wonen samen sinds 1/08/2015. Hij staat geregistreerd in mijn pensioenfonds, ik niet in zijn pensioen. Zijn wij fiscale partners en/of toeslagen partners?

Graag hoor ik van u.

Anne Reactie infoteur, 01-11-2015
Beste Anne,
Ja dan zal de Belastingdienst jullie als fiscale partners zien. Eén pensioenfonds is voldoende.

Anouk, 24-10-2015 20:36 #108
Situatie : Ik en mijn vriend wonen vanaf oktober 2014 samen in een huurwoning, wij zijn 24 & 25 jaar oud, wij zijn niet getrouwd, hebben geen kinderen en ook geen samenlevingscontract, we zijn dus nu geen fiscaal partners van elkaar.

Nu hebben we een woning op het oog die we graag samen willen kopen. Vanaf wanneer zijn wij dan fiscaal partners?
Als we een voorlopig koopcontract hebben getekend? of pas bij het tekenen van het koopcontract + samenlevingscontract bij de notaris?

Het is nu nog zo dat ik zorgtoeslag ontvang over 2014, en wil pas graag in januari 2015 fiscaal partner worden omdat ik anders zorgtoeslag moet terug betalen.Klopt het dan, dat ik de zorgtoeslag van 2014 niet hoef terug te betalen, als ik in januari 2015 fiscaal partner wordt? Reactie infoteur, 26-10-2015
Beste Anouk,
Omdat jullie nu al op eenzelfde adres wonen, zal het fiscaal partnerschap per 1 januari 2015 ingaan als jullie ook in 2015 samen het huis bezitten en er zijn ingeschreven. Anders wordt het 2016.

Rob, 20-10-2015 22:36 #107
Bedankt voor je reactie! Nog een andere vraag.

Een vriend van mij heeft een vriendin die niet staat ingeschreven op zijn adres. Hij heeft een zoontje en krijgt kindgebonden budget. Nu krijgen hij en zijn vriendin samen een kind maar zij blijft ingeschreven op een ander adres. Worden zij nu wel of niet toeslagpartner? Reactie infoteur, 21-10-2015
Beste Rob,
Zolang ze niet getrouwd zijn en niet op hetzelfde adres wonen, zijn ze niet elkaars toeslagpartners.

Jorden, 19-10-2015 15:49 #106
Situatie: Ik en mijn ex zijn net uit elkaar. We hebben twee kinderen en hebben(hadden) een samenlevingscontract. Ook een hadden we samen een huis wat nu net verkocht is. Ik heb een nieuw huis gekocht maar kan daar pas over 2 maanden in. Ik ga tijdelijk voor die tijd bij mijn moeder wonen die alleen een huis heeft. Op dit adres wordt ook mijn dochter (3) tijdelijk ingeschreven. Mijn zoontje wordt bij mijn ex ingeschreven. Ik werk 40 uur en mijn dochter gaat naar de kinderopvang. Gezien de belastingdienst wordt mijn moeder mijn Fiscaal partner. Heeft dit gevolgen voor de kinderopvangtoeslag die ik wil ontvangen voor mijn dochter? En als dat zo is, is hier een tijdelijke oplossing voor zodat ik wel alle kinderopvangtoeslag kan ontvangen die ik nodig heb? Reactie infoteur, 21-10-2015
Beste Jorden,
Als jullie tijdelijk fiscale partners zijn, zijn jullie ook tijdelijk toeslagpartners. Dat betekent dat u door het gezamenlijke inkomen waarschijnlijk minder kinderopvangtoeslag zult krijgen:

http://financieel.infonu.nl/belasting/140364-kinderopvangtoeslag-2015-kinderopvangtoeslagtabel-2015.html

De enige oplossing zou zijn om u op het nieuwe adres in te schrijven en niet bij uw moeder, maar dan moeten daar geen andere personen wonen.

Rob, 15-10-2015 23:28 #105
Situatie: mijn vriendin ontvangt kindgebonden budget omdat zij een zoontje heeft (niet van mij) Dit jaar hebben wij een nieuwbouwwoning gekocht die nog in aanbouw Is. Daarbij hebben wij in april een samenlevingscontract afgesloten. Wij wonen beiden op een ander adres en staan daar ook ingeschreven. We gaan pas samenwonen en schrijven ons dus in op, hetzelfde adres als de woning wordt opgeleverd. Heeft zij nu nog wel recht op kindgebonden budget of zijn wij toeslagpartner? Wat ik vreemd zou vinden want wij wonen nog niet samen. Reactie infoteur, 16-10-2015
Beste Rob,
Zolang jullie niet op hetzelfde adres wonen, zijn jullie ook geen toeslagpartners van elkaar.

Adriaan, 13-10-2015 09:49 #104
Bedankt voor je reactie, maar ik begrijp je antwoord niet. Wie moet er mogelijk schenkingsbelasting betalen als het niet in de goede volgorde gaat? Wij hebben nu een hypotheek, het huis staat qua waarde "onder water" t.o.v. de hypotheekschuld, dus van (waarde)schenking en onderlinge verrekening is dan toch geen sprake? Reactie infoteur, 14-10-2015
Beste Adriaan,
Ook dan moet de notaris dat wel nog even bekijken want u neemt een schuld van uw vrouw over die zij niet meer hoeft in te lossen.

Holger Lehman, 13-10-2015 09:33 #103
Situatie: Ik ben sinds 2010 woonachtig hier in Nederland en dus ook gescheiden van tafel en bed wat mijn nog-vrouw betreft. De echtscheiding is aangevraagd in september 2014. Maar er is nog geen uitspraak vanuit de rechtbank gedaan, dus ik ben nog getrouwd. Zelfs woon ik sinds november 2014 weer met een nieuwe partner samen. Op ons gezamenlijke adres staan er ook twee minderjarige kinderen ingeschreven. Bij het aanvragen van verschillende toeslagen of wat dan ook kregen we van de belastingdienst verschillende uitspraken zoals ja u heeft recht op kindgebonden budget, nee u heeft er geen recht op (heb het hier nu over mijn partner). Met wie ben ik nu toeslagpartner? Met wie ben ik nu fiscale partner (nog-vrouw of huidige partner)? Moet ik aangifte samen met mijn nog-vrouw doen voor 2015 of met mijn huidige partner of met beide? Op al deze vragen kreeg ik van de belastingdienst verschillende antwoorden en ik weet eerlijk gezegd niet meer waar ik aan toe ben. Wie kan me nu de juiste antwoord en uitleg geven? Mvg Holger Lehman Reactie infoteur, 14-10-2015
Beste Holger Lehman,
Zodra een echtscheiding bij de rechtbank is ingediend, vervalt het fiscaal partnerschap met die persoon. U kunt er tot het einde van het jaar waarin de aanvraag is ingediend (2014) ervoor kiezen om elkaars fiscale partners te zijn, maar dat hoeft niet. In 2015 begint u fiscaal met een schone lei.

Adriaan, 12-10-2015 15:53 #102
Situatieschets: Ik ben in 2010 gescheiden van mijn vrouw, maar door de huizenmarktomstandigheden zijn wij in ons huis blijven wonen, elk in een eigen deel (huis is niet kadastraal gesplitst.) Onze kinderen woonden tot voor kort nog bij ons in maar zijn nu in september op kamers gaan wonen. Het huis staat op beider naam en wij hebben ook gezamenlijk voor de hypotheek getekend. Mijn ex-vrouw heeft geen inkomen en ik betaal haar alimentatie. Nu denken wij er over om het huis volledig op mijn naam te laten zetten (mits de bank wil meewerken). Ik begrijp dat we dan niet meer gezien worden als fiscale partners en niet meer voldoen aan één van de criteria. Wat zijn de mogelijke fiscale voor en nadelen van een dergelijke beslissing? Anders gezegd; is het voordeliger om het huis op mijn naam te zetten of niet? Reactie infoteur, 13-10-2015
Beste Adriaan,
Jullie zijn nu nog fiscale partners, na overdracht van het huis niet meer. Let daarom op de schenkingsbelasting. Een en ander moet in de goede volgorde gebeuren om te voorkomen dat u schenkingbelasting moet betalen en de notaris kan u daarbij helpen. De hypotheekrente staat momenteel laag en dat kan een voordeel zijn.

Pvm, 07-10-2015 17:19 #101
Situatie, ik heb een koophuis en woon daar nog, staat al paar jaar te koop. Mijn vriendin heeft koophuis, geheel op haar naam, echter heb ik meegetekend voor de hypotheek. Tot dusverre geen punt, geen fiscaal partner.
Nu wil ik in binnenkort mijzelf bij haar inschrijven, ze heeft minderjarige kinderen.
Zijn we vanaf dat moment nu fiscaal partner of niet?
En mag ik nog steeds de renteaftrek van mijn huis aanhouden? Reactie infoteur, 09-10-2015
Beste Pvm,
Ja jullie vormen dan een samengesteld gezin en zijn zo fiscale partners. Als uw koophuis te koop staat, houdt u nog maximaal drie jaar hypotheekrenteaftrek.

Ilonka, 02-10-2015 11:49 #100
Situatie: Nederlandse vrouw woont en werkt en betaalt belasting in Nederland en heeft een zoontje van 4 jaar. Zij is getrouwd in 2014 met een Amerikaans staatsburger, die woont, werkt en betaalt belasting in Amerika. Is niet de biologische vader van het kind. Zij zijn geen fiscaal partners. Maar de Belastingdienst is van mening dat zij wel toeslagpartners zijn. U heeft in een eerdere reactie op 1 juli 2015 aangegeven dat zij geen toeslagpartners zijn. De Amerikaan moet nu zijn wereldinkomen opgeven aan de Nederlandse belastingdienst om zodoende naar het gezamenlijk inkomen te kijken ivm de toeslagen. Op welke toeslagen zou dat effect kunnen hebben? Huurtoeslag niet, maar wel voor de andere toeslagen? Kunt u mij aangeven in welke wetten/wetsartikelen ik de Belastingdienst kan overtuigen dat hier geen sprake is van een toeslagpartner? Moet hij werkelijk zijn Amerikaanse inkomen opgeven aan de Nederlandse belastingdienst? Reactie infoteur, 02-10-2015
Beste Ilonka,
Ook ik gaf aan dat ze geen fiscale partners voor de inkomstenbelasting zijn (#57), dit conform wet inkomstenbelasting art 1.2 lid 4. Het huwelijk kan wel voor verwarring zorgen, omdat gehuwden normaliter wel fiscale partners en toeslagpartners zijn.

Ivar, 02-10-2015 09:40 #99
Beste,

Dank u voor uw antwoord. Wat ik ben vergeten te vermelden in mijn vorige bericht (#96) is dat mijn expartner al deze jaren renteaftrek (de helft) heeft gehad. Klopt het dat er dan minder aan de hypotheek is afgelost en dat dit kan betekenen dat als ik de hypotheek op mijn naam zet, recht heb op de helft van de maandelijkse belastingaftrek? Reactie infoteur, 02-10-2015
Beste Ivar,
1. Voor nieuwe hypotheken sinds 1 januari 2013 geldt de verplichting om af te lossen om hypotheekrenteaftrek te krijgen. Voor eerdere hypotheken zoals hier is dat niet het geval.
2. Uw eigen eigenwoningreserve vervalt na drie volle jaren in een huurhuis.

Amal, 01-10-2015 21:34 #98
Beste

Ik zou graag meer info willen over de volgende situatie:

Ik en mij ex partner waren vanaf 2014 uit elkaar. Hij had zijn eigen woning en ik de mijne met inwonende kinderen. De scheiding is bij de rechtbank ingediend ergens in juli 2015 en augustus 2015 is de scheiding officieel door de rechtbank verklaard.

Nu is mijn vraag: ik krijg enorme brieven van toeslagen binnen waarin ze uitgaan van twee inkomens en ex partner en ik zien als gezamenlijke inkomens.

Ben al in bezwaar gegaan en uitgelegd dat hij uitwonend is sinds 2014 maar vandaag belde iemand om te zeggen, ja maar dat heb jij doorgegeven maar we willen een bewijs van scheiding van tafel en bed, en dat heb ik niet eens. Wist voorheen niet eens wat het is.

Ik zou graag info willen hoe ik dit het beste kan oplossen want ik woonde tenslotte alleen en moet mijn huur en verzekering toch van eigen inkomen betalen.

Alvast bedankt Reactie infoteur, 02-10-2015
Beste Amal,
Als u getrouwd bent, blijft u toeslagpartner tot het moment dat de aanvraag voor een echtscheiding is ingediend en u het huis hebt verlaten. Dat is dus tot en met juli 2015.

Anoniem, 30-09-2015 10:28 #97
Ik heb een vraag over fiscaal partnerschap en goederengemeenschap. Mijn vriend heeft persoonlijke schulden aan het faillissement van zijn bedrijf overgehouden. We wonen nu niet (officieel) samen en zijn geen fiscaal partners. Ik las in één van de reacties hier dat goederengemeenschap en fiscaal partnerschap niet hetzelfde is. M.a.w. ik zou, als we wel zouden gaan samenwonen in ofwel een koophuis op mijn naam ofwel een huurhuis waar we beiden staan ingeschreven, we een lijst kunnen maken van de duurdere spullen waardoor ik met bonnen kan aantonen dat deze spullen van mij zijn. De schuldeisers kunnen deze dan niet opeisen. Klopt dit?
Verandert deze situatie als we samen zouden wonen op 1 adres, en we een kindje zouden krijgen en hij erkent dat kind? Ik heb begrepen dat je dan automatisch wel fiscaal partners wordt. Klopt dat? Als we ons wel op één adres zouden inschrijven, met dit kind, zou ik dan door het fiscaal partnerschap mede-verantwoordelijk worden voor zijn schulden? Reactie infoteur, 01-10-2015
Beste Anoniem,
1. Fiscaal partnerschap en goederengemeenschap zijn inderdaad verschillend. Fiscaal partnerschap heeft gevolgen voor de fiscale toeslagen (zorgtoeslag, huurtoeslag), de relatie naar de belastingdienst en kan van invloed zijn op de belastingaangifte. Als jullie samen wonen op hetzelfde adres en een kindje hebben (erkend door de man), zijn jullie automatisch fiscale partners.
2. Bij schulden aan de belastingdienst, kan de belastingdienst zich ook wenden tot de fiscale partner.
3. Een goederengemeenschap bepaalt dat alles gemeenschappelijk is. Als je gaat samenwonen kun je een notarieel samenlevingscontract afsluiten waarbij je aangeeft wat van wie is en/of dat tijdens het samenwonen niets gemeenschappelijk is. Als inkomsten tijdens het samenwonen nog wel gemeenschappelijk zijn, kunnen schuldeisers namelijk weer wel beiden aanspreken op hun loon.

Ivar, 29-09-2015 18:54 #96
Mijn ex en ik zijn 8 jaar uit elkaar, samengewoond. Geen partnerschap, geen kinderen. Hij is in het koophuis blijven wonen (nog steeds en betaald alles aan koophuis) en ik ben sinds 2009 uit het huis vertrokken, sinds 2010 ingeschreven op ander adres (huur). Ik heb tot 2012 hypotheekrente aftrek gekregen. Nu zijn we bezig met huis op mijn naam te zetten (volledige hypotheek). Hoe zit dat met de fiscus? Reactie infoteur, 01-10-2015
Beste Ivar,
Als u tot 2012 hypotheekrenteaftrek hebt gehad (niet tot en met), dan vervalt in 2015 uw eigenwoningreserve (uw aandeel in de woning). Dat betekent dat voor u bij een nieuwe hypotheek op uw naam, als u in de woning bent ingeschreven en woont, een volledige hypotheekrenteaftrek geldt.

Inge, 28-09-2015 02:56 #95
Mijn vriend en ik verwachten omstreeks april een kindje. Zowel mijn vriend als ik hebben beiden een koopwoning. Mijn woning staat nu te koop en de bedoeling is om bij hem in te gaan wonen. Ik ga er dan vanuit dat ik dan vanzelfsprekend zijn fiscale partner wordt. Hoe zit het dan met de hypotheekrenteaftrek van mijn woning welke in de verkoop staat? Geldt deze nog voor een periode van drie jaar? Reactie infoteur, 28-09-2015
Beste Inge,
Ja de dubbele hypotheekrenteaftrek geldt voor drie jaar en een paar maanden van 2015.

Wil, 17-09-2015 13:47 #94
Ik en mijn vriendin zijn wonen vanaf 1 januari samen, we hebben nog geen samenlevingscontract of iets dergelijks. Nu krijgen we onverwachts in december een baby. Daardoor worden we automatisch fiscaal partner. Geld dit nu meteen voor het hele jaar (omdat we het hele jaar samen wonen), of alleen voor december? We willen namelijk nog graag beide onze hypotheekrente aftrek benutten. Alvast bedankt! Reactie infoteur, 18-09-2015
Beste Wil,
Jullie zijn dan automatisch vanaf 1 januari 2015 fiscale partners.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Anoniem, 15-09-2015 20:05 #93
Mijn man en ik zijn eind 2012 officieel gescheiden van tafel en bed. Een aantal weken na de aanvraag ontdekte ik dat ik (ongepland) zwanger was. Vanwege zeer persoonlijke omstandigheden is het er toen niet van gekomen dat we apart gingen wonen. In verband met een verleden op het gebied van een eerdere zwangerschap van onze dochter, bevalling en ziekte erna, is in overleg met mij en hem en een arts besloten dat het voorlopig beter was dat hij zorg voor mij en onze dochter zou dragen, in elk geval tot na een tijd van de geboorte van ons tweede kindje. Uiteindelijk besloten we voor onze kinderen onder hetzelfde dak te blijven wonen en groeiden we ook weer iets meer naar elkaar toe, maar we merken dat samenwonen niet echt meer gaat. We willen heel graag apart gaan wonen, zodat we beiden meer rust krijgen en meer onze eigen levens kunnen leiden. Toch kunnen we elkaar niet helemaal loslaten, dus zullen we nog geregeld tijd met elkaar en vooral onze kinderen doorbrengen, dus meer in de vorm van een LAT-relatie. Mijn partner zal de financiële zorg blijven dragen voor mij en de kinderen, omdat ik wegens omstandigheden alleen parttime kan werken en ook veel banen wegens gezondheidsproblemen ongeschikt zijn, waardoor ik inmiddels ook al drie jaar thuis ben. Nu is mijn vraag hoe dit zit met de toeslagen, want ik heb zelf geen inkomen maar er ontstaan wel dubbele lasten. Een bijstanduitkering heb ik geen recht op, omdat we nog steeds worden gezien als een gezamenlijke huishouding, omdat er financiële zorg van de een naar de ander gaat, we samen nog vakanties met elkaar doorbrengen en elkaar een aantal dagen per week zien. Nu vraag ik me alleen af hoe dit werkt met de huurtoeslag, zorgtoeslag en kindgebonden budget. Reactie infoteur, 17-09-2015
Beste Anoniem,
Omdat er inwonende kinderen zijn, is hij voor de toeslagen uw toeslagpartner en telt daarom het gezamenlijke inkomen en vermogen.

Anomiem, 12-09-2015 08:33 #92
Beste,

Ik heb een koopwoning en heb twee kinderen waarvan 1 bij mij staat ingeschreven. Sinds twee jaar heb ik een vriendin. Zij heeft een huurwoning. Wij verwachten binnenkort een kindje. Die willen bij mn vriendin laten inschrijven. Vanuit praktisch oogpunt houden we nog even beiden huizen aan en zullen na de geboorte een beetje heen en weer pendelen. Mijn vraag is, zijn we in deze situatie automatisch fiscaal partner geworden? Dit zou namelijk gevolgen hebben voor de toeslagen die mn vriendin zou ontvangen.

Alvast bedankt! Reactie infoteur, 13-09-2015
Beste Anoniem,
Als jullie niet op hetzelfde adres ingeschreven staan en niet getrouwd zijn, zijn jullie geen fiscale partners.

Caro, 29-08-2015 07:12 #91
Als je bijv. Per 23 januari 2015 samen woont. Ben je dan vanaf die data fiscaal partner? Of geldt dat per 1 januari 2015.
Hij heeft zn eigen postadres woont bij mij en ik heb kinderen. Geen gezamelijke rekening, pensioen.
Ik heb een eigen huis en staat alleen op mijn naam.

Graag zie ik uw antwoord tegemoet. Reactie infoteur, 31-08-2015
Beste Caro,
Hij is vanaf 23 januari 2015 automatisch uw fiscale partner omdat jullie een samengesteld gezin hebben (twee volwassenen en een kind) en u kunt kiezen voor 1 januari 2015 als ingangsdatum.

Paul, 16-08-2015 16:10 #90
Mijn partner en ik hebben ieder een eigen woning. In 2013 zijn we gehuwd. We twijfelen in welke van de twee woningen we willen wonen. We hebben bij de woning van mijn partner in de aangifte aangegeven toekomstige/voormalige woning. We hebben besloten dat we toch gezamenlijk een ander pand gaan kopen. Hoe werkt het nu met de renteaftrek? Reactie infoteur, 16-08-2015
Beste Paul,
Er is maximaal drie jaar een dubbele aftrek mogelijk, daarna is deze nog maar op één woning van toepassing. Een nieuwe termijn van drie jaar zou mogelijk zijn als de woning van uw partner echt de nieuwe eigen woning wordt en vanuit daar een nieuwe woning wordt gekocht.

Conny, 15-08-2015 16:03 #89
Ik heb samen met mijn vriend een huis gekocht. Wij wonen nog niet samen. Het huis in ongeveer eind september beschikbaar.
Ik ontvang tot nu toe toeslagen, zoals huurtoeslag, zorgtoeslag, kindgebonden budget en kinderopvangtoeslag voor mijn kinderen.
Zijn wij fiscale partners vanaf eind september en geldt dit dan alleen voor okt.nov en dec.
Telt zijn inkomen voor een heel jaar mee voor de toeslagen die ik tot nu toe heb ontvangen tot eind september of alleen voor de laatste 3 maanden van het jaar. Reactie infoteur, 16-08-2015
Beste Conny,
Jullie zijn fiscale partners vanaf het moment dat jullie beiden op het adres van de gezamenlijke koopwoning zijn ingeschreven.

Marja, 11-08-2015 15:47 #88
Ik ben een gehuwde vrouw, maar wil nu op mezelf gaan wonen. Ik wil niet scheiden van mijn man, maar beide hebben veel behoefte om ( prive redenen ) een eigen ruimte te hebben. Wij kunnen niet met, maar ook niet zonder elkaar. Mijn man zou mij alimentatie gaan betalen, daar ik niet voldoende inkomen heb.
Hoe gaat dat in zijn werk? Blijven wij fiscale partners? Reactie infoteur, 12-08-2015
Beste Marja,
Zolang er geen echtscheiding is aangevraagd, zijn jullie fiscale partners. In deze situatie is er geen officiële alimentatie, maar een inkomensoverdracht tussen partners om in de kosten van levensonderhoud te kunnen voorzien.

An Oniem, 06-08-2015 16:49 #87
Beste,

hoe kunnen mijn vriendin en ik dan het beste op voorhand aangeven wat van wie is? En aan wat voor kostenplaatje zou ik moeten denken? Het is uitermate belangrijk natuurlijk dat de schuldenlast gescheiden blijft zodat een schuldeiser geen aanspraak op haar eigen huis kan maken. Reactie infoteur, 07-08-2015
Beste An Oniem,
U kunt dan ook denken aan de door de partner voor de aanschaf betaalde rekeningen. Daarvoor hoeft u niemand in te huren. Het is verstandig om van de wat duurdere zaken vooraf een lijst te maken en te bekijken welke bewijzen daarvoor al aanwezig zijn.

Sure, 06-08-2015 13:51 #86
Ik heb een koophuis waar mijn nu ex partner in 2014 bij in is komen wonen samen hebben wij een kindje welke hij heeft erkend. Hij komt uit het buitenland maar woont al 10 jaar in nederland en heeft een nederlands bedrijf met nederlandse kvk en betaald hier belasting. Wij hebben onze relatie in mei verbroken maar hij staat nog steeds bij mij ingeschreven omdat hij voor zijn nederlandse bedrijf een nederlands verblijfadres moet hebben. Hij heeft zich inmiddels bij zijn ouder in het buitenland weer ingeschreven maar ik kan nu nog steeds geen toeslagen aanvragen ondanks dat hij niet meer bijdraagt in de kosten sinds mei. Wel heeft hij inmiddels een voorlopig koopcontract getekend mbt een eigen woning maar dit duurt zeker nog tm september voor dat rond is en hij zich hier kan uitschrijven. Intussen kom ik financieel niet meer rond. Wat kan ik doen? Reactie infoteur, 06-08-2015
Beste Sure,
Vervelend want u ondervindt hiervan wel schade. U kunt naar de gemeente stappen om te laten constateren dat hij niet bij bij u woont en vragen hem per direct uit te schrijven. Dat van de Kvk regelt hij later zelf wel.

An Oniem, 04-08-2015 12:18 #85
Vraagje:

Mijn vriendin heeft een koophuis. zij heeft mij gevraagd bij haar en haar kindje te komen wonen. Maar ik neem schulden mee uit mijn huwelijk, die heel moeilijk te reguleren zijn. Wat zijn de risico's ten aanzien van haar eigen huis als wij gaan samenwonen? Loopt zij risico gedwongen haar huis te moeten verkopen? ik zou niet meer doen dan mij inschrijven op haar adres. Reactie infoteur, 06-08-2015
Beste An,
Als jullie geen samenlevingscontract hebben en u zich daar inschrijft, blijven uw schulden uw schulden. Schuldeisers kunnen overigens altijd aanbellen en dan is het verstandig als duidelijk is wat van wie is.

As, 30-07-2015 19:35 #84
Mijn vriend heeft een koophuis in Duitsland en verblijft daar ook, hij is eel Nederlander en betaald belasting, ik heb een huurhuis met huurtoeslag in Nederland ik wil hier graag blijv wonen. Nu willen wij wel heel graag trouwen maar de woonsituatie blijft ongewijzigd, dus ieder zijn eigen huis. Heeft dat voor mij dan invloed op mijn huurtoeslag? Reactie infoteur, 31-07-2015
Beste As,
Als hij in Nederland belastingplichtig is en jullie trouwen, dan is hij uw fiscale partner en heeft dat gevolgen voor de toeslagen, ook al wonen jullie niet in hetzelfde huis.

Kees85 (infoteur), 25-07-2015 09:32 #83
Beste heer/mevrouw,

Mijn partner en ik wonen sinds 3 jaar samen.
Voornamelijk omdat ik nog een studieschuld heb, zijn wij geen fiscaal partner van elkaar. Het huis waar we nu wonen staat ook volledig op haar naam.

Nu overwegen we om een en/of betaalrekening te openen, waar we allebei per maand een bedrag X opzetten, om hiermee de dagelijkse boodschappen te betalen. Maar omdat we niet willen dat zij medeverantwoordelijk wordt voor mijn schuld, willen we geen fiscaal partner worden.

Kun je een en/of betaalrekening openen, zonder fiscaal partner te worden? En op die manier dus alle gelden, bezittingen, schulden strict gescheiden te houden?

Bij voorbaat dank voor de reactie. Reactie infoteur, 26-07-2015
Beste Kees85,
U kunt met iedereen een en of rekening openen als die daarin toestemt, het hoeft dus niet om uw partner te gaan. Bij een en of rekening is het wel zo dat beiden zonder toestemming van elkaar geld kunnen opnemen. Als een schuldeiser bij u geld zoekt, kan die proberen een claim op de en of rekening te doen waarop ook geld van uw partner staat. Maar jullie worden hierdoor geen fiscale partners of verantwoordelijk voor elkaars schulden.

Chris, 23-07-2015 14:27 #82
Ik ga 1 september trouwen maar niet samenwonen met mijn toekomstige vrouw. Dat werkt namelijk niet, ik verblijf het grootste deel van het jaar in het buitenland. Zij heeft een huurwoning (met huursubsidie) die ze niet op wil geven, ik een koopwoning (zonder hypotheek). Ik heb geen inkomen, mijn toekomstige vrouw vanaf 1 september ook niet (ook geen uitkering). We gaan straks leven van mijn vermogen. Medio volgend jaar krijg ik ook nog AOW.
Ik heb twee vragen: 1. kan mijn toekomstige vrouw haar huursubsidie houden? 2. Ben ik voor de fiscus straks als AOW-er een alleenstaande of samenwonend? Reactie infoteur, 22-12-2015
Beste Chris,

1. Omdat uw toeslagpartner op een ander adres staat ingeschreven, telt uw toeslagpartner niet mee voor de huurtoeslag.

2. Zodra jullie getrouwd zijn, wordt u voor de AOW niet meer als alleenstaand gezien.

Anous, 22-07-2015 20:18 #81
Ik heb eerste helft van het jaar geregistreerd partnerschap gehad en nu sinds juni woon ik alleen en is dat ontbonden.
Nu heb ik toeslagen aangevraagd bij de belasting, maar hoe zit het met mijn inkomen over 2015… wordt daar toch nog voor de eerste 6 maanden van mijn ex partner bijgeteld? Reactie infoteur, 24-07-2015
Beste Anous,
Als u voor de eerste zes maanden geen toeslag hebt gehad, tellen die maanden niet mee.

Tom, 19-07-2015 16:41 #80
Ik heb een vraag over koopwoning na scheiding.
Ik heb een woning ALLEEN gekocht in et verleden, daarna ben ik getrouwd in gemeenschap van goederen
Nu gaan wij scheiden, mijn vraag wat als wij de woning NIET verkopen, gewoon niks mee doen ( ik blij in de woning wonen )
Mijn vraag : zijn er gevolgen voor mijn partner ( in huurhuis ) zoals toeslagen vermogen etc…
de woning is onder water, dus de schuld hoger dan de hypotheek. Reactie infoteur, 20-07-2015
Beste Tom,
Als jullie het (voorlopig) zo laten is deze woning gedurende twee voor beiden een eigen woning (ieder de helft, met hypotheekrenteaftrek) en dus geen vermogen in box 3.

Suzet, 10-07-2015 13:11 #79
Beste infoteur,

Mijn vriend en ik wonen samen. Ik heb een huurhuisje en hij staat sinds een jaar bij mij (gemeentelijk) ingeschreven. Wij zijn fiscaal niets van elkaar, geen geregistreerd partnership, ongetrouwd, geen kinderen en geen gezamenlijk pensioen, geen samenlevingscontract, geen gezamenlijke rekening o.i.d. Wij zijn beiden boven de 27.

-Stel dat wij samen een kind krijgen en hij erkent het niet, maar het kind staat wel ingeschreven op ons adres, begrijp ik dan goed dat wij vanaf moment van inschrijving (van het kind) op mijn huuradres, direct fiscale partners zijn?

- Indien het antwoord op mijn eerste vraag "ja" is, dan zou ik graag meer informatie willen over wat u met "zakelijke verhuur" bedoelt. Ik ben namelijk zzp-er en geef les thuis. Mijn bedrijf staat ingeschreven op mijn huuradres.

Graag uw advies. Reactie infoteur, 10-07-2015
Beste Suzet,
Als u 27 jaar of ouder wordt en een kind krijgt, wordt u toeslagpartner en fiscale partner van uw inwonende vriend. Een zakelijke huur is een huur die een makelaar voor een soortgelijke huurgelegenheid zou vragen. Bovendien moet er een schriftelijk huurcontract zijn en de huur aantoonbaar worden betaald. Het komt dan niet op een paar euro te weinig huur, maar als een vergelijkbare huur in de buurt 700 euro is, is 500 euro vragen geen zakelijke huur.

Roxanne, 01-07-2015 16:14 #78
Ik ben in april 2014 in USA getrouwd met een Amerikaan. Hij woont en werkt daar en is in de USA belastingplichtig. Zij woont en werkt in Nederland en heeft een kind onder 5 jaar. Man en vouw hebben nooit samen op 1 adres gewoond. Zijn zij toeslagpartners? Reactie infoteur, 02-07-2015
Beste Roxanne,
Ze zijn geen fiscale partners en geen toeslagpartners. Dat kan veranderen als hij in Nederland komt wonen en ze op het zelfde adres staan ingeschreven.

Wesley Mulder, 26-06-2015 18:26 #77
Vraagje: ik woon al 5 jaar samen met mijn vriendin, zij werkt op dit moment en ik volg een studie. Ben ik haar fiscale partner? We staan op hetzelfde adres ingeschreven en vorig jaar waren we ook fiscale partners. Ik heb mijn studie kosten als aftrekpost ingevoerd, kan dit wel omdat ik zelf geen loon heb? Reactie infoteur, 27-06-2015
Beste Wesley Mulder,
Als er een notarieel samenlevingscontract is, zijn jullie fiscale partners en kunt u uw studiekosten bij uw partner aftrekken.

Kevin, 26-06-2015 09:40 #76
Hallo ook ik heb een vraag,

Ik heb een relatie met een vrouw die heeft één kind. Het kind is niet van mij. Zij moet het huis verkopen en als dat zo ver is dan zou ze een tijd op straat komen te staan. Ik heb zelf een koopwoning en ik kan haar tijdelijk met kind in huis nemen totdat ze een eigen huurwoning heeft toegewezen. Het is niet ideaal maar kan haar en kind ook niet op straat laten staan. Op het moment dat zij bij mij in komen wonen worden we automatisch toeslagpartner door het minderjarige kind. Wanneer zij een eigen huurwoning krijgt en zich weer uitschrijft met kind kan zij toch gewoon huurtoeslag aanvragen? We hebben beide ons eigen adres en wonen ook op ons eigen adres maar zullen wel met regelmaat samen zijn. We kiezen voor een LAT relatie omdat we beide niet te snel willen en ook beide onze privacy waarderen. Reactie infoteur, 26-06-2015
Hallo Kevin,
Als de wijziging van adres op tijd wordt doorgegeven, is ze ook geen toeslagpartner meer.

Daniel, 23-06-2015 19:20 #75
Hallo, ik heb een vraagje;

Mijn vriendin (22) en ik (24) wonen sinds 2013 samen op hetzelfde adres, een huurwoning. Ik krijg sinds mijn 23e verjaardag in 2014 huurtoeslag. Nu kreeg ik vandaag een brief dat ik een (voor een student fors) bedrag moet terugbetalen omdat ik teveel huurtoeslag heb gekregen. Dit komt omdat het inkomen van mijn vriendin ook is meegerekend over de totale huurtoeslag, terwijl wij hebben aangegeven dat we geen toeslagpartners zijn. En volgens de website van de Belastingdienst zijn we ook geen toeslag of fiscaal partner. Is het een fout geweest van de Belastingdienst dat ze het inkomen van mijn vriendin hebben meegerekend over de totale huurtoeslag? Reactie infoteur, 24-06-2015
Hallo Daniel,
Voor de huurtoeslag is niet alleen belangrijk of iemand toeslagpartner is, maar ook een medebewoner telt mee. Aangezien uw vriendin een medebewoner is, is er denk ik geen fout gemaakt.

Jam, 21-06-2015 16:37 #74
Ik heb een vraag :
wij zijn getrouwd, en gaan wij scheiden ( wij hebben koopwoning gekocht 2010 ).
mochten wij na scheiding toch samen blijven WONEN in het zelfde woning : zijn er bepaalde problemen wat fiscale partners betreft? kunnen wij alles nog aftrekken zoals vroeger?
Wat als ik wil een jaar in het buitenland gaan wonen ( niet direct na de scheiding ) maar over een tijdje? dan er is geen fiscale partner meer toch? Reactie infoteur, 23-06-2015
Beste Jam,
Zodra de echtscheiding is aangevraagd vervalt het automatisme van een fiscaal partnerschap. Wel kunt u ervoor kiezen om nog het hele jaar elkaars fiscale partners te zijn. Als jullie straks samen wonen in een gezamenlijke eigen woning (ongehuwd) zijn jullie opnieuw fiscale partners. Als u zich laat uitschrijven uit het adres van de gezamenlijke koop woning, zijn jullie op dat moment geen fiscale partners meer.

Erik, 12-06-2015 10:24 #73
Zoon (42) heeft heeft het bloot eigendom van het woonhuis. Moeder (weduwe) heeft het recht van gebruik en bewoning van hetzelfde woonhuis. Beide wonen in hetzelfde woonhuis.
Zijn zij fiscaal partner? Reactie infoteur, 14-06-2015
Beste Erik,
Als de zoon geen inwonende kinderen heeft, zijn ze strikt genomen geen fiscale partners omdat alleen de zoon eigenaar van de woning is.

Meinte, 11-06-2015 10:33 #72
Wij woonden ongehuwd samen in een huurhuis en waren geen fiscaalpartner in 2014. In mei 2015 hebben wij een huis gekocht en zijn wij dus wel fiscaal partner geworden. Nu wordt bij mijn partner de gehele zorgtoeslag teruggevorderd vanwege het gezamenlijke inkomen. Is het zo dat wij zelf bepalen dat wij eerder als fiscaal partner aangemerkt kunnen worden? en dus dat wij in 2014 als fiscaal partner zijn aangemerkt? waardoor de terugvordering is ontstaan? en als de definitieve aanslag nog niet is opgelegd ik die keuze nog kan wijzigen? Reactie infoteur, 12-06-2015
Beste Meinte,
Omdat jullie al op 1 januari van 2015 op eenzelfde adres woonden, gaat door de aankoop van het huis in mei 2015 het fiscaal partnerschap automatisch met terugwerkende kracht per 1 januari 2015 in (niet per 1 januari 2014).

Liesbeth, 09-06-2015 13:54 #71
Vraag: Ik ben getrouwd en mijn wederhelft en ik zijn dus fiscale partners. Door omstandigheden is een van mijn kinderen op straat komen te staan. Hij heeft een goede baan en hoopt binnen twee maanden weer een eigen woonruimte te kunnen huren. Als wij hem de komende twee maanden onderdak bieden heeft dit dan consequenties? Ik bedoel, wordt mijn zoon dan voor de belastingdienst ook een fiscale partner?

Graag uw reactie, want nu slaapt hij overal en nergens omdat hij ons niet in de problemen wil brengen. Reactie infoteur, 09-06-2015
Beste Liesbeth,
Neen, u kunt maar één fiscale partner tegelijkertijd hebben. In dit geval is dat uw wederhelft.

Thomas, 03-06-2015 07:59 #70
Ik ontving van de belastingdienst een verzoek om informatie over gemaakte studiekosten van mijn partner over IB 2013. Op 7 april 2013 werd onze zoon geboren die ik als ongeborene al had erkend. Nu zegt de belastingdienst dat ik en mijn partner die in 2013 samenwoonde onder een dak, dat we geen fiscaal partners zijn/waren en dat ik dus ten onrechte de studiekosten als aftrekpost heb opgevoerd. Aangifte hebben wij ergens in April 2013 gedaan, vraag is, maakt het uit of we de aangifte vlak voor de geboorte hebben gedaan of geldt het fiscaal partnerschap pas op het moment dat officieel bij instanties de geboorte is gemeld? Wat denkt u, maak ik een kans dat de belastingdienst ons wel of niet als fiscaal partner ziet? Ben benieuwd naar uw kijk en reactie. Alvast hartelijk dank Reactie infoteur, 04-06-2015
Beste Thomas,
Jullie zijn fiscale partners vanaf 7 april 2013 als jullie op dat moment op hetzelfde adres waren ingeschreven. Uw belastingaangifte in april 2013 ging waarschijnlijk over 2012 of het moet een voorlopige aanslag inkomstenbelasting 2013 zijn geweest. Het kan ook zo zijn dat de gemeente de geboorte later heeft doorgegeven dan het moment waarop uw belastingaangifte in behandeling werd genomen.

Johan, 01-06-2015 23:48 #69
Beste, een voor mij wat onduidelijke situatie:
Ik ben gescheiden, heb twee kinderen waar ik alimentatie voor betaal en ben nog 50% eigenaar van het huis waar mijn ex met kinderen woont. Met nieuwe vriendin gesproken over samenwonen en een kindje krijgen. Zij heeft een koophuis waar ik bij intrek maar geen mede-eigenaar van word en ook niet wil zijn. We verdienen allebei redelijk, maar maken ons een beetje zorgen over fiscaal partnerschap. Willen we eigenlijk allebei niet omdat we het idee hebben dat ons dat veel geld gaat kosten.
De vraag is dus of we fiscaal partner zouden worden en of dat gunstig uit kan pakken. Als dat ongunstig voor ons is, hoe kunnen we dan wel samenwonen en een kindje krijgen zonder fiscaal partner te worden? Alvast bedankt voor het antwoord.
Johan Reactie infoteur, 02-06-2015
Beste Johan,
Zodra er een kindje van jullie twee is en jullie wonen samen, zijn jullie automatisch ook fiscale partners. Fiscaal partnerschap is op zich niet ongunstig voor de inkomstenbelasting, maar wel bij de fiscale toeslagen.Bij de toeslagen wordt immers naar het gezamenlijke inkomen gekeken.

Corina Verstraten, 31-05-2015 15:17 #68
Mijn meerderjarige zoon verdient ook. Is hij dan mijn fiscale partner? Reactie infoteur, 01-06-2015
Beste Corina Verstraten,
Zolang hij zelf geen inwonend minderjarig kind heeft, zijn jullie geen fiscale partners.

Sandra, 29-05-2015 11:16 #67
Ik ben alleenstaande moeder met een parttime baan. Ik ontvang huurtoeslag, zorgtoeslag, kindgebondenbudget, kinderbijslag en kinderallimentatie. Nu wil een vriend doordeweeks bij mij komen logeren i.v.m. werk in de buurt (ongeveer 3 mnd). Dit scheelt heel veel reistijd. Heb ik nu kans dat ik gekort ga worden op mijn toeslagen? We delen geen gezamenlijke rekeningen of huishouden hij gaat in de weekenden weer terug naar zijn eigen woonplaats. Kan/mag dit zonder risico's voor mij? Reactie infoteur, 30-05-2015
Beste Sandra,
Als hij niet bij u staat ingeschreven is hij niet uw partner en heeft dat geen gevolgen. Ik neem ook niet aan dat u aan hem verhuurt.

Inge, 28-05-2015 22:19 #66
Nogmaals hartelijk dank voor de reactie. Mijn vriend en ik hebben al een notarieel samenlevingscontract en zijn al fiscaal partners van elkaar. We horen verschillende verhalen als het tijdelijk inwonen langer is dan een half jaar (dat je dan fiscaal partner wordt/bent van elkaar). De vraag is of wij samen (of een van ons) een fiscaal partner wordt van zijn broer als we langer dan een half jaar bij hem inwonen? Heeft het belasting-technisch consequenties als we langer dan een half jaar bij hem inwonen? Of is dat een eigen keuze? Onze keus om geen fiscaal partner van zijn broer te worden. Reactie infoteur, 30-05-2015
Beste Inge,
Neen, uw vriend is uw fiscale partner. De broer is geen fiscale partner van jullie.

Inge, 26-05-2015 21:09 #65
Dank u voor de reactie! Alleen is uw antwoord niet geheel duidelijk voor ons.
De vraag is ontstaan omdat er onduidelijkheid is als we langer dan een half jaar bij zijn broer wonen. We verwachten ongeveer 10 maanden bij hem te wonen. Zijn/worden we dan nog steeds geen fiscaal partners van elkaar? Klopt het dat je ervoor kan kiezen om fiscaal partner van elkaar te worden, als je dat wilt? Zijn broer heeft geen toeslagen en we onderhouden geen gezamelijk huishouden. Kunnen we zonder consequenties en zonder fiscaal partner van zijn broer te worden inwonen op hetzelfde adres?
Wederom, hartelijk dank voor uw reactie! Reactie infoteur, 27-05-2015
Beste Inge,
Een persoon kan maximaal één fiscale partner tegelijkertijd hebben en dat zou alleen nog voor u en uw vriend gelden. Maar ook jullie zijn momenteel, als er geen notarieel samenlevingscontract is, geen fiscale partners. Jullie wonen immers op een ander adres samen dan op de locatie van de aangekochte woning. Het is wel zo dat jullie, zodra jullie die nieuwe woning betrekken en daar zijn ingeschreven, alsnog per 1 januari van het jaar waarin dit gebeurt automatisch fiscale partners worden. Het kiezen is weggelegd voor wie trouwt of een geregistreerd partnerschap aangaat.

Carol, 26-05-2015 17:29 #64
Beste,

In de jaren dat ik alleenstaand was, heb ik recht gehad op toeslagen. Ik heb dit in het belastingkantoor met advies aangevraagd. Nu krijg ik van 2011, 2012 en 2013 brieven binnen dat ik in totaal 13.000 euro aan kinderopvang toeslag terug moet betalen. Dit alles sinds ik ben gaan samenwonen. Mijn partner en ik zijn van plan om te gaan trouwen. Als wij onder gemeenschap van goederen gaan trouwen (plannen voordat ik hiervan op de hoogte ben), welke gevolgen heeft dat op de aansprakelijkheid op mijn partner? Deze schulden zijn ontstaan in de periode voor onze relatie.

Beste Carol,
Als jullie trouwen, worden jullie fiscale partners en kunnen belastingschulden verrekend worden met toekomstige gezamenlijke belastingteruggaven of toeslagen. Als u in gemeenschap van goederen trouwt, bezit ieder de helft van de som aan vermogen en schulden.

Arjan, 22-05-2015 11:09 #63
Beste,

Mijn vriendin heeft een huurwoning en kan niet werken om dat ze is afgekeurd, ze leeft van de toeslagen (huurtoeslag, zorgtoeslag en kind gebonden budget) en alimentatie, ze heeft geen uitkering.

Ik heb een eigen koopwoning, maar we zijn veel bij elkaar omdat ze in verband met haar ziekte veel verzorging nodig heeft met huis en kinderen. Zijn we nu elkaars toeslagpartner, fiscaal partner of iets in die geest? We hebben geen gemeenschappelijke rekeningen en doen financieel niks samen.

BVD

Arjan Reactie infoteur, 22-05-2015
Beste Arjan,
Als jullie niet op hetzelfde adres in het BRP (GBA) zijn ingeschreven, zijn jullie geen fiscale en ook geen toeslagpartners. Waarschijnlijk heeft ze, afhankelijk van de hoogte van de alimentatie, wel recht op een bijstandsuitkering.

Inge, 19-05-2015 21:29 #62
Hallo,
Mijn vriend en ik hebben ons huis verkocht en een nieuwbouw huis gekocht. Omdat ons nieuwe huis nog niet klaar is wonen we tijdelijk (een aantal maanden) bij zijn broer. We hebben ons bij de gemeente ook ingeschreven op het woonadres van zijn broer. Zijn we hierdoor fiscaal partners van elkaar? (We hebben alle drie een full-time baan)
Alvast bedankt voor de reactie! Reactie infoteur, 20-05-2015
Hallo Inge,
Jullie zijn geen fiscale partners van zijn broer.

Lynn, 18-05-2015 14:17 #61
Hallo,
Ik ga in september samenwonen. Wij voldoen vanaf dat moment aan de voorwaarden voor fiscaal partnerschap. Kiezen voor een heel jaar fiscaal partnerschap is voor mij geen optie vanwege toeslagen die ik tot september ontvang. Het is echter voor mij wel heel gunstig als ik een deel van mijn vermogen bij de aangifte van 2015 bij mijn fiscaal partner kan onderbrengen. Mag dat? Of mag dat alleen als je fiscaal partner bent in het begin van het jaar (aangezien voor de vaststelling van het vermogen de datum 1 januari wordt gebruikt)?
Alvast bedankt! Reactie infoteur, 18-05-2015
Hallo Lynn,
Het box 3 vermogen is inderdaad een momentopnamen per 1 januari en kan alleen worden overgeheveld bij een fiscaal partnerschap waarin 1 januari besloten zit.

Tanja, 17-05-2015 10:23 #60
Hallo,

In Juni 2014 heb ik samen met mijn vriend een huis gekocht. Hierdoor verviel het recht op zorgtoeslag, bij de belastingaangifte werd ons verteld dat het voor ons 'waarschijnlijk' voordeliger was om heel 2014 fiscale partners te worden. Dit betekent dus dat wij de zorgtoeslag van Jan. 2014 t/m Mei 2014 dan nog terug moeten betalen. Dit gaat toch om zo'n €500, ik vraag mij af of het werkelijk zo is dat het voor ons dan voordeliger is om het hele jaar toeslagpartners te zijn. Hoe kan ik dit nog nagaan en is dit eventueel nog te wijzigen?
Alvast bedankt Reactie infoteur, 17-05-2015
Hallo Tanja,
Eigenlijk moet uw twee sommen maken, met daarin wel het hele jaar of juist niet het hele jaar fiscale partners zijn en dit inclusief de toeslagen. Bij de belastingaangifte inkomstenbelasting wordt alleen naar de inkomstenbelasting gekeken (aftrek hypotheekrente) en niet ook de toeslagen. Als u wilt corrigeren kunt u een aangepaste aangifte inkomstenbelasting insturen.

Els, 09-05-2015 11:30 #59
Ben zelf eigenaar van een koophuis, mijn oudste zoon en jongste zoon wonen bij mij, oudste zoon wordt in september 27 en mijn jongste zoon wordt in december 18.
Is mijn oudste zoon dan mijn fiscaal partner ivm zijn leeftijd? Reactie infoteur, 10-05-2015
Beste Els,
Zolang uw zoon van 27 jaar geen inwonend kind heeft, is hij niet uw toeslagpartner.

Marleen, 06-05-2015 08:15 #58
Vanaf 1 juli 2014 staat mijn vriend ingeschreven bij mijn pensioenfonds. Ik sta niet ingeschreven bij zijn pensioenfonds. Als ik aangeef dat hij bij mij staat ingeschreven bij mijn pensioen moet ik heel veel geld terugbetalen aan de belastingdienst. Als ik aangeef dat hij niet bij mij staat ingeschreven, hoef ik niets te betalen en krijg ik ook niets. Omdat ik niet bij hem sta ingeschreven als partner, mag ik dan ook aangeven dat hij niet bij mij staat ingeschreven? Reactie infoteur, 08-05-2015
Beste Marleen,
Kennelijk staat uw vriend wel bij uw pensioenfonds ingeschreven en het heeft weinig zin om dat te ontkennen. Waarom eigenlijk, als u niet bij hem staat ingeschreven? Het kan u veel geld schelen.

Ilonka, 02-05-2015 22:55 #57
Iemand is in april 2014 in USA getrouwd met een Amerikaan. Hij woont en werkt daar en is in de USA belastingplichtig. Zij woont en werkt in Nederland en heeft een kind onder 5 jaar. Man en vouw hebben nooit samen op 1 adres gewoond. Zijn zij fiscaal partners? Reactie infoteur, 04-05-2015
Beste Ilonka,
Voor de Nederlandse Belastingdienst zijn zij geen fiscale partners.

Kim & Andy, 02-05-2015 09:58 #56
Op 17 december hebben mijn vriend en ik (we woonden hiervoor apart) een huis gekocht. We zijn toen ook een geregistreerd partnerschap aangegaan. We zijn toch pas vanaf 17 december fiscaal partners? Telt dit dan over heel 2014? Hoe gaat het nu in zijn werk betreft de aangifte over 2014? Reactie infoteur, 03-05-2015
Beste Kim & Andy,
Jullie zijn fiscale partners vanaf het moment dat jullie op het gezamenlijke adres van het koophuis zijn ingeschreven. Als dat voor het einde van 2014 was, mogen jullie ervoor kiezen om geheel 2014 fiscale partners te zijn.

Nicolaas, 29-04-2015 11:32 #55
Dank u. Of de partner is aangemeld stond er niet bij, maar daar ga ik niet vanuit aangezien het onbepaalde partner betreft. In dergelijke regelingen wordt partnerpensioen toegezegd ook al is iemand ongehuwd.

Laatste vraag: als de partner niet voor de pensioenregeling zou zijn aangemeld, dus als sprake is van samenwonen zonder akte in een huurhuis, dan leidt dit dus niet tot fiscaal partnerschap? Reactie infoteur, 29-04-2015
Beste Nicolaas,
Als ze niet in een eerdere belastingaangifte hebben ingevuld dat ze fiscale partners zijn, zijn deze ongehuwd samenwonenden zonder notarieel contract of eigen kind, geen fiscale partners.

Wim, 28-04-2015 18:28 #54
Beste infoteur,
Ik weet wat ik wel en niet mag verdelen, maar ik weet niet hoe ik dat moet invullen in 2 programma's.
Kan ik de helft van de hypotheek invullen bij het particuliere programma en de helft in het zakelijke programma?
Moet ik haar rekeningnummers ook in mijn zakelijke programma invullen?
En mijn rekeningnummers ook in haar particuliere programma invullen? Reactie infoteur, 29-04-2015
Beste Wim,
Maar u doet toch niet alleen belastingaangifte als ondernemer, u ontvangt toch ook inkomsten uit de onderneming voor uw levensonderhoud? Als de woning niet zakelijk is maar privé is aangekocht, zijn ook de kosten van de woning particulier aftrekbaar (te verdelen met uw partner zoals u wilt). Als u bijvoorbeeld ondernemer bent voor de inkomstenbelasting (VAR), bestaat uw belastingaangifte uit twee delen: uw particuliere deel en het zakelijke deel (exploitatie, aftrekposten, winst- en verliesrekening, for).

Naomi, 27-04-2015 22:12 #53
Situatie schets: mijn vriend en ik hebben hebben een eigen huis + beide een eigen hypotheek. In 2014 niet verkocht. In 2012 is mijn vriend bij me ingetrokken en wonen we voor de gemeente samen. Sinds okt 2014 zijn we ouders van 1 kindje, hierom ook fiscaal partner. Wat maakt dat ik in proefberekening belasting aangifte een beduidend hoger bedrag moet betalen? is er wat anders dan fiscaal partnerschap? Reactie infoteur, 28-04-2015
Beste Naomi,
Als jullie gezamenlijk belastingaangifte inkomstenbelasting doen, zouden jullie in de meeste gevallen gezamenlijk niet meer belasting moeten betalen dan de som van de individuele aangiftes. Wel kan bij een gezamenlijke aangifte de verdeling onderling anders zijn of hebt u als alleenstaande (wat u niet bent) recht op bepaalde heffingskortingen waarop jullie gezamenlijk geen recht hebben. Als beiden een eigen huis hebben, is het wel de vraag of in jullie aangifte beiden woningen als eigen woning worden gezien:

http://financieel.infonu.nl/belasting/135208-tijdelijk-twee-woningen-2014-en-2015.html

Wim, 27-04-2015 21:31 #52
Kort mijn situatie:
Ik ben sinds eind 2014 ondernemer en heb een fiscale partner. We zijn beide eigenaar van de woning waar wij in wonen. Ik moet aangifte doen als ondernemer en zij als particulier.
Nou is mijn vraag moeten mijn vrouw en ik in onze aangiftes allebei de hypotheekschuld en betaalde rente opgeven of volstaat het als alleen ik het doe. Of misschien bij allebei de helft invullen? Reactie infoteur, 28-04-2015
Beste Wim,
Omdat jullie fiscale partners zijn, mag u de betaalde hypotheekrente (gesaldeerd met het eigenwoningforfait) verdelen zoals u wilt als het totaal maar 100% is en niet meer.

Nicolaas, 26-04-2015 18:25 #51
Hallo,

Ik kreeg laatst de volgende casus voorgelegd en ik kan het antwoord niet vinden.

Twee ongehuwde personen wonen samen in een huurhuis. Er is geen sprake van een akte.
De pensioenregeling voorziet in een nabestaandenpensioen op 'opbouwbasis', dus of de
partner is aangemeld voor de pensioenregeling weet ik niet (hoeft bij opbouwbasis overigens niet,
want bij dit systeem wordt ook nabestaandenpensioen voor alleenstaanden opgebouwd).

De vraag was of zij als fiscale partners kunnen worden gezien? Reactie infoteur, 27-04-2015
Hallo Nicolaas,
Alleen als de partner is aangemeld, is ook direct sprake van het fiscaal partnerschap. Dat moet dus wel worden nagegaan.

Jelte, 24-04-2015 19:32 #50
Ik ben sinds 2012 bij mijn vriend weg, samen hebben we een hypotheek.
Hij woont in het huis, is inmiddels hertrouwt en ik ben niet uitgekocht omdat hij dat niet kon betalen.
In een convenant staat vast dat hij zorg draagt voor alle betalingen omtrent het huis [alle lasten].
Ik kan niet van de hypotheek af omdat hij samen met zijn nieuwe partner de hypotheek niet kan overzetten ivm met dat zij niet voldoende verdiend.

we zijn reeds drie jaar verder en ik woon inmiddels een jaar bij mijn huidige vriend.
Nu wil mijn vriend in zijn eentje een huis kopen op zijn salaris.

mijn vraag kan dit, of is dit niet mogelijk ivm het feit dat ik nog steeds op de hypotheekakte sta? Reactie infoteur, 26-04-2015
Beste Jelte,
Als er geen betalingsachterstanden zijn bij uw ex en als het inkomen van uw vriend voldoende is, hoeft dat geen probleem te zijn.

Marleen, 18-04-2015 22:00 #49
Wij wonen nog niet samen. Wij kopen per 1 oktober samen een woning.
Ik (vrouw) heb kinderen en een laag inkomen. Ik ontvang toeslagen, zorgtoeslag, kgb, eenouderkop.
Wijzigen mijn toeslagen per 1 oktober of worden wij fiscaal partners/toeslagpartners voor het hele jaar en moet ik mijn toeslagen, zorgtoeslag, kgb en eenouderkop terugbetalen vanaf 1januari 2015. Reactie infoteur, 20-04-2015
Beste Marleen,
Jullie worden pas vanaf 1 oktober fiscale partners als dat ook het moment is dat jullie daar gaan wonen en zijn ingeschreven. In het vierde kwartaal vindt dan een herberekening plaats voor dat kwartaal. Als jullie in de belastingaangifte ervoor kiezen om het gehele jaar fiscale partners te zijn, wordt het hele jaar herberekend (wat onvoordelig voor u is).

Harry, 17-04-2015 20:58 #48
Kort mijn situatie:
Ik ben sinds eind 2014 ondernemer en heb een fiscale partner, we zijn beide eigenaar van de woning waar wij in wonen. Als ondernemer kan ik geen gezamenlijk aangifte doen dit deed ik voorheen wel altijd. Nou is mijn vraag moeten mijn vrouw en ik in onze aangiftes allebei de hypotheekschuld en betaalde rente opgeven of volstaat het als alleen ik het doe. Reactie infoteur, 18-04-2015
Beste Harry,
Als u ondernemer bent voor de inkomstenbelasting, neemt u in de belastingaangifte inkomstenbelasting de winst uit onderneming op. Uw aangifte inkomstenbelasting is normaliter een gezamenlijke belastingaangifte met uw fiscale partner. De hypotheekrente is een aftrekpost die, gesaldeerd met het eigenwoningforfait, onderling kan worden verdeeld op voorwaarde dat de optelsom niet meer dan 100% bedraagt.

Carmen, 15-04-2015 13:48 #47
Mijn vriend en ik hebben sinds november 2014 een samenlevingscontract maar wonen als geheel 2014 samen en zijn dus fiscale partners over het jaar 2014. Nu is hij alleen eigenaar van het huis waarin wij wonen en staat de hypotheek dus ook volledig op zijn naam. Hij noteert dit als aftrekpost. Ik heb daarentegen nog studiekosten welke ik kan aftrekken. Moet ik zijn hypotheek in mijn aangifte bij mijn schulden vermelden en wel zelf mijn studiekosten aftrekken of is dit niet mogelijk?
We doen apart aangifte. Reactie infoteur, 15-04-2015
Beste Carmen,
Als jullie apart aangifte doen is het belangrijk dat bepaalde posten niet twee keer worden opgevoerd. Als hij de hypotheekrente aftrekt voor de hypotheek, is het volledig bij hem box 1, niet bij u. U noteert wel de aftrek van studiekosten bij u. Het voordeel van een gezamenlijke aangifte is dat de aftrekposten zodanig kunnen worden verdeeld (samen 100%) dat er zoveel mogelijk belastingteruggave is. Als jullie vergelijkbare inkomens hebben speelt dat niet, maar anders mogelijk wel.

Vite, 15-04-2015 10:39 #46
Per 1 mei heb ik met mijn vriendin een woning gekocht. Wij woonden hiervoor niet samen en zij woonde in een huurwoning en kreeg verschillende toeslagen.
- Worden de reeds ontvangen toeslagen herberekend op basis van ons gezamenlijk inkomen?
- Zijn er gevolgen voor deze herberekening als wij ervoor kiezen om het hele jaar als fiscaal partner te worden aangemerkt? Reactie infoteur, 15-04-2015
Beste Vite,
Als jullie ervoor kiezen om het gehele jaar fiscale partners te zijn, worden de toeslagen voor het hele jaar berekend op basis van de gezamenlijke inkomens.

Mth, 14-04-2015 07:34 #45
Situatie 2014:
- Gescheiden vrouw woont met minderjarig kind in koopwoning;
- In oktober trekt vriend bij haar in, er is samenlevingsovereenkomst;
- Vriend heeft zijn woning te koop staan;
- Vriend heeft inkomen, vrouw een onderneming die in 2014 een klein verlies heeft.

Bij invullen van de aangifte willen we hypotheekrente van beide woningen bij meneer invullen (want fiscaal partner), maar mevrouw heeft m.i. nog wel recht op alleenstaande ouderkorting (want > 6 mnd samenwonen met minderjarig kind).
Op een of andere manier krijgen we dat niet voor elkaar in de aangifte. Reactie infoteur, 14-04-2015
Beste Mth,
Als u invult dat ze het hele jaar fiscale partners zijn kan de totale aftrek bij meneer worden gezet, maar dan ziet de Belastingdienst mevrouw geen alleenstaande. Dit kan dus niet beiden tegelijkertijd. Wat wel kan is kiezen voor een fiscaal partnerschap vanaf oktober 2014, maar dan is er geen volledige hypotheekrenteaftrek bij meneer.

Gigi, 13-04-2015 18:44 #44
Ik woon samen met mijn dochter van 12 in bij mijn moeder. Ik ben boven de 27 jaar oud. Ik begrijp dat ik dan fiscaal partner ben met mijn moeder. Wat kan dit voor gevolgen hebben op haar zorgtoeslagen? Hoe kom ik daar achter? Zij doet zelf geen belastingaangifte, maar ik wel omdat ik in 2014 een huis heb gekocht (deze wordt in 2015 opgeleverd). Wat zijn de voordelen van een gezamenlijke belastingopgave? Reactie infoteur, 14-04-2015
Beste Gigi,
1. De toeslagen worden dan getoetst aan het gezamenlijke inkomen en vermogen. Dat zal leiden tot minder zorgtoeslag of helemaal geen zorgtoeslag:

http://financieel.infonu.nl/geld/77804-zorgtoeslag-2015-wijzigingen-en-betaaldata-2015.html

2. Het voordeel van een gezamenlijke belastingaangifte is dat aftrekposten en vermogen zo kunnen worden verdeel dat er minder belasting hoeft te worden betaald. De optimale verdeling vindt u via trial en error.

Joost, 13-04-2015 13:51 #43
Ik heb een vraag over mijn huidige situatie en wel of geen fiscaal partner zijn. Het is als volgt:
- Samenwonend in een huurwoning over heel 2014, beide ingeschreven bij de gemeente.
- Nieuwbouwwoning (in aanbouw) aangekocht en in december 2014 koopakte bij notaris getekend. De woning wordt halverwege 2015 opgeleverd.
- Sinds maart 2015 hebben we een samenlevingsovereenkomst.

Zijn wij nu over 2014 wel/of geen fiscaal partner? En zo niet kunnen we dan wel alle gemaakte kosten voor het huis in aanbouw zover (notaris/hypo adviseur etc.) opgeven?

Alvast bedankt! Reactie infoteur, 13-04-2015
Beste Joost,
In 2014 zijn jullie nog geen fiscale partners, in 2015 wel. In 2014 en een stuk van 2015 hebben jullie tijdelijk twee woningen waarvan eentje een eigen woning is. Een aantal van de kosten die daarvoor al zijn gemaakt zijn in 2014 fiscaal aftrekbaar:

http://financieel.infonu.nl/belasting/79554-fiscale-aftrekposten-eigen-woning-2013-en-2014.html

Jannie, 11-04-2015 00:54 #42
Ik heb een vraag: ik heb een koophuis. Mijn moeder van 78 en mijn zoontje van 6 jaar wonen hier ook. we hebben geen samenlevingscontract en ook geen rechten m.b.t. Pensioen.
Is mijn moeder mijn fiscale partner? Reactie infoteur, 12-04-2015
Beste Jannie,
Omdat u een inwonend kind hebt, is uw moeder uw fiscale partner als uzelf op 31 december van het jaar ervoor 27 jaar of ouder was.

Jasper, 09-04-2015 21:43 #41
Ik begrijp iets niet omtrent de fiscaal partnerschap regels / aangifte. De situatie is dat ik in november 2013 getrouwd ben en daarvoor al samenwonend was. Fiscaal partner voor zowel 2013 en 2014 lijkt me. Nu heeft mijn vrouw een klein salaris en wordt er jaarlijks ongeveer 1500 euro loonbelasting ingehouden. In de aangifte van 2014 krijgt mijn vrouw deze loonbelating terug echter in 2013 niet. Ik heb de aangifte voor 2013 er weer bijgehaald maar Ik begrijp niet hoe dit komt. Andere situaties zijn niet veranderd namelijk.

Heeft iemand een verklaring? Reactie infoteur, 12-04-2015
Beste Jasper,
Als de salarissen voor jullie beiden vergelijkbaar zijn in 2013 en 2014, zou er ook weinig verschil moeten zijn. Ik neem aan dat er ook in 2013 aangifte is gedaan als fiscale partners.

Niek, 08-04-2015 01:11 #40
Even korte situatie schets. Meer dan een jaar samenwonend met mijn vriendin en 1 minderjarig kind uit mijn eerste huwelijk. Geen samenlevingscontract en niet elkaar aangemeld bij pensioen instanties. Vriendin heeft klein bedrag aan spaargeld (onder de 5 k) en ik heb aanzienlijk meer spaargeld dan mijn vriendin en wil dit bedrag graag voor haar geheim houden. Volgens de belastingdienst zijn wij nu fiscale partners. Kunnen wij toch nog apart aangifte doen? En moet zij bij haar aangifte bij spaargeld mbt box 3 ook mijn spaargeld saldo opgeven? Reactie infoteur, 08-04-2015
Beste Niek,
Ieder geeft zijn eigen inkomen en spaargeld op. Het voordeel van het fiscaal partnerschap is dat u de posten gezamenlijk zo kunt verdelen dat er minder belasting wordt betaald, maar dat hoeft niet. Ieder kan ook zelf belastingaangifte doen, ook al zal de Belastingdienst jullie als fiscale partners blijven zien voor de toeslagen, bepaalde aftrekposten en dergelijke.

Vraagje, 07-04-2015 11:53 #39
Ik heb een zoontje van 5 jaar, mijn vriend en ik willen gaan samenwonen in een huurhuis tegen de zomer. Hij heeft mijn kind niet erkend.

Is het van belang om hem als fiscaal partnerschap te wijzen? En heeft dit gevolgen voor de toeslagen die ik heb ontvangen als alleenstaand ouder? Reactie infoteur, 08-04-2015
Beste vraagje,
Jullie worden automatisch (toeslag)partners als u ouder bent dan 27 jaar omdat er een inwonend minderjarig kind is. Dat heeft gevolgen voor de toeslagen en de alleenstaande ouderkorting (kindgebonden budget).

Rems, 05-04-2015 13:23 #38
Beste infoteur,
Sinds 21 mei 2014 is de scheiding uitgesproken, mijn ex-vrouw woont al sinds 7 juli 2013 samen met een andere man en we hebben 50% co-oudersschap over onze 3 kinderen. Mijn ex is dankzij onduidelijke redenen bij de bank nog steeds mede-hoofdelijk verantwoordelijk/eigenaar van ons huis waar ik woon en sinds juli 2013 de volledige hypotheekrente en vaste lasten voor betaal. Is mijn ex nog steeds mijn fiscaal partner in 2014? Ik heb haar adreswijziging doorgegeven bij de belasting dienst en wil haar ook niet als zodanig aanmerken voor 2014. Reactie infoteur, 06-04-2015
Beste Rems,
Jullie zijn in ieder geval fiscale partners tot het moment dat de aanvraag tot echtscheiding bij de rechtbank is ingediend. Als dat ook in 2013 was, zijn jullie in 2014 geen fiscale partners meer.

Jspr, 02-04-2015 15:07 #37
Vraagje over aangifte 2014 fiscaal partnerschap. In heel 2014 samenwonend met vriendin en 2 kinderen van haar (18 en 23) en 2 kinderen van mij (11 en 16). Ook ingeschreven op mijn adres sinds 2013. Echtscheiding van mijn vriendin is op 11 juni 2014 aangevraagd en op 30 oktober 2014 uitgesproken. Zijn wij nu fiscale partners over 2014 of een deel of kan ik kiezen? En waren we dan wel toeslagpartners in 2014? Reactie infoteur, 03-04-2015
Beste Jspr,
Omdat er inwonende kinderen zijn die jonger zijn dan 18 jaar, zijn jullie samen toeslagpartners vanaf het moment dat de echtscheiding werd aangevraagd. Uw vriendin is tot de aanvraag van de echtscheiding toeslagpartner en fiscale partner met haar ex. Daarna worden jullie als samengesteld gezin gezien en zijn daarom elkaars fiscale partner.

Erik, 31-03-2015 14:54 #36
Beste infoteur,

Dank voor de reactie. Ik ben er echter naar op zoek om de optie te benutten om in het jaar 2014 niet als fiscaal partner aangemerkt te worden, daar dit zou betekenen dat ik bijna 1000 euro aan toeslagen terug dien te betalen. Het verdelen van aftrekposten (taxatie, hypotheekkosten, NHG etc.) heb ik in de "niet fiscaal partner" optie verdeeld en ik wil graag voor deze optie gaan, maar ik weet niet of ik dan in mijn goed recht sta of de aangifte daarmee foutief in vul. Er bestaat geen optie "fiscaal partner na bepaalde datum" maar het is Ja of Nee. Reactie infoteur, 31-03-2015
Beste Erik,
Jullie waren geheel 2014 fiscale partners omdat jullie ook eerder al op een zelfde adres waren ingeschreven.

Wendy, 30-03-2015 13:49 #35
Ik heb een fiscale partner, maar die doet geen aangifte. Onze spaarsaldi komen boven de vrijstelling uit. Maar klopt het dat ik de bedragen van de gezamenlijke rekeningen alsmede die van onze kinderen mag halveren op mijn aangifte? Omdat wij hier samen verantwoordelijk voor zijn? Dus vul ik 50% van die saldi in op mijn aangifte? Reactie infoteur, 31-03-2015
Beste Wendy,
Bij een en/of rekening mag u 50% opgeven. De Belastingdienst kan later wel om uitleg vragen. Ik weet niet waarom jullie niet gezamenlijk belastingaangifte doen, want dat kan voordelen geven als de ene persoon meer verdient dan de ander.

Erik, 29-03-2015 21:21 #34
Wij hebben op 19 September 2014 het koopcontract getekend van onze nieuwe woning. Wij woonden samen (in een huurwoning) sinds 2012 en zijn voorgaande jaren nooit fiscale partners geweest. Mijn onrust nu is met betrekking tot de zorgtoeslag die mijn vriendin heeft gekregen in 2014. Als ik onze belastingaangifte invul als fiscaal partner ga ik er van uit een naheffing te krijgen en de zorgtoeslag volledig terug te moeten betalen. Als ik het goed begrijp kunnen we er voor kiezen om pas sinds 19 september (of 8 november, de daadwerkelijke dag van verhuizing?) aangemerkt te worden als fiscaal partner, deze optie is er echter niet in het belastingprogramma. Ik heb beide opties inmiddels ingevuld (waarbij ik hypotheek, aftrekposten e.d. in de "niet-fiscale partner optie" heb gedeeld door 2) en kom qua teruggave tot een ongeveer gelijk bedrag bij beide opties. Ik weet niet of ik bij het invullen van de belastingaangifte als niet fiscale partners in overtreding ben, aangezien dit voor het hele kalenderjaar geldt. Reactie infoteur, 31-03-2015
Beste Erik,
Omdat jullie al per 1 januari 2014 op eenzelfde adres in het gemeentelijke register BRP waren ingeschreven, zijn jullie geheel 2014 fiscale partners. In de optie niet fiscale partner, mogen voor die periode niet allerlei posten worden verdeeld, maar gaat het om de werkelijke uitgaven. Bij een fiscaal partnerschap mag wel (bijna) alles worden verdeeld als het maar optelt tot 100%.

Jolanda, 27-03-2015 13:41 #33
Ik woon samen met mijn vriend en 2 kinderen (geen samenlevingscontract of geregistreerd partnerschap) hij is wel mijn fiscale partner dat snap ik. Maar moeten we dan appart belasting invullen of juist samen? Reactie infoteur, 28-03-2015
Beste Jolanda,
Als jullie fiscale partners zijn, vullen jullie de belastingaangifte in de regel gezamenlijk in.

Jacqueline, 25-03-2015 23:01 #32
Beste infoteur,

Mijn zoon en zijn vriendin wonen sinds juli 2013 samen op hetzelfde adres (GBA). Zij hebben op 10 juli 2014 samen een (nieuwbouw) woning gekocht en een samenlevingscontract bij de notaris op laten maken.
Zijn zij nu voor heel 2014 fiscale partners? Zij heeft geen inkomen, zodat hij dan recht zou hebben op haar heffingskorting.
Dus de vraag is: kunnen zij samen als fiscale partners aangifte doen?

Met vriendelijke groet,
Jacqueline Reactie infoteur, 26-03-2015
Beste Jacqueline,
Zij zijn dan, omdat ze al in 2013 op hetzelfde adres waren ingeschreven, geheel 2014 fiscale partners.

Ibo, 25-03-2015 21:49 #31
Beste infoteur,

Mijn vriendin (21) en ik (24) willen gaan samenwonen. Nu was ik aan het kijken of ik/we recht hebben op een huursubsidie. Mijn vader gaat een appartement kopen die we van hem mogen huren. Hier ben ik per maand ongeveer €330 huur en €285 G/L/W en servicekosten voor kwijt. Mijn vriendin studeert nog en heeft nihil inkomen. Ik zelf ga nu €23328 per jaar verdienen. Nu zie ik dat ik zelf geen recht zou hebben op een huursubsidie, maar als ik met mijn vriendin een samenlevingscontract zou afsluiten we wel in aanmerking komen. Het is vrij duur om af te sluiten, maar zoals ik uit heb gezocht zou het zich uiteindelijk wel lonen. Of zitten er aan zo'n samenlevingscontract nog haken en ogen en is het gewoon niet handig om te doen? Ik had begrepen dat we elkaars financiële partners zouden zijn. We hebben alle twee studieschulden en dit willen we gescheiden houden (alle financiën trouwens). Volgens de berekening krijgen ''we'' dan €74 huurtoeslagen en 105 zorgtoeslag. Zij krijgt nu €78 zorgtoeslag. Blijft ze dit houden? We overwegen dit samenlevingscontract eigenlijk alleen voor de huursubsidie. Tevens zal ze haar kamer in Breda nog een tijd behouden vanwege haar studie, maar zal ze zich wel inschrijven in het appartement en de meeste tijd hier wonen. Kan/mag dit? Ik hoop dat u al mijn vragen kunt beantwoorden.

Mvg Reactie infoteur, 26-03-2015
Beste Ibo,
Volgens mij hebt u gewoon recht op huurtoeslag en is uw vriendin uw medebewoner, ook als er geen samenlevingscontract is. U moet dan wel de aanvrager zijn:

http://financieel.infonu.nl/belasting/136425-huurtoeslag-2015-en-vermogen-2015.html

Cherubina, 24-03-2015 21:24 #30
Beste Infoteur,
Hartelijk dank voor het antwoord. Ik ben inmiddels al een stuk verder maar ook weer een puzzel rijker… we hebben de aanvraag op de valreep ingediend met veel gestress op 30 juni (dus voor de magische 1 juli datum zodat we van allerlei kortingen gebruik konden maken want we hebben al tijden heel veel dubbele lasten. Maar nu blijkt dat als ik scheiding datum aanvraag op 26 juni zet ik inderdaad voor alles in aanmerking kom en 30 juni dus niet. Volgens de belasting telefoon zou ik dan niet meer dan een half jaar alleenstaande zijn… hoe zit dit… want iedereen gaat altijd uit van de datum voor 1 juli… dus in mijn beleving was 30 juni conform de voorwaarden Reactie infoteur, 25-03-2015
Beste Cherubina,
Ja dat is vervelend. De eis is namelijk meer dan zes maanden geen partner en dat kan door één dag verschil al fout gaan.

Ray, 22-03-2015 09:24 #29
Hallo ik woon samen sinds 17-7-2014 met mijn vriendin.EU burger. fr ik heb een alleenstaande uitkering voor nu mijn vriendin geen inkomen moet zij ook aangifte doen met mij of alleen of is het beter als ik het alleen doet de aangifte ik heb wel kind erkend die we verwachten binnekort Reactie infoteur, 23-03-2015
Beste Ray,
Als jullie zonder notarieel samenlevingscontract samenwonen, zijn jullie tot het moment dat het kind is geboren niet elkaars fiscale partner. Uw vriendin heeft geen inkomen en is daarom nog niet in Nederland belastingplichtig.

Cherubina, 19-03-2015 23:57 #28
Ik word ff echt niet goed van die aangifte en ik snap er niks van. Vorig jaar eind juni scheiding aangevraagd. Mijn ex en ik wonen al sinds 2012 apart. Dochter staat bij mij ingeschreven en de vader betaalt sinds 2013 kinderalimentatie. Over het jaar 2013 heb ik begrepen dat we fiscale partners zijn. Mag dan de vader kinderalimentatie afgetrokken worden? En zo ja hoe werkt het dan met de kosten die ik voor levensonderhoud maak. Moet ik die erbij optellen? ook als ik kinderbijslag ontvang en alimentatie?

Over 2014 begrijp ik dat we kunnen kiezen of we voor heel het jaar fiscale partners zijn. Ik vermoed dat we in ieder geval een halfjaar fiscale partners moeten zijn. Zelfde vraag hier, kan de alimentatie afgetrokken worden? Kom ik in aanmerking voor de alleenstaandenkorting en combi korting (ik verdien overigens meer dan mijn ex partner).
ik heb eerst de aangifte ingevuld alsof ik geen echtgenoot had in 2014 en daarna ingevuld met trouw en scheidingsdatum en het verschil is 4500 euro! dit kan toch niet waar zijn… Reactie infoteur, 20-03-2015
Beste Cherubina,
1. Over de kinderalimentatie betaalt u geen belasting en het is voor u ook geen inkomen.
2. In 2013 zijn jullie fiscale partners, in 2014 kunt u inderdaad gedeeltelijk kiezen. Als u niet voor het fiscaal partnerschap in geheel 2014 kiest, hebt u voor het half jaar dat u alleen bent inderdaad recht op de alleenstaande ouderkorting en inkomensafhankelijke combinatiekorting. Beide heffingskortingen samen kunnen tot ruim 4000 euro oplopen.

Marieke, 11-03-2015 21:39 #27
Hallo, mijn vriend gaat bij mij weg helaas… en gaat zich ook uitschrijven… {Hij is de vader van mijn kindje} Waardoor ik recht op kindgebondenbudget voor alleenstaande en zorg toeslag. Hij wil nog wel eventueel een lat relatie met mij aangaan, dan zien we mekaar alleen in het weekend en blijft hij eventueel slapen. en hij wil een avond in de week zijn kindje bezoeken.
Mag dit met de toeslagen? valt het dan niet onder een gezamenlijk huishouden?
ik heb geen sociale uitkering en mijn 'vriend' ook niet. En ik heb een koophuis. Reactie infoteur, 13-03-2015
Beste Marieke,
Als uw vriend bij u is uitgeschreven, wonen jullie dus niet meer op hetzelfde adres en zijn geen fiscale partners of toeslagpartners meer. Af en toe bij u zijn, heeft geen gevolgen voor de toeslagen.

Han, 07-03-2015 13:30 #26
Bedankt, maar dat was wel al min of meer duidelijk.

M'n echte vraag die overblijft is dus:
Kan in deze uitzonderlijke situatie de belastingdienst dan besluiten om haar echtgenoot niet als toeslagpartner te zien?
Vooral belangrijk in 2016, wanneer de 20% extra toeslag WWB vervalt!

Lijkt me hier volkomen duidelijk dat mevr echt alleen voor haar 3 kinderen zorgt > dus hoge KgB zou dan moeten.

Bedankt alvast, vrgr Han Reactie infoteur, 08-03-2015
Beste Han,
Als de echtgenoot niet in Nederland woont, niet in Nederland belastingplichtig is en bijdraagt aan het gezinsinkomen, is hij niet haar fiscale partner of toeslagpartner.

Han, 05-03-2015 12:41 #25
Goedemiddag,
Situatie:
- gehuwde vrouw (genaturaliseerde Nederlandse) met 3 kinderen, jonger als 16jr en in de WWB
- heeft jong kind (bijna 5jr) samen met echtgenoot, die de Dominicaanse Republiek nationaliteit heeft
- maar deze man woont en werkt (regelmatig werkloos) echter al jaren in Spanje

Zijn dan dus geen fiscaal partner in 2014?… maar zijn vlgns de belastingdienst dan toch wel toeslagpartner?
Nu in 2015 krijgt ze extra toeslag WWB ivm lagere KindgebondenBudget(-250), maar wat in 2016?

Het gekke is wel als de belasting-rekenhulp wordt ingevuld met of zonder toeslagpartner (inkomen=0?):
- met toeslagparner de Zorgtoeslag 149 zou zijn en KgB 186,
maar mevr krijgt toch maar Zt 75 euro en bovenstaand KgB
- en zonder toeslagpartner is de zorgtoeslag 75 maar het wel hoog KgB 440

Kunt u aub enig licht laten schijnen op deze situatie? Bedankt alvast Reactie infoteur, 07-03-2015
Beste Han,
De 149 euro zorgtoeslag is voor beiden, de 75 euro is voor mevrouw alleen. Bij de kgb maakt het verschil of mevrouw als alleenstaande ouder wordt gezien of niet. De alleenstaande ouder heeft namelijk een extra toeslag.

Pim, 04-03-2015 22:43 #24
Hallo,
Mijn vrouw en ik hebben vijf kinderen. Mijn vrouw werkt niet. Ik ben dus alleenverdiener. Wij wonen op hetzelfde adres. Is mijn vrouw nu een fiscale partner of is het handig dat zij dit wordt ivm de verdeling bij de aangifte inkomstenbelasting?
Alvast zeer bedankt voor uw reactie. Reactie infoteur, 05-03-2015
Hallo Pim,
Uw vrouw is automatisch uw fiscale partner, zolang jullie getrouwd zijn en op hetzelfde adres wonen.

Siem, 04-03-2015 15:47 #23
Ik heb een vraag. Ik heb een koopwoning en ben alleenstaande moeder en ontvang kinderopvangtoeslag en alleenstaande ouderkorting. Sinds vorig jaar wonen mijn broertjes bij mijin (20 en 23) die beide studeren en zorgtoeslag ontvangen. Begrijp ik nu goed dat zij mij toeslagpartner/fiscaal partner zijn? Of is slechts een van hun mijn fiscaal partner. En wat heeft die voor consequenties.

Dank alvast Reactie infoteur, 05-03-2015
Beste Siem,
U kunt maar één fiscale partner hebben, maar dat zijn niet uw kinderen als ze zelf geen kind hebben. Ze zijn ook niet uw toeslagpartner.

Gerrit, 21-02-2015 15:41 #22
Een dochter, die een en/of rekening met haar vader van 99 jaar heeft, is zij financieel partner? Zij heeft alleen die rekening maar om haar vader van geld te voorzien, indien zulks nodig is en om niet in de financiele problemen te komen bij evt. overlijden van haar vader; dat niet de betaaltrekening geblokkeerd wordt. Reactie infoteur, 24-02-2015
Beste Gerrit,
Neen een en of rekening kunt u met iedereen aangaan. Die persoon hoeft niet uw partner te zijn. Wel moeten beiden toestemming hebben gegeven. Het voordeel is inderdaad dat de rekening open kan blijven om e.e.a af te wikkelen.

Dennis, 03-02-2015 17:27 #21
Beste Infoteur,

Dank voor uw antwoord. Echter heb ik nog 1 laatste vraag. Volgens het ANW-pensioen heb ik pas een partner als we meer dan 6 maanden op hetzelfde adres staan ingeschreven. Aangezien wij sinds 18-8-2014 pas samenwonen en geen samenlevingscontract hebben en/of getrouwd zijn, zijn wij dan voor 2014 ook fiscaal partners/toeslagpartner? Of pas in 2015? Reactie infoteur, 04-02-2015
Beste Dennis,
Het is een beetje een cirkel. Op basis van alleen het samenwonen zijn jullie geen fiscale partners in 2014 of 2015, maar als uw partner wel als zodanig geregistreerd staat bij het pensioenfonds (wat ik betwijfel), worden jullie dat wel met ingang van die registratie. Toeslagpartners zijn jullie als jullie fiscale partners zijn, maar voor de huurtoeslag daarentegen is het samenwonen wel voldoende. Knap ingewikkeld dus.

Sanne, 02-02-2015 13:15 #20
Beste Infoteur,

Mijn vriend en ik hebben afgelopen week een punt achter onze relatie gezet. We hebben een koopwoning en dus ook een samenlevingscontract. Ik ben uit ons huis vertrokken en trek over een paar weken in een appartementje. Op het moment dat ik op een ander adres sta ingeschreven zijn mijn vriend en ik geen fiscaal partners meer toch? Ik heb daardoor namelijk recht op zorgtoeslag. Maar ik zit met het probleem dat ik nog wel voor 50% eigenaar ben van de woning. Als ik dus op een ander adres sta ingeschreven dan het huis: kan ik dan zorgtoeslag ontvangen en kan ik dan tegelijkertijd ook nog steeds de hypotheekrente aftrekken voor het huis, totdat daar een besluit over genomen is? Reactie infoteur, 03-02-2015
Beste Sanne,
Jullie zijn dan geen fiscale partners meer. Als het huis te koop staat, is uw aandeel in het huis maximaal drie jaar geen vermogen, mag u maximaal drie jaar hypotheekrente aftrekken en kunt u recht hebben op een zorgtoeslag.

Dennis, 31-01-2015 18:15 #19
Beste Infoteur,

Bedankt voor uw reactie. Wij hebben geen notarieel samenlevingscontract afgesloten en, voor zover ik weet, is mijn partner nog niet aangemeld bij het pensioenfonds. Hieruit kan ik dus concluderen dat wij geen fiscaal/ toeslagpartners zijn? Dit met oog op eventuele huurtoeslag en/of zorgtoeslag. Reactie infoteur, 01-02-2015
Beste Dennis,
Ja, maar dan moet het pensioenfonds ook niet de Belastingdienst melden dat uw partner uw pensioenpartner is geworden. Ga dit na bij uw pensioenfonds, want een fout is zo gemaakt.

Dennis, 30-01-2015 21:32 #18
Goedenavond,

Mijn vraag heeft betrekking op het wel of niet toeslagpartners/fiscaal partners van elkaar zijn.

Sinds 18 augustus 2014 woon ik samen met mijn vriendin. Nu heb ik per 1 oktober 2014 een ANW pensioenregeling via het werk. In de voorwaarden van dit pensioen staat dat als je meer dan 6 maanden op het zelfde adres staat ingeschreven je als 'partners' van elkaar bent.

Als ik het tooltje invul voor dan wel niet toeslagpartner zijn, kom ik bij de vraag of 1 met een van mijn medebewoners partners ben voor elkaars pensioenregeling. Zijn wij in de bovenstaande situatie dan wel of geen toeslagpartners in 2014? En in 2015?

Daarnaast is er bij mij een onduidelijk over diezelfde vraag, ik heb namelijk wel een pensioenregeling maar mijn vriendin niet, is het dan überhaupt mogelijk om partners te zijn voor ELKAARS pensioenregeling? Moeten beide personen in zo'n situatie een pensioenregeling hebben? Of indien 1 van de 2 een pensioenregeling heeft is dat in deze situatie genoeg? Reactie infoteur, 31-01-2015
Beste Dennis,
U bent fiscale partners vanaf 1 oktober 2014 als jullie dan ook partners zijn voor de pensioenregeling. Voorwaarde is wel dat er een notarieel samenlevingscontract is en moet de partner bij het pensioenfonds aangemeld zijn. Voor het pensioenfonds betekent dit dat uw partner recht heeft op een nabestaandenpensioen als u komt te overlijden. Bij een scheiding zal ook de verdeling van de opgebouwde rechten ter sprake komen:

http://financieel.infonu.nl/geld/53323-echtscheiding-verdeling-pensioen-en-vechtscheiding.html

Jasmijn, 18-01-2015 01:29 #17
Ik ga kort mijn situatie beschrijven. Ik woon samen met mijn zus, zwager en nichtje in een koopwoning. Mijn zwager werkt in loondienst. Ik zelf werk ook in loondienst en heb een 0 urencontract. Ik werk ongeveer 35 uur per week. Daarnaast heb ik een eetcafe sinds 1 jan 2015. Maar mijn zus en zwager zijn van plan om nog een woning te kopen en de huidige woning te verhuren. Mijn vraag is zullen er belemmeringen kunnen ontstaan voor hun? Heeft mijn inkomen wat te maken met hun zaken? Reactie infoteur, 19-01-2015
Beste Jasmijn,
Uw inkomen heeft geen invloed op hun zaken. Uw zus en zwager zijn elkaars fiscale partner.

Maria, 15-01-2015 21:09 #16
Beste Infoteur,

mijn moeder is in 2011 overleden. Mijn vader en broer wonen nog in de huurwoning.
Mijn broer is per 01-01-2015 27 jaar, wat zou betekenen dat hij nu als fiscaal partner van mijn vader gezien wordt, toch?
Beiden kregen tot nu toe zorgtoeslag. Dit zou mogelijk kunnen veranderen nu mijn broer fiscaal partner is.
Hierbij heb ik 2 vragen:
- mijn vader zit langdurig in de ziektewet (61 jaar) en mijn broer heeft een eigen inkomen. Mijn broer heeft echter nooit aangifte inkomstenbelasting gedaan (ook nog nooit een brief gehad om aangifte te doen). Zou dit problemen opleveren als hij dit jaar wel aangemerkt moet worden als fiscaal partner? Of zou je hem juist niet vermelden omdat hij nooit aangifte heeft gedaan?
- zou een huurcontract tussen vader en zoon een oplossing zijn? Wat verstaat de belastingdienst onder 'ieder een eigen huishouden runnen'?
Eigenlijk zoeken we naar de financieel aantrekkelijkste oplossing, zodat mijn vader kan sparen voor zijn pensioen (naar het zich laat zien krijgt hij een zeer laag pensioen, mede door een zgn. 'halfpensioen' in het verleden).

Hartelijke groet,
Maria Reactie infoteur, 17-01-2015
Beste Maria,
Als de broer geen inwonend minderjarig kind heeft, zijn vader en broer nog geen geen fiscale partners van elkaar geworden. Ze zijn (en waren) wel elkaars medebewoners voor de huurtoeslag. Een eigen huishouding heb je wanneer je aantoonbaar in je eigen kosten van levensonderhoud voorziet.

Jo, 13-12-2014 15:04 #15
Hallo infoteur, bedankt voor het antwoord. Het is mij alleen nog niet helemaal duidelijk. Qua zorgtoeslag bedoel ik dat ik nu zorgtoeslag krijg alleen op mijn naam, wonen wel samen in een huurappartement maar zijn geen toeslagpartners. Wat ik begreep indien wij nu in 2014 een nieuwbouwwoning kopen dan zijn wij eigenaar van de woning in aanbouw dus moet ik de ontvangen zorgtoeslag terugbetalen, omdat door de nieuwbouwwoning wij toeslagpartners worden. Wij wonen nu ook al samen en hebben straks een eigen woning in aanbouw, zijn wij dan niet al eerder toeslagpartners/ fiscale partners? Klopt deze gedachtegang of zijn wij ook pas toeslagpartners vanaf 2016? Ik zie op de site van de belastingdienst staan: u heeft een woning aangeschaft die dient als uw aanstaande hoofdverblijf, terwijl deze woning leeg stond of nog in aanbouw was, dan valt deze woning ook onder de eigenwoningregeling. Hebben wij dan vanaf tekenen koopovereenkomst, hypotheekofferte december 2014 of pas vanaf tekenen leveringsakte/hypotheekakte/samenlevingscontract! januari 2015 een eigen woning? en zijn dus vanaf dan fiscale partners (en toeslagpartners)? Reactie infoteur, 14-12-2014
Hallo Jo,
Jullie zijn eigenaar van de woning zodra de leveringsakte bij de notaris is getekend. Omdat jullie al samenwonen op hetzelfde adres en de aankoop in 2015 plaats vindt, zijn jullie per 1 januari 2015 fiscale partners.

Jo, 13-12-2014 00:07 #14
Moet ik mijn zorgtoeslag terugbetalen voor 2014 en vanaf wanneer zijn wij fiscale partner bij aankoop nieuwbouwwoning?

Situatie:
-tekenen koop/aannemingsovereenkomst 12-12-2014
-tekenen hypotheekofferte in december 2014
-tekenen leveringsakte/hypotheekakte bij notaris januari 2015
-wonen in nieuwbouwwoning voorjaar 2016 Reactie infoteur, 14-12-2014
Beste Jo,
Als de nieuwbouwwoning uw eigen woning wordt, is dat geen vermogen en hoeft geen belemmering te zijn voor de zorgtoeslag. Sterker nog, de hypotheekrenteaftrek zal uw verzamelinkomen verlagen. Wel zijn jullie fiscale partners vanaf het moment dat jullie eigenaar zijn van de woning en vanaf dan telt ook het gezamenlijke inkomen.

Nicole, 07-12-2014 12:01 #13
Hallo,

Ik wil als alleenstaande moeder met mijn (minderjarige) kinderen bij mijn moeder gaan inwonen. Zoals ik het nu begrijp zal zij daardoor gekort worden op haar aow en ik zal gekort worden op kindertoeslagen en zal ook geen belastingmeer terug krijgen aan eind van het jaar toch? Al met al zou dat toch in de duizenden euro's per jaar gaan lopen. Dat is voor mij financieel niet te doen. Wat jammer zou zijn want mijn moeder kan niet tegen het alleen zijn en heeft mij eigenlijk nodig.
Klopt het dat als ik haar een huur van 300,= p.m.betaal we niet gezien worden als financiële- en toeslagpartners. Een huur van 300,= is wel wat aan de lage kant als ik kijk naar de puntentelling (max 500,=) maar omdat de kamers niet afsluitbaar zijn mag er eigenlijk maar 20% van maximale huur gerekend worden en zouden we teveel huur betalen en met 300,= blijf je wel onder de vrijstellingsgrens voor kamerverhuur.
Kortom mijn vraag is of dit klopt. Als wij een huurcontract opstellen zijn wij geen toeslagpartners of voor de belastingdienst financiële partners.
Oh ja mijn moeder heeft een koopwoning.

Gr.
Nicole

Gr.
Nicole Reactie infoteur, 08-12-2014
Beste Nicole,
Het klopt dat als u een officieel huurcontract hebt en aantoonbaar huur betaalt, jullie geen fiscale partners zijn. Let er wel op dat u straks kunt aantonen dat u uw eigen huishouding voert en uw moeder ook. De Belastingdienst houdt dit soort constructies namelijk wel in de gaten.

Robin, 31-10-2014 16:44 #12
Geachte lezer,

Mijn schoonzusje had een samenlevingscontract met haar vriend.
In jan 2013 hebben ze samen een huis gekocht.
Sinds sept 2013 hebben ze een dochter.
Sinds 31 mei 2014 heeft haar vriend geen werk meer en was is de kinderopvang en de kinderopvangtoeslag gestopt.
25 augustus 2014 zijn ze uit elkaar gegaan en is haar vriend ook daadwerkelijk vertrokken.
Op 25 augustus is de dochter dan ook weer naar de opvang gegaan omdat de moeder haar voornamelijk verzorgd.
Hij heeft zich 14 oktober 2014 uitgeschreven bij de gemeente.
Dit heb ik doorgegeven via Toeslagen.nl
De uithuizing is verwerkt door de belastingdienst.

Ik wil nu voor haar kinderopvangtoeslag weer aanvragen maar daar komt nog steeds naar voren dat haar vriend de toeslagpartner is en omdat hij niet werkt ze geen recht op toeslag hebben.

Hoe los ik dit op?

Mvg. Robin Cremers Reactie infoteur, 01-11-2014
Beste Robin,
Vanaf het moment dat de vriend is uitgeschreven uit haar adres, is hij niet meer haar toeslagpartner. Waarschijnlijk is die wijziging nog niet doorgegeven aan en bekend bij de Belastingdienst. 14 oktober is relatief recent voor de Belastingdienst en waarschijnlijk heeft de gemeente ook nog niets gemeld.

Berend, 20-10-2014 19:02 #11
Hallo,

Ik heb samen met mijn vriendin een huis gekocht met een samenlevingscontract. Hierdoor worden wij dus vanaf oktober fiscaal- en toeslagpartner. Nu hebben wij de keus om voor heel 2014 fiscaal partner te zijn of niet. Of we dan ook direct voor het hele jaar toeslagpartner worden is mij niet duidelijk.

Mijn vriendin studeert en krijgt volledige zorgtoeslag. In de nieuwe situatie met ons gezamenlijk inkomen krijgen we een stuk minder zorgtoeslag.
Hoe wordt omgegaan met de maanden januari tot oktober qua zorgtoeslag?
Hangt dit nog af van de keuze om voor het hele jaar fiscaal partner te zijn?
Heeft de keuze van fiscaal partner over het hele jaar nog invloed op aftrekposten zoals hypotheekrente of de kosten die gemaakt zijn tijdens de aankoop van het huis (NHG, notaris, adviseur etc.), aangezien mijn vriendin niks kan aftrekken van de inkomenstenbelasting? Reactie infoteur, 21-10-2014
Hallo Berend,
Ja als jullie fiscale partners zijn, worden jullie voor dezelfde periode ook toeslagpartners. andersom hoeft dat niet te gelden. De keuze heeft inderdaad gevolgen voor de gezamenlijke aftrekposten en toeslagen.

Luc, 19-10-2014 00:19 #10
Mijn vraag:

Komen we in aanmerking voor fiscaal partnerschap over 2014? Enkele gegevens:
- Mijn vriendin en ik wonen in 2014 niet samen.
- Vanaf 01/11/14 notarieel samenlevingscontract, maar ook dan nog net samenwonend.
- Nieuwbouwwoning gekocht koop/aanneemovereenkomst ondertekend 01/07/14.
- Akte van levering grond 01/11/14
- Ingangsdatum hypotheek 01/11/14
- Oplevering woning verwachting september 2015.

Kortom in 2014; notarieel samenlevingscontract, huis gekocht, nog niet opgeleverd, nog niet samenwonend.
Volgens hypotheekadviseur kunnen we procedure rondom voorlopige teruggaaf 2014 opstarten, maar ik kan onze situatie niet in het standaardprogramma kwijt? Reactie infoteur, 19-10-2014
Beste Luc,
Als jullie in 2015 de nieuwbouwwoning betrekken wordt deze woning als eigen woning gezien en is de hypotheekrente fiscaal aftrekbaar, ook in 2014. Maar omdat jullie niet op hetzelfde adres wonen in 2014, zijn jullie naar mijn mening geen fiscale partners in 2014, wel in 2015.

Mark, 12-10-2014 21:11 #9
Hallo,
Mijn vriendin is eerder dit jaar gescheiden en is bij mij ingetrokken samen met haar 2 dochters (De koopwoning staat alleen op mijn naam)
Ik ben (dacht ik automatisch maar weet dit niet zeker) fiscaal partner van haar geworden. Kan dat kloppen? (het kan ook zijn dat ik dit zelf heb ingevuld maar weet niet of dit correct is)

Heeft mijn vriendin recht op alleenstaande ouderkorting?

2: Nu ook direct nog even een vraag voor haar ex-man.
Hij heeft zijn broertje ingeschreven staan in zijn woning (ook koopwoning op zijn eigen naam)
Beide kinderen staan nu ingeschreven bij mij en mijn vriendin.
Krijgt hij alleenstaande ouderkorting als hij 1 vd kinderen bij hem inschrijft of gaat dit niet op omdat zijn broertje ingeschreven staat op zijn woning? (staat er alleen ingeschreven maar woont er niet) Reactie infoteur, 13-10-2014
Hallo Mark,
1. Als er geen notarieel samenlevingscontract is, zijn jullie geen fiscale partners (wel toeslagpartners).
2. Als zij geen zelfstandige huishouding voert, heeft momenteel ze geen recht op de alleenstaande ouderkorting. Het kan zijn dat de eerste zes maanden van 2014 haar nog wel dat recht geven:

http://financieel.infonu.nl/belasting/121268-alleenstaande-ouderkorting-2014.html

3. Een vereiste voor de alleenstaande ouderkorting van de ex is dat het broertje bij de ex woont.

Esther, 24-09-2014 08:49 #8
Mijn allerlaatste vraag. Als ik een huis koop op mijn salaris alleen, ik ga er ook alleen wonen daar mijn man in buitenland woont en werkt, wordt hij toch mede-eigenaar ivm met huwelijk in gemeenschap van goederen.Hij is buitenlands belastingplichtig, heeft dit dan nog fiscale gevolgen voor hem hier in Nederland? Nogmaals bedankt voor uw hulp. Reactie infoteur, 25-09-2014
Beste Esther,
1. Er zijn hier drie relaties: tussen u en uw man, fiscaal en met de bank (als er een hypotheek is).
2. Als jullie in Nederland in gemeenschap van goederen zijn getrouwd, is dat direct van invloed op het bezit van vermogen en schulden. Tijdens het huwelijk hoeft u daarvan niet veel te merken, maar bij een echtscheiding wel.
3. Als uw man geen fiscale partner is, omdat hij niet in Nederland belastingplichtig is, heeft dat fiscaal geen gevolgen.
4. Voor een bank is het fiscale aspect niet zo belangrijk zolang een en ander maar betaalbaar is, maar het feit dat u gehuwd bent kan betekenen dat de bank in verband met de aansprakelijkheid ook de handtekening van uw man vereist.

Esther, 21-09-2014 21:05 #7
Bedankt voor uw reactie, ik heb nog een vraag. Ik wil nu op mijn salaris een huis kopen, .Mijn man en ik zijn geen fiscale partners daar hij buitenlands belastingplichtig is. Krijg ik nu 100 of 50% hypotheekrente aftrek? Reactie infoteur, 22-09-2014
Beste Esther,
U krijgt voor 100% van het bedrag hypotheekrenteaftrek als u de hypotheekrente betaalt en als aftrek aangeeft in uw belastingaangifte inkomstenbelasting.

Esther, 16-09-2014 18:05 #6
Hallo, ik heb een vraag. Mijn man en ik zijn in gemeenschap van goederen gehuwd. Ik woon en werk in Nederland, mijn man woont en werkt al jaren in het buitenland en betaalt daar ook zijn belastingen. Het is mij onduidelijk of wij nu fiscale partners zijn of niet. Reactie infoteur, 17-09-2014
Hallo Esther,
Als uw man niet in Nederland belastingplichtig is, zijn jullie in 2014 geen fiscale partners voor de Nederlandse Belastingdienst.

Ed, 26-08-2014 18:12 #5
Hallo, ik heb een vraag.

Mijn vriendin en ik willen graag samenwonen, ze heeft een dochter uit een andere relatie, maar ze heeft schulden door de verkoop van haar woning. Als ze bij mij in trekt vormen we dan een fiscale eenheid en ben ik dan verantwoordelijk voor haar schulden? Of komt dat pas als je een x aantal dagen samen woont, trouwt of een samenlevingscontract aangaat? Reactie infoteur, 27-08-2014
Hallo Ed,
1. Er is een verschil tussen een goederengemeenschap en een fiscaal partnerschap.
2. Samenwonen zonder contract, ongehuwd of geen geregistreerd partnerschap, betekenen dat u niet verantwoordelijk bent voor haar schulden (geen goederengemeenschap). Wel wordt als er bij haar een loonbeslag wordt gelegd ter bepaling van de hoogte van het beslag gekeken naar het totale inkomen van jullie huishouden.
3. Als jullie samen een huis kopen, worden jullie wel automatisch fiscale partners, maar is er behalve een gemeenschappelijk huis en een gezamenlijke belastingaangifte nog geen sprake van een goederengemeenschap. Wel bijvoorbeeld bij een huwelijk in gemeenschap van goederen.

Elze, 20-08-2014 09:37 #4
Hoi!
Sinds 1 november 2013 woon ik samen met mijn vriend. Huurhuis, beide ingeschreven op het adres. We hebben geen samenlevingscontract, helemaal niets.
Als ik de check 'heb ik een fiscale partner' doe komt hier 'nee' uit. Stel we zouden dit jaar een samenlevingscontract aangaan of b.v. trouwen, zijn we dan vanaf 1 november 2013 fiscale partners? Werkt dit dan ook met terugwerkende kracht? (Ik krijg nu wel zorgtoeslag, maar als wij fiscale partners zijn niet meer). Reactie infoteur, 21-08-2014
Hoi Elze,
Bij een verandering in 2014 (samenlevingscontract, trouwen) zijn jullie per 1 januari 2014 fiscale partners.

Acelya, 29-04-2014 11:48 #3
Bij voorgaande jaren staat dat je langer dan 6 maanden samenwonend moest zijn. Hoe zit dat in 2014 met tijdelijke samenwonen? Ben je dan ook elkaars fiscaal partner? Reactie infoteur, 29-04-2014
Beste Acelya,
Voor de inkomstenbelasting geldt de zes maanden termijn niet meer als voorwaarde, wel of jullie een notarieel samenlevingcontract hebben (of een kind, huis, en dergelijke).

Robin, 07-04-2014 22:01 #2
Ik woon sinds 1 april jl. samen met mijn vriendin (beide in '88 geboren; geen geregistreerd partnerschap) in de koopwoning die ik al eerder heb gekocht en dus op mijn naam staat. Geldt het fiscaal partnerschap voor ons, zou dit voordelig kunnen zijn in onze situatie? Reactie infoteur, 08-04-2014
Beste Robin.
Zonder gezamenlijk kind zijn jullie in dit geval geen fiscale partners. Wel als er een notarieel samenlevingscontract, huwelijk of geregisteerd partnerschap is.

Bertus, 31-03-2014 10:00 #1
Vraag over fiscaal partnerschap 2014. Wonen per 15 nov. 2013 samen - 14 febr. 2014 getrouwd - 9 maart 2014 echtgenoot overleden. Hoe " werkt " of " zit " het dan? Reactie infoteur, 01-04-2014
Beste Bertus,
Voor de fiscus zijn jullie vanaf 1 januari 2014 fiscale partners. U mag kiezen voor een fiscaal partnerschap tot 9 maart 2014 of voor geheel 2014:

http://financieel.infonu.nl/belasting/109043-wanneer-eindigt-een-fiscaal-partnerschap.html

Infoteur: Info4mij
Laatste update: 17-01-2017
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Special: Belastingaangifte 2016
Reacties: 247
Schrijf mee!