InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Bijleenregeling 2016 en 2017, aflossingsplicht hypotheek

Bijleenregeling 2016 en 2017, aflossingsplicht hypotheek

Bijleenregeling 2016 en 2017, aflossingsplicht hypotheek De regels voor de bijleenregeling 2016 en 2017 zijn ingewikkelder geworden. Als u gaat verhuizen en een hypotheek wilt afsluiten moet u door de aflossingsplicht 2013, 2014 en 2015 meer dan ooit van de Belastingdienst bijhouden hoe uw hypotheken tot nu toe zijn samengesteld. Alleen dan hebt u de maximaal haalbare hypotheekrenteaftrek en een maximaal fiscaal voordeel. Fiscaal slim verhuizen naar een andere koopwoning vraagt inmiddels om een goede boekhouding. Extra aflossen op een huis in de verkoop is door de bijleenregeling niet meer aantrekkelijk. U moet de overwaarde namelijk ook in het nieuwe huis stoppen.

Bijleenregeling 2016 en 2017, huis verkopen en een nieuwe kopen

In zijn drang om de hypotheekrenteaftrek op een koopwoning verder te beperken, bedenkt de politiek steeds nieuwe regels. Deze nieuwe regels zorgen ervoor dat zowel u als de Belastingdienst een goede administratie op orde moeten houden om nog te weten hoeveel hypotheekrente aftrekbaar is. Omdat u verantwoordelijk bent voor uw belastingaangifte, komt dit er primair op neer dat u een goede administratie moet hebben. Vooral nu er verplicht moet worden afgelost en de bijleenregeling sinds 2013 weer een stap ingewikkelder is geworden.

Hoe werkte de bijleenregeling bij een hypotheek en een huis in de verkoop, welke rol speelt de overwaarde?

De bijleenregeling is bedacht in de tijd dat bij de verkoop van een huis het behalen van een mooie overwaarde de standaard was. Bijna iedereen verkocht zijn huis wel met winst en hield daardoor na aftrek van de hypotheek nog wat geld over. De bijleenregeling bepaalt dat u deze overwaarde bij aankoop van een nieuw huis in het nieuwe huis moet investeren om voor een maximale hypotheekrenteaftrek in aanmerking te komen. U mocht wel meer lenen, maar dan was die rente niet als hypotheekrente aftrekbaar. En de soms was redelijk snel gemaakt. U wist hoeveel hypotheek u bij de aankoop van uw eerste huis had afgesloten, wist hoeveel u tussentijds had afgelost en wist zo ook wat de overwaarde was. Nu iedereen met een hypotheek vanaf 2013 verplicht is om af te lossen via een ingewikkeld aflossingsschema, is het een stuk lastiger geworden. U lost namelijk elke maand automatisch af en in de meeste gevallen is dat elke maand een ander bedrag. De eerste maanden betaalt u voornamelijk rente, maar na een aantal jaren wegen de aflossingen steeds zwaarder.

Huis verkopen? Aflossingsplicht en bijleenregeling 2015, 2016 en 2017

De nieuwe aflossingsplicht betekent dat u direct vermogen opbouwt, daardoor na een aantal jaren een kleinere kans hebt op een restschuld en daardoor eerder met de bijleenregeling te maken zult krijgen. Eerder dan de mensen die nog in 2012 of in de jaren daarvoor een huis met hypotheek kochten en niet verplicht zijn om vervroegd of tussentijd een deel van de hypotheek af te lossen. Dat betekent dat de Belastingdienst veel van u wil weten als u verhuist, uw oude woning verkoopt en een nieuwe woning met hypotheek aanschaft. Het gaat om vragen als:
  • Wanneer hebt u uw nieuwe huis gekocht?
  • Wanneer hebt u uw oude huis verkocht?
  • Wat is de hoogte van de hypotheek van het oude huis?
  • Wat is de hoogte van de hypotheek van het nieuwe huis?
  • Hoeveel hebt u afgelost?
  • Hebt u nog extra geld geleend voor een verbouwing?
  • Is er een overwaarde of restschuld?
  • Hoe lang liep uw hypotheek al?

Rekenvoorbeeld bijleenregeling 2016 en 2017

Stel u hebt in januari 2014 een huis gekocht met een hypotheek van 200.000 en verkoopt het huis in 2016 voor 210.000 euro. Aansluitend koopt u een huis voor 250.000 euro. Wat betekent dit dan voor uw hypotheek? Het eerste wat u dan doet is contact opnemen met de bank om te weten hoeveel uw hypotheek nog bedraagt. Stel dat dit na aflossingen nog 190.000 euro is. U verkoopt het huis voor 210.000 euro en maakt dus 20.000 euro winst. Die 20.000 euro moet u door de bijleenregeling aftrekken van de koopsom van 250.000 euro waardoor er 230.000 euro aan hypotheek overblijft waarvan de rente aftrekbaar is. En wel als volgt:
  • Een hypotheek van 200.000 euro waarvan de hypotheek in 28 jaar wordt afgelost;
  • Een hypotheek van 30.000 euro waarvan de hypotheek in 30 jaar wordt afgelost.

En dat is dan na één keer verhuizen. Kunt u nagaan hoe ingewikkeld het kan worden als u meermalen verhuist of een keer een restschuld hebt. Als u een restschuld hebt, mag dat ook worden geleend en is die rente maximaal 15 jaar aftrekbaar omdat de lening wordt verondersteld in 15 jaar te zijn afgelost. Nog even en iedereen heeft een goede boekhouder nodig om op een fiscaal slimme manier te kunnen verhuizen. Een goed hypotheekadvies is dan wel op zijn plaats.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hoe hypotheekrenteaftrek aanvragen bij belastingdienst?Hoe hypotheekrenteaftrek aanvragen bij belastingdienst?Alles over de aanvraag hypotheekrenteaftrek. Stel u hebt een huis gekocht met een hypotheek, hoe kunt u dan in 2015, 201…
Verhuizen van koopwoning naar huurwoningVerhuizen van koopwoning naar huurwoningMeestal gebeurt het andersom: u verhuist van een huurwoning naar een koopwoning. Maar verhuizen van een koopwoning naar…
Hypotheekrenteaftrek, aflossen of sparen in 2017Hypotheekrenteaftrek, aflossen of sparen in 2017U kunt uw hypotheekrenteaftrek benutten, aflossen op de hypotheek of kiezen voor spaargeld op een spaarrekening. U kunt…

Reageer op het artikel "Bijleenregeling 2016 en 2017, aflossingsplicht hypotheek"

Reacties

John, 12-08-2013 20:16 #2
Goede dag, het volgende ik heb in 2001 een huis gekocht hypotheek rabobank 109.000 euro woz 2013 200.000 euro, nu wil ik mijn hele hypotheek aflossen en deze huis verhuren, met die inkomsten en op basis van loon een hypotheek afsluiten van 220.000 euro om een ander huis te kopen heb ik dan nog recht op hypotheek rente aftrek?
met vriendelijke groeten John Reactie infoteur, 13-08-2013
Goede dag John,
1. Omdat u het huis gaat verhuren, krijgt het een andere bestemming. Fiscaal gezien is sprake van vervreemding waardoor de bijleenregeling in werking treedt en de overwaarde in het nieuwe eigen huis moet worden gestopt. De overwaarde is in dit geval gelijk aan de WOZ-waarde minus hypotheek. Als u eerst uw hypotheek aflost voordat u de nieuwe afsluit, is de overwaarde veel groter.
2. Fiscaal gezien is het dus slimmer om met de volledige aflossing te wachten totdat de nieuwe hypotheek er is (met hypotheekrenteaftrek) en daarover met de bank de afspraak te maken dat u daarna uw oude hypotheek aflost.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Van de Kamp, 02-04-2013 11:06 #1
Goede middag. Ik wil u graag volgende vraag voorleggen.

Mijn situatie is…

Heb een huis aangekocht in 2008 ( Eur 600.000 ) en deze gefinancierd met een RABO 100% aflossingsvrije meeverhuisbare hypotheek van Eur 500.000. Ik wil nu een nieuw kleiner huis kopen ( Eur 400.000 v.o.n.) De RABO steld nu dat ik 50% van de nieuwe aanschaf waarde zou moeten gaan aflossen t.m 2038 ). Ik ben van mening dat dit niet noodzakelijk is daar het een meeveruisbare hypotheek is afgesloten voor 2012. Wat is uw mening? Reactie infoteur, 02-04-2013
Goede middag Van de Kamp,
Het is een sinds 2008 al bestaande hypotheek en een meeverhuishypotheek: dan zou u onder de oude regels een nieuwe hypotheek moeten kunnen afsluiten zonder verplichte aflossing.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 12-07-2017
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Special: Hypotheekrenteaftrek
Reacties: 2
Schrijf mee!