InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Geen huurtoeslag meer door erfenis bij vermogenstoets 2017

Geen huurtoeslag meer door erfenis bij vermogenstoets 2017

Geen huurtoeslag meer door erfenis bij vermogenstoets 2017 Geen huurtoeslag of andere toeslag in 2016 of 2017 meer krijgen, geen recht op de huurtoeslag doordat u een erfenis ontvangt of ander extra vermogen hebt gekregen? Betekent het ontvangen van een erfenis echt het automatisch stoppen van uw huurtoeslag? Bij de toekenning van de huurtoeslag is er immers een vermogenstoets en u wilt straks ook geen huurtoeslag terug moeten betalen. Kortom hoe pakt dit extra vermogen uit voor uw toeslag in 2016 en 2017, hoeveel mag u maximaal bezitten?

Huurtoeslag en de vermogenstoets

Een huurtoeslag krijgt u niet zomaar. Er zijn vele voorwaarden waaraan u moet voldoen, waarvan de bekendste de hoogte van de huurprijs en uw inkomen zijn. Maar de belastingdienst die ook de uitbetaling van de huurtoeslag verzorgt, bekijkt ook hoeveel vermogen u hebt. De vermogenstoets houdt in dat u niet meer vermogen in box 3 van de inkomstenbelasting mag hebben dan het vrijgestelde bedrag. Per persoon is dat ruim 24.000 euro en als u AOW gerechtigd bent zijn er wellicht nog extra vrijstellingen box 3 vermogen in 2016 en 2017, zoals eerder de ouderentoeslag 2015 en 2016.

Weinig vermogen is snel te veel in de vermogenstoets, gevolgen erfenis

Door de vermogenstoets hebben vele mensen geen recht op de huurtoeslag. Wie een vakantiehuisje bezit, komt met zijn vermogen al snel hoger uit dan de vrijstelling en loopt de toeslag mis. Dat kan ook iemand met een lager inkomen zijn. Regelmatig gebeurt het ook dat iemand huurtoeslag ontvangt en gedurende het jaar extra geld ontvangt. Denk aan een prijs in de loterij of een erfenis. Wat moet u dan doen, want te veel of ten onrechte huurtoeslag ontvangen betekent straks terugbetalen aan de fiscus. Dat wilt u natuurlijk ook voorkomen.

Hoe vindt de vermogenstoets plaats in 2016 en 2017?

Bij de bepaling van de huurtoeslag in een nieuw jaar maakt de belastingdienst gebruik van uw belastinggegevens uit het vorige jaar. Op basis daarvan krijgt u een voorlopige huurtoeslag. Na afloop van het jaar vindt er een nacalculatie plaats op basis van de gerealiseerde cijfers. Deze berekening kan ertoe leiden dat u huurtoeslag terug moet betalen als uw inkomen in 2016 hoger was dan eind 2015 werd verondersteld. Bovendien kan een inmiddels gewijzigde regelgeving tot bijbetaling of terugbetaling leiden. Reden waarom u gedurende een jaar altijd de mogelijkheid hebt om wijzigingen in uw omstandigheden, inkomen of vermogen aan de belastingdienst door te geven. Bij het inkomen gaat het om een veranderd inkomen gedurende het jaar, bij het vermogen om het vermogen per 1 januari van het jaar.

Extra vermogen door een erfenis in 2016 of 2017

Bij de vermogenstoets gaat het dus om uw vermogen per 1 januari. Wijkt uw vermogen per 1 januari 2017 sterk af van het vermogen per 1 januari 2016 en ontving u in 2016 wel terecht huurtoeslag, dan kan dat gevolgen hebben voor de huurtoeslag 2017, niet de huurtoeslag 2016. Wie een erfenis gedurende het jaar krijgt, hoeft voor het lopende jaar niet te vrezen voor de huurtoeslag als het vermogen per 1 januari van het jaar laag genoeg was. Voor het jaar daarop moet het opnieuw worden bekeken. Tot uw vermogen behoort al uw spaargeld, beleggingen en bezit, behalve uw eigen huis waarin u woont. Uw eigen huis valt in box 1 van de inkomstenbelasting.

Hoe de hoogte van de huurtoeslag 2016 of 2017 berekenen?

Ook zelf kunt u de hoogte van de huurtoeslag 2016 of 20175 berekenen. Let op de voorwaarden zoals het vermogen dat maximaal is toegestaan.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Zorgtoeslag 2017: bedrag, vermogen en vermogenstoetsZorgtoeslag 2017: bedrag, vermogen en vermogenstoetsWat wordt voor u de hoogte van de zorgtoeslag, hoeveel wordt die per saldo lager of hoger? De zorgtoeslag gaat gemiddeld…
Huurtoeslag 2016: Hoogte, voorwaarden, aanvragenHuurtoeslag 2016: Hoogte, voorwaarden, aanvragenWanneer u in een huurhuis woont, kunt u in aanmerking komen voor huurtoeslag. U moet dan wel aan de voorwaarden voldoen.…
Huurtoeslag 2015 en vermogen 2015Huurtoeslag 2015 en vermogen 2015De hoogte van de huurtoeslag 2015 en 2016 is niet alleen afhankelijk van voorwaarden voor de kale huur die u betaalt maa…
Huurtoeslag 2016 & 2017 en betaaldataHuurtoeslag 2016 & 2017 en betaaldataHoeveel huurtoeslag 2016 en 2017, de bedragen? Tot 1 september 2015 kunt u nog huurtoeslag over 2014 aanvragen. Misschie…
Alles over kinderbijslag 2016 en kindgebonden budget 2017Alles over kinderbijslag 2016 en kindgebonden budget 2017Het kindgebonden budget 2016 is voor ouders met kinderen jonger dan 18 jaar een belangrijke financiële bijdrage in de ko…

Reageer op het artikel "Geen huurtoeslag meer door erfenis bij vermogenstoets 2017"

Reacties

S. J. Verberne-Frank, 30-01-2017 09:40 #10
Goede morgen ik heb in jan.2017 geen huurtoeslag ontvangen, waar kan ik terecht voor vragen? Reactie infoteur, 30-01-2017
Beste S. J. Verberne-Frank,
Daarvoor moet u helaas bij de Belastingdienst zelf zijn.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Leonie, 12-12-2016 16:10 #9
Goedemiddag, al geruime tijd werkeloos en ik ontvang een IOAW uitkering. Eigen vermogen is voor deze uitkering vrijgesteld. Ook ontvang ik huur- en zorgtoeslag. Nu heb ik dit jaar een erfenis ontvangen, waardoor het eigen vermogen te hoog is voor de huursubsubsidie in 2017.

De peildatum is 1 januari dat weet ik en vermogenstoets voor 2017 is 25.000,-. Vraag, mag ik nu, dit jaar, sneller "Interen" om volgend jaar toch huursubsidie te kunnen ontvangen? Of wordt dit beboet? Uiteraard is bij belastingdienst bekend welk bedrag ik ontving dit jaar. Kan dit niet vinden op internet. Wel m.b.t de bijstand maar IOAW heeft andere regels.
Leonie Reactie infoteur, 14-12-2016
Beste Leonie,
U mag uw vermogen in 2016 gebruiken om zo onder de grens van 25.000 euro te blijven.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Riawagenaer, 22-10-2016 15:49 #8
Wat moet ik doen met een erfenis van mijn moeder? Moet ik doorgeven aan belasting ivm huur en zorgtoeslag? Reactie infoteur, 24-10-2016
Beste Raiwagenaar,
Tot en met november 2016 telt voor de huurtoeslag en zorgtoeslag 2016 uw vermogen op 1 januari 2016. Als uw vermogen in 2017 te hoog wordt (stand 1 januari) voor een toeslag, kunt u dat het beste doorgeven, want anders moet u de toeslag toch terugbetalen later.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Peter K., 25-01-2016 21:09 #7
Na het overlijden van mijn vader zit mijn erfdeel in het langstlevende deel van mijn moeder. Valt mijn deel van de erfenis onder haar vermogen, waardoor ze geen huursubsidie zou kunnen krijgen? Reactie infoteur, 26-01-2016
Beste Peter K,
Uw erfdeel wordt gerekend tot het vermogen van uw moeder. Zij mag uw erfdeel ook opmaken, maar niet verkwisten.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Peter, 17-11-2015 15:16 #6
Hallo de belastingdienst heeft mijn inkomenstoetsing voor 2016 geschat op bijna 18.000 euro maar dit vind ik erg hoog omdat ik slechts een bijstandsuitkering krijg van 875 euro netto, nu heb ik in 2015 een erfenis gehad van 3500 euro wordt die meegerekend voor je toetsinginkomen of valt dat er buiten, overigens is er van de erfenis niks meer over Reactie infoteur, 19-11-2015
Hallo Peter,
De erfenis is voor de inkomstenbelasting geen inkomen als het niet om een lijfrente-uitkering of iets dergelijks gaat. Als dit geld op 1 januari 2016 nog wel op uw rekening staat, telt het wel mee bij uw vermogen. Overigens kan de gemeente de bijstandsuitkering wel verlagen als er een erfenis is, want die ziet uw erfenis wel als een mogelijkheid om zelf aan geld te komen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Corry van Bavel, 18-10-2015 11:58 #5
Onze gehandicapte volwassen dochter krijgt bij ons overlijden het vruchtgebruik van haar erfenis die de andere dochter als "bloot" eigendom krijgt
Verliest zij daardoor haar huurtoeslag?
Vr. Grt
Corry van bavel Reactie infoteur, 19-10-2015
Beste Corry van Bavel,
Als de waarde van het bloot eigendom hoger is dan de vrijstelling in box 3 (ruim 21.000 euro) en de andere dochter woont er niet zelf, vervalt de huurtoeslag in het eerstvolgende jaar.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Peter, 06-08-2015 18:36 #4
Even terug komend op de erfenis van 3500 die ik heb ontvangen het heeft geen gevolgen voor de huurtoeslag van 2015 maar dan zeker wel voor 2016 vind het allemaal onduidelijk. Ergens lees ik dat je vermogen niet telt voor toeslagen, dan lees je weer van wel. Ben alleen bang dat er op deze manier niks meer overblijft van de erfenis. Over 2014 moet ik ook al 900 euro huurtoeslag terug betalen. Reactie infoteur, 07-08-2015
Beste Peter,
De erfenis heeft gevolgen voor de huurtoeslag 2016 als daardoor uw vermogen op 1 januari 2016 hoger is dan 21.330. Niet als u het geld in 2015 gebruikt of onder deze grens blijft.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Peter, 06-08-2015 13:02 #3
Hallo ik heb dit jaar een erfenis gekregen van 3500 euro heeft dit gevolgen voor de huurtoeslag Reactie infoteur, 06-08-2015
Hallo Peter,
Dat heeft in 2015 geen gevolgen omdat voor de huurtoesslag 2015 het vermogen per 1 januari 2015 telt.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Julia, 22-03-2015 12:00 #2
Beste infoteur,

Krijg ik geen huurtoeslag per 01 jan bij een onverdeeld vermogen en woning. 5 erfgenamen.
Ik heb geen beheer over dit geld en woning. Dat heeft de notaris executeur testamentair.

groeten julia Reactie infoteur, 22-03-2015
Beste Julia,
Helaas wordt onverdeeld vermogen niet als bijzonder vermogen gezien en telt uw aandeel daarin daarom mee bij uw vermogen in box 3 als dat vermogen er per 1 januari van een jaar is. Als het totaal aan vermogen meer is dan de vrijstelling krijgt u geen huurtoeslag:

http://financieel.infonu.nl/belasting/109018-toeslagen-en-bijzonder-vermogen-of-bijzonder-inkomen.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Ina Smits, 09-09-2014 10:18 #1
Na het overlijden van mijn vader zit mijn erfdeel in het langstlevende deel van mijn moeder. Heeft deze " erfenis " invloed op mijn huursubsidie? Ik heb een erfenis maar niet in een concreet bedrag. Dit kan ik nergens terugvinden. Reactie infoteur, 09-09-2014
Beste Ina Smits,
Uw vordering op uw moeder via het uitgestelde erfdeel is geen onderdeel van uw vermogen in box 3.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 22-01-2017
Gepubliceerd: 08-02-2013
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Special: Toeslagen 2016
Reacties: 10
Schrijf mee!