InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Registratie belastingdienst van onderhandse akte of lening

Registratie belastingdienst van onderhandse akte of lening

Registratie belastingdienst van onderhandse akte of lening Regelmatig wordt een lening of akte onderhands aangegaan. Tot voor kort kon u alle akten, een onderhandse lening of akte, bij de belastingdienst laten registreren. Dat is met ingang van 2013 veranderd. In 2013, 2014, 2015 en 2016 registreert de belastingdienst alleen nog de akten die verplicht geregistreerd moeten worden. Dat is niet meer de gebruikelijke onderhandse lening of hypotheek bij de familie. Dit is erg onhandig als u het bestaan van de akte moet kunnen aantonen.

Registratie onderhandse akte of lening door fiscus

Tot 2013 kon u gewoon even bij het belastingkantoor langsgaan en daar een onderhandse lening laten registreren. Opsturen per post kon natuurlijk ook. Dit registreren gaf de ondertekenaars van de akte de zekerheid dat de akte bij de belastingdienst bekend was en er altijd naar teruggegrepen kon worden. Als iemand bij zijn belastingaangifte verwijst naar een onderhandse lening, kan het handig zijn als de belastingdienst van het bestaan weet. Overigens registreert de belastingdienst dan het bestaan van de akte of lening en een paar gegevens van de ondertekenaars, maar wordt de inhoud van het contract niet volledig vastgelegd. Registratie was tot 2013 vrijblijvend altijd mogelijk, maar dat is nu veranderd.

Waar onderhandse akte laten registreren bij kantoor belastingdienst in 2014 en 2015?

Uw onderhandse akte kunt u laten registreren bij de belastingdienst in:
  • Amsterdam, Kingsfordweg 1;
  • Arnhem, Groningensingel 21;
  • Breda, Gasthuisvelden 11;
  • ís-Hertogenbosch, Kooikersweg 1C;
  • Leeuwarden, Tesselschadestraat 4;
  • Roermond, Kapellerpoort 1;
  • Rotterdam, Laan op Zuid 45;
  • Den Haag, Prinses Beatrixlaan 512;
  • Utrecht, Orteliuslaan 1000.

Registratie onderhandse lening of onderhandse akte 2014, 2015 en 2016

Vanaf 1 januari 2013 registreert de belastingdienst alleen nog de akten die verplicht geregistreerd moeten worden. Dat zijn in ieder geval de akten waarbij sprake is van een pandrecht:
  • Met een pandrecht op een roerende zaak of op de opbrengsten hiervan;
  • Met een pandrecht op een aandelenportefeuille of op de opbrengsten hiervan
  • Met een productierecht;
  • Een onderhandse cessie van vorderingen;
  • Levering op naam van aandelen in een beursgenoteerde vennootschap;
  • Een intentieverklaring.

Zoals u ziet staat hier een onderhandse lening van een ouder met een kind of een andere onderhandse akte binnen de familie niet meer bij. En dat is jammer omdat voor velen een registratie bij de belastingdienst een extra zekerheid gaf. Zo kon altijd worden bewezen dat de akte ook bestond en sinds wanneer de akte bestond.

Onderhandse lening of hypotheek bij de belastingaangifte aanmelden

Vanaf 2013 is hypotheekrenteaftrek voor een nieuwe lening of hypotheek alleen nog toegestaan als de lening of hypotheek voor het huis in dertig jaar tijd jaarlijks wordt afgelost. Dat geldt ook voor een onderhandse lening. De oplossing hiervoor is dat u bij uw belastingaangifte kenbaar maakt dat de lening bestaat. De lening in box 3 voor degene die geld uitleent en de hypotheekrente in box 1 voor wie het geld leent. In de loop van 2013 kwam er een formulier beschikbaar waarin u voor een onderhandse hypotheek aangeeft bij de fiscus:
  • De startdatum van de lening;
  • De hoogte van het bedrag;
  • De looptijd in maanden;
  • Het rentepercentage;
  • De manier van aflossen;
  • Uw burgerservicenummer.

Als de fiscus vervolgens vragen heeft over de bijtelling dan wel de aftrekpost, stuurt u desnoods de akte van de lening alsnog op. Dan is uw onderhandse lening alsnog geregistreerd. Achteraf weliswaar en niet meer vooraf. Alle akten die al tot en met 2012 bij de belastingdienst waren geregistreerd, blijven daar ook geregistreerd.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Een modelovereenkomst voor onderhands lenen aan uw kindEen modelovereenkomst voor onderhands lenen aan uw kindDe VFN, Vereniging van Financieringsondernemingen, heeft een nieuwe gedragscode om het lenen in wat betere banen te leid…
Lenen & wat is onderhands lenen en hoe doet u datLenen & wat is onderhands lenen en hoe doet u datAls aanvulling op een lening bij de bank kunt u ook een onderhandse lening afsluiten. Maar wat is onderhands geld lenen…
Kosten bij aankoop van een onroerend goed (BE)Kosten bij aankoop van een onroerend goed (BE)De aankoop van een onroerend goed in België brengt een aantal extra kosten met zich mee, die zeker niet over het hoofd g…
Geld lenen: lenen zonder BKR toetsing - Let op!Geld lenen: lenen zonder BKR toetsing - Let op!Met een BKR registratie kun je wel geld lenen. Geld lenen zonder BKR toetsing kan ook. Het gaat alleen op een andere man…
Autolening met bkrAutolening met bkrAuto lening met BKR registratie U heeft de auto van uw dromen zien staan maar u heeft niet genoeg geld om hem te kopen.…
Bronnen en referenties
  • Belastingdienst

Reageer op het artikel "Registratie belastingdienst van onderhandse akte of lening"

Reacties

E. S., 10-02-2016 09:29 #2
Ik heb na mijn scheiding een restschuld overgehouden, die betaald moet worden. Mijn ex blijft er wonen en gaat het huis kopen.
Nu kan ik de restschuld betalen met een onderhandse lening.Waar ik geen antwoord op kan vinden is hoeveel rente er gevraagd moet worden, zonder dat de belastingdienst om de hoek komt kijken. Marktconform ligt vanaf 4,5 tot 7,1 % bij verschillende aanbieders. Moet ik dan een gemiddelde nemen (ong. 6%) of mag ik het laagste renteaanbod gebruiken?
En is de rente aftrekbaar bij de belastingdienst? Reactie infoteur, 10-02-2016
Beste E.S.,
Als deze aanbieder uit de markt u naar verwachting ook een lening tegen 4,5% zou aanbieden, mag u die rente hanteren. Bewaar voor de zekerheid wel een kopietje hiervan bij uw belastinggegevens. De rente is vijftien jaar aftrekbaar als hypotheekrente:

http://financieel.infonu.nl/hypotheek/121410-restschuld-2015-of-2016-financieren.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jhp Hendrix, 14-01-2015 15:28 #1
Wij willen onze dochter die in gemeenschap van goederen is gehuwd, hetzij een onderhandse hypotheek, hetzij een onderhandse lening verstrekken tegen een rentepercentage van 4%, afhankelijk- looptijd, 15 of 20 jaar op basis van ann. Dit bedrag is nodig om een aflopende restant hypotheek met Aegon te
vervangen.
1.Mijn vraag is: is een onderhandse hypothecaire 4% ann lening met een looptijd van 15 of 20 jaar mogelijk? en kan de rente daarvan in mindering worden gebracht bij de aangifte van de belasting in box 1.
2.Als onderhands niet mogelijk is kan dat dan wel met een notariële akte.
3. Kunnen wij die hypothecaire lening verstrekken als voorschot op onze erfenis?
4. Waar en binnen welke termijn moeten wij de overeenkomst laten regiustreren?
5. Hoe moet dat met het kadaster, is registratie (belasting van de eigendom) nodig en hoe moeten we dat regelen.
Bij voorbaat hartelijke dank. Reactie infoteur, 14-01-2015
Beste Jhp Hendrix,
1. Als de lening niet direct opvraagbaar is, mag u met een onderhandse lening een marktconforme rente vragen. De rente op de financiering van een restschuld is aftrekbaar als hypotheekrente:

http://financieel.infonu.nl/lenen/19976-een-modelovereenkomst-voor-onderhands-lenen-aan-uw-kind.html

2. Een lening is voor u vermogen en onderhevig aan erfbelasting. U kunt wel jaarlijks een deel schenken.
3. Uw dochter geeft de lening door via het speciale formulier opgaaf lening eigen woning en bij haar belastingaangifte inkomstenbelasting als aftrek hypotheekrente.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Reacties: 2
Schrijf mee!