InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Registratie belastingdienst van onderhandse akte of lening

Registratie belastingdienst van onderhandse akte of lening

Registratie belastingdienst van onderhandse akte of lening Regelmatig wordt een lening of akte onderhands aangegaan. Tot voor kort kon u alle akten, een onderhandse lening of akte, bij de belastingdienst laten registreren. Dat is met ingang van 2013 veranderd. In 2013 en 2014 registreert de belastingdienst alleen nog de akten die verplicht geregistreerd moeten worden. Dat is niet meer de gebruikelijke onderhandse lening of hypotheek bij de familie. Dit is erg onhandig als u het bestaan van de akte moet kunnen aantonen.

Registratie onderhandse akte of lening door fiscus

Tot 2013 kon u gewoon even bij het belastingkantoor langsgaan en daar een onderhandse lening laten registreren. Opsturen per post kon natuurlijk ook. Dit registreren gaf de ondertekenaars van de akte de zekerheid dat de akte bij de belastingdienst bekend was en er altijd naar teruggegrepen kon worden. Als iemand bij zijn belastingaangifte verwijst naar een onderhandse lening, kan het handig zijn als de belastingdienst van het bestaan weet. Overigens registreert de belastingdienst dan het bestaan van de akte of lening en een paar gegevens van de ondertekenaars, maar wordt de inhoud van het contract niet volledig vastgelegd. Registratie was tot 2013 vrijblijvend altijd mogelijk, maar dat is nu veranderd.

Waar onderhandse akte laten registreren bij kantoor belastingdienst in 2014?

Uw onderhandse akte kunt u laten registreren bij de belastingdienst in:
  • Amsterdam, Kingsfordweg 1;
  • Arnhem, Groningensingel 21;
  • Breda, Gasthuisvelden 11;
  • ís-Hertogenbosch, Kooikersweg 1C;
  • Leeuwarden, Tesselschadestraat 4;
  • Roermond, Kapellerpoort 1;
  • Rotterdam, Laan op Zuid 45;
  • Den Haag, Prinses Beatrixlaan 512;
  • Utrecht, Orteliuslaan 1000.

Registratie onderhandse lening of onderhandse akte 2013 en 2014

Vanaf 1 januari 2013 registreert de belastingdienst alleen nog de akten die verplicht geregistreerd moeten worden. Dat zijn in ieder geval de akten waarbij sprake is van een pandrecht:
  • Met een pandrecht op een roerende zaak of op de opbrengsten hiervan;
  • Met een pandrecht op een aandelenportefeuille of op de opbrengsten hiervan
  • Met een productierecht;
  • Een onderhandse cessie van vorderingen;
  • Levering op naam van aandelen in een beursgenoteerde vennootschap;
  • Een intentieverklaring.

Zoals u ziet staat hier een onderhandse lening van een ouder met een kind of een andere onderhandse akte binnen de familie niet meer bij. En dat is jammer omdat voor velen een registratie bij de belastingdienst een extra zekerheid gaf. Zo kon altijd worden bewezen dat de akte ook bestond en sinds wanneer de akte bestond.

Onderhandse lening of hypotheek bij de belastingaangifte

Vanaf 2013 is hypotheekrenteaftrek voor een nieuwe lening of hypotheek alleen nog toegestaan als de lening of hypotheek voor het huis in dertig jaar tijd jaarlijks wordt afgelost. Dat geldt ook voor een onderhandse lening. De oplossing hiervoor is dat u bij uw belastingaangifte kenbaar maakt dat de lening bestaat. De lening in box 3 voor degene die geld uitleent en de hypotheekrente in box 1 voor wie het geld leent. In de loop van 2013 kwam er een formulier beschikbaar waarin u voor een onderhandse hypotheek aangeeft bij de fiscus:
  • De startdatum van de lening;
  • De hoogte van het bedrag;
  • De looptijd in maanden;
  • Het rentepercentage;
  • De manier van aflossen;
  • Uw burgerservicenummer.

Als de fiscus vervolgens vragen heeft over de bijtelling dan wel de aftrekpost, stuurt u desnoods de akte van de lening alsnog op. Dan is uw onderhandse lening alsnog geregistreerd. Achteraf weliswaar en niet meer vooraf. Alle akten die al tot en met 2012 bij de belastingdienst waren geregistreerd, blijven daar ook geregistreerd.
© 2013 - 2014 Zeemeeuw, gepubliceerd in Belasting (Financieel) op . Het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Belastingdienst

Reageer op het artikel "Registratie belastingdienst van onderhandse akte of lening"

Infoteur: Zeemeeuw
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Schrijf mee!