InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Ouderentoeslag box 3 2013 als extra vrijstelling

Ouderentoeslag box 3 2013 als extra vrijstelling

Ouderentoeslag box 3 2013 als extra vrijstelling De oudertoeslag 2013 in box 3 is een verhoogde vrijstelling voor wie recht heeft op AOW en vermogen in box 3. Deze extra vrijstelling zorgt ervoor dat als u naast uw AOW ook wat vermogen of spaargeld hebt, meer geld onder de vrijstelling in box 3 valt, waardoor u minder belasting hoeft te betalen. Deze verhoogde vrijstelling is niet overdraagbaar aan uw partner.

Wat is de ouderentoeslag in box 3?

De ouderentoeslag is een extra vrijstelling in box 3 voor iemand die recht heeft op AOW. Box 3 is de vergaarbak van vermogen en leningen voor zover het niet uw eigen woning betreft:

Zelfs contant geld voor een bedrag hoger dan 512 euro per persoon hoort u op te geven in box 3 van de inkomstenbelasting. Voor u en uw partner samen ligt de grens bij 1024 euro. Even voor Nieuwjaar veel geld opnemen en contant een paar dagen in huis bewaren, gebeurt regelmatig, maar zou bij u belastingopgave dus maximaal maar 1024 euro mogen schelen.

Box 3 betekent box 3 per 1 januari van het belastingjaar

Als u in 2013 over het jaar 2012 belastingaangifte inkomstenbelasting doet, vraagt de fiscus naar uw voordeel uit sparen en beleggen per 1 januari 2012. Ook het jaaroverzicht dat u in het voorjaar van 2013 van uw bank krijgt, geeft de stand per 1 januari 2012. Van dit totaalbedrag, vermogen minus leningen in box 3, gaan de vrijstellingen af waar ieder individu recht op heeft. In 2012 en 2013 is dat 21.139. Als u per 1 januari recht hebt op AOW, hebt u wellicht een verhoogde vrijstelling als gevolg van de ouderentoeslag. Na 1 januari 2012 recht hebben op AOW betekent dat u nog een jaartje moet wachten op deze ouderentoeslag.

Hoogte en voorwaarden oudertoeslag 2012 en 2013

De belangrijkste voorwaarde is dus dat u AOW-gerechtigd bent op de peildatum. Andere voorwaarden zijn:
  • Uw totale vermogen mag niet hoger zijn dan 279.708 per persoon plus uw vrijstelling;
  • Uw inkomen is niet hoger dan 19.895.

Ouderentoeslag 2012 en 2013 box 3:
InkomenHoogte ouderentoeslag
lager dan 14.302 27.984
tussen 14.302 en 19.895 13.992
meer dan 19.895nul

Rekenvoorbeeld oudertoeslag
Stel uw hebt 35.000 euro aan vermogen, een inkomen van 18.000 euro in 2013 en recht op de oudertoeslag. Dat betekent dat uw totale vrijstelling gelijk is aan 21.139 plus 13.992 ofwel 35.131. Dit betekent dat de vrijstelling hoger is dan uw vermogen en u dus geen belasting over uw vermogen betaalt. Zonder de ouderentoeslag was uw vrijstelling 21.139 geweest en had u over het meerdere wel vermogensrendementsheffing moeten betalen. Zolang uw inkomen minder bedraagt dan 14.302, hebt u een heffingvrij vermogen van 49.123.

Vrijstelling box 3 overdraagbaar aan fiscale partner

Samen met uw fiscale partner kunt u bij de aangifte inkomstenbelasting uw loon en vermogen zo verdelen dat het voor fiscaal voordeliger uitkomt. Dat kan ook met de gewone vrijstellingen in box 3 maar niet met de ouderentoeslag. De ouderentoeslag is een individuele vrijstelling die niet overdraagbaar is.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Spaargeld belastingvrij in 2012 of 2013?Spaargeld belastingvrij in 2012 of 2013?Al het spaargeld belastingvrij in 2012, 2013 en 2014 zou mooi zijn, maar geen belasting betalen is vaak niet realistisch…
Belastingheffing 2012 over spaargeldBelastingheffing 2012 over spaargeldOver uw spaargeld moet u belasting betalen, zodra u een saldo hebt boven de vrijstelling. Voor het jaar 2012 is de vrijs…
Belastingheffing over spaargeldBelastingheffing over spaargeldBinnen ons belastingstelsel moet u belasting betalen over vermogensbestanddelen in box III. Onder andere over uw belegd…
Onterechte angst voor belastingheffing over spaargeldOnterechte angst voor belastingheffing over spaargeldDe belastingdruk op spaargeld wordt in Nederland als zwaar ervaren, maar in de praktijk valt het erg mee. Boven de vrijs…
Vermogensrendementsheffing voorkomenDoor creatief met uw vermogen te schuiven, kunt u besparen op vermogensrendementsheffing. U moet echter zien te voorkome…
Bronnen en referenties
  • Belastingdienst

Reageer op het artikel "Ouderentoeslag box 3 2013 als extra vrijstelling"

Reacties

Hoevenaar, 26-07-2013 11:07 #3
Even een vraag: een alleenstaande AOWér gaat naar een senioren woning. haar koopwoning met kleine hypotheek schuld is niet verkocht. hoe zit het met de huurtoeslag in de nw woning? z naast aow geen pensioen en geen vermogen. 0800-0543 geeft verschillende antwoorden! daar kunnen wij niet van op aan! Reactie infoteur, 26-07-2013
Beste Hoevenaar,
1. De gevolgen van de overstap naar een huurwoning zijn afhankelijk van wat er met de koopwoning gaat gebeuren.
2. Als de koopwoning te koop staat, wordt die tot het moment van verkoop gedurende twee jaar niet als vermogen gezien. Als de koopwoning wordt aangehouden zonder te koop te staan, is de woning vermogen in box 3 (waarde minus hypotheek).
3. Overigens is voor de huurtoeslag in een jaar de stand van het vermogen per 1 januari van hetzelfde jaar van belang en niet de wijzigingen gedurende de rest van het jaar.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

John, 23-07-2013 12:02 #2
Nog een vraag mijn vrouw is 67, ik 64. mijn vrouw krijgt van svb bank aow +aio aanvulling
(in buitenland gewoond) zij krijgt ook een ouderentoeslag van 445,00 voor mij, voor geen inkomen, moet ik daar effe 37 % belasting van betalen, klopt dat? dat is een flink bedrag jaarlijks.
mvg john Reactie infoteur, 23-07-2013
Beste John,
Als uw vrouw voor u een toeslag krijgt, bedoelt u waarschijnlijk de AOW partnertoeslag. Dat is een bedrag dat uw vrouw krijgt, niet u:

http://www.financieel.infonu.nl/geld/79342-partnertoeslag-aow-omlaag.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Toon, 10-03-2013 21:34 #1
Een vraag wat betreft ouderentoeslag. We zijn allebei 72 jaar, mijn vrouw heeft als inkomen alleen Aow, ik heb aow en pensioen (40.000). Wat is dan de ouderentoeslag van mijn vrouw en mij? Als ik het goed begrepen heb is dat voor mijn vrouw 27984 en voor mij 0. Klopt dit?
mvg Toon Reactie infoteur, 11-03-2013
Beste Toon,
Klopt helemaal en haar ouderentoeslag is niet overdraagbaar aan u.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Special: Heffingvrij vermogen 2012
Reacties: 3
Schrijf mee!