InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Huurwaardeforfait 2013 berekenen

Huurwaardeforfait 2013 berekenen

Huurwaardeforfait 2013 berekenen Voor uw eigen woning betaalt u in 2013 ook een huurwaardeforfait. Het huurwaardeforfait behoort tot de woonlasten. De gemeente bepaalt de WOZ-waarde van uw huis en daarover betaalt u niet alleen de bekende onroerend goed belasting ozb aan de gemeente, maar ook een huurwaardeforfait aan de belastingdienst van het Rijk, omdat het door de Belastingdienst als extra inkomen wordt gezien. Hoeveel gaat u meer betalen aan huurwaardeforfait?

Huurwaardeforfait 2013

Het huurwaardeforfait kent een progressief belasting tarief. Hoe duurder uw huis is, hoe meer belasting u moet betalen. Kijkt u maar naar de volgende belastingschijven voor het huurwaardeforfait:

Huurwaardeforfait 2013 berekenen, eigenwoningforfait 2013 berekenen:

WOZ-waardeHuurwaarde 2013
tot 12.500 0
tussen 12.500 en 25.000 0,20%
tussen 25.000 en 50.000 0,35%
tussen 50.000 en 75.000 0,45%
tussen 75.000 en 1.040.000 0,6%
vanaf 1.040.000 6.240 plus 1,55% over de waarde die hoger is dan 1.040.000 euro

Dat betekent dat u als u een eigen woning hebt met een WOZ-waarde van 220.000 euro de huurwaarde gelijk is aan 1320 euro.

Wat betekent het huurwaardeforfait aan extra woonlasten?

Het huurwaardeforfait en eigenwoningforfait betekenen een extra last voor wie een eigen huis bezit. Als u zoals in bovengenoemd voorbeeld een huis hebt van 220.000 euro, moet u van de belastingdienst over de berekende 1320 euro inkomstenbelasting betalen. Als dit extra inkomen is. Hoeveel belasting dat precies is, hang vervolgens af van hoeveel u verdient en aan inkomen hebt. Bij een gemiddeld inkomen betaalt u over dit forfait in 2013 42 procent aan belasting ofwel ruim 550 euro. Dit is wel degelijk een bedrag om rekening mee te houden als u een huis koopt.

Hoe kunt u de belasting over de huurwaarde voorkomen?

Iedereen met een eigen huis moet bij zijn belastingaangifte rekening houden met de huurwaarde van de woning. Een waarde van nul bijtelling komt sporadisch voor. Maar de belastingdienst hecht ook grote waarde aan de aflossing van een hypotheek, daardoor is er een uitvlucht voor wie geen of nauwelijks hypotheekrenteaftrek heeft. Bij de aangifte inkomsten belasting eigen woning komt u ook de post aftrek geen of geringe eigen woningschuld tegen, ook wel de aftrekpost Hillen genoemd. Deze aftrekpost maakt het mogelijk om de bijtelling van het huurwaardeforfait volledig te neutraliseren. Als u geen hypotheekrenteaftrek hebt en geen hypotheek, betaalt u zo per saldo geen huurwaardeforfait. Er zijn nog enkele andere uitzonderingen voor dit eigenwoningforfait 2013.

Uitzonderingen betaling huurwaardeforfait 2013

U hebt geen huurwaardeforfait in de volgende situatie:
  • U kunt de Wet Hillen toepassen (zie hiervoor);
  • U hebt al wel een huis gekocht, maar woont er nog niet;
  • Uw voormalige eigen huis staat te koop en u woont ergens anders. Dan geldt eenmaal het huurwaardeforfait, niet tweemaal;
  • Uw eigen huis is onbewoond, omdat u een tijd in het buitenland werkt.

Mijn huis staat te koop

Als uw huis te koop staat, is het nog steeds uw eigen woning. Ook als hij leeg te koop staat. In dat geval behoudt u uw hypotheekrenteaftrek, maar daar staat de bijtelling van het huurwaardeforfait annex eigenwoningforfait tegenover. U hebt geen bijtelling van het huurwaardeforfait voor een tweede woning in box 3 van de inkomstenbelasting. Dit is bijvoorbeeld het geval als u uw huis hebt verlaten en de woning inmiddels aan anderen verhuurt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Eigenwoningforfait 2015Eigenwoningforfait 2015Het eigenwoningforfait 2015 stijgt voor het derde jaar achter elkaar. Wie een eigen woning bezit, betaalt met het eigenw…
Eigenwoningforfait 2014Eigenwoningforfait 2014Als er geen extra bezuinigingen komen, is nu ook het eigenwoningforfait 2014 bekend. Een forse stijging. U gaat weer mee…
Huurwaardeforfait 2016Huurwaardeforfait 2016Het huurwaardeforfait 2016 is een extra belasting op uw woning en wordt daarom ook wel eigenwoningforfait genoemd. Een h…
Huurwaardeforfait 2015Huurwaardeforfait 2015Het huurwaardeforfait 2015 is weer een forse bijtelling bij uw inkomen in 2015. Hoe hoger het huurwaardeforfait, hoe lag…

Reageer op het artikel "Huurwaardeforfait 2013 berekenen"

Reacties

T. Teunissen, 05-11-2013 15:47 #2
Als op een huis met een WOZ waarde van Euro 135.000.- nog een restschuld uitstaat van Eur 25.000.- via een onderhandse lening van een familielid. Dus zonder officiële hypotheek inschrijving Is dan ook geen huurwaardeforfait verschuldigd? Er vindt immers ook geen hypotheekrente aftrek plaats., Reactie infoteur, 05-11-2013
Beste T. Teunissen,
1. Als de restschuld van vóór 29 oktober 2012 is, is de financiering geen hypotheek met een aftrekbare hypotheekrente.
2. Als de financiering van de restschuld van daarna is, kan het een hypotheek zijn, ook als de financiering van de restschuld onderhands is. Voorwaarde is wel dat er rente wordt betaald en dat de lening annuitair is.
3. In alle andere gevallen is het geen hypotheek, en betaalt u geen huurwaardeforfait.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Ad van der Spek, 18-03-2013 17:24 #1
Ben ik bij een 100% aflossing van mijn hypotheek in december 2012 de volledige huurwaardeforfait schuldig? Reactie infoteur, 18-03-2013
Beste Ad van der Spek,
U moet uw huurwaardeforfait bijtellen bij uw inkomen voor de hele periode dat uw huis uw eigen woning en hoofdverblijf is. Er speelt wel wat anders: zodra u de hypotheek volledig hebt afgelost, is er geen hypotheekrenteaftrek meer en kunt u wellicht in 2012 en in ieder geval vanaf 2013 (belastingaangifte 2013) gebruik maken van de aftrekpost geen of geringe eigen woningschuld.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 13-09-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Special: WOZ 2017
Reacties: 2
Schrijf mee!