InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Hoge rente restschuld fiscaal aftrekbaar

Hoge rente restschuld fiscaal aftrekbaar

Hoge rente restschuld fiscaal aftrekbaar In 2013 en 2014 is een huis waarschijnlijk vaak met een restschuld verkocht, in 2016 en 2017 is dat risico een stuk kleiner geworden. In 2015, 2016 en 2017 is de rente op een restschuld 15 jaar bovendien aftrekbaar. Hoe betaalt u de restschuld terug, hoe gaat u dit financieren, hoe gaat u aflossen? De rente op de lening ter financiering van de restschuld of een doorlopend krediet is fiscaal aftrekbaar als hypotheekrente, ook als u de schuld niet in een hypotheek mee financiert maar met een gewone lening bij de bank. Nadeel van een nieuwe lening ter financiering is de hoge rente wanneer sprake is van een consumptieve lening. Voordeel is de aftrekbaarheid van de rente waardoor de belastingdienst meebetaalt en uw betaalde rente netto wat lager is. De aftrekbaarheid van de rente maakt de restschuld beter betaalbaar. Ook als u gaat verhuizen is in een aantal gevallen het meefinancieren van de restschuld in de nieuwe hypotheek mogelijk.

Woning verkopen met een restschuld in 2015, 2016 of 2017

Helaas zullen veel mensen merken dat de verkoop van hun woning minder oplevert dan gedacht. Huizenprijzen zijn immers in zijn algemeenheid gedaald. Waar tot voor kort nog sprake was van een overwaarde doordat het huis meer waard was dan de hypotheek die er op rustte, is nu veelal het tegenovergestelde het geval. De hypotheek is hoger dan de waarde van het huis en bij verkoop blijft u zo zitten met een restschuld.

Financiering van de restschuld van uw woning, ook rente doorlopend krediet aftrekbaar als hypotheekrente

Dan de financiering van de restschuld die moet worden terugbetaald. De wijze waarop u een krediet afsluit om de restschuld terug te betalen is van een aantal factoren afhankelijk:
  • Hebt u een Nationale Hypotheekgarantie, dan wordt de schuld wellicht kwijtgescholden;
  • Gaat u een nieuw huis kopen dan kan de restschuld misschien worden meegenomen in de nieuwe hypotheek;
  • Gaat u huren, dan moet u wel een consumptieve lening afsluiten, een persoonlijke lening of een doorlopend krediet als financiering;
  • Als u gaat kopen en de bank wil de restschuld niet meefinancieren, dan moet u ook op zoek naar een consumptieve lening. De bank mag de restschuld met een nieuwe hypotheek meefinancieren, maar is daartoe niet verplicht.

De rente op de restschuld van uw eigen woning

De hoogte van de rente op een restschuld is sterk afhankelijk van de manier waarop u een lening kunt afsluiten. Ik zeg met opzet kunt afsluiten, omdat de bank wel moet meewerken. In de praktijk zijn banken echter niet happig meer om een restschuld mee te financieren in de hypotheek als u een nieuw huis koopt. Niet geheel onlogisch want tegenover de restschuld staat in beginsel geen onderpand, waardoor een bank meer risico loopt. Dat betekent in de praktijk dat u genoodzaakt kunt worden om de restschuld consumptief te financieren en een consumptieve lening is duurder.

Rente restschuld fiscaal aftrekbaar: 15 jaar vanaf 2015

Normaliter mag u de rente op een consumptieve lening niet fiscaal aftrekken in box 1 van de inkomstenbelasting. Het kabinet heeft een uitzondering gemaakt voor de rente op de restschuld. De komende 10 jaar mag u die rente toch als hypotheekrente voor de eigen woning opvoeren als aftrekpost en vanaf 2015 is dat 15 jaar. Dat betekent ook dat u een deel van de rente via de fiscus terugkrijgt. Deze teruggave kan oplopen tot maximaal 52%. Gelukkig maar, want zo wordt de rente toch beter betaalbaar. U krijgt niet alles terug, maar als u een hoog inkomen hebt, wel meer dan de helft. Wie een lager inkomen heeft, krijgt minder terug, maar nog altijd grofweg een derde deel.

Lening restschuld hoeft niet annuitair te zijn, de financiering van de restschuld

Opvallend is wel dat er aan de wijze van financiering van de restschuld door de belastingdienst geen eisen worden gesteld zoals die gelden voor een hypotheek in 2013 en 2014. Zo moet een nieuwe hypotheek vanaf 1 januari 2013 minimaal annuitair worden afgelost. Bij de lening die u sluit voor uw restschuld bestaat die verplichting niet. Overigens is het ook bij een persoonlijke lening zo dat u door de bank wordt verplicht af te lossen, maar die verplichting bestaat niet voor een doorlopend krediet. Hoe u de restschuld ook financiert, de komende tien jaar is de rente aftrekbaar bij uw aangifte inkomstenbelasting. En daarbij kunt u het beste op zoek gaan naar de goedkoopste lening en meerdere offertes aanvragen.

Conclusie fiscale aftrek rente restschuld eigen woning 2015, 2016 en 2017

Een restschuld is een forse tegenvaller bij de verkoop van uw huis, de fiscale aftrek van de rente een meevaller. Wordt de schuld niet door de NHG kwijtgescholden en is een hogere hypotheek niet mogelijk, dan zal de rente van de lening hoger zijn. Laat het daar niet bij zitten, maar zoek ook dan naar de goedkoopste lening, ook al betaalt de fiscus u een deel terug.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Restschuld als fiscale aftrekpost (nieuwe regels)Restschuld als fiscale aftrekpost (nieuwe regels)Is er een restschuld van uw hypotheek bij verkoop van uw eigen woning, dan staat de hypotheek onder water bij de bank. W…
Hogere hypotheek 2017 met extra hypotheekrenteaftrek?Hogere hypotheek 2017 met extra hypotheekrenteaftrek?Hypotheek nieuws 2017. Wilt u uw hypotheek verhogen? Wie denkt dat hij in 2017 alle hypotheekrente fiscaal kan aftrekken…
Verhuizen naar huurwoning en hypotheekVerhuizen naar huurwoning en hypotheekU kunt uw koophuis verlaten voor een huurwoning, maar dan wilt u toch ook weten wat dat financieel betekent en of daarme…
Wat zijn de voordelen van NHG?Als u een woning koopt met NHG, levert dit verschillende voordelen op. U betaalt aanzienlijk minder hypotheekrente. Bove…

Reageer op het artikel "Hoge rente restschuld fiscaal aftrekbaar"

Reacties

Michel, 08-10-2016 20:13 #4
Wij hebben onze woning verkocht met een restschuld van 6000. Nu kunnen wij dit betalen tijdens passeren met eigen geld. Dit geld heb ik weer nodig om onze nieuwe woning in te richten op een later tijdstip. Nu is mijn vraag of we eerst de restschuld zelf kunnen betalen en later alsnog een kleine lening afsluiten waarvan we de rente toch kunnen aftrekken? Reactie infoteur, 10-10-2016
Beste Michel,
De kosten voor de financiering van de inrichting van uw woning zijn niet aftrekbaar, de rente op een restschuld wel.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jeanette, 29-09-2016 10:47 #3
Is de rente restschuld van een tweede woning ook fiscaal aftrekbaar?
Groet,
Jeanette Reactie infoteur, 29-09-2016
Beste Jeanette,
Neen, alleen de rente voor de restschuld voor de eigen (eerste) woning.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

P. van Zonneveld, 18-09-2014 21:35 #2
Mijn zwager is in 2009 bij zijn zieke vrouw in Polen gaan wonen. Hij heeft zijn huis in Nederland moeten verkopen in 2011, vanwege het feit dat hij de rente op de hypotheek niet langer kon betalen. Zijn hypotheek was toen 120.000 euro. De opbrengst van de gedwongen verkoop was in 2011 95.000 euro. Hij heeft dus een restschuld van 25.000 exclusief de niet betaalde rentes. De hypotheekbank heeft toen zijn ABP pensioen van 490 euro via de deurwaarder in zijn geheel maandelijks ingenomen, en dat gebeurt nu nog steeds. Momenteel is er nog een restschuld van ca 38.000 euro.
Mag hij het maandelijks door de deurwaarder ingenomen bedrag van deze restschuld als aftrekpost opvoeren of valt hij net buiten deze regeling, omdat zijn huis in 2011 verkocht is en niet in 2012? Reactie infoteur, 19-09-2014
Beste P. van Zonneveld,
De rente is aftrekbaar als de restschuld is ontstaan na 28 oktober 2012. Ook voor een pensioen geldt een beslagvrije voet (alles innemen is niet zomaar toegestaan):

http://financieel.infonu.nl/geld/61035-loonbeslag-deurwaarder-en-incassobureau.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Sen, 01-07-2014 10:10 #1
De rente van een restschuld is toch alleen fiscaal aftrekbaar als deze ontstaan is NA 28 oktober 2012? Reactie infoteur, 01-07-2014
Beste Sen,
Klopt, restschulden opgelopen in 2013 en 2014 voldoen hieraan.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 25-12-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Special: Hypotheekrenteaftrek
Reacties: 4
Schrijf mee!