InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Belastingaangifte welke biljetten zijn er?

Belastingaangifte welke biljetten zijn er?

Belastingaangifte  welke biljetten zijn er? Tegenwoordig doet vrijwel iedereen digitaal aangifte. Nog steeds wordt de verschillende soorten van aangiftes onderverdeeld in verschillende biljetten, ook als het gaat om een digitale aangifte. Een belastingplichtige die in het buitenland woont moet een ander belastingbiljet invullen dan de in Nederland wonende belastingplichtige. In het verleden waren er speciale biljetten voor het aanvragen van een teruggaaf. Deze bestaan inmiddels niet meer. Hoewel ze nog steeds biljetten worden genoemd worden vrijwel alle aangiftes digitaal ingestuurd. In eerste instantie ging de aangifte via een diskette die opgestuurd moest worden naar de Belastingdienst. Nu wordt de aangifte verstuurd via de Digid.

Hieronder worden een aantal veel gebruikte biljetten of biljetten die vroeger gebruikt werden nader toegelicht.

P-biljet

Dit zijn de reguliere aangiftebiljetten die de meeste mensen moeten invullen. Het biljet is gericht op particulieren en bevat onder andere vragen over inkomsten, aftrekposten en heffingskortingen.

E-biljet

Is vergelijkbaar met het P-biljet maar is vereenvoudigd. Met ingang van het belastingjaar 2010 zijn deze biljetten komen te vervallen.

W-biljet

Met ingang van het belastingjaar 2011 is dit biljet komen te vervallen. Het was een biljet speciaal voor ondernemers die ontheffing hadden om elektronisch aangifte te doen.

T-biljet

Het T-biljet was er in vier verschillende varianten, namelijk het T-biljet, Tj-biljet, Tz-biljet en het Tc-biljet. Deze biljetten moesten ingevuld worden om een teruggave van de Belastingdienst te krijgen. Het ging hierbij om belastingplichtigen die geen verplichte aangifte hoefden te doen. Het Tj-biljet was speciaal bedoeld voor jongeren tot 30 jaar en de T-biljet was voor de oudere groep belastingplichtigen. Het Tc-biljet was voor buitenlandse belastingplichtigen die in Nederland recht hadden op een teruggave. Het Tz-biljet was bedoeld voor belastingplichtigen met een laag inkomen en relatief hoge zorgkosten. Deze biljetten zijn met ingang van belastingjaar 2010 komen te vervallen.

F-biljet

Bij het overlijden van een belastingplichtige moet dit biljet gebruikt worden door de nabestaanden. In het belastingjaar van overlijden moet de fiscale situatie van de overledene worden afgerond. De bezittingen, schulden en eventueel inkomsten gaan over naar de nabestaanden van de overledene.

M-biljet

Het M-biljet wordt gestuurd naar belastingplichten die geëmigreerd zijn. Het biljet heeft betrekking op het jaar van de emigratie. Hierin moet worden opgenomen de periode voorafgaand aan de emigratie (in hetzelfde belastingjaar) en de periode in het buitenland.

C-biljet

Het C-biljet is een uitgebreid aangiftebiljet voor particulieren en ondernemers die in het buitenland verblijven, maar financieel nog wel verbonden zijn met Nederland. Hierbij kunt u bijvoorbeeld denken aan belastingplichtigen die nog inkomsten genieten vanuit Nederland.

Vt-biljet

Deze tenaamstelling wordt niet meer gebruikt tegenwoordig. Met Vt-biljet wordt bedoeld het formulier waarmee voorlopige teruggaaf kan worden aangevraagd bij de Belastingsdienst. Een voorlopige teruggaaf is een voorschot van de Belastingdienst in verband met een te hoge heffing over het inkomen. De belangrijkste aftrekpost is de betaalde hypotheekrente voor de eigen woning.

Er worden nauwelijks nog biljetten verstrekt

Tegenwoordig is het gebruikelijk om digitaal aangifte te doen. Op verzoek kunnen er in bepaalde gevallen nog biljetten verstrekt worden, maar het gaat slechts om uitzonderingsgevallen. De digitale aangifte heeft het invullen van de aangifte ook sterk vereenvoudigd. Bij de biljetten wordt een boekje meegestuurd met nadere toelichting op de vragen. Bij digitale aangifte zit de toelichting zeer praktisch verwerkt in het programma. Via de Belastingdienst kunt u nog verzoeken om schriftelijk aangifte te mogen doen.
Gerelateerde artikelen
Beschadigde eurobiljetten en euromuntenSinds het jaar 2001 moeten wij betalen met de euro in plaats van de gulden. In veel Europese landen kunt u met deze munt…
T-biljet de belastingdienstT-biljet de belastingdienstIeder jaar lopen veel mensen geld mis van de belastingdienst. Dit komt omdat ze de onwetendheid hebben van een t-biljet.…
Formulieren voor teruggave belasting studenten 2013Formulieren voor teruggave belasting studenten 2013Wanneer je als student een bijbaantje hebt dan is de kans groot dat je minder hebt verdiend dan de drempel voor het beta…
Vals geld, het herkennen van vals geldVals geld, het herkennen van vals geldDe kans dat u een briefje vals geld in handen krijgt is niet zo erg groot. Wel is het handig om te weten hoe u valse eur…
Belastingteruggave scholieren en studenten 2011Belastingteruggave scholieren en studenten 2011Vaak wordt er teveel belasting ingehouden bij werk dat jongeren doen.Hoe werkt het terugvragen van belastinggeld? Met in…
Bronnen en referenties
  • Kluwer belastinggids 2012

Reageer op het artikel "Belastingaangifte welke biljetten zijn er?"

Reactie

Rico, 26-08-2015 23:43 #1
Ik moet via het F-biljet aangifte inkomstenbelasting 2015 aangeven voor mijn overleden tante op 01.07.2015. Ze had in 2015 het vruchtgebruik over de woning waar ik het blote eigendom over heb. Hoe moet ik het vruchtgebruik van haar over deze woning verwerken in de aangifte IB2015 van haar?

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 11-01-2013
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Reacties: 1
Schrijf mee!