InfoNu.nl > Financieel > Belasting > De belastingdienst, de voorlopige teruggaaf 2011 en 2012

De belastingdienst, de voorlopige teruggaaf 2011 en 2012

De belastingdienst, de voorlopige teruggaaf 2011 en 2012 Aan het einde van het jaar wordt door de Belastingdienst de voorlopige teruggaaf VT berekend voor het komende jaar. Voor wie specifieke ziektekosten aftrekt, wordt dat in 2011 en 2012 een tegenvaller omdat steeds minder fiscaal aftrekbaar is. Ook gedurende het jaar kunt u om een voorschot vragen op de teruggaaf van de te veel betaalde belasting. Dit doet u door de voorlopige aanslag 2012 in te vullen. Bekijk ook altijd of de belastingdienst wel van de goede gegevens en veronderstellingen is uitgegaan. Wilt u geld terug van de belastingdienst, let dan op uw fiscale aftrekposten. U kunt uw voorlopige teruggaaf ook later nog wijzigen.

Belastingheffing en aftrekposten

Uw werkgever of uitkeringsinstantie houdt elke maand belasting in op uw loon, uitkering of pensioen. Omdat deze wordt berekend op basis van het bruto-inkomen, zonder met allerlei aftrekposten rekening te houden, kan het zijn dat maandelijks te veel wordt in gehouden. Dat kan behoorlijk in de papieren lopen als u veel aftrekposten heeft. Denk aan aftrekposten als de hypotheekrenteaftrek, alimentatie, studiekosten en bijzondere uitgaven zoals de ziektekosten. Want een werkgever houdt niet uit zich zelf rekening met uw aftrekposten en alle heffingskortingen. Die kent hij meestal ook niet. Het vragen om een voorlopige teruggave inkomstenbelasting biedt uitkomst voor de volgende heffingskortingen:
  • De inkomensafhankelijke combinatiekorting;
  • De ouderschapsverlofkorting;
  • De alleenstaande ouderkorting;
  • De doorwerkbonus;
  • De korting voor maatschappelijke beleggingen en beleggingen in durfkapitaal en culturele beleggingen.

Wat is de voorlopige teruggaaf 2012 van de belastingdienst?

Als u weet dat u daardoor in feite te veel belastingen en premies betaalt, kunt u de Belastingdienst vragen om een Voorlopige Teruggaaf. Als u dat ook in eerdere jaren hebt gedaan, komt de belastingdienst automatisch in november of december met de beschikking. Zijn er grote wijzigingen ten opzichte van vorig jaar, door een ander inkomen of andere aftrekposten, dan doet u er goed aan om de Belastingdienst om een gewijzigde beschikking te vragen. Als u namelijk te veel terug krijgt, zult u dat later terug moeten betalen, met heffingsrente. Krijgt u te weinig terug, dan kunt u het ook laten zitten en met rente terugontvangen. Zo kunt u sparen bij de Belastingdienst. En als u nieuwe aftrekposten heeft, zoals door een scheiding of scholing, moet u zeker actie ondernemen, want dan zit u nog niet in het systeem van de automatische beschikkingen voorlopige teruggaaf belastingen.

Verrekening van een openstaande schuld met een voorlopige teruggaaf

Als door de belastingplichtige niet wordt gereageerd op een betalingsherinnering of aanmaning wordt de betrokken schuld eerst verrekend met de voorlopige teruggaaf. U krijgt dan het saldo in de resterende maanden van het jaar uitbetaald.

De specifieke ziektekosten als fiscale aftrekpost

Een belangrijke aftrekpost hangt samen met de specifieke ziektekosten. Het bedrag aan buitengewone lasten boven de daarvoor aangegeven drempel is immers fiscaal aftrekbaar. Vanaf 2008 is deze aftrek sterk veranderd. De Belastingdienst anticipeert hierop, en heeft tal van huishoudens een brief gestuurd. Daarin staat dat de belastingdienst het zekere voor het onzekere neemt. Enerzijds zullen de fiscale aftrekposten voor de premies verminderen of verdwijnen, anderzijds zal het drempelbedrag worden verlaagd. Omdat onduidelijk is hoe dat individueel uitpakt, zal de Belastingdienst bij het opstellen van de beschikkingen niet met deze aftrekmogelijkheid rekening houden. Wie meent er wel recht op te hebben, moet op een later moment, een nieuwe berekening uitvoeren en zelf contact opnemen met de Belastingdienst. Hoe hoog uw teruggave wordt is afhankelijk van uw inkomen en de verschillende aftrekposten. De voorlopige teruggave wordt maandelijks uitgekeerd, nadat de beschikking is vastgesteld door de belastingdienst. U kunt ook altijd gedurende een jaar als dingen anders uitpakken dan eerder gedacht, een wijzing van de maandelijkse teruggaaf vragen of de voorlopige teruggaaf stopzetten om te voorkomen dat u straks moet bij betalen. Het invullen van de voorlopige aanslag gaat digitaal met uw digid-code.

Lees meer over de voorlopige aanslag 2013 in:

De voorlopige aanslag 2012 stopzetten, wijzigen en veranderen

Als u in 2011 een voorlopige aanslag of teruggaaf krijgt en u onderneemt geen actie, dan krijgt u zeer waarschijnlijk ook in 2012 een voorlopige teruggaaf. Maar er verandert nogal wat. Dit kan een reden zijn om een verzoek tot wijziging in te dienen. Let hierbij op het volgende:
  • Vanaf 2012 is het zo dat als u ongetrouwd samenwoont en er op hetzelfde adres een minderjarig kind van één van beiden woont, dan bent u in fiscale partners. Dat was in 2011 niet zo;
  • Een aantal heffingskortingen is in 2012 lager dan in 2011;
  • Bij een tijdelijk verblijf thuis van een ernstig gehandicapten gaat voor de fiscale aftrekpost de leeftijdsgrens naar 21 jaar;
  • Ook bij de aftrekpost levensonderhoud kinderen gaat de leeftijdsgrens naar 21 jaar;
  • In box 3 verdwijnt het heffingsvrij vermogen dat u mocht meetellen voor een minderjarig kind.

Slot

Voor mensen met ziektekosten zal de voorlopige teruggaaf veel lager uitvallen dan verwacht. Vaak gaat het om chronische zieken met een laag inkomen. Deze mensen dreigen nu het kind van de rekening te worden. Zie voor de fiscaal aftrekbare ziektekosten 2010, 2011 en 2012 het artikel: Aftrekbare ziektekosten IB 2011 en 2012 uitgelegd. Hebt u recht op een belastingteruggave, maar doet u niets, dan moet u wachten totdat de belastingaangifte door de belastingdienst is behandeld. En dat is meestal enkele maanden na 1 april van het volgende jaar. Neem daarom zelf actie.

Lees verder

Gerelateerde links
Belastingtarieven 2010 en 2011.
Gerelateerde artikelen
Wat is een voorlopige teruggaaf?Wat is een voorlopige teruggaaf?De meeste huizenbezitters die een hypotheek hebben op hun eigen woning, maken gebruik van een voorlopige teruggaaf. Hier…
Geld lenen of sparen bij de belastingdienstGeld lenen of sparen bij de belastingdienstU kunt met de lage heffingsrente goedkoop geld lenen bij de belastingdienst. De rente op leningen is vaak hoog, maar nie…
Voorlopige aanslag 2015 inkomstenbelastingVoorlopige aanslag 2015 inkomstenbelastingUw voorlopige aanslag inkomstenbelasting 2015 aanvragen? Dat kan betekenen dat u belasting moet betalen over 2015, maar…
Verdien aan de Belastingdienst - heffingsrenteVerdien aan de Belastingdienst - heffingsrenteGeld verdienen aan de Belastingdienst. Dat kan met de heffingsrente en belastingrente op de belasting. Ook gezamenlijk b…
Heffingsrente, belastingrente en invorderingsrenteHeffingsrente, belastingrente en invorderingsrenteU krijgt een aanslag met een te betalen of te ontvangen bedrag, en hierbij wordt heffingsrente berekend. Maar waar wordt…

Reageer op het artikel "De belastingdienst, de voorlopige teruggaaf 2011 en 2012"

Reacties

A. Kerkdijk, 23-06-2013 07:11 #10
Ik moet over het jaar 2010 en 2011 belasting terugbetalen voor de zorgtoeslag, word deze schuld gelijk verrekend met mijn belasting teruggave of word het geld van de teruggave gewoon overgemaakt op mijn rekening?ik betaal nu iedere maand netjes mijn openstaande belasting schuld terug! Reactie infoteur, 23-06-2013
Beste A. Kerkdijk,
Hoewel een toeslag en de belastingheffing via de belastingdienst gaan, vindt in de meeste gevallen nog geen ondelinge verrekening plaats. Wel kan een terug te betalen deel van de zorgtoeslag worden verrekend met de bedragen die u de komende tijd nog aan zorgtoeslag zult ontvangen. Maar er zijn nog meer opties denkbaar:

http://www.financieel.infonu.nl/belasting/115454-definitieve-berekening-toeslagen.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Aphj van der Burgt, 28-07-2011 12:20 #9
Gaan over 2011 de bijzondere ziektekosten geheel of gedeeltelijk vervallen en zo ja,
kan ik de kosten van een kaakchirurgische ingreep nog aftrekken? Reactie infoteur, 28-07-2011
Beste Aphj van der Burgt,
De aftrekbare ziektekosten zijn in 2011 niet veel anders dan in 2010. De kosten van de kaakchirurg zijn gewoon fiscaal aftrekbaar na doorverwijzing.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Erve van A. Roozeboom, 28-06-2011 10:19 #8
Bij de belastingteruggave moet ik het trouwboekje opsturen, mijn ouders waren gescheiden en zijn inmiddels alle twee al overleden, kunt u mij vertellen wat ik inplaats van het trouwboekje op kan sturen? Reactie infoteur, 28-06-2011
Beste Erve van A. Roozeboom,
Kennelijk gaat het hier om uw legitimatie. Om aan te tonen dat u een kind van betrokkenen bent, kunt u bij de afdeling Burgerzaken van de gemeente waar u geboren bent een uittreksel uit het geboorteregister aanvragen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

B. T., 09-06-2010 14:10 #7
In 2008 niet het hele jaar gewerkt. In April 2010 een brief ontvangen dat ik teveel belasting betaald heb dus. Vervolgens alsnog digitaal aangifte gedaan over 2008 in Mei 2010. betekent dit dat ik als laatste op de stapel kom en vervolgens een eeuwigheid moet wachten op de teruggaaf? Reactie infoteur, 09-06-2010
Beste B T,
1. Als het goed is wordt na de brief snel uitbetaald. In de brief staat ook op welke rekening het geld gestort zal worden.
2. Een wijziging op een aanslag die in behandeling is wordt eerder afgehandeld dan een volstrekt nieuwe aangifte.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

J. Kleve, 14-04-2010 20:38 #6
Ik heb zojuist een brief gekregen van de belastingdienst, waarin staat dat ik recht heb ongeveer 300 terugggave van 2008. Maar als ik dan 2009 uitreken zou ik 166 belasting moeten terug betalen. Hoe gaat dit in zijn werk? Het lijkt mij dat als ik het éne neem, het andere ook moet betalen. Hoe en wanneer zou ik dit krijgen en evt. moeten betalen? Reactie infoteur, 15-04-2010
Beste J. Kleve,
1. De belastingdienst bekijkt voor het vast stellen van een belastingaanslag elk jaar afzonderlijk. Dus geld terug voor 2008 betekent niet automatisch geld moeten betalen in 2009.
2. Er zijn in 2009 belastingtechnisch wat dingen verandert waardoor 2009 voor u ongunstiger kan uitvallen dan 2008.
3. Op het bericht van de belastingdienst staat als het goed is ook hoe de fiscus het gaat terugbetalen. Zeer waarschijnlijk wordt het bedrag voor het jaar 2008 gewoon op uw rekening gestort.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Marisje, 26-11-2009 22:25 #5
Ik heb mijn aangiften gedaan van vijf jaar, maar in 2008 heb ik bijna tandarts kosten gemaakt van 700 euro, en ik ben 100% arbeidsongeschikt voor al 8 jaar hoeveel kan ik terug verwachten en ik ben een alleenstande ouder van 2 kinderen? Reactie infoteur, 27-11-2009
Beste Marisje,
Helaas kan ik dat op basis van deze gegevens niet aangeven. Wel is het zo dat, als u vergeten bent de 800 euro tandartskosten voor 2008 af te trekken, u dat altijd alsnog kunt doen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jan, 24-06-2008 19:39 #4
We wachten wel weer af. Gezien de economische toestand van dit moment, waarbij een recessie niet moet worden uitgesloten zal de nieuwe wetgeving er wel komen.De zwaksten worden hierdoor het meest getroffen naast het gegeven dat hun koopkracht ook al minder wordt. Hier staan we dan weer met onze normen en waarden. Prachtig op papier, maar nietszeggen in de politieke uitvoerbaarheid.

Anoniem, 10-06-2008 22:18 #3
De politiek lijkt geen enkel idee te hebben tot welke gevolgen hun beslissingen kunnen leiden. Wellicht tot op een dag waarop zij daar zelf in directe omgeving mee te maken krijgt. Chronisch zieken kunnen op een gegeven moment vaak niet meer werken door hun ziekte, terwijl zij dit wel zouden willen. Zij zitten vervolgens verplicht thuis met een minimaal inkomen, met geen enkel vooruitzicht op verbetering. Hierin valt immers geen promotie of iets dergelijks te maken en een cursus helpt in deze situatie ook niet!
Sociale contacten gaan verloren, de eigen bijdragen voor medicijnen worden steeds hoger. Kortom: steeds minder ruimte voor leuke dingen. Mensen belanden op deze wijze in een neerwaartse spiraal. Wat nu als deze mensen hun eigen bijdrage niet meer kunnen betalen? In het meest extreme geval, als men moet gaan kiezen tussen boodschappen of medicijnen? Mensen worden al lichamelijk beperkt door hun ziekte. Is het dan echt noodzakelijk om deze mensen ook nog eens financieel te beperken?

Shan, 10-05-2008 14:26 #2
Je vraagt je af of de beleidsmakers er enig idee van hebben hoe chronisch zieken met een laag inkomen moeten rondkomen. Ook is er geen oog voor mensen die totaal geen baat hebben bij reguliere medicatie en aangewezen zijn op alternatieve therapieen, dieten en het gebruik van vitamines/mineralen en voedingssupplementen.
Wil je deze kosten opvoeren dan heb je een verklaring nodig van een arts! En die hebben er dus geen flauwe notie van hoe goed alternatief wel werkt.
Het is een schande dat er onvoldoende inzicht is in de problematiek van mensen met lage inkomens en hoge kosten die in verband staan met ziekte. Reactie infoteur, 10-05-2008
Eens!

Anoniem, 18-12-2007 20:22 #1
Ik ben zo iemand die het slachtoffer is van de wat prematuur uitgevoerde regeling die nog niet eens is ingegaan.
Het betekent Euro 85,-- netto per maand in januari 2008, dit terwijl alle prijzen voor verzekeringen, contributies, gas/licht e.d. stijgen. Ik weet af en toe niet meer hoe ik de touwtjes aan elkaar moet knopen. Politiek Den Haag, ook de oppositiepartijen, zitten massaal te slapen en te genieten van het zitten op het pluche. Bij het zenden van een mail over dit probleem naar bijv. de SP, blijkt dat zij niet voldoende op de hoogte zijn van de problematiek. Chronisch zieken en zwakkeren zijn makkelijk te pakken en dus gewoon de klos. Reactie infoteur, 19-12-2007
Ook ik ben daar best somber over. Het valt mij op dat niet alleen de politiek wegduikt, maar ook de media. Ook de SP moet zorgen dat ze goed op de hoogte is, maar niet alleen de SP. Gewoon blijven mailen. Ook naar de Pvda, D'66, Groenlinks en zo verder. Denk ook aan bijvoorbeeld Nova (nova@novatv.nl). Blijkbaar moet dat tegenwoordig helaas zo.

Infoteur: Zeemeeuw
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Special: Belastingaangifte
Reacties: 10
Schrijf mee!