InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Wanneer krijg je geld van Belastingdienst terug?

Wanneer krijg je geld van Belastingdienst terug?

Wanneer krijg je geld van Belastingdienst terug? Voor sommige mensen kan de belastingaangifte een positief gevolg hebben: ze krijgen geld terug. Maar wanneer heb je recht op teruggave van geld van de Belastingdienst? En op welke datum vindt de uitbetaling plaats? Onderstaand een uitleg.

Aangifte van de belasting doen

Waneer je een belastingaangifte moet doen, krijg je hierover van een brief (aangiftebrief) van de belastingdienst. Het kan zijn dat je recht hebt op een teruggave van belastinggeld. Ook wanneer je geen aangiftebrief hebt ontvangen kan het toch zijn dat je geld van de Belastingdienst terugkrijgt. Het is daarom altijd aan te bevelen om goed te beoordelen of je wel of geen belasting terugkrijgt. Eventueel kan je iemand inhuren die de belastingaangifte voor je doet (bijvoorbeeld een belastingadviseur).

Wanneer moet je aangifte doen voor de belasting?

De belastingdienst geeft aan dat je voor 1 april je belastingaangifte moet hebben gedaan. In de praktijk kan je ook later dan 1 april de belastingaangifte doen. Over het algemeen krijg je eerst een aanmaning met daarin weergegeven een nieuwe einddatum voor de aangifte. Pas wanneer je die datum ook overtreedt ontvang je een verzuimboete. Toch wordt geadviseerd om gewoon voor 1 april de aangifte in te dienen.

Krijg je bericht als je geld terugkrijgt?

Je krijgt een bevestiging van het bedrag dat je gaat ontvangen of moet betalen. Dit heet een voorlopige aanslag. De datum dat je een voorlopige aanslag krijgt ligt niet vast. Meestal geldt dat hoe eerder je de aangifte doet, hoe eerder je bericht krijgt. In de praktijk krijgen mensen wanneer ze de aangifte voor 1 april hebben ingediend een bericht ergens tussen half mei en eind juni. Wanneer je pas na 1 april de aangifte hebt gedaan zal het bericht ook mogelijk pas later volgen. Ook wanneer de belastingdienst onregelmatigheden met betrekking tot de aangifte aantreft zal het bericht pas mogelijk op een later tijdstip volgen.

Wanneer vindt uitbetaling plaats?

Ook de datum dat de uitbetaling wordt gedaan ligt niet vast. Normaal gesproken is dit ongeveer vijf werkdagen na dagtekening van de schriftelijke bevestiging. Voorwaarde is uiteraard dat je bankrekeningnummer bekend is bij de belastingdienst. De overschrijvingsduur is ook mede afhankelijk van bij welke bank je een rekening hebt en van bijvoorbeeld een weekend of feestdagen.

Kan er uitbetaling vooraf plaatsvinden?

Het is mogelijk om de belastingteruggave niet pas het jaar erop te ontvangen, maar juist maandelijks gedurende het betreffende kalenderjaar. Dit heeft een voorlopige teruggaaf. Na afloop van het jaar zal berekend worden of de voorlopige teruggaaf te hoog of te laag was en zal er een correctie plaatsvinden. Tevens zal er een prognose voor de voorlopige teruggaaf van het nieuwe jaar plaatsvinden. Een voorlopige teruggaaf kan worden aangevraagd bij de belastingdienst.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.belastingdienst.nl

Reageer op het artikel "Wanneer krijg je geld van Belastingdienst terug?"

Infoteur: Advies-eb
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Special: Geldzaken
Schrijf mee!