Gevolgen belastingplan commissie Van Dijkhuizen

Gevolgen belastingplan commissie Van Dijkhuizen In oktober 2012 zijn de plannen van de commissie Van Dijkhuizen gepresenteerd. Op basis van deze plannen moet onze belastingstelsel worden herzien. De pijn moet vooral gedragen worden door de ouderen en door zelfstandig ondernemers. In februari 2012 heeft de commissie Van Dijkhuizen de opdracht gekregen om met een plan te komen om ons belastingstelsel te herzien. Dit is niet ingegeven door de slechte economische omstandigheden, maar dit stond al ingepland. Het oude belastingstelsel stamt uit 2001 en moet op termijn weer herzien worden. De bedoeling was om de koopkracht niet aan te tasten, maar de schatkist van Nederland moest er ook niet door getroffen worden. Het nieuwe belastingstelsel moest vooral eenvoudiger worden met minder belastingschijven en minder aftrekposten en belastingvrije bedragen.

Oorspronkelijk was de planning dat de plannen pas gepresenteerd zouden worden in het eerste kwartaal van 2013, maar doordat er in het laatste kwartaal van 2012 een nieuwe regering moest worden gevormd hebben ze het proces versneld. Het plan zou betrekking hebben op alle drie boxen in ons belastingstelsel, maar door tijdsdruk is dat niet gelukt. Het in oktober 2012 gepresenteerde plan had uitsluitend betrekking op box 1 (inkomen en de eigen woning).

Twee belastingschijven in plaats van vier

In het belastingstelsel dat wij sinds 2001 hebben loopt de inkomstenbelasting op van 37 naar 52 procent (Tot 2013 bedroeg de laagste schijf 33,1 procent). Commissie Van Dijkhuizen heeft voorgesteld om de laagste schijf op 37 procent te houden en de tweede en hoogste schijf bedraagt 49 procent. De hogere inkomens gaan dus minder belasting betalen. De laagste schijf geldt voor een jaarinkomen van maximaal ruim €60.000. De hypotheekrenteaftrek kan slechts worden afgetrokken tegen de laagste schijf.

Hypotheekrenteaftrek moet sterk beperkt worden

De te dure regeling van de hypotheekrenteaftrek moet op lange termijn afgeschaft gaan worden. Geleidelijk moet de mogelijkheid om de hypotheekrente af te trekken volledig verdwijnen. Dit gaan ze doen door voor de hypotheekrenteaftrek er vanuit te gaan dat er jaarlijks een deel van de schuld afbetaald gaat worden. Hierbij moet de hypotheekschuld van 31 december 2013 als uitgangspunt gaan dienen. De overdrachtsbelasting zou volledig moeten komen te vervallen om de huizenmarkt te stimuleren.

Ouderen krijgen een hogere belastingdruk

Gepensioneerden voelen een lagere belastingdruk in de eerste twee schijven van ons belastingstelsel. Volgens de commissie Van Dijkhuizen moeten de ouderen ook gewoon dezelfde belastingheffing betalen over het inkomen. In een periode van achttien jaar moet de heffing jaarlijks worden verhoogd tot de gepensioneerden op dezelfde belastingdruk zitten. Hierdoor moet de AOW ook houdbaar worden voor de toekomst.

Zelfstandigenaftrek en de startersaftrek moeten komen te vervallen

Gerekend over het jaar 2012 bedraagt de zelfstandigenaftrek €7.280. Startende ondernemers kunnen naast de zelfstandigenaftrek ook gebruik maken van de startersaftrek van €2.123. Deze aftrek geeft ondernemers dus een hoge korting op de belastingheffing. Volgens de commissie Van Dijkhuizen kunnen deze aftrekken eenvoudig geschrapt worden. Dit gaat ondernemers maandelijks €300 netto kosten. Dit is een onredelijke lastenverzwaring die op de schouders wordt gelegd van ondernemers. Zelfstandig ondernemerschap wordt altijd juist aangemoedigd, maar deze commissie wil de ondernemers financieel gaan duperen.

Hoogst waarschijnlijk zullen deze onredelijke plannen nooit uitgevoerd worden, maar het is wel waarschijnlijk dat delen van het plan gebruikt gaan worden. Het lijkt logisch om de kosten niet geheel neer te leggen bij de ouderen en bij de ondernemers. Dit zijn juist de bevolkingsgroepen die het financieel vaak al zwaar hebben.
© 2012 - 2024 Esmee, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Het belastingplan van de Commissie Van DijkhuizenHet belastingplan van de Commissie Van DijkhuizenEr wordt al langer over gesproken, een belastingplan dat de economie stimuleert, de woningmarkt vlottrekt en de overheid…
Inkomstenbelasting 2019: twee belastingtarieven en schijvenInkomstenbelasting 2019: twee belastingtarieven en schijvenTwee belastingschijven en voor wie AOW heeft drie belastingschijven, dat moest in 2021 zijn gerealiseerd, maar dat wordt…
Renteforfait box 3 ter discussieRenteforfait box 3 ter discussieBij een spaarrente van pakweg 1 à 2% en een relatief hoge inflatie teren bezitters van spaargeld in op hun vermogen. En…
Box 3: Belasting over spaargeld omlaag door lage rentenieuws uitgelichtBox 3: Belasting over spaargeld omlaag door lage renteDe spaarrente is al jaren aan het zakken en het dieptepunt lijkt nog niet in zicht. Rabobank heeft de rente in 2016 verl…

Hogere zorgtoeslag 2021 bij laag inkomenHogere zorgtoeslag 2021 bij laag inkomenDe zorgtoeslag 2021 is een inkomensafhankelijke regeling. Dat betekent dat wie een relatief laag inkomen heeft meer zorg…
Zwart werken boeteZwart werken boeteZwart werken is iets dat vaak voorkomt. Zwartwerk valt onder belastingfraude en is een criminaliteit. Wie op zwartwerken…
Bronnen en referenties
  • http://www.rijksoverheid.nl/nieuws/2012/10/17/commissie-van-dijkhuizen-lagere-tarieven-inkomstenbelasting-en-meer-werkgelegenheid.html
Esmee (672 artikelen)
Gepubliceerd: 23-10-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Bronnen en referenties: 1
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.