InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Belasting tips 2012 - particulier

Belasting tips 2012 - particulier

Belasting tips 2012 - particulier Ieder jaar komt de aangifte inkomstenbelasting weer terug. Om de aftrekposten zo goed mogelijk te claimen, kan het geen kwaad uw betalingen te plannen. Daarmee kunt u uw aftrek verbeteren en dus simpel geld terugverdienen. Voor iedereen kunnen de volgende belasting tips geld besparen.

Persoonsgebonden aftrek

Ieder jaar kunt u bepaalde kosten als alimentatie, giften, ziektekosten en scholingsuitgaven aftrekken van uw belastbaar inkomen. Allereerst komt de aftrek in mindering op uw inkomen in Box I, vervolgens komt het restant in mindering op uw Box III inkomen en tot slot op uw inkomen in Box II. Een eventueel restant kunt u meenemen naar het volgend jaar. Ga eens na welke ziektekosten, giften en alimentatie u het afgelopen jaar heeft betaald en niet vergoed heeft gekregen.

U kunt bedragen meenemen in het jaar zelf als zij nog zijn afgeschreven voor eind 31 december van uw bankrekening. Richting het eind van het jaar kan het de moeite zijn om alle bedragen die voor aftrek in aanmerking komen in kaart te brengen. Aan de hand van deze uitkomst kunt u kijken of het nog zin heeft bepaalde bedragen nog dit jaar of volgend jaar te betalen.

Giften aftrek planning

Een gift aan een Algemeen Nut Beogende Instelling (ANBI) kunt u aftrekken van uw belastbaar inkomen. Daarbij geldt als regel dat u maximaal 10% van uw verzamelinkomen aan giftenaftrek kunt claimen. Ook dient u rekening te houden met een drempel voordat u giften kunt aftrekken. U dient minimaal 60 te schenken en tenminste 1% van uw verzamelinkomen. Heeft u een verzamelinkomen van 40.000 en heeft 1.000 geschonken aan ANBI's. In dat geval mag u het meerdere boven 1%
van 40.000 is 400 aftrekken. Kortom, u heeft een aftrek va 600 ( 1.000 minus drempel van 400).

Stel dat u volgend jaar ook 1.000 wenst te schenken, dan kan het zinvol zijn deze schenking nog in december te doen. Praktisch gezien heeft u dan eenmaal de drempel van 400 en niet tweemaal. Kortom, om de aftrek te optimaliseren kunt u beter in januari en december van een jaar schenken en het jaar daarop niet.

Toerekenen aftrekposten tussen fiscale partners

De aftrekposten zoals persoonsgebonden aftrek en het saldo eigen woning kunt u ondering vrij toerekenen. Dit houdt in dat u aftrekposten in aanmerking kunt nemen bij u of uw fiscaal partner, afhankelijk wie het hoogste tarief moet betalen in de inkomstenbelasting.

Auto van de zaak

Rijdt u zakelijk met uw leaseauto? Overweeg of u in 2013 wederom zakelijk wilt rijden met uw auto. U kunt deze keuze alleen aan het begin van het jaar maken. Doet u dit halverwege, dan kunt u alsnog de bijtelling van de auto over het eerste halfjaar betalen aan de Belastingdienst. Zonde van uw geld.

Aftrek lijfrentepremie

Spaart u bij voor uw pensioen via een lijfrente of bankspaarregeling? Controleer weer eens of u genoeg jaarruimte heeft om uw premie af te kunnen trekken. Stem eens af met uw belastingadviseur of het nog slim is door te gaan met deze producten of dat u ze beter premievrij kunt maken. Het is zonde als u premie niet aftrekt en zometeen bij uitkering wel belasting over moet betalen. Dat is de fiscale wereld op z'n kop.

Heeft u genoeg jaarruimte? Zorg ervoor dat u tijdig uw premie heeft betaald om deze nog te mogen aftreken in uw aangifte inkomstenbelasting. Het is niet meer mogelijk om premies betaald in januari van een jaar terug te wentelen naar het jaar daarvoor. Als u in december 2012 betaalt, kunt u het bedrag aftrekken in uw aangifte inkomstenbelasting 2012. Betaalt u de premie in januari 2013, dan kunt u de premie alleen meenemen in uw aangifte inkomstenbelasting 2013.

Grondslag belastingheffing in Box III - vermogenrendementsheffing

Heeft u in 2012 meer vermogen dan 21.139 en gezamenlijk met uw fiscaal partner van meer dan 42.278, dan zult u over de stand van uw vermogen per één januari 2013 belasting moeten betalen in uw aangifte inkomstenbelasting 2013. Heeft u nog openstaande belastingschulden? Overweeg deze voor één januari 2013 te betalen. Daarmee verlaagt u de grondslag waarover u zometeen belasting moet betalen.

Een andere optie om uw grondslag te verminderen kan het aankopen van een boot, schilderij of auto zijn. Deze vermogensbestanddelen tellen niet mee voor de grondslag van Box III. En een schenking aan uw kind of kleinkind is ook nog een mogelijkheid. Zorg er wel voor dat u dan voor één januari 2013 heeft betaald.

Voor uw aangifte inkomstenbelasting had u dit tegen eind 2011 moeten doen. Vanaf 2011 heeft Box III nog maar één meetpunt, namelijk per één januari van het belastingjaar.

Toeslagen

Heeft u een financieel moeilijk jaar achter de rug? Denk er dan eens aan om te kijken of u voor een bepaalde toeslag in aanmerking komt. Voor de kosten van kinderopvang, huur en premie zorgverzekering kunt u een toeslag aanvragen. Kinderopvangtoeslag kan met beperkte terugwerkende kracht aangevraagd worden. De zorgtoeslag en huurtoeslag hebben een ruimere terugwerkende kracht.

Vraag uiterlijk op moment van indienen van uw aangifte inkomstenbelasting ook de toeslag aan.
© 2012 - 2017 Belastingadvies, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Aftrek giften 2011 - 2012Er zijn verschillende manieren om te (belastingvrij) schenken aan goede doelen. Een eenmalige gift, een doorlopende mach…
Belasting besparen - aangifte inkomstenbelasting 2011Belasting besparen - aangifte inkomstenbelasting 2011Iedereen wil het graag, maar de vraag is hoe. Waar zitten de mogelijkheden en wat is slim? In dit artikel komen een aant…
Drempelinkomen en verzamelinkomen inkomstenbelastingDrempelinkomen en verzamelinkomen inkomstenbelastingUw drempelinkomen berekenen in 2014, 2015, 2016 of 2017, uw verzamelinkomen berekenen en het belastbaar inkomen box 1 be…
Belastingaangifte 2016 doenBelastingaangifte 2016 doenDe aangifte inkomstenbelasting ofwel de belastingaangifte over het jaar 2016 moet in 2017 weer ingevuld en ingediend wor…

Reageer op het artikel "Belasting tips 2012 - particulier"

Infoteur: Belastingadvies
Gepubliceerd: 14-10-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Schrijf mee!