InfoNu.nl > Financieel > Belasting > BTW-administratie

BTW-administratie

BTW-administratie Elke ondernemer is verplicht om BTW-administratie uit te voeren, dit in belang van de belastingdienst. Hierdoor kan veel nare dingen worden voorkomen.

De BTW-administratie

Iedere ondernemer is verplicht een deugdelijke administratie voeren. Voor wat betreft de BTW moeten uit administratie voldoende gegevens kunnen worden gehaald om de btw-aangifte te kunnen doen. Het volgende moet worden bijgehouden.
  • De uitgereikte facturen; deze moeten verzonden worden voor de 15e van de maand die volgt op de levering van de goederen. De verkoper moet zelf een kopie van de factuur bewaren.
  • De ontvangen facturen.
  • Het privégebruik van goederen en diensten.

De btw-heffing kan op twee manieren gebeuren

Factuurstelsel

Deze manier van btw-heffing geldt voor ondernemers die hoofdzakelijk aan ondernemers leveren. De ondernemer is de te betalen omzetbelasting verschuldigd aan de belastingdienst op het moment dat hij de factuur uitschrijft (of had moeten schrijven). Gevolg hiervan kan zijn dat de ondernemer de btw al betaald heeft aan de fiscus, voordat hij de btw ontvangen heeft van zijn klant.

Kasstelsel

Deze geldt vooral voor ondernemers die hoofdzakelijk aan particulieren leveren. De te betalen omzetbelasting is de ondernemer verschuldigd aan de belastingdienst op het moment dat de klant zijn rekening betaald heeft en de ondernemer over het geld kan beschikken. Dit is het geval bij girobetaalkaarten, creditcards en chipper of chipknip als het geld op zijn rekening is bijgeschreven. Een ondernemer die onder het kasstelsel valt, kan een verzoek indienen bij de fiscus om onder het factuurstelsel te vallen (andersom mag niet).

De ondernemer is dus niet vrij om te bepalen onder welk stelsel hij valt. De aftrek voorbelasting gebeurt, zowel bij het factuurstelsel als bij het kasstelsel, wel op basis van de datum van ontvangen factuur.

Wettelijke eisen aan een factuur

Een factuur moet altijd de volgende gegevens vermelden.
  • Naam, adres, woonplaats van de afnemer.
  • Naam, adres, woonplaats van de leverancier.
  • Factuurdatum en leveringsdatum.
  • Factuurnummer (iedere factuur moet eigen, unieke nummer hebben).
  • Omschrijving en aantallen van de geleverde goederen of diensten.
  • Prijs van de goederen en het totale btw-bedrag moet op de factuur staan.
  • Inschrijvingsnummer (in handelsregister) en plaats van de Kamer van Koophandel.
  • Het eigen btw-nummer.

Als een factuur niet aan deze eisen voldoet mag de betaalde btw in principe niet worden teruggevraagd. Voor kleinere bedragen wordt hier wel soepel mee omgegaan indien de btw apart op de bon is vermeld.

Binnen de administratie moet de omzet gesplitst worden in:
  • 8.. Opbrengst verkopen 0%
  • 8.. Opbrengst verkopen 6%
  • 8.. Opbrengst verkopen 19%

En om een correcte aangifte btw te kunnen doen, moet de btw gesplitst worden in:
  • 1.. Te vorderen OB (hier wordt alle voorbelasting op geboekt, zowel 6% als 19%)
  • 1.. Te betalen OB 6%
  • 1.. Te betalen OB 19%
  • 1.. OB betreffende privégebruik (zowel 6% als 19%)
© 2012 - 2017 Conni, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Tips voor een ZZP administratieTips voor een ZZP administratieVoor ZZP’ers is het belangrijk dat de administratie goed op orde is. Dit is belangrijk voor de belastingdienst, maar uit…
Voorbeeld van een factuur gemaakt in WordVoorbeeld van een factuur gemaakt in WordHeb je een eigen bedrijf, dan zijn facturen de basis voor je omzet en voor het berekenen van de BTW. Op basis van uw fac…
Administratie op orde - tipsAdministratie op orde - tipsHet is niet gemakkelijk om de administratie op orde te brengen én te houden. Bent u ook het overzicht kwijt tussen alle…
Elektronisch factureren: feiten, tips en trendsElektronisch factureren: feiten, tips en trendsElektronisch factureren kende een slechte start. Vanwege de vele regeltjes waaraan de factuur moest voldoen, deden veel…

Reageer op het artikel "BTW-administratie"

Infoteur: Conni
Gepubliceerd: 27-09-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Schrijf mee!