InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Eigenwoningforfait 2013

Eigenwoningforfait 2013

Eigenwoningforfait 2013 Het eigenwoningforfait 2013 is een fiscale bijtelling bij uw inkomen in box 1 van de inkomstenbelasting voor uw eigen woning 2013. Het is een extra belasting voor wie een eigen woning heeft en door dit eigenwoningforfait hebt u minder hypotheekrenteaftrek. Het eigenwoningforfait of huurwaardeforfait achtervolgt de eigenaar van een huis al sinds Den Uyl en we zijn er nog niet vanaf. Hoeveel eigenwoningforfait u moet bijtellen in 2013 is afhankelijk van de WOZ-waarde 2013 en wordt voor dure woningen weer fors hoger. Misschien hoeft u geen eigenwoningforfait te betalen. Ook in 2014 stijgt het eigenwoningforfait.

Wat is het eigenwoningforfait 2013?

Het eigenwoningforfait is een extra last en belasting voor de eigenaar van een eigen huis. De belastingdienst is van mening dat uw huis ook een huurwaarde heeft waarover u dan ook maar belasting moet betalen. Tot voor kort heette deze bijtelling het huurwaardeforfait en tegenwoordig het eigenwoningforfait, maar hoe het ook genoemd wordt de eigenaar van een huis gaat er netto op achteruit. Hij betaalt meer belasting door de bijtelling. En niet een beetje meer: iemand die 52% belasting betaalt, betaalt 52% over dit eigenwoningforfait. Waar de hypotheekrenteaftrek 2013 wordt beperkt, wordt het eigenwoningforfait gewoon gehandhaafd.

Eigenwoningforfait 2013 afhankelijk van WOZ-waarde 2013

Het eigenwoningforfait is een bepaald percentage van de WOZ-waarde van uw woning. Dit belastingtarief gaat via belastingschijven omhoog met de waarde van uw woning, waarbij de echt dure huizen veel meer eigenwoningforfait betalen:

Hoogte eigenwoningforfait 2013, huurwaardeforfait 2013:
WOZ-waarde meer danWOZ-waarde is lager danEigenwoningforfait 2013
- € 12.500 Geen bijtelling
€ 12.500 € 25.000 0,20 procent
€ 25.000 € 50.000 0,35 procent
€ 50.000 € 75.000 0,45 procent
€ 75.000 € 1.040.000 0,6 procent
€ 1.040.000 - € 6.240 plus 1,55 procent voor de waarde hoger dan 1.040.000 euro

Eigenwoningforfait 2014

Uw huis als melkkoe voor de belastingdienst? Ook in 2014 stijgt het eigenwoningforfait: eigenwoningforfait 2014 omhoog.

Hoeveel eigenwoningforfait moet ik bijtellen en hoeveel belasting betaal ik dan?

Stel nu dat uw eigen woning 250.000 euro waard is, dan is het eigenwoningforfait gelijk aan 0,6% van deze waarde ofwel 1500 euro aan extra inkomen. Als u dan ook 52% belasting betaalt, betekent dit een extra belastingheffing van 780 euro in 2013. En zoals u in de tabel kunt zien, is de heffing extra hoog voor de dure huizen. Niet voor niets wordt het eigenwoningforfait ook een villa belasting genoemd, maar elke eigenaar betaalt zo over zijn bezit.

Hypotheek aflossen betekent geen eigenwoningforfait in 2013 en 2014

Er is wel een oplossing wie geen hypotheek heeft op zijn woning of de hypotheek grotendeels aflost. Waar het bestaande eigenwoningforfait een stimulans kan zijn om de hypotheek af te lossen, is dat een positief effect van deze heffing. Wie namelijk minder hypotheekrente betaalt dan de bijtelling aan huurwaardeforfait kan via de aftrekpost geen of geringe eigenwoningschuld en de wet Hillen voorkomen dat hij het eigenwoningforfait moet betalen. Of aflossen voor u voordelig is, hangt af van uw spaargeld, de hoogte van de hypotheek en uw overige verplichtingen. Wel is duidelijk dat in 2013 en 2014 het aflossen van een hypotheek steeds interessanter begint te worden. De spaarrente is laag, terwijl de tarieven inkomstenbelasting niet de neiging hebben om omlaag te gaan. Laat u zich hierover desnoods adviseren om zo snel geld te besparen. Een andere tip is om ook in 2014 bezwaar te maken tegen de WOZ-waarde van de gemeente om zo te proberen de bijtelling van het huurwaardeforfait laag te houden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Eigenwoningforfait 2014Eigenwoningforfait 2014Als er geen extra bezuinigingen komen, is nu ook het eigenwoningforfait 2014 bekend. Een forse stijging. U gaat weer mee…
Huurwaardeforfait 2014 berekenenHuurwaardeforfait 2014 berekenenHet huurwaardeforfait 2014 is een bijtelling bij uw inkomen 2014 als u een eigen woning hebt. Alsof u niet al genoeg ink…
Eigenwoningforfait: stijging in 2014Eigenwoningforfait: stijging in 2014Het eigenwoningforfait is een fictief geldbedrag dat wordt meegerekend bij de belastingaangifte van je inkomsten. Het ei…
Het eigenwoningforfaitHet eigenwoningforfaitBij de aangifte voor de inkomstenbelasting moeten huiseigenaren een bedrag bij hun inkomen optellen: het eigenwoningforf…

Reageer op het artikel "Eigenwoningforfait 2013"

Reacties

Pull, 10-03-2014 19:41 #5
Mijn vrouw en ik vullen ieder een eigen inkomsten formulier in naar de belastingdienst. moeten wij dan ook allebei de woz waarde invullen voor huurwaardeforfait?
ik had dit in 2013 ook gedaan maar is dit wel nodig? we vallen wel onder de wet dillen.
gr.cor Reactie infoteur, 11-03-2014
Beste Pull,
Met de Wet Hillen valt de bijtelling van het eigenwoningforfait weg, maar als u beiden een forfait in wilt vullen zou het totaal van beiden 100% moeten zijn (ieder 50% of anders als de eigendomsverhouding anders is). Ook de opgegeven hypotheekrente kan in totaal nooit meer dan 100% van de betaalde hypotheekrente zijn.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Li Holm, 10-03-2013 22:04 #4
Wordt de woz gebaseerd op de waarde van het voorgaande jaar net als de ozb? Of op de waarde die het voorgaande jaar is vastgesteld over het daarvoorgaande jaar?
Maw: ik krijg nu een waardebepaling die ik voorheen 1 op 1 op mijn aangifte gebruikte maar de belastingdienst hanteert blijkbaar de waardebepaling die ik vorig jaar kreeg (en die gepeild werd per 1 januari 2011)

Ik heb deze vraag eerder vandaag gesteld in andere bewoordingen maar zie hem niet verschijnen op de site…

met vriendelijke groet,

Lars Reactie infoteur, 11-03-2013
Beste Li Holm,
1. De WOZ-beschikking die u ontvangt in het voorjaar van 2013 is de geschatte waarde per 1 januari 2012. De OZB 2013 is op deze waarde gebaseerd.
2. Als u aangifte inkomstenbelasting 2012 doet (voorjaar 2013) gebruikt u de WOZ-beschikking uit voorjaar 2012. Een beetje verwarrend is wel dat deze in feite de waarde weergeeft per 1 januari 2011, maar zo is de wet.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Wiegerinck, 09-03-2013 16:53 #3
Als je de hypotheek in de loop van 2012 geheel aflost, heb je in 2012 ook een gedeeltelijke aftrek van de hypotheekrente. Het lijkt mij dan ook correct dat men in dat geval ook een gedeeltelijke huurwaardeforfait aangeeft. Reactie infoteur, 09-03-2013
Beste Wiegerinck,
Het huurwaardeforafit wordt berekend over de periode dat het huis uw eigen huis is. Maar als er relatief weinig hypotheekrenteaftrek is, kan het zo zijn dat het huurwaardeforfait hoger is dan de aftrek. In dat geval kunt u ter compensatie gebruik maken van de Wet Hillen ofwel de aftrek geen of geringe eigenwoningschuld:

http://www.financieel.infonu.nl/hypotheek/12560-erfpacht-en-de-wet-hillen-als-aftrekpost-eigenwoningschuld.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Aaldert, 30-11-2012 14:43 #2
Je kan ook geld wegzetten op een bankspaarrekening, betaal je geen rendementsheffing over dit saldo, ontvang je rente en behoud volledige aftrek hypotheekrente. Reactie infoteur, 30-11-2012
Beste Aaldert,
Banksparen met een nieuwe hypotheek vanaf 2013 is zonder hypotheekrenteaftrek. Er is wel een overgangsregeling:

http://www.financieel.infonu.nl/belasting/106941-overgangsregeling-huis-kopen-in-2012-met-hypotheek-in-2013.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

B. J. Jansen, 16-10-2012 22:42 #1
Door de hypotheek geheel af te lossen verdwijnt de bijtelling inzake het huurwaardeforfait. Een bijkomstig voordeel is dan men dan minder rendementsheffing van 1, 2 % in box drie betaald. Reactie infoteur, 17-10-2012
Beste B. J. Jansen,
Klopt, zie artikel. Zie voor de vermogensrendementsheffing en de belasting op spaargeld ook het artikel:

http://www.financieel.infonu.nl/sparen/64892-hoge-spaarrente-vermogensrendementsheffing-2012-2011.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Special: Inkomstenbelasting 2013
Reacties: 5
Schrijf mee!