Goed budgetteren hangt af van een exacte administratie

Goed budgetteren hangt af van een exacte administratie Veel huishoudens hebben het tegenwoordig op financieel gebied steeds moeilijker en steeds meer gezinnen vallen in de schuldsanering. Wie daar echter uit wil blijven, zal niet alleen moeten bezuinigen, maar vooral ook zijn of haar zaakjes op orde moeten hebben. Via een goede, geregelde administratie kunt u te allen tijde zien of u uitkomt met uw inkomen en op tijd maatregelen nemen als er een tekort dreigt te ontstaan. Pas als u noteert wat u binnenkrijgt en ook opschrijft wat u uitgeeft, kunt u de uitgaven zo binnen de perken houden dat er aan het einde van de maand geen gat in uw bankrekening ontstaan is. Op die manier slaapt u rustiger en komen er aan het einde van de maand geen onaangename verrassingen.

Meteen budgetteren als de rekeningen binnenkomen

Het begint al met het binnenkomen van de post en dan vooral van de rekeningen. Maak de post altijd meteen open, ook al vreest u voor het te betalen bedrag dat erin staat. Leg na het openen en bekijken de rekening meteen op het bureau. Zo ligt de rekening in het zicht en zult u hem niet vergeten.

U kunt een systeem aanleggen in de ontvangst en betaling van rekeningen

Maak er een gewoonte van om de rekeningen die u nog moet betalen aan de rechterkant te leggen. Op die manier kunt u bij uw wekelijkse administratie die rekeningen allemaal tegelijk verwerken, zodat er geen enkele vergeten wordt. De verwerkte rekening verhuist naar de linkerkant van het bureau en wordt na het betalen van alle rekeningen, samen met de rest in de betreffende klappers opgeborgen. Op die manier hebt u steeds een goed overzicht op hetgeen er aan geld in en uit gaat.

Rekeningen en acceptgiro’s met een langere betalingstermijn

Sommige acceptgiro’s, zoals van de WOZ belasting en het waterschap krijgt u in een keer, maar hoeft die niet allebei tegelijk te betalen. Vaak zit er nog een extra maand tussen de twee betalingen in. Zet op de tweede acceptgiro een briefje met de datum van betalen en zet dat met een paperclip erop vast, zodat u het niet vergeet en de rekening ook niet ondersneeuwt op het bureau. Plak er echter geen geeltje op, want dat wil wel eens loslaten.

Houd rekening met een vertraagde betaling via acceptgiro

Houd er rekening mee dat een acceptgiro er vaak een week of zelfs acht dagen over doet voordat het geld op de rekening van de ander staat. Daar moet dan ook een briefje op zitten met een datum van 8 dagen voor de betalingstermijn.

Niet iedereen kan goed boekhouden

Het vak “boekhouden” zou eigenlijk in elke opleiding thuishoren en uitgelegd moeten worden. Kunt u zelf niet boekhouden, probeer dan in elk geval de inkomsten en uitgaven goed te noteren en houd uw bankboek goed bij. De boekhouding voor een huishouden hoeft niet moeilijk te zijn. Het wordt pas iets lastiger als u zelfstandig ondernemer wordt en de boekhouding van uw eigen bedrijfje moet bijhouden. Dan komt er meer om de hoek kijken.

Let op afschrijvingen die niet juist zijn

Doet u aan internet bankieren, print dan elke maand uw afschrift uit en stop deze in een klapper. Op die manier hebt u snel in de gaten als er in een maand wat teveel uitgegeven is of als er onbegrijpelijke (soms ook criminele) afschrijvingen zijn. Neem in dat geval meteen contact op met uw bank.

Het bedrag van eenmalige afschrijvingen

Zoek in dat bankboek of in die afschriften ook eens alle eenmalige uitgaven op die u gedurende het jaar moet doen inclusief de datum van betalen, zodat u weet wanneer die in de toekomst ongeveer op u afkomen. Vooral als u krap zit is het prettig om daar op tijd rekening mee te kunnen houden.

U kunt een vaste dag instellen voor het verwerken van de administratie

Neem een vaste dag voor het verwerken van uw administratie. Eenmaal per week is aan te raden. Eenmaal per maand is eigenlijk te weinig, want na een maand bent u vaak al vergeten waar u hier of daar uw geld aan uitgegeven hebt. Het weekend leent zich daar prima voor. Dan is er vast wel een half uurtje tijd. De bankmedewerkers zijn immers vaak niet erg duidelijk in de omschrijving van een bepaalde post en dan is het zoeken naar waar dat bedrag eigenlijk voor betaald was.

Bewaar de rekening die u krijgt als u iets koopt

Bewaar rekeningen van apparaten, kleding, schoenen, en dergelijke altijd op een en dezelfde plaats en op volgorde van datum. Het liefst in een kleine klapper. Met behulp hiervan kunt u vaak de oorzaak van de bedragen achterhalen die op de bankafschriften (of op uw internetbank) staan.

Rekeningen bewaren

Daarnaast is het nog om een andere reden verstandig om die rekeningen te bewaren, want daarmee kunt u later eventueel een schade aan schoenen, kleding of een apparaat vergoed krijgen. Rekeningen van schoenen en kleding kunt u na een aantal maanden wegdoen, want na verloop van tijd is er vanwege slijtage geen verhaal meer te halen bij de winkelier.

Let op de exacte garantietermijnen van grotere aankopen

Rekeningen van meubels, apparaten en dergelijke kunt u, samen met het garantiebewijs, bewaren tot de garantietijd verlopen is. Overigens behoren rekeningen van duurdere zaken en apparaten van particulieren 5 jaar bewaard te blijven voor de belasting. Rekeningen van de koop van onroerend goed, zoals uw huis of een stuk grond, moeten volgens de wet blijvend bewaard worden.

Rekeningen van ziektekosten bewaren

Neem een klein klappertje om er de rekeningen van de ziektekosten in te bewaren. U weet nooit wat u dit jaar zal gebeuren en of uw gezin bepaalde medicijnen of homeopathische middelen nodig heeft. Spaar alle bonnetjes van bijvoorbeeld betaalde tabletten, drankjes, paracetamol, maagzuurremmers en eventuele parkeerbonnen van het ziekenhuis op en leg ze op volgorde van datum in dat klappertje. Als het erg veel is geworden kunt u daar aan het einde van het jaar een lijstje van maken en uw belastingconsulent geven.

Overzicht houden op uw bankrekening en vooral op de betalingen

Overzicht op de betalingen is heel belangrijk. Een goed administratiesysteem hoort daarbij. Of u nu kunt boekhouden of niet, doet er niet toe, zolang u maar systematisch te werk gaat. Sommige mensen die het niet meer zien zitten, gooien de binnenkomende rekeningen in een la en kijken er dan niet meer naar om. Dat is niet alleen niet slim, maar ze houden zich ook voor de gek.

De komst van de deurwaarder hangt af van de overschrijdingstermijn

Wie de rekeningen niet betaalt, krijgt vroeg of laat te maken met aanmaningen en daarna met de deurwaarder. Er zijn dan meestal meer kosten mee gemoeid. De schuldsanering kan dan noodzakelijk zijn, maar is niet de prettigste weg om terug op orde te komen. Zelf beslissen over het inkomen is het prettigste, ook al kan dat soms betekenen dat er fiks bezuinigd moet worden.

Lees verder

© 2012 - 2024 Cornelissens, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Boekhouden voor beginners: Bijhouden inkomsten en uitgavenBoekhouden is niet zo ingewikkeld als het lijkt. Je kunt natuurlijk kiezen voor een cursus boekhouden voor beginners of…
Je administratie op orde in 6 simpele stappenHeb jij standaard een stapeltje onbetaalde rekeningen op je bureau liggen? Houd je aan het einde van je geld standaard n…
Financiële administratie uitbesteden: Is dat een goed idee?Veel ondernemers kiezen ervoor om de boekhouding en financiële administratie van hun bedrijf uit te besteden. Wanneer je…
Huishoudboekje: weet hoe je moet budgetteren!Huishoudboekje: weet hoe je moet budgetteren!Geen overzicht hebben over je inkomsten en uitgaven is misschien wel de belangrijkste oorzaak van geldtekort en/of schul…

Posten op een resultatenbegroting en liquiditeitsbegrotingBij het maken van een resultatenbegroting of liquiditeitsbegroting is het belangrijk om het verschil tussen kosten en ui…
Alles over afschrijvingenAlles over afschrijvingenIn het bedrijfsleven kom je vaak de term afschrijving tegen, maar wat zijn eigenlijk afschrijvingen? Waarom gebruiken we…
Cornelissens (323 artikelen)
Laatste update: 29-01-2020
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Administratie
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.