InfoNu.nl > Financieel > Administratie > Makkelijk geld verdienen!

Makkelijk geld verdienen!

Makkelijk geld verdienen! Wie wil nou niet makkelijk geld verdienen? Het liefst nog slapend rijk worden? Nou dat is makkelijker dan je denkt! Om geld uit te geven, heb je geld nodig. Een korte instructie over hoe je dat inzichtelijk maakt voor jezelf en hoe je van daaruit geld over kunt houden! Om geld uit te kunnen geven, heb je geld nodig. Je buurvrouw heeft dat nodig, jij hebt dat nodig en het bedrijf in je straat heeft dat nodig. Geld verdienen is de mooiste manier om aan geldmiddelen te kunnen komen, maar wat je ook kunt doen is goed naar je kosten kijken. De manier om dit te doen, kan heel makkelijk via je eigen boekhouding in Excel. Een korte instructie om je eigen boekhouding bij te gaan houden. Van belang is het dat je vooral alles met de pin doet, dus geen contant geld opnemen, maar alles pinnen. Doordat je het pint, kun je makkelijk met je bankrekening je eigen boekhouding bijhouden.

Stap 1: Boekhouding maken in Excel

Allereerst begin je cellen te benoemen:
  • A1 Datum
  • B1 Omschrijving
  • C1 Bedrag
  • B2 Beginstand

In deze cellen vul je de datum (van A1, A2, A3, etc.) en in de cellen daarna vul je een korte omschrijving van de winkel waar je bent geweest en in de laatste kolom zet je het gepinde bedrag (een min (-) teken ervoor als het geld heeft gekost en geen teken als het geld is wat binnenkomt. Aan het einde van kolom C stel je de volgende som in: =som(C1:Cx), de x staat voor de laatste regel waar een uitgave of inkomst op staat en de : staat voor het optellen van de hele rij. De optelsom aan het einde in kolom C hoort gelijk te zijn aan de stand van je banksaldo, als je alle inkomsten en uitgaven hebt ingevoerd.

Stap 2: Specificeren uitgaven en inkomsten

Vervolgens bekijk je waar je inkomsten en uitgaven uit bestaan, globaal zijn dat werk, toeslagen, boodschappen, kleiding, telefoon, huur/hypotheek, zorgverzekering, brandstof, school, overig, etc. Deze onderwerpen zet bijvoorbeeld zo neer:

Inkomsten:
  • F1 Werk
  • G1 Toeslagen

Uitgaven:
  • H1 Boodschappen
  • I1 Kleding
  • J1 Telefoon

Nu heb je verschillende posten gemaakt. Aan het einde van deze rubrieken tel je het geheel weer op door de volgende formule: =som(F1:Fx), de x staat weer voor de laatste regel. In kolom G gebruik je dan: =som(G1:Gx) enz.

Stap 3: Overzichtelijk maken van je boekhouding

Overzichtelijk maken van je boekhouding kan op verschillende manieren. Je kunt de inkomsten gaan scheiden van de uitgaven en deze los van elkaar optellen. Door de uitgaven van de inkomsten af te trekken, weet je nog hoeveel je besteden kunt. Daarnaast kun je elke maand op een nieuw tabblad beginnen en op één tabblad een overzicht plaatsen van al je uitgaven. Aan het begin van de maand pak je het opgetelde eindsaldo in rij C en dat noem je het beginsaldo van de nieuwe maand. Ook kun je in Excel lijnen trekken tussen verschillende kolommen en kun je de boekhouding helemaal naar je hand zetten! Let er goed op dat je regelmatig alles in gaat voeren en dat het op de juiste onderwerpen komt.

En nu?

Door de maand en eventueel jaaroverzichten kun je zien waar je precies geld aan kwijt bent en kun je gaan afvragen of je het geld goed aan het besteden bent. Krijg je genoeg binnen? Waar zou je op kunnen besparen? Met name als je elke maand geld tekort hebt, kan je goed gaan kijken waar je meer zou kunnen verdienen of waar je kosten zou kunnen besparen. Je kunt ook een budget voor elk onderdeel gaan geven. Dan kun je kijken hoeveel je van jezelf nog mag gaan uitgeven.

Met een duidelijk systeem is je hele boekhouding in één klik inzichtelijk!
© 2011 - 2014 Annfinance, gepubliceerd in Administratie (Financieel) op . Het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Makkelijk geld verdienen!"

Infoteur: Annfinance
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Administratie
Schrijf mee!