InfoNu.nl > Financieel > Administratie > Internetbankieren als enige optie

Internetbankieren als enige optie

De banken stimuleren hun klanten om over te stappen naar het internetbankieren. Dit doen zij door de andere vormen van bankieren duur te maken. Op deze manier dwingen ze ons om over te stappen naar het beheren van ons geld via het internet. Het internet wordt steeds belangrijker in onze samenleving. Bepaalde zaken kunt u uitsluitend nog maar regelen via het internet. Steeds meer spaarrekeningen worden geen afschriften meer voor verstuurd. Zelfs het schriftelijk aanvragen van deze rekeningen is lastig. De spaarrente op de internetrekeningen is hoger in vergelijking met de rekeningen waar nog afschriften voor verstuurd worden. Dit wordt veroorzaakt door de hogere kosten van spaarrekeningen die niet via het internet lopen.

Veiligheid

Veel mensen die nog niet bankieren via het internet, zijn bang dat hun geld niet meer veilig staat bij de bank. Er zijn veel gevallen van fraude bekend, maar de bank garandeert uw geld. In het geval u slachtoffer bent geworden van fraude, gaat de bank u schadeloos stellen. U moet echter zelf wel zorgvuldig handelen om te voorkomen dat u criminelen een kans geeft. Op het internet treft u tips aan om er voor te zorgen dat het internetbankieren veilig is.

Voordelen van internetbankieren

Voor de banken biedt het voordelen, maar de consument heeft er ook veel voordelen bij. U hoeft de deur niet meer uit om rekeningen te voldoen, en u kunt ieder moment van de dag uw actuele banksaldo raadplegen. U kunt ook in één oogopslag zien of bepaalde rekeningen al betaald zijn, en of u rood staat. U kunt door uw geld te beheren via het internet beter overzicht houden en actie ondernemen indien het noodzakelijk is.

Hoe werkt het internetbankieren?

Er zijn verschillende manieren van internetbankieren. Dit verschilt namelijk per bank. Bij bijvoorbeeld de Rabobank krijgt u een Random Reader waar u uw pasje in moet steken. Om codes op te kunnen roepen om uw rekening te benaderen, moet u eerst de pincode van uw pasje invoeren. Op deze manier staat veiligheid bovenaan.

De ING werkt op twee verschillende manieren. Dit komt doordat de Postbank is samengevoegd met de ING. De voormalige Postbank klanten werken met een vaste inlogcode. Transacties moeten bevestigd worden door een code in te voeren die u toegestuurd krijgt op uw mobiele telefoon. De klanten van ING die niet afkomstig zijn van de Postbank werken met een beveiligingscalculator.

Bij alle banken geldt dat het internetbankieren niet lastig is. Daarnaast krijgt u er een duidelijke instructie bij. In het geval u nog vragen hebt, kunt u bellen met een helpdesk die u in een paar stappen mee kunnen nemen in het proces.

Kunt u blijven kiezen voor schriftelijke bankafschriften?

Het internetbankieren zit in een groeiproces. In eerste instantie zijn er slechts weinigen die hiervoor kiezen. Uiteindelijk gaat een steeds grotere groep overstappen. Op het moment dat de meerderheid overgestapt is, gaan de banken de rest motiveren om ook over te stappen. Dit doen ze door andere manieren van beheer van de bankrekening duurder te maken. Uiteindelijk ontstaat de situatie dat er slechts een klein deel nog gebruik maakt van papieren afschriften. De stap voor de banken is dan klein om uiteindelijk de papieren afschrift uit te bannen.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Internetbankieren als enige optie"

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 01-03-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Administratie
Schrijf mee!