InfoNu.nl > Financieel > Administratie > De digitale nota: acceptgiro via internetbankieren ontvangen

De digitale nota: acceptgiro via internetbankieren ontvangen

De liefdesbrief is al vervangen door een e-mail en nu wordt ook gestart met post in de vorm van rekeningen, acceptgiro’s en polissen te vervangen door een digitaal alternatief: de Digitale Nota. Dit alternatief is een samenwerkingsvorm tussen de TNT Post en de banken (ABN Amro, ING/Postbank en Rabobank). In dit artikel lees je meer over hoe de Digitale Nota werkt en waar je aan moet denken wanneer je overweegt om je aan te melden voor de Digitale Nota.

Wat is de Digitale Nota?

Om digitale nota’s te ontvangen moet je je aanmelden bij je bank en moet je kunnen internetbankieren. Tot nu toe kun je je aanmelden bij de ABN Amro bank, ING/Postbank en de Rabobank. Wanneer je je aanmeldt, kun je bij de deelnemende bedrijven eenvoudig aangeven of je nota’s in het vervolg digitaal wilt ontvangen. De deelnemende bedrijven versturen dan dus geen brief met bijvoorbeeld je rekening van Wehkamp, maar ze sturen een digitale nota naar je bankrekening. Wanneer je bij je bank inlogt zoals je inlogt met internetbankieren, dan heb je er nu een onderdeel met Digitale Nota’s bij. De Rabobank noemt dit deel bijvoorbeeld de NotaBox.

De Digitale Nota is een nieuwe ontwikkeling die nog tijd nodig zal hebben om te groeien. Daarom is het aantal deelnemende bedrijven nog beperkt, maar die lijst zal zeker langer worden. De eerste deelnemende bedrijven zijn:
  • ASR
  • AGIS zorgverzekeringen
  • DSW zorgverzekeraar
  • Gemeente Almere
  • Hoogheerraadschap van Delfland
  • Hoogheerraadschap van Rijnland
  • Hoogheerraadschap van Schieland en de Krampenerwaard
  • IZZ
  • Neckermann.com
  • NUON
  • ProLife
  • KNN
  • Sanoma Uitgevers
  • SIZ
  • SVHW
  • TNT
  • Univé
  • UPC
  • VGZ
  • Voogd
  • VPRO
  • Wehkamp
  • Ziggo

Je aanmelden voor de Digitale Nota’s: wat zijn de voordelen en de nadelen?

De voordelen van de Digitale Nota’s zijn dat je makkelijk en snel kunt betalen. Je hoeft geen betaalgegevens over te typen in je internetbankieromgeving. Daarnaast bouw je zo eenvoudig een overzicht op van je nota’s en welke betaald zijn en welke (nog) niet. Het is veilig en betrouwbaar doordat de Verening van Banken erbij betrokken is. Verder is het natuurlijk een voordeel dat dit een gratis dienst is.

Maar er zijn ook nadelen. Zo kun je (nog) niet alle nota’s digitaal ontvangen. Daardoor zul je (voorlopig) twee overzichten bij moeten houden; het digitale overzicht en het papieren overzicht. Daarnaast moet je er aan denken dat je regelmatig inlogt op je internetbankieromgeving, zodat je binnenkomende nota’s ziet. De gewone post bekijk je al met regelmaat, dat is iedereen gewoon, maar aan het controleren van post in je internetbankieromgeving moet je wellicht even wennen. Vergeet tot slot niet dat je Digitale Nota’s moet archiveren om ze langer dan 15 maanden te kunnen bewaren. Het archiveren is wel verstandig, want je weet nooit wanneer bedrijven terug komen op een betalings die niet ontvangen zou zijn of iets dergelijks.
© 2009 - 2017 Mabe, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "De digitale nota: acceptgiro via internetbankieren ontvangen"

Infoteur: Mabe
Laatste update: 14-07-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Administratie
Schrijf mee!