Onvoldoende frankering: portokaart PostNL betalen of niet?

Onvoldoende frankering: portokaart PostNL betalen of niet? Heb je een envelop verzonden of ontvangen met onvoldoende postzegels erop, dan kan het gebeuren dat je van PostNL een portokaart ontvangt waarmee je het verschuldigde bedrag kunt voldoen. Heb je de onvoldoende gefrankeerde envelop zelf verzonden dan is dit de manier waarop PostNL je om nakoming van de overeenkomst tussen jou en hen vraagt. Ben je de geadresseerde en is de verzender onbekend dan vraagt PostNL jou ook de kosten te voldoen. Je bent dit echter niet verplicht! Jij bent namelijk geen partij bij de overeenkomst tussen de verzender en PostNL.

Portokaart PostNL


Frankering PostNL

Wil je een poststuk versturen via PostNL dan kun je kiezen voor verschillende manieren van frankeren. De meest gangbare manier is natuurlijk het plakken van een postzegel. Daarnaast kun je ook bij een PostNL-punt in bijvoorbeeld een supermarkt of kiosk vragen om een envelop te laten wegen, waarna een verzendlabel kan worden uitgeprint. Het is ook mogelijk om een losse 'postzegel' in de vorm van een code aan te schaffen via de website van PostNL. De code dien je vervolgens netjes op de envelop te schrijven en afrekenen is mogelijk met iDeal. Zo hoef je nooit naar de winkel om een envelop te kunnen versturen.

Zelf onvoldoende gefrankeerd: wat nu?

Wanneer je kiest voor het plakken van een postzegel of het gebruiken van een los aangeschafte code via internet dan draag je er zelf zorg voor dat de frankering voldoende is. Je kunt een envelop dan wegen of het gewicht inschatten zodat je weet hoeveel postzegels je moet plakken. Het kan echter voorkomen dat je het gewicht verkeerd inschat of dat je een foutje maakt waardoor je het poststuk onvoldoende gefrankeerd in de brievenbus doet. Ook kan het natuurlijk gebeuren dat een aan jou gericht poststuk onvoldoende postzegels bevat.

PostNL controleert steekproefsgewijs of enveloppen voldoende gefrankeerd zijn. Komt hierbij aan het licht dat een poststuk onvoldoende postzegels bevat (onderfrankering) dan wordt het uit de sortering gehaald. De envelop krijgt dan een sticker met daarop 'frankering gecontroleerd' en een barcode. Staat op de envelop het adres van de verzender dan wordt dit geregistreerd en krijgt je binnen enkele dagen een portokaart toegestuurd met het verzoek het te weinig betaalde plus administratiekosten te betalen. De kosten kunnen worden voldaan met iDeal of in postzegels. Kies je voor deze tweede optie dan plak je voor het genoemde bedrag aan postzegels op de kaart en retourneer je deze aan het antwoordnummer van PostNL.

Wil je weten op welke zending een portokaart betrekking heeft dan kun je dit controleren via de website van PostNL. De portokaart bevat een code waarmee je via de website in combinatie met de postcode een foto van het betreffende poststuk kunt opvragen.

Onvoldoende gefrankeerde envelop ontvangen: wat nu?

Ben je ontvanger van een onvoldoende gefrankeerde envelop die er bij een steekproef uitgehaald is, dan wordt als het goed is de portokaart naar de verzender gestuurd en merk je hier als ontvanger niets van. Regelmatig komt het echter voor dat een envelop geen aan de buitenkant zichtbare verzender heeft. PostNL opent de post niet en weet dan dus niet wie de verzender is. De kosten kunnen dan niet op de verzender verhaald worden. PostNL vraagt in dit geval de ontvanger om het te weinig betaalde bedrag te vergoeden. Dit kan tevens met iDeal of in postzegels.

Ben ik als geadresseerde tot betaling verplicht?

Als ontvanger ben je PostNL geen betaling verschuldigd. Het is in dit geval de verzender die een overeenkomst met PostNL heeft en jij als ontvanger bent hierbij geen partij. PostNL kan daarom juridisch gezien van de geadresseerde dan ook geen nakoming van de overeenkomst tussen hen en de verzender vorderen. Je hoeft ook niet bang te zijn dat de vordering wordt overgedragen aan een incassobureau of deurwaarder.

Reageer je niet op een binnengekomen portokaart dan zul je eerst nog een herinnering ontvangen. De uitleg over de portkaart op de website van PostNL is zo geformuleerd dat mensen denken dat ze tot betaling verplicht zijn. Zo wordt er bijvoorbeeld gezegd 'Is de afzender onbekend? De portokosten moeten in dat geval betaald worden door de ontvanger van de zending.' Uit angst voor incassokosten betalen veel mensen om deze reden toch maar. Dit is echter absoluut niet nodig. Sommige mensen betalen ook uit morele overwegingen omdat ze blij zijn dat de zending desondanks toch is bezorgd, maar je kunt de portokaart en de herinnering in principe gewoon weggooien. Het is tevens mogelijk een contactformulier in te vullen op de website van PostNL waarin je aangeeft dat je de kosten weigert. PostNL zal in dat geval de kosten afboeken waarna je een bevestiging krijgt dat je de kosten niet hoeft te betalen.
© 2017 - 2024 Dessal, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
PostNL pakket versturen: tarieven en verzendoptiesPostNL pakket versturen: tarieven en verzendoptiesIedereen heeft met PostNL te maken wanneer je post verzendt. Wanneer je een pakket wilt versturen is dit niet mogelijk v…
De postzegels van 2015: het tweede halve jaarDe postzegels van 2015: het tweede halve jaarElk jaar geeft PostNL een aantal nieuwe postzegels uit. Postzegels zijn nodig bij de verzending van poststukken. Daarnaa…
Brievenbuspost PostNL: brievenbus zoekenBrievenbuspost PostNL: brievenbus zoekenWanneer u een brief wilt posten is de kans groot dat u hiervoor gebruikt maakt van een oranje brievenbus van PostNL. De…
De postzegels van 2013: het eerste halve jaarDe postzegels van 2013: het eerste halve jaarPostNL zorgt ervoor dat onze poststukken netjes op de plaats van bestemming terecht komen. We plakken op onze poststukke…

Het huishoudboekje opstellen in een spreadsheetHet huishoudboekje opstellen in een spreadsheetIn welke positie iemand zich ook bevindt; rijk of arm, schulden of geen schulden, het is altijd handig om een overzicht…
Wat doet een beschermingsbewindvoerder en voor wie?Wat doet een beschermingsbewindvoerder en voor wie?Om verschillende redenen zijn bepaalde mensen niet (meer) in staat om zelfstandig en op een verantwoorde wijze de financ…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Pixaline, Pixabay
  • https://www.postnl.nl/ontvangen/post-ontvangen/portokosten-bij-onderfrankering/
  • De auteur van dit artikel is jurist
Reacties

Mevr A. C. M. Groot, 04-01-2018
Ik heb een portokostenkaart ontvangen ad € 2,34.
Ik heb het poststuk op postnl/betalen bekeken en ik vind dat het niet terecht in rekening is gebracht.
Mijn poststuk is gezonden naar een antwoordnummer en volgens mij is dit gratis.
Gaarne verneem ik uw antwoord.
Met vriendelijke groeten, Annie Groot Reactie infoteur, 05-01-2018
Beste Annie,

Verzending naar een antwoordnummer zou gratis moeten zijn. Ik zie daarom ook niet in waarom je hiervoor zou moeten betalen. Ik raad je aan niet te betalen en je overweging hiervoor aan PostNL mede te delen.

Groet,
Dessal

Job Jansen, 04-02-2017
Het is juridisch gezien juist dat je als ontvanger meestal geen overeenkomst hebt met PostNL en dus ook geen juridische verplichting. Maar veelal is het wel in het belang van de ontvanger dat de post wordt bezorgd dus moreel gezien heb je wel degelijk een verplichting.
Als we nu gaan promoten deze porto kosten niet te betalen willen we blijkbaar dat we extra regels krijgen. Zelf denk ik dat ons moreel besef onze aller belangrijkste richtlijn is en dat we als samenleving daar op moeten kunnen vertrouwen. Reactie infoteur, 06-02-2017
Beste Job,

Ik denk dat de meeste mensen ook wel zullen betalen wanneer oma vergeten is een postzegel te plakken op een verjaardagskaart. Gaat het om bijvoorbeeld een rekening of een nieuwsbrief waar je niet om gevraagd hebt dan wordt het een ander verhaal. Het beste zou zijn als de postbode zou aanbellen met de vraag of je het stuk wilt accepteren. Desnoods kun je het dan eerst openen.

Groet,
Dessal

Dessal (1.118 artikelen)
Laatste update: 24-04-2020
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Administratie
Bronnen en referenties: 3
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.