InfoNu.nl > Financieel > Administratie > Onvoldoende frankering: portokaart PostNL betalen of niet?

Onvoldoende frankering: portokaart PostNL betalen of niet?

Onvoldoende frankering: portokaart PostNL betalen of niet? Heb je een envelop verzonden of ontvangen met onvoldoende postzegels erop, dan kan het gebeuren dat je van PostNL een portokaart ontvangt waarmee je het verschuldigde bedrag kunt voldoen. Heb je de onvoldoende gefrankeerde envelop zelf verzonden dan is dit de manier waarop PostNL je om nakoming van de overeenkomst tussen jou en hen vraagt. Ben je de geadresseerde en is de verzender onbekend dan vraagt PostNL jou ook de kosten te voldoen. Je bent dit echter niet verplicht! Jij bent namelijk geen partij bij de overeenkomst tussen de verzender en PostNL.

Portokaart PostNL


Frankering PostNL

Wil je een poststuk versturen via PostNL dan kun je kiezen voor verschillende manieren van frankeren. De meest gangbare manier is natuurlijk het plakken van een postzegel. Daarnaast kun je ook bij een PostNL-punt in bijvoorbeeld een supermarkt of kiosk vragen om een envelop te laten wegen, waarna een verzendlabel kan worden uitgeprint. Het is ook mogelijk om een losse 'postzegel' in de vorm van een code aan te schaffen via de website van PostNL. De code dien je vervolgens netjes op de envelop te schrijven en afrekenen is mogelijk met iDeal. Zo hoef je nooit naar de winkel om een envelop te kunnen versturen.

Zelf onvoldoende gefrankeerd: wat nu?

Wanneer je kiest voor het plakken van een postzegel of het gebruiken van een los aangeschafte code via internet dan draag je er zelf zorg voor dat de frankering voldoende is. Je kunt een envelop dan wegen of het gewicht inschatten zodat je weet hoeveel postzegels je moet plakken. Het kan echter voorkomen dat je het gewicht verkeerd inschat of dat je een foutje maakt waardoor je het poststuk onvoldoende gefrankeerd in de brievenbus doet. Ook kan het natuurlijk gebeuren dat een aan jou gericht poststuk onvoldoende postzegels bevat.

PostNL controleert steekproefsgewijs of enveloppen voldoende gefrankeerd zijn. Komt hierbij aan het licht dat een poststuk onvoldoende postzegels bevat (onderfrankering) dan wordt het uit de sortering gehaald. De envelop krijgt dan een sticker met daarop 'frankering gecontroleerd' en een barcode. Staat op de envelop het adres van de verzender dan wordt dit geregistreerd en krijgt je binnen enkele dagen een portokaart toegestuurd met het verzoek het te weinig betaalde plus administratiekosten te betalen. De kosten kunnen worden voldaan met iDeal of in postzegels. Kies je voor deze tweede optie dan plak je voor het genoemde bedrag aan postzegels op de kaart en retourneer je deze aan het antwoordnummer van PostNL.

Wil je weten op welke zending een portokaart betrekking heeft dan kun je dit controleren via de website van PostNL. De portokaart bevat een code waarmee je via de website in combinatie met de postcode een foto van het betreffende poststuk kunt opvragen.

Onvoldoende gefrankeerde envelop ontvangen: wat nu?

Ben je ontvanger van een onvoldoende gefrankeerde envelop die er bij een steekproef uitgehaald is, dan wordt als het goed is de portokaart naar de verzender gestuurd en merk je hier als ontvanger niets van. Regelmatig komt het echter voor dat een envelop geen aan de buitenkant zichtbare verzender heeft. PostNL opent de post niet en weet dan dus niet wie de verzender is. De kosten kunnen dan niet op de verzender verhaald worden. PostNL vraagt in dit geval de ontvanger om het te weinig betaalde bedrag te vergoeden. Dit kan tevens met iDeal of in postzegels.

Ben ik als geadresseerde tot betaling verplicht?

Als ontvanger ben je PostNL geen betaling verschuldigd. Het is in dit geval de verzender die een overeenkomst met PostNL heeft en jij als ontvanger bent hierbij geen partij. PostNL kan daarom juridisch gezien van de geadresseerde dan ook geen nakoming van de overeenkomst tussen hen en de verzender vorderen. Je hoeft ook niet bang te zijn dat de vordering wordt overgedragen aan een incassobureau of deurwaarder.

Reageer je niet op een binnengekomen portokaart dan zul je eerst nog een herinnering ontvangen. De uitleg over de portkaart op de website van PostNL is zo geformuleerd dat mensen denken dat ze tot betaling verplicht zijn. Zo wordt er bijvoorbeeld gezegd 'Is de afzender onbekend? De portokosten moeten in dat geval betaald worden door de ontvanger van de zending.' Uit angst voor incassokosten betalen veel mensen om deze reden toch maar. Dit is echter absoluut niet nodig. Sommige mensen betalen ook uit morele overwegingen omdat ze blij zijn dat de zending desondanks toch is bezorgd, maar je kunt de portokaart en de herinnering in principe gewoon weggooien. Het is tevens mogelijk een contactformulier in te vullen op de website van PostNL waarin je aangeeft dat je de kosten weigert. PostNL zal in dat geval de kosten afboeken waarna je een bevestiging krijgt dat je de kosten niet hoeft te betalen.
© 2017 Dessal, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
PostNL pakket versturen: tarieven en verzendoptiesPostNL pakket versturen: tarieven en verzendoptiesIedereen heeft met PostNL te maken wanneer je post verzendt. Wanneer je een pakket wilt versturen is dit niet mogelijk v…
PostNL (voorheen TNT Post)PostNL (voorheen TNT Post)PostNL wordt vanaf 31 mei de nieuwe naam van TNT Post. PostNL blijft het predikaat 'Koninklijke' houden bij deze naamsve…
De postzegels van 2013: het eerste halve jaarDe postzegels van 2013: het eerste halve jaarPostNL zorgt ervoor dat onze poststukken netjes op de plaats van bestemming terecht komen. We plakken op onze poststukke…
Brievenbuspost PostNL: brievenbus zoekenBrievenbuspost PostNL: brievenbus zoekenWanneer u een brief wilt posten is de kans groot dat u hiervoor gebruikt maakt van een oranje brievenbus van PostNL. De…
Verzendkosten PostNL - aantal postzegels 2015Verzendkosten PostNL - aantal postzegels 2015Hoewel het versturen van een gewone brief minder vaak gebeurt door de mogelijkheden van e-mail wordt er toch nog heel wa…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Typographyimages / Pixabay
  • https://www.postnl.nl/ontvangen/post-ontvangen/portokosten-bij-onderfrankering/
  • De auteur van dit artikel is jurist

Reageer op het artikel "Onvoldoende frankering: portokaart PostNL betalen of niet?"

Plaats een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Reacties

Job Jansen, 04-02-2017 11:45 #4
Het is juridisch gezien juist dat je als ontvanger meestal geen overeenkomst hebt met PostNL en dus ook geen juridische verplichting. Maar veelal is het wel in het belang van de ontvanger dat de post wordt bezorgd dus moreel gezien heb je wel degelijk een verplichting.
Als we nu gaan promoten deze porto kosten niet te betalen willen we blijkbaar dat we extra regels krijgen. Zelf denk ik dat ons moreel besef onze aller belangrijkste richtlijn is en dat we als samenleving daar op moeten kunnen vertrouwen. Reactie infoteur, 06-02-2017
Beste Job,

Ik denk dat de meeste mensen ook wel zullen betalen wanneer oma vergeten is een postzegel te plakken op een verjaardagskaart. Gaat het om bijvoorbeeld een rekening of een nieuwsbrief waar je niet om gevraagd hebt dan wordt het een ander verhaal. Het beste zou zijn als de postbode zou aanbellen met de vraag of je het stuk wilt accepteren. Desnoods kun je het dan eerst openen.

Groet,
Dessal

Mans Bos, 03-02-2017 16:00 #3
Een wel heel erg dure methode om de portokosten geïncasseerd te krijgen. Ik ben echter wel de mening toegedaan dat er "iets" moet zijn om de frankeringsmoraal hoog te houden. Doe je die niet dan gaat binnen no time iedereen er toe over om toch vooral niet te frankeren want PostNL bezorgt toch wel. Zijn er cijfers bekend wat het effect is van deze handelingen (gaan de kosten niet voor de baat?). Wat is erop tegen om geen post te bezorgen als er niet of te weinig gefrankeerd is?

Mirjam Willems, 03-02-2017 10:42 #2
Ik ben heel blij met deze duidelijke uitleg. Krijg vaak van mensen uit mijn wijk vragen over deze kaart. Kan ze nu dus duidelijker vertellen wat ze verplicht zijn en wat niet.

Meijer, 02-02-2017 22:57 #1
Heb ook wel eens zo'n portokaart ontvangen. Had op mijn verzending 1 postzegel geplakt, maar het moesten er blijkbaar 2 zijn. Waarom krijg ik een portokaart met het verzoek om 2,99 te betalen? Dat klopt dus niet. 2 Postzegels kosten geen 2,99.

Infoteur: Dessal
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Administratie
Bronnen en referenties: 3
Reacties: 4
Schrijf mee!