InfoNu.nl > Financieel > Administratie > Financiën bijhouden met digitaal huishoudboekje

Financiën bijhouden met digitaal huishoudboekje

Financiën bijhouden met digitaal huishoudboekje Met geld omgaan is in de loop van de jaren sterk veranderd. In het midden van de vorige eeuw kreeg iedereen op zaterdag een loonzakje met het verdiende loon daarin. Het uitgeven was overzichtelijk en op was op. Later in de twintigste eeuw had iedereen wel een portemonnee met daarin het budget voor een bepaalde periode waarmee moest worden rondgekomen. Vanaf de tijd dat pinnen normaal werd is het risico om er maar op los te kopen echter erg groot geworden. Ook wat bankzaken betreft is er veel veranderd. Daarom is het goed om de financiën toch goed onder controle te houden bijvoorbeeld door een digitaal huishoudboekje bij te houden.

Financieel gedrag

Naast regelmatig pinnen doen velen hun bankzaken via internetbankieren. Het is een makkelijke manier om zonder veel rompslomp en zonder het huis uit te moeten snel geld over te maken. Maar al die makkelijke manieren zorgen dikwijls niet voor voldoende bewust financieel gedrag. Financieel gedrag uit een tijd dat het minder makkelijk was om geld uit te geven zou een goede leidraad moeten zijn. Maar daadwerkelijk bestedingsgedrag wordt niet altijd beïnvloed door goede voornemens.

Te weinig aandacht voor kleine en grote dingen

Bij velen is de interesse voor financiële zaken op kleiner gebied niet zo groot terwijl weloverwogen beslissingen ook op dat gebied zeer belangrijk zijn. Het gezegde “Veel kleintjes maken een groot” is hier zeker van toepassing. Maar ook grotere financiële zaken krijgen niet altijd de nodige aandacht. Een voorbeeld van minder belangstelling voor grotere financiële zaken in de toekomst is dat velen geen of weinig besef hebben van het pensioen dat ooit zal worden ontvangen. Een ander voorbeeld is dat bij de aankoop van een nieuwe woning bijzaken soms meer aandacht krijgen dan de keuze van de soort hypotheek.

Digitaal huishoudboekje

Om beter zicht te houden op de uitgaven kan gebruik gemaakt worden van een digitaal huishoudboekje. Maar er bestaan verschillende soorten waardoor het zaak is het juiste voor de eigen situatie uit te zoeken. Een digitaal huishoudboekje bijhouden kan prima helpen bij het inzichtelijk maken waar het geld allemaal aan wordt uitgegeven. Inkomsten en uitgaven worden vrijwel automatisch in kaart gebracht. Duidelijkheid over de financiële situatie zorgt daarbij voor rust.

Wel of geen reclame

Let wel op want er zijn aanbieders van digitale huishoudboekjes die hopen de gebruikers lekker te kunnen maken voor hun eigen producten en daar iets aan te verdienen. Maar er zijn ook aanbieders van digitale huishoudboekjes die zonder reclame of ongewenste boodschappen werken.

Privacy

Wat privacy betreft doen de aanbieders hun best om die volledig te waarborgen door gegevens te anonimiseren. Zonder gebruikersnaam en wachtwoord zijn de gegevens onleesbaar en er wordt gewerkt met een beveiligde SSL-verbinding (Secure Sockets Layer) wat hetzelfde systeem is als wat banken gebruiken voor internetbankieren.

Gratis huishoudboekje

Digitale huishoudboekjes zijn niet altijd gratis maar een onderzoek van de Consumentenbond heeft uitgewezen dat de gratis boekjes niet onderdoen voor de anderen. Het verschil zit hem vooral in de mogelijkheden zoals het kunnen maken van begrotingen, rapportages en subcategorieën. Voor zover dat niet nodig is kan best met een gratis huishoudboekje worden gewerkt.

Twee soorten

Er bestaan twee soorten digitale huishoudboekjes namelijk offline en online. Bij een offline boekje wordt alles op de eigen computer bijgehouden. Bij een online boekje hoef je geen programma te installeren en kun je het boekje bijhouden door op de website in te loggen.

Werking van digitaal huishoudboekje

De meeste huishoudboekjes delen de transacties automatisch in naar categorieën waardoor bijvoorbeeld een betaling die verricht wordt in de supermarkt in de categorie boodschappen terecht komt. Het is soms ook mogelijk om zelf te bepalen in welke categorie een bepaalde transactie van de bankrekening wordt ingedeeld. Ook kunnen soms zelf categorieën worden toegevoegd maar dat kan beter beperkt gebeuren om een goed overzicht te houden. Een manier om de uitgaven goed in de gaten te houden met een digitaal huishoudboekje is door middel van een saldomelding. Als een saldomelding is ingesteld kan een waarschuwing worden verkregen dat de grens van een bepaalde uitgavepost is bereikt. Heel handig om op die manier op de uitgaven te letten.

Hulp van NIBUD bij bijhouden financiën

Wie minder handig is met de computer of het gebruik van een digitaal huishoudboekje niet ziet zitten kan ook op allerlei financieel gebied informatie vinden bij het NIBUD (Nationaal Instituut Budgetvoorlichting). Dat instituut probeert op alle mogelijke manieren de consumenten te helpen en de financiële zelfredzaamheid te bevorderen.

Tips

Tips om bewuster met geld om te gaan zijn onder meer:
  • Maak een goed overzicht van inkomsten en uitgaven.
  • Betaal (hoge) rekeningen op een gunstig moment zoals bijvoorbeeld kort nadat salaris is overgemaakt.
  • Zet in het programma van internetbankieren de betaalopdrachten klaar op een bepaalde datum.
  • Leen en spaar niet tegelijk en bekostig uitgaven met spaargeld om hoge leenrente te vermijden.
  • Ga na welke voordelige rechten er zijn bijvoorbeeld betreffende subsidies.
  • Zoek de goedkoopste aanbieders uit met betrekking tot verzekeringen, energie, internet en telefoonkosten.
  • Haal voordeel uit aanbiedingen.
  • Probeer niet in het rood te staan omdat de rente daarvoor erg hoog kan zijn.
  • Regel eventueel een limiet met de bank.
  • Regel eventueel een doorlopend krediet.
  • Koop niet op de pof vanwege hoge kosten bij postorderbedrijven.
  • Sluit geen onnodige verzekeringen af. Afhankelijk van een persoonlijke situatie kan een aantal risico’s zelf worden gedragen.
  • Zeg overbodige verzekeringen op.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Tim, het digitale huishoudboekje van de INGTim is het digitale huishoudboekje van de ING. Wie goed zicht heeft op zijn uitgaven, weet ook waar hij op moet bezuinig…
Huishoudboekje digitaalHuishoudboekje digitaalZit u aan het einde van de maand altijd krap bij kas? Vraagt u zich af waar al het geld blijft? Met een digitaal huishou…
Huishoudboekje bijhoudenHuishoudboekje bijhoudenVraagt u zich ook wel eens af waarom uw geld in het midden van de maand al op is? Het bijhouden van een huishoudboekje k…
Digitaal huishoudboekje: Bijhouden van inkomsten en uitgavenDigitaal huishoudboekje: Bijhouden van inkomsten en uitgavenEen digitaal huishoudboekje klinkt bijna oubollig maar is een eenvoudige manier om inzicht te krijgen in je inkomsten en…
De C@shflow Manager: het digitale huishoudboekjeMensen die goed weten wat hun verwachte uitgaven zijn betalen hun rekeningen vaker op tijd. Ook komen ze beter uit met h…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Concord90 / Pixabay
  • https://www.nibud.nl/consumenten/themas/
  • https://www.wijzeringeldzaken.nl/huishoudboekjes/Huishoudboekjes-content/wat-kun-je-met-een-digitaal-huishoudboekje/
  • https://www.consumentenbond.nl/budgetteren/digitale-huishoudboekjes

Reageer op het artikel "Financiën bijhouden met digitaal huishoudboekje"

Infoteur: Rickandie
Gepubliceerd: 15-11-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Administratie
Special: Budget
Schrijf mee!