InfoNu.nl > Financieel > Administratie > Gevolgen niet op tijd betalen collegegeld

Gevolgen niet op tijd betalen collegegeld

Gevolgen niet op tijd betalen collegegeld Studenten kunnen hun collegegeld in één keer of in termijnen betalen. Wordt het collegegeld niet op tijd betaald, bijvoorbeeld omdat je niet genoeg saldo op je rekening hebt, dan kan dit ernstige gevolgen hebben voor je inschrijving en toegang tot faciliteiten van je universiteit of hogeschool. Moet een incassobureau worden ingeschakeld voor het innen van het collegegeld dan komen de kosten hiervoor bovendien voor rekening van de student.

Wettelijk collegegeld 2015/2016

De hoogte van het collegegeld voor reguliere (niet-private) opleidingen aan Nederlandse universiteiten en hogescholen wordt jaarlijks vastgesteld voor voltijd-, deeltijd- en duale opleidingen. Voor het collegejaar 2015/2016 is de hoogte van het collegegeld als volgt:
  • Voltijd - 1.951 euro
  • Deeltijd - 1.736 euro
  • Duaal - 1.951 euro

Deze bedragen zijn gelijk voor alle universiteiten en hogescholen. Er gelden alleen afwijkende bedragen voor studenten die instellingscollegegeld moeten betalen, (alleen) een paspoort hebben van een niet-EU land of een private opleiding volgen. Volg je twee opleidingen, dan hoef je maar voor één opleiding collegegeld te betalen. Door middel van een Bewijs Betaald Collegegeld (BBC) kun je aan een andere universiteit bewijzen dat je deze betaling reeds voldaan hebt.

Betalen in termijnen

Je kunt het collegegeld in één keer betalen. Meestal wordt het dan een maand na het beging van het schooljaar / academisch jaar afgeschreven. Alle universiteiten en hogescholen bieden studenten daarnaast de mogelijkheid om het collegegeld in termijnen te betalen. Dit is veruit de populairste optie. Op deze manier is het mogelijk om te wachten tot het collegegeldkrediet en de lening of beurs van DUO is bijgeschreven op je bankrekening. Het aantal termijnen wordt bepaald door de onderwijsinstelling zelf, maar wordt wel afgestemd op het storten van het krediet en de lening. Het kan daarbij gaan om ongelijke bedragen. Onderwijsinstellingen hebben het recht om administratiekosten in rekening te brengen wanneer je in termijnen betaalt.

Wat gebeurt er als je je collegegeld niet op tijd betaalt?

Of je het nu in één keer of in termijnen betaalt, de afschrijving van het collegegeld is elke keer weer een flinke hap uit je vermogen, zeker wanneer je instellingscollegegeld moet betalen. Het is daarom belangrijk in je agenda te zetten wanneer het (weer) wordt afgeschreven, zodat je kunt zorgen dat je genoeg geld op je rekening hebt staan. Heb je onvoldoende saldo dan kan het collegegeld niet worden afgeschreven, en dit kan vervelende consequenties hebben.

Loop je een betalingsachterstand op dan moet je universiteit of hogeschool je in kennis stellen van de termijn waarbinnen deze dient te worden opgelost. Betaal je niet binnen deze termijn dan heeft dit tot gevolg dat je kunt worden uitgesloten van het gebruik van de ICT-faciliteiten van je onderwijsinstelling. Dit betekent dat je niet meer zult kunnen inloggen op de digitale leeromgeving en je studenten-email, je geen boeken meer kunt lenen uit de bibliotheek en je geen verbinding meer kunt maken met wifi.

De meeste onderwijsinstellingen hebben bovendien in hun voorwaarden opgenomen dat wanneer een aanmaning geen succes heeft, de resterende termijnen van het collegegeld in één keer opeisbaar worden. Hiervoor wordt een incassobureau ingeschakeld en de kosten hiervoor komen voor rekening van de student. Je hoeft er niet voor te vrezen dat je wordt uitgeschreven of dat je niet meer kunt deelnemen aan tentamens, omdat de vorderingen middels een incassobureau sowieso zullen worden geïncasseerd. Heb je dus eenmaal via Studielink ingestemd met afschrijving van het collegegeld en schrijf je je niet vrijwillig uit, dan zal het collegegeld worden geïncasseerd. Uiteraard kun je er natuurlijk wel voor kiezen om je uit te schrijven op het moment dat je je studie niet meer kunt betalen. Gemiste termijnen die al opeisbaar zijn geworden moeten dan echter nog wel betaald worden.

Gemiste termijnbetalingen kunnen ook consequenties hebben voor je inschrijving in het volgende jaar. Zo kan een universiteit of hogeschool van je eisen dat je het collegegeld in één keer betaalt omdat het in het verleden niet goed is gegaan met betalen in termijnen. Wanneer aan het einde van het jaar nog een bedrag open staat voor betaling kan ook een herinschrijving worden geweigerd tot dat het bedrag voldaan is.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Collegegeld 2012 - 2013Collegegeld 2012 - 2013In het hoger onderwijs (HBO of WO) moet je collegegeld of instellingsgeld betalen aan de universiteit of hogeschool. De…
Collegegeld tweede studie 2012 - 2013Collegegeld tweede studie 2012 - 2013Studenten die een tweede studie volgen (bachelor of master) worden mogelijk geconfronteerd met een verhoging van het col…
Collegegeld tweede studieCollegegeld tweede studieAls student aan een hogeschool of universiteit moet je collegegeld betalen. Bij onderwijsinstellingen die door de overhe…
Goedkope alternatieven studie in het buitenlandEr zijn bezuinigingen op het onderwijs in aantocht. Langstudeerders moeten op termijn waarschijnlijk 3000 euro extra col…
Collegegeld terugvragenCollegegeld terugvragenTegenwoordig is er vrijwel geen student meer die zijn of haar studie afrondt in de daarvoor vastgestelde tijd. Vaak komt…
Bronnen en referenties
  • Universiteit Utrecht - http://www.uu.nl/bachelors/sites/default/files/editor/Reglement%20inschrijving%20en%20collegegeld%202015-2016%20definitief.pdf
  • DUO - http://www.duo.nl

Reageer op het artikel "Gevolgen niet op tijd betalen collegegeld"

Infoteur: Dessal
Laatste update: 31-05-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Administratie
Special: Studie
Schrijf mee!