Hoe breng ik mijn schulden op orde

Hoe breng ik mijn schulden op orde Hoe breng je structuur aan in je administratie? Wat is een stappenplan en hoe houd jij de controle over je financiële situatie? Kan je zelf een betaalregeling treffen of moet je hulp inschakelen? Welke hulp is er in jouw situatie mogelijk?

Schuldenproblematiek

Je hebt schulden en je wilt daar vanaf. Je kunt door verschillende oorzaken in de financiële problemen komen. Een echtscheiding of een ontslag. Dit is al zwaar genoeg maar als je ook nog te kampen krijgt met een portie schuld, dan is het einde snel zoek. Zeker als je gewend bent aan een bepaalde maatstaf of wanneer je partner alle financiën altijd deed is dit moeilijk op te pakken.

De schuldenproblematiek in Nederland neemt toe. Het aantal mensen dat een beroep doet op de schuldhulpverlening wordt steeds groter. Er zijn allerlei instanties waarbij men terecht kan maar welke is de juiste? Wat is er op jou van toepassing? Wat kunt je zelf doen teneinde meer schulden te voorkomen.

Eén op de zes huishoudens heeft schulden waar men zelf niet meer uitkomt. Hoe er met geld wordt omgegaan heeft te maken met opvoeding, leefomgeving, karakter en opleiding.

Enkele tips

Het helpt om structuur aan te brengen. Dan heb je overzicht en heb jij de controle over je financiële situatie en niet andersom. Dit betekent natuurlijk niet dat je meteen uit de financiële problemen bent. Maar het is een grote stap in de goede richting. Als je weet waarover je praat heb je meer overtuigingskracht en dit komt van pas wanneer je straks betaalafspraken gaat maken.

Stap 1) Post en rekeningen

Gooi geen ongeopende enveloppen in een la. Stop met je kop in het zand te steken. Door ongeopende post weg te gooien ben je niet van je problemen/rekeningen af. Reageer op aanmaningen. Doe je dit niet dan krijg je eerst een incassobureau op je dak. Incassokosten zijn hoog. De deurwaarder komt pas kijken wanneer de boel uit de hand dreigt te lopen. Een deurwaarder mag beslag leggen op je inboedel, een woning ontruimen en een dagvaarding uitbrengen. Maak alle enveloppen dus open en sorteer deze soort bij soort -en bedrijf bij bedrijf, jaar bij jaar.

Stap 2) Maak mappen

De gesorteerde post in mappen doen. Er zijn alfabetische sheets die je er tussen kunt steken zodat het zoeken naar een bepaald bedrijf of bepaalde schuldeiser makkelijker is. Maak een map voor de vaste lasten en eentje voor enkel schulden. Leg de oudste brieven onder en de laatst ontvangen correspondentie bovenop. Dit werkt overzichtelijker. Zet ook het jaartal op de map zodat er geen post van 2013 bij dat van 2014 terecht komt.

Stap 3) Zet je inkomsten op een rijtje

Tel hierbij ook zorgtoeslag, huurtoeslag, alimentatie en andere inkomsten op.

Stap 4) Tel alle schulden op

Maak een schuldenlijst. Tel alle schulden in zijn totaliteit op. Tel daarna de schulden voor elke individuele schuldeiser op en schrijf deze op een lijst maar ook op alle laatst ontvangen correspondentie.

Stap 5) Inkomsten/uitgaven

Nu je weet wat er aan inkomsten binnenkomt ga je alle vaste lasten berekenen. Denk hierbij ook aan eventueel te betalen alimentatie en boodschappen. Een tweepersoons huishouden zou volgens de statistieken van 50,= p/w rond moeten kunnen komen.

Stap 6) Laat kleine schulden niet groter worden

Nu je precies weet wat het inkomsten- en uitgaanspatroon is, kun je een berekening gaan maken om de desbetreffende schuldeisers mee af te lossen. Begin klein, 20,= euro is ook een aflossing. Denk er bij het verdelen aan dat degene met de grootste rente (postorderbedrijven) het snelst afgelost dienen te worden. Deze zullen niet snel genoegen nemen met een aflossing van 20,= euro. Laat je niet moedeloos worden als het in eerste instantie niet lukt. Maak de bedragen dan kleiner.

Stap 7) Maak betaalregelingen

  • Klim nadat je alles op een rijtje hebt in de telefoon om alle schuldeisers te bellen en een betaalregeling te treffen..
  • Schrijf de datum van het telefoontje en de naam van degene op die je hebt gesproken.
  • Leg de situatie uit en vertel dat er meerdere schuldeisers zijn die afbetaald moeten worden.
  • Probeer eventuele rente kwijt te laten schelden omdat het anders vechten tegen de bierkaai is. Veel bedrijven vragen zoveel rente dat er van een daadwerkelijke aflossing geen sprake is. Maak dan een deal als: iets meer betalen tegen kwijtschelding van de rente. Dit heeft vooral zin bij bedrijven die hoge rentes hanteren.
  • Zorg dat je duidelijk krijgt wat je gaat betalen en hoeveel je aflost.
  • Schrijf dit op en zet er de einddatum van betaling bij.
  • Zorg dat er een schriftelijke bevestiging van de gemaakte afspraken naar je toe wordt gezonden die je vervolgens in de map kunt doen.
  • Houdt vervolgens per maand precies bij wat er betaald en afgelost is.
  • Blijf vriendelijk en bedenk dat je met een lach meer voor elkaar krijgt dan met een grom.
  • Geef niet op! Vergeet niet dat dit ook mensen zijn en een beetje geld is altijd beter dan helemaal niets.

Stap 8) Schakel hulp in

Geen situatie is zo uitzichtloos dat er niets aan te doen is. Mocht je teveel schulden hebben en/of het toch allemaal op een fiasco uitlopen, dan kun je een maatschappelijk werker raadplegen. Deze zal je wegwijs maken in de wereld van professionele hulpverleners. Deze zal je hoogstwaarschijnlijk doorverwijzen naar de gemeente om een schuldhulp traject aan te vragen. Dit traject zal 36 maanden duren waarna je dan ook echt uit de schulden bent. Soms is het nodig om een bewindvoerder in te schakelen. Deze zal je kunnen helpen met het aanvragen van het kwijtschelden van gemeentelijke belastingen en het aanvragen van toeslagen. De bewindvoerder zorgt ervoor dat het je op financieel gebied goed gaat.

Er zijn drie soorten bewindvoerders:

  1. De curator. Deze behartigt zowel persoonlijke als financiële belangen. Een curator wordt ingeschakeld als mensen hun eigen belangen niet meer kunnen behartigen. Denk hierbij aan zieken en ouderen.
  2. Bewindvoerder. Deze behartigt uitsluitend de financiële belangen van cliënt.
  3. Mentor. Een mentor behartigt alleen immateriële zaken en neemt bijvoorbeeld beslissingen over behandeling en verzorging.

Stap 9) Laat geen geld liggen

  • Zorg ervoor dat je geen nieuwe schulden aangaat.
  • Kijk wat er mogelijk is bij de gemeente om een aanvulling te krijgen op het inkomen of bijzondere bijstand te krijgen wanneer de koelkast of wasmachine stuk is gegaan.
  • Kijk wat er mogelijk is bij de belasting in de zin van het krijgen van toeslagen.
  • Kijk via de gemeente of er in jouw geval kwijtschelding van waterschap/rioolbelasting van toepassing is.
  • Stop met roken en zeg lidmaatschappen op. Denk hierbij aan de televisie gids en loterijen.
  • Zet apparaten uit en laat ze niet op standby staan.
  • Doe het licht en de verwarming uit als je het vertrek verlaat.
  • Hou een kasboekje bij.
  • Stop de pinpas weg en haal maandelijks het geld van de bank waar de boodschappen van worden gedaan. Stop dit geld desnoods in wekelijkse enveloppen met het weeknummer (datum) erbij.
  • Probeer een reservepotje te maken.
  • Pluis advertenties na van de verschillende supermarkten.
  • Breng telefoon en internetgebruik naar beneden.
  • Genereer meer inkomsten. Dit kan zijn in het krijgen van een baan maar ook in het zorgen van meer werkuren en het uitspitten van de zolder door vervolgens ongebruikte spullen op internet te koop aan te bieden.

Stap 10)Laatste tip

  • Stop met zelfmedelijden.
  • Maak elkaar geen verwijten maar kijk naar de toekomst.
  • Wees trots op wat je iedere maand weer bereikt.
© 2014 - 2024 Writersblog, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Bewindvoering, schuldhulp, curator?Bewindvoering, schuldhulp, curator?Ik heb schulden en ik kom er alleen niet meer uit. Ik heb hulp nodig. Maar wie moet ik nu benaderen? Wat is het verschil…
Niet betalen van schuldenNiet betalen van schuldenAls we onze schulden niet betalen kan dat uiteindelijk resulteren in schuldhulp via het minnelijk traject of via de Wet…
Je kind onterven of een bewindvoerder inschakelenJe kind onterven of een bewindvoerder inschakelenJe kind onterven is iets wat sommige ouders graag willen omdat ze denken dat hun kinderen dat geld gaan gebruiken voor v…
Wat is een boedelrekening?Wat is een boedelrekening?Zodra u bent toegelaten tot de WSNP of als er sprake is van een faillissement wordt er door de bewindvoerder of curator…

Een kasboek maken, hoe doe je dat?Een kasboek maken, hoe doe je dat?Overzicht over je inkomsten en uitgaven kun je bereiken door een kasboek te maken en bij te houden. Zeker als je weinig…
Uw administratie op orde in een paar simpele stappenIs uw administratie een chaos? Regent het aanmaningen of slingert de (ongeopende) post door het hele huis? Dan is dit ar…
Writersblog (20 artikelen)
Gepubliceerd: 13-01-2014
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Administratie
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.